Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Meslek Yaşantılarında Karşılaştıkları Sorunlar

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 27 - 41, 27.04.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmenlerinin meslek yaşantılarında karşılaştıkları sorunları belirlemektir. Çalışma nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bir durum çalışmasıdır. Çalışma kapsamında Türkiye’nin bir doğu ilinde görev yapmakta olan üç ilköğretim matematik öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Katılımcılar ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir ve ölçüt olarak öğretmenlerin hem taşra hem de merkezi bir okulda çalışmaları ve meslekte en az 7 yılını doldurmaları aranmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Veriler analiz edilirken katılımcı konuşmaları araştırmacı tarafından yorum yapılmadan bulgular kısmında alıntı şeklinde sunulmuştur. Çalışma bulgularının analizi sonucunda öğretmenlik mesleğine yönelik sorunlar ve matematik branşı ile ilgili sorunlar olmak üzere iki ana tema oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda; ilköğretim matematik öğretmenlerinin, sınıf yönetimi, süre yetersizliği, konuların yetişmemesi, görev dışı iş ve işlemler, matematiğin soyut yapısı, öğretmenlerin sosyal statüsü, öğrencilerin derse karşı ilgisizliği ve teknolojik problemler gibi çeşitli durumlarda sorunlar yaşadıkları saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akyurt, G. K. (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Motivasyonu, Kaygısı ve Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Ayas, A. (2009). Öğretmenlik mesleğinin önemi ve öğretmen yetiştirmede güncel sorunlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3).
  • Babad, E. (2009). The Social Psychology of the Classroom. New York: Routhledge
  • Berkant, H. G., & Gençoğlu, S. Ş. (2015). Farklı lise türlerinde çalışan matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 194-217.
  • Bostancı Baskan, M. T. (2004). Bir tasar ölçütü olarak dersliklerde görsel konfor ve optimum enerji kullanımı için bir yaklaşım.
  • Coleman, P. K. (1998). Maternal self-efficacy beliefs as predictors of parenting competence and toddlers’ emotional, social, and cognitive development. Unpublished doctoral dissertation. The Eberly College of Arts and Sciences. West Virginia Univesity. Morgantown.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 33-41.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde akran zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 81-92.
  • Çelikel, F., Tanrıseven, I. (2017). Ortaokul matematik dersi öğretim programı taslağının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 509-520.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Demirbulak, D. (2000). Veli-öğretmen görüşmeleri ile ilgili bir çalışma. Millî Eğitim Dergisi, 146, 53-55.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153).
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de Orta Öğretime Öğretmen Yetiştirme, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No:2322, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Ekiz D., (2007) Bilimsel araştırma yöntemleri, Lisans Yayıncılık
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Epilson Yayıncılık.
  • Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25(6), 814-825.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2012). Okullarda kültür ve iklim. (Çev. Ed.: S. Turan), Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, s. 163-201.
  • Ingersoll, R.M. (2001). Teacher turnover, teacher shortages, and the organization of schools. Seattle: University of Washington, Center for the Study of Teaching and Policy.
  • İLGAR, L. (2014). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimindeki farklılıklara ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. HAYEF Journal of Education, 11(2), 259-285.
  • Keleş, Ö., Haser, Ç., & Koç, Y. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ilköğretim matematik dersi programı hakkındaki görüşleri. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 11(3), 715-736.
  • Kelly, A. M., Gningue, S. M., & Qian, G. (2015). First-year urban mathematics and science middle school teachers: Classroom challenges and reflective solutions. Education and Urban Society, 47(2), 132-159.
  • Kutluca, T., & Tum, A. (2018). Matematik öğretiminde akilli tahtalarin kullaniminda karşilaşilan zorluklar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 183-208.
  • Paliç, G., & Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 199-220.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Önal, H., & AYDIN, O. (2018). İlkokul Matematik Dersinde Kavram Yanılgıları ve Hata Örnekleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9.
  • Özenç, E. G., Özcan, Z. E., Güçlü, F., & Güney, E. K. (2016). 4+ 4+ 4 eğitim sisteminin beşinci sınıf öğrencilerine yansıması: Öğretmen görüşleri. Elementary Education Online, 15(2).
  • Patton, M. Q. (2015). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sarı, A., & Altun, T. (2016). Examination of students’ perceptions about computer lessons carried out with gamification. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(3), 553-577.
  • Taneri, P. O. ve Ok, A. (2014). Alandan ve alan dışından öğretmenlik sertifikası ile atanan yeni sınıf öğretmenlerinin sorunları, Eğitim ve Bilim, 39(173), 418-429.
  • Türel, Y. K. (2012). Teachers\'Negative Attitudes towards Interactive Whiteboard Use: Needs and Problems. Elementary Education Online, 11(2).
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130.
  • Yanık, H. B., Bağdat, O., Gelici, Ö., & ,Taştepe, M. (2016). Göreve Yeni Başlayan Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Zorluklar/The Challenges Facing Beginning Middle School Mathematics Teachers. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel arastirma yöntemleri (9.baskı). Ankara:Seçkin yayıncılık. Yılmaz, K., ve Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: Mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157-177.

