BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi

Yıl 2014, Özel Sayı, 83 - 99, 01.04.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi
edinme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde
desenlenmiştir. Çalışmada veriler, geçerlik ve güvenirliği sağlanmış iki ölçek kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Harran
Üniversitesi Pedagojik Formasyon Programına kayıtlı 185 öğretmen adayı oluşturmuştur.
Araştırmada, öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerilerinin yeterli düzeyde,
bilgi edinme düzeylerinin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının
eğitsel internet kullanım düzeyleri cinsiyete göre, erkekler lehinde anlamlı düzeyde farklılık
gösterirken; bilgi edinme beceri düzeyleri ise, interneti kullanma amacına göre, interneti
araştırma amaçlı olarak kullananların lehinde anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir. Son
olarak, öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanma becerileri ile bilgi edinme becerileri
arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: bilgi okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, 167, 355-363.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-28.
  • Adıgüzel, A. (2012). Investigating the levels of strain, from the point of various variables, at their efforts of obtain information of preservice teachers’ of secondary education. International Journal of Instruction, 5 (2) 91-108.
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar özyeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Akkoyunlu, B. & Yılmaz, E. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları, 19, 1-4.
  • Association of College and Research Libraries –ACRL- (2003). Information Literacy Web Site. The Standarts: Step-by-step. ALA.
  • http://www.ala.org/ala/acrl/acrlissues/acrlinfolit/infolitstandards/stepbystep1/stepbyst ep.htm Başaran, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3), 163-177.
  • Çavuş, H. & Göktaş, İ. (2006). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 56-78.
  • Eisenberg, M. B. & Johnson, D. (2002). Learning and teaching information technology computer skills in context. Syracuse. New York: ERIC Clearinghouse on Information Resources. Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü & Bozpolat, E. (2013). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığına ilişkin görüşleri. Karadeniz Dergi (Black Sea-Черное Море), 5 (18), 71-87.
  • Hennessey, S. (2009). Information Literacy-Finding Information, http://www.collegeupgradingon.ca/current/infoliteracy/informationliteracy.pdf. Kahyaoğlu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı becerileri ile internet kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2 (3). http://www.et-ad.net/index.
  • Kılıç, H. & Coşkun, Y. D. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı internet kullanım özyeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı. Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi. 6-18 Eylül 2010. Lefkoşa, KKTC.
  • Koç, S. & Koşaner, Ö. (2005). Bilgi okuryazarlığı ve aktif eğitim: Bir uygulama örneği. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanma durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (10), 1-10.
  • Özerbaş, M. A. (2010). Öğretmen adaylarının internet kullanım amaçlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14 (2), 77-93.
  • Polat, C. (2005). Üniversitelerde bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesi: Hacettepe üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sağlam, M., Adıgüzel, A., Kara, D. A & Özonay, İ. Z. (2007). Araştırma görevlilerinin bilgi okuryazarlığı beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. III. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. 17–20 Ekim 2007. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Sheehy, E. J. (2001). Student teacher mentoring program: Teacher training for information literacy in the classroom. Unpublished PhD Thesis. State University of New York. Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım özyeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 460-471.
  • Thompson, A. & Mishra, P. (2008). Breaking news: TPCK becomes TPACK! Journal of Computing in Teacher Education, 24 (2), 78-102.
  • Tuncer, M. & Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. Turkish Studies, 7 (2), 1079-1091.

[The relationship between teacher candidates’ educational internet-use skills and their knowledge acquisition skills]

Yıl 2014, Özel Sayı, 83 - 99, 01.04.2014

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: bilgi okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, 167, 355-363.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-28.
  • Adıgüzel, A. (2012). Investigating the levels of strain, from the point of various variables, at their efforts of obtain information of preservice teachers’ of secondary education. International Journal of Instruction, 5 (2) 91-108.
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar özyeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Akkoyunlu, B. & Yılmaz, E. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları, 19, 1-4.
  • Association of College and Research Libraries –ACRL- (2003). Information Literacy Web Site. The Standarts: Step-by-step. ALA.
  • http://www.ala.org/ala/acrl/acrlissues/acrlinfolit/infolitstandards/stepbystep1/stepbyst ep.htm Başaran, M. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3), 163-177.
  • Çavuş, H. & Göktaş, İ. (2006). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 56-78.
  • Eisenberg, M. B. & Johnson, D. (2002). Learning and teaching information technology computer skills in context. Syracuse. New York: ERIC Clearinghouse on Information Resources. Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü & Bozpolat, E. (2013). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığına ilişkin görüşleri. Karadeniz Dergi (Black Sea-Черное Море), 5 (18), 71-87.
  • Hennessey, S. (2009). Information Literacy-Finding Information, http://www.collegeupgradingon.ca/current/infoliteracy/informationliteracy.pdf. Kahyaoğlu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı becerileri ile internet kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2 (3). http://www.et-ad.net/index.
  • Kılıç, H. & Coşkun, Y. D. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı internet kullanım özyeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı. Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi. 6-18 Eylül 2010. Lefkoşa, KKTC.
  • Koç, S. & Koşaner, Ö. (2005). Bilgi okuryazarlığı ve aktif eğitim: Bir uygulama örneği. II. Aktif Eğitim Kurultay Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanma durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (10), 1-10.
  • Özerbaş, M. A. (2010). Öğretmen adaylarının internet kullanım amaçlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14 (2), 77-93.
  • Polat, C. (2005). Üniversitelerde bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesi: Hacettepe üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sağlam, M., Adıgüzel, A., Kara, D. A & Özonay, İ. Z. (2007). Araştırma görevlilerinin bilgi okuryazarlığı beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. III. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. 17–20 Ekim 2007. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Sheehy, E. J. (2001). Student teacher mentoring program: Teacher training for information literacy in the classroom. Unpublished PhD Thesis. State University of New York. Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım özyeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 460-471.
  • Thompson, A. & Mishra, P. (2008). Breaking news: TPCK becomes TPACK! Journal of Computing in Teacher Education, 24 (2), 78-102.
  • Tuncer, M. & Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. Turkish Studies, 7 (2), 1079-1091.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA88NZ56VR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Kaya

Refik Balay

Abdullah Adıgüzel

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Kaya, A., Balay, R., & Adıgüzel, A. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi83-99.
AMA Kaya A, Balay R, Adıgüzel A. Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. EBAD - JESR. Published online 01 Nisan 2014:83-99.
Chicago Kaya, Ahmet, Refik Balay, ve Abdullah Adıgüzel. “Öğretmen adaylarının eğitsel Internet kullanım Becerileri Ile Bilgi Edinme Becerileri arasındaki ilişki düzeyi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Nisan (Nisan 2014), 83-99.
EndNote Kaya A, Balay R, Adıgüzel A (01 Nisan 2014) Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 83–99.
IEEE A. Kaya, R. Balay, ve A. Adıgüzel, “Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi”, EBAD - JESR, ss. 83–99, Nisan 2014.
ISNAD Kaya, Ahmet vd. “Öğretmen adaylarının eğitsel Internet kullanım Becerileri Ile Bilgi Edinme Becerileri arasındaki ilişki düzeyi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Nisan 2014. 83-99.
JAMA Kaya A, Balay R, Adıgüzel A. Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. EBAD - JESR. 2014;:83–99.
MLA Kaya, Ahmet vd. “Öğretmen adaylarının eğitsel Internet kullanım Becerileri Ile Bilgi Edinme Becerileri arasındaki ilişki düzeyi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2014, ss. 83-99.
Vancouver Kaya A, Balay R, Adıgüzel A. Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. EBAD - JESR. 2014:83-99.