Problem
Durumu: Çağımızda bilim ve teknolojinin sürekli gelişmesi;
toplumun yaşam standartlarım arttırırken çevrede pek çok şeyin yok olmasına
veya değişim geçirmesine neden olmaktadır. Bu tür değişimler çevre sorunlarını
meydana getirmektedir. Teknoloji çağında yaşamamızın bir sonucu olarak
elektromanyetik kirlikte çevremizi ve sağlığımızı etkileyen onemli çevre
sorunlarından birisi haline gelmiştir. Elektromanyetik dalgalar gozle gorülmez
ve kolaylıkla hissedilmez fakat sonuçları saptanabilir. Bu sebeple
elektromanyetik dalgaların insan sağlığına verdiği zararlar da ne yazık ki fark
edilmemektedir. Elektromanyetik kirlilik denilen kavram orneğin gürültü
kirliliği gibi olsaydı, kulağımızı rahatsız eden bir gürültü esnasında ya o
ortamı terk ederek ya da gürültü kaynağını ortadan kaldırılarak bu kirlilikten
korunmak mümkün olabilirdi. Ancak elektromanyetik kirliliğin bir ortamda fazla
olduğunu algılayacak bir duyu maalesef yoktur. Bu sebeple elektromanyetik
kirlilik, ancak insan sağlığı üzerindeki sonuçları ortaya çıktığında fark
edilebilir. Elektromanyetik kirliliğin varlığı şiddeti mühendislik alanında
yapılan çalışmalarla, canlılar üzerine olan etkileri ise tıp alanında yapılan
çalışmalarla ortaya konulmuştur. Ancak alanyazın incelendiğinde toplumun
elektromanyetik kirlilik üzerine farkındalık düzeyini inceleyen geliştiren
çalışmaların az olduğu belirlenmiş, bu çalışma bu anlamda alanyazına katkı
sağlayarak ileride toplumu şekillendirecek olan bireylerin yetişmesine katkı sağlayacak
oğretmen adaylarının elektromanyetik kirlilik ve çevre sorunlarına yonelik
farkındalık düzeyleri ile ilişkisini incelemektedir.
Araştırmanın
Amacı: Bu çalışma ile fen bilgisi oğretmen adaylarının
elektromanyetik kirliliğe sebep olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına
ilişkin farkındalık düzeyleri ile çevre sorunlarına yonelik farkındalık
düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmanın
Yontemi: Fen bilgisi oğretmen adaylarının elektromanyetik
kirliliğe sebep olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına ilişkin
farkındalık düzeyleri ile çevre sorunlarına yonelik farkındalık düzeyleri
arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada karma desen
kullanılmıştır. Bu araştırma karma desen türlerinden zenginleştirilmiş yonteme
gore düzenlenmiştir. Oncelikle nicel veriler toplamış daha sonra nitel veriler
toplanarak nicel verilerin desteklenmesi sağlanmıştır. Araştırmanın nicel
verilerinin elde edilmesinde ilişkisel tarama modeli, nitel verilerin elde edilmesinde
ise fenomenolojik yontem kullanılmıştır. Bu araştırmanın nicel bolümünde
2012-2013 eğitim oğretim yılında bahar doneminde Ankara ilinde bir devlet
üniversitesinde oğrenim gormekte olan 45 kız 31 erkek olmak üzere 76 fen
bilgisi oğretmen adayı yer almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
iki adet farkındalık olçeği ve gorüşme soruları kullanılmıştır. Araştırmanın
nicel verileri SPSS programı ile analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde,
Kolmogrov-Smirnov testi, ilişkisiz orneklemler t- testi ve Pearson korelasyon
testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise
içerik analizi yontemi ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın
Bulguları: İlk olarak, oğretmen adaylarının elektromanyetik
kirliliğe sebep olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına ilişkin
farkındalık düzeyleri arasında cinsiyete gore istatistiksel olarak anlamlı bir
fark çıkmamıştır [t (74)=0.73, p>.05].
Daha sonra “Çevre Bilimi” dersini alan oğretmen adaylarının elektromanyetik
kirliliğe sebep olan bazı teknolojik cihazların bilinçli kullanımına ilişkin
farkındalık düzeyleri “Çevre Bilimi” dersini almayan oğretmen adaylarının
elektromanyetik kirliliğe sebep olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına
ilişkin farkındalık düzeyleri ile karşılaştırılmıştır. Dersi alan oğretmen
adaylarının farkındalık düzeyleri dersi almayan oğretmen adaylarından daha
yüksek bulunmuştur [t (74)= 2.22, p< .05].