Problems Faced by Elementary Mathematics Teachers in Their Professional Lives

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 27 - 41, 27.04.2021

Öz

The aim of this study is to determine the problems faced by primary school mathematics teachers in their professional life. The study is a case study in which qualitative research method is used. Working under three mathematics teachers who work in the eastern provinces of Turkey were conducted semi-structured interviews. Participants were selected using the criterion sampling method, and as a criterion, teachers were required to work in both a provincial and central school, and have completed at least 7 years in the profession. The collected data were analyzed by content analysis method. While analyzing the data, participant speeches were presented in the form of quotations in the findings section without any comments by the researcher. As a result of the analysis of the findings of the study, two main themes were formed, namely, problems related to the teaching profession and problems related to the branch of mathematics. In the results of working; Primary school mathematics teachers have been found to have problems in various situations such as classroom management, lack of time, lack of training, off-duty work and operations, abstract structure of mathematics, teachers 'social status, students' indifference towards the course and technological problems.

Kaynakça

  • Akyurt, G. K. (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Motivasyonu, Kaygısı ve Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Ayas, A. (2009). Öğretmenlik mesleğinin önemi ve öğretmen yetiştirmede güncel sorunlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3).
  • Babad, E. (2009). The Social Psychology of the Classroom. New York: Routhledge
  • Berkant, H. G., & Gençoğlu, S. Ş. (2015). Farklı lise türlerinde çalışan matematik öğretmenlerinin matematik eğitimine yönelik görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 194-217.
  • Bostancı Baskan, M. T. (2004). Bir tasar ölçütü olarak dersliklerde görsel konfor ve optimum enerji kullanımı için bir yaklaşım.
  • Coleman, P. K. (1998). Maternal self-efficacy beliefs as predictors of parenting competence and toddlers’ emotional, social, and cognitive development. Unpublished doctoral dissertation. The Eberly College of Arts and Sciences. West Virginia Univesity. Morgantown.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 33-41.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde akran zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 81-92.
  • Çelikel, F., Tanrıseven, I. (2017). Ortaokul matematik dersi öğretim programı taslağının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 509-520.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Demirbulak, D. (2000). Veli-öğretmen görüşmeleri ile ilgili bir çalışma. Millî Eğitim Dergisi, 146, 53-55.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153).
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de Orta Öğretime Öğretmen Yetiştirme, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No:2322, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • Ekiz D., (2007) Bilimsel araştırma yöntemleri, Lisans Yayıncılık
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Epilson Yayıncılık.
  • Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25(6), 814-825.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2012). Okullarda kültür ve iklim. (Çev. Ed.: S. Turan), Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, s. 163-201.
  • Ingersoll, R.M. (2001). Teacher turnover, teacher shortages, and the organization of schools. Seattle: University of Washington, Center for the Study of Teaching and Policy.
  • İLGAR, L. (2014). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimindeki farklılıklara ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. HAYEF Journal of Education, 11(2), 259-285.
  • Keleş, Ö., Haser, Ç., & Koç, Y. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin yeni ilköğretim matematik dersi programı hakkındaki görüşleri. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 11(3), 715-736.
  • Kelly, A. M., Gningue, S. M., & Qian, G. (2015). First-year urban mathematics and science middle school teachers: Classroom challenges and reflective solutions. Education and Urban Society, 47(2), 132-159.
  • Kutluca, T., & Tum, A. (2018). Matematik öğretiminde akilli tahtalarin kullaniminda karşilaşilan zorluklar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), 183-208.
  • Paliç, G., & Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 199-220.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Önal, H., & AYDIN, O. (2018). İlkokul Matematik Dersinde Kavram Yanılgıları ve Hata Örnekleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9.
  • Özenç, E. G., Özcan, Z. E., Güçlü, F., & Güney, E. K. (2016). 4+ 4+ 4 eğitim sisteminin beşinci sınıf öğrencilerine yansıması: Öğretmen görüşleri. Elementary Education Online, 15(2).
  • Patton, M. Q. (2015). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sarı, A., & Altun, T. (2016). Examination of students’ perceptions about computer lessons carried out with gamification. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(3), 553-577.
  • Taneri, P. O. ve Ok, A. (2014). Alandan ve alan dışından öğretmenlik sertifikası ile atanan yeni sınıf öğretmenlerinin sorunları, Eğitim ve Bilim, 39(173), 418-429.
  • Türel, Y. K. (2012). Teachers\'Negative Attitudes towards Interactive Whiteboard Use: Needs and Problems. Elementary Education Online, 11(2).
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130.
  • Yanık, H. B., Bağdat, O., Gelici, Ö., & ,Taştepe, M. (2016). Göreve Yeni Başlayan Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Zorluklar/The Challenges Facing Beginning Middle School Mathematics Teachers. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel arastirma yöntemleri (9.baskı). Ankara:Seçkin yayıncılık. Yılmaz, K., ve Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: Mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157-177.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Osman Buran 0000-0002-1922-1570

Abdullah Kaplan 0000-0001-6743-6368

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Kabul Tarihi 13 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buran, O., & Kaplan, A. (2021). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Meslek Yaşantılarında Karşılaştıkları Sorunlar. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(1), 27-41.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .