Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİK ALGILARININ BELİRLENMESİ (DİYARBAKIR İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 20, 310 - 320, 30.11.2021

Öz

Bu araştırmada öğretmenlerin örgütsel sessizliğe yönelik algıları incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılında Diyarbakır’ın merkezinde görev yapan 99’u kadın, 115’i erkek, toplam 214 öğretmenden oluşmuştur. Çalışmanın verileri kişisel bilgi formu ile örgütsel sessizlik ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Kişisel bilgi formu araştırmacı tarafından hazırlanmış olup öğretmenlerin cinsiyetini, yaşını, meslekteki görev süresini, branşını ve görev yaptıkları eğitim kademesini belirlemeye yönelik maddelerden oluşmaktadır. Beşli Likert türünde olan bu ölçek, beş faktör altında toplanan 18 maddeden oluşmaktadır. Araştırmada, öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Cinsiyetin öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları üzerinde etkili bir değişken olduğu ve kadın öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarının erkek öğretmenlere kıyasla anlamlı derecede daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Görev yaptıkları eğitim kademesinin öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları üzerinde etkili olmadığı saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları ile meslekteki görev süreleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgular ilgili literatür ışığında tartışıldıktan sonra uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Algın, İ. (2014). Üniversitelerde örgütsel sessizlik (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Erişim No. 381432).
  • Arlı, D. (2013). İlkokul müdürlerinin örgütsel sessizlik ile ilgili görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 69-84. Aşan, Ö., & Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. (Ed: H. Can), Ankara: Arıkan Yayınları.
  • Bayram, T., Y. (2010). Üniversitelerde Örgütsel Sessizlik (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Erişim No. 263509).
  • Bowen, F., & Blackmon K. (2003). Spirals of silence: The dynamic effects of diversity on organizational voice. Journal of Management Studies, 40(6), 1393–1417.https://doi.org/10.1111/1467-6486.00385
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Selahattin Erdem 0000-0002-9355-1236

Mahmut Çavdar 0000-0002-4108-543X

Muharrem Elhazar 0000-0001-9307-126X

Özge Erdem 0000-0002-7381-6946

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Erdem, S., Çavdar, M., Elhazar, M., Erdem, Ö. (2021). ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİK ALGILARININ BELİRLENMESİ (DİYARBAKIR İLİ ÖRNEĞİ). Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 310-320.