BibTex RIS Kaynak Göster

FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği)

Yıl 2014, Özel Sayı, 39 - 58, 01.04.2014

Öz

Bu araştırma, FATİH projesi hakkında öğretmenlerin görüş ve deneyimlerini çok yönlü olarak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik olarak Eskişehir İl Merkezinde FATİH projesinin uygulandığı 3 pilot ortaöğretim kurumunda görev yapan 17 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile 9 kategoride eksenli kodlamaya tabi tutulmuş ve öğretmen görüşlerine bağlı olarak temalar oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuçları öğretmenlerin teknolojik araçları kullanma yeterliklerinin materyal seçme ve geliştirme olarak ikiye ayrıldığını; FATİH projesi kapsamında okullara dağıtılan etkileşimli tahtaların öğretmenler tarafından büyük oranda kullanıldığını göstermiştir. Etkileşimli tahtaların öğretim sürecine etkisini değerlendirirken öğretmenler teknolojinin bir amaç değil araç olduğunu vurgulamış ve öğretmen-teknoloji arasında bir denge kurulması gerektiğini savunmuştur. Etkileşimli tahtaların öğretim sürecindeki dezavantajları temasında, doğru kullanılmadığında zaman kaybına neden olabildikleri belirtilmiştir. FATİH projesi ve öğretmenler arası işbirliği kategorisinde, projenin öğretmenler arasındaki işbirliğine katkı sağladığını savunan, işbirliği konusunda daha ihtiyatlı yaklaşanlar ve her yeni modelin öğretmenleri işbirliğine yönelttiğini belirten öğretmenlerin olduğu belirlenmiştir. FATİH projesi kapsamında verilen hizmetiçi eğitimlerin başarısı için öncelikle öğretmenlerin bu konuda istekli ve öğrenmeye hazır olmaları gerektiği (kişisel yeterlikler) belirtilmiş, verilen eğitimler öğretmenler tarafından içerik ve yöntemsel açıdan eleştirilerek önerilerde bulunulmuştur. Son olarak FATİH projesinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar mercek altına alınmış ve sorunların teknik yetersizlikler ve proje planlama-geliştirme yetersizlikleri temaları altında toplandığı tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Alkan, T., Bilici, A., Akdur, T. E., Temizhan, O. & Barles, A. (2011). Fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) Projesi. 11. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı (IETC), İstanbul.
  • Cengiz, D. (2012). Okullarda teknoloji kullanımı ile beşeri altyapı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. XIV. Akademik Bilişim Konferansı, 1-3 Şubat, Uşak Üniversitesi.
  • Çakıroğlu, Ü. (2013). Öğretim teknolojilerinin öğrenme ortamlarına entegrasyonu. Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler. (Edt: K. Çağıltay & Y. Göktaş). Ankara: Pegem Yayınları, ss. 413-430.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2012). Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Publisher, Boston.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. & Alemdar, M. (2013). The opinion of classroom teachers about FATİH project. Elemantary Education Online, 12 (1), 227-240.
  • Demiraslan, Y. & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. Turkish Journal of Educational Technology, 4 (4), 47-61.
  • Deniz, L. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf ve alan öğretmenlerinin bilgisayar tutumları. Turkish Journal of Educational Technology, 4 (4), 191-203.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39.
  • Genç, M. & Genç, T. (2013). Öğretmenlerin mesleki gelişmeleri takip etme durumları: Fatih Projesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 61-78.
  • Glover, D., Miller, D., Averis, D., & Door, V. (2007). The evolution of an effective pedagogy for teachers using the interactive whiteboard and modern languages: An empirical analysis from the secondary sectors. Learning, Media and Technology, 32 (1), 5-20.
  • Gür, B. S., Özoğlu, M. & Başer, T. (2010). Okullarda bilgisayar teknolojisi kullanımı ve karşılaşılan sorunlar. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 20-22 Mayıs 2010. Elazığ.
  • Gürol, M., Donmus, V. & Arslan, M. (2012). İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Fatih Projesi İle İlgili Görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3).
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. & Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11- XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 2-4 Şubat 2011. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. & Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH projesi örneği. Gaziantep University Journal of Sciences, 12 (2), 353-366.
  • Kleiman, G. M. (2004). Myths and realities about technology in K-12 schools: Five years later. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4 (2), 248-253.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F., & Gültekin, M. (2013).FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education (JITTE), 1 (2), 1-23.
  • Kutluca, T. & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 17-188.
  • Liu, S. H. (2011). Factors related to pedagogical beliefs of teachers and technology integration. Computers & Education, 56(2), 1012–1022.
  • Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interactive approach. SAGE Publications, California.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook. Qualitative data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php. İndirme Tarihi: 17.08.2013.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. İstanbul: Yayın Odası.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of innovation. New York: Free Press.
  • Somyürek, S., Atasoy, B. & Özdemir, S. (2009). Board’s IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-374.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Türel, Y. K. (2011). An interactive whiteboard student survey: Development, validity and reliability. Computers & Education, 57, 2441-2450.
  • Türel, Y. K. (2012). Teachers’ negative attitudes towards interactive whiteboard use: Needs and problems. Elementary Education Online, 11 (2), 423-439.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. & Demiraslan Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-179.
  • Wall, K., Higgins, S. & Smith, H. (2005). The visual helps me understand the complicated things: Pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36 (5), 851-867.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.