Daha sonra fen bilgisi oğretmen adaylarının elektromanyetik kirliliğe sebep
olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına ilişkin farkındalıkları ile
çevre sorunlarına yonelik farkındalıkları arasında bir ilişki olmadığı tespit
edilmiştir (r= .003, p>.05). Nitel bulgular da ise, oğretmen
adaylarının büyük bir kısmının elektromanyetik kirlilik kavramını daha once
duydukları belirlenmiştir. Oğretmen adaylarının bir kısmı, elektromanyetik
kirliliğin güneş, ay, gezegenler ve galaksiden kaynaklı olarak var olduğunu
diğer bir kısmı ise, bilgisayar, baz istasyonu, telsizler ve pillerden kaynaklı
olarak var olduğunu belirtmişlerdir. Oğretmen adayları elektromanyetik
kirliliğe sebep olan teknolojik cihazlardan en fazla cep telefonlarını
kullandıkları daha sonra sırasıyla, televizyon, dizüstü bilgisayar, tablet
bilgisayar, kablosuz modem, saç kurutma makinası, mikrodalga fırın
kullandıklarını belirtmişlerdir. Son olarak oğretmen adaylarının
elektromanyetik kirliliğe ilişkin olarak kendilerini daha az duyarlı olarak
nitelendirdikleri belirlenirken, çevre sorunlarına yonelik olarak kendilerini
daha duyarlı olarak nitelendirdikleri ortaya çıkmıştır.
Araştırmanın
Sonuçları ve Oneriler: Fen bilgisi oğretmen adaylarının
elektromanyetik kirliliğe sebep olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına
ilişkin farkındalık düzeyleri ile çevre sorunlarına yonelik farkındalık
düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlendiği bu çalışmada dort alt probleme
cevap aranmıştır. İlk olarak fen bilgisi oğretmen adaylarının elektromanyetik
kirliliğe sebep olan teknolojik cihazların bilinçli kullanımına ilişkin
farkındalık düzeyleri arasında cinsiyet değişkenine gore anlamlı bir fak
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Daha sonra “çevre bilimi” dersini alan fen
bilgisi oğretmen adaylarının elektromanyetik kirliliğe sebep olan teknolojik
cihazların bilinçli kullanımına ilişkin farkındalık düzeylerinin dersi
almayanlara gore daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bir sonraki alt problemle
fen bilgisi oğretmen adaylarının elektromanyetik kirliliğe sebep olan bazı
teknolojik cihazların bilinçli kullanımına ilişkin farkındalık düzeyleri ile
çevre sorunlarına yonelik farkındalık düzeyleri arasında bir ilişki olmadığı
tespit edilmiştir. Son olarak nitel verilerle fen bilgisi oğretmen adaylarının
11’inin elektromanyetik kirlilik kavramını daha onceden duyduğu 4’ünün ise
duymadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte oğretmen adaylarının
elektromanyetik kirliliğin doğal(güneş, ay…) ve teknoloji (bilgisayar,
telefon…) ile olmak üzere iki şekilde oluştuğunu düşündükleri belirlenmiştir. Oğretmen
adayları elektromanyetik kirlilik oluşturan cihazlardan en sık cep telefonu
olmak üzere sırasıyla televizyon, dizüstü bilgisayar, tablet bilgisayar,
kablosuz modem, saç kurutma makinası, mikrodalga fırın ve radyoyu
kullandıklarını belirtmişlerdir. Son olarak çevre sorunlarına yonelik oğretmen
adaylarının oz değerlendirme puan ortalamalarının 7,93 olduğu ancak elektromanyetik
kirliliğe ilişkin oğretmen adaylarının oz değerlendirme puan ortalamalarının 5
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Farkındalık olçeği Elektromanyetik sorunlar Çevre kirliliği Teknoloji
science teachers took part in the quantitative
part of this study in Ankara, Turkey. In the qualitative part of the study,
seven female and eight male preservice teachers were chosen out of the 76 on a
volunteer basis. Three data collection tools were used. Findings: The findings
obtained from the research show that there is no remarkable difference among
preservice science teachers’ awareness levels of electromagnetic pollution
depending on the gender variable. Then, it was concluded that students who had
taken environmental science courses had higher levels of awareness compared to
those who had not. With another sub-problem, it was seen that there is no
relationship between preservice teachers’ awareness levels of conscious use of
technological devices causing electromagnetic pollution and their awareness
levels of environmental problems. Implications
for Research and Practice:
Preservice science teachers are less sensitive to electromagnetic pollution
than other types of pollutions. Future studies could investigate why students
think that they are less sensitive to electromagnetic pollution.
Purpose: The
purpose of this study is to find out the relationship between the awareness
level of preservice science teachers’ conscious use of technological devices,
which cause electromagnetic pollution, and their awareness level of related
environmental problems. Research Methods:
In
this study, a mixed design method was used. A relational screening model was
used to collect quantitative data. The phenomenological method, which includes
defining and interpreting individuals’ perception and perspective related to a
phenomenon, was used to collect qualitative data. While selecting participants,
purposeful sampling was used. Seventy-six preservice
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 67 |