[An investigation of teachers’ perceptions of the implementation of the FATIH project (Eskisehir province case)]

Yıl 2014, Özel Sayı, 39 - 58, 01.04.2014

Öz

Kaynakça

  • Alkan, T., Bilici, A., Akdur, T. E., Temizhan, O. & Barles, A. (2011). Fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) Projesi. 11. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı (IETC), İstanbul.
  • Cengiz, D. (2012). Okullarda teknoloji kullanımı ile beşeri altyapı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. XIV. Akademik Bilişim Konferansı, 1-3 Şubat, Uşak Üniversitesi.
  • Çakıroğlu, Ü. (2013). Öğretim teknolojilerinin öğrenme ortamlarına entegrasyonu. Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler. (Edt: K. Çağıltay & Y. Göktaş). Ankara: Pegem Yayınları, ss. 413-430.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2012). Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Publisher, Boston.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. & Alemdar, M. (2013). The opinion of classroom teachers about FATİH project. Elemantary Education Online, 12 (1), 227-240.
  • Demiraslan, Y. & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. Turkish Journal of Educational Technology, 4 (4), 47-61.
  • Deniz, L. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf ve alan öğretmenlerinin bilgisayar tutumları. Turkish Journal of Educational Technology, 4 (4), 191-203.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39.
  • Genç, M. & Genç, T. (2013). Öğretmenlerin mesleki gelişmeleri takip etme durumları: Fatih Projesi Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 61-78.
  • Glover, D., Miller, D., Averis, D., & Door, V. (2007). The evolution of an effective pedagogy for teachers using the interactive whiteboard and modern languages: An empirical analysis from the secondary sectors. Learning, Media and Technology, 32 (1), 5-20.
  • Gür, B. S., Özoğlu, M. & Başer, T. (2010). Okullarda bilgisayar teknolojisi kullanımı ve karşılaşılan sorunlar. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 20-22 Mayıs 2010. Elazığ.
  • Gürol, M., Donmus, V. & Arslan, M. (2012). İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Fatih Projesi İle İlgili Görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3).
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. & Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11- XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 2-4 Şubat 2011. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D. & Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH projesi örneği. Gaziantep University Journal of Sciences, 12 (2), 353-366.
  • Kleiman, G. M. (2004). Myths and realities about technology in K-12 schools: Five years later. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4 (2), 248-253.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F., & Gültekin, M. (2013).FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education (JITTE), 1 (2), 1-23.
  • Kutluca, T. & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 17-188.
  • Liu, S. H. (2011). Factors related to pedagogical beliefs of teachers and technology integration. Computers & Education, 56(2), 1012–1022.
  • Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interactive approach. SAGE Publications, California.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook. Qualitative data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php. İndirme Tarihi: 17.08.2013.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. İstanbul: Yayın Odası.
  • Rogers, E. (2003). Diffusion of innovation. New York: Free Press.
  • Somyürek, S., Atasoy, B. & Özdemir, S. (2009). Board’s IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-374.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Türel, Y. K. (2011). An interactive whiteboard student survey: Development, validity and reliability. Computers & Education, 57, 2441-2450.
  • Türel, Y. K. (2012). Teachers’ negative attitudes towards interactive whiteboard use: Needs and problems. Elementary Education Online, 11 (2), 423-439.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. & Demiraslan Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-179.
  • Wall, K., Higgins, S. & Smith, H. (2005). The visual helps me understand the complicated things: Pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British Journal of Educational Technology, 36 (5), 851-867.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA68GA39AZ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Köksal Banoğlu

Canan Madenoğlu Bu kişi benim

Şengül Uysal

Arif Dede Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi39-58.
AMA Banoğlu K, Madenoğlu C, Uysal Ş, Dede A. FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). EBAD - JESR. Published online 01 Nisan 2014:39-58.
Chicago Banoğlu, Köksal, Canan Madenoğlu, Şengül Uysal, ve Arif Dede. “FATİH Projesine yönelik öğretmen görüşlerinin Incelenmesi (Eskişehir Ili örneği)”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Nisan (Nisan 2014), 39-58.
EndNote Banoğlu K, Madenoğlu C, Uysal Ş, Dede A (01 Nisan 2014) FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 39–58.
IEEE K. Banoğlu, C. Madenoğlu, Ş. Uysal, ve A. Dede, “FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği)”, EBAD - JESR, ss. 39–58, Nisan 2014.
ISNAD Banoğlu, Köksal vd. “FATİH Projesine yönelik öğretmen görüşlerinin Incelenmesi (Eskişehir Ili örneği)”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Nisan 2014. 39-58.
JAMA Banoğlu K, Madenoğlu C, Uysal Ş, Dede A. FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). EBAD - JESR. 2014;:39–58.
MLA Banoğlu, Köksal vd. “FATİH Projesine yönelik öğretmen görüşlerinin Incelenmesi (Eskişehir Ili örneği)”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2014, ss. 39-58.
Vancouver Banoğlu K, Madenoğlu C, Uysal Ş, Dede A. FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). EBAD - JESR. 2014:39-58.