National Education
Councils have been placed as the highest level of advisory body in the Turkish
Ministry of Education since 1933, based on the Law No. 2287 about Educational
Organization, and the first council was gathered in 1939. Moreover, a period of
planned development began in 1960 and since then development plans have been prepared.
In total, ten plans were published between 1963 and 2013. This study aims to
evaluate the decisions taken in the National Education Councils in the planned
development period together with the education-related goals placed in
development plans. The study follows a document analysis method from the
qualitative research methods. For data analysis, descriptive analysis technique
was applied. In this context, the documents for the Development Plans and
National Education Council decisions were examined, described and interpreted
and then related interpretations were provided. The results revealed that the
goals in the Plans and the Council decisions were not consistent with each
other all the time. It is important to examine the decisions taken by the
National Education Council in accordance with the goals of the Development
Plans in terms of the process of education policy development. The number of
this kind of study which provides a holistic approach should increase and be coordinated
to improve education policies. This study concludes that monitoring whether the
decisions taken in the Councils and the Plans were implemented might contribute
to the functional implementation process of education policies.
Education policies Development Plans National Education Councils Planned development period
Türkiye’de 1933 yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı’nın en yüksek
danışma organı olarak Milli Eğitim Şûraları gerçekleştirilmektedir. Şuraların
dayanağı “2287 sayılı Maarif Teşkilatı Hakkında Kanun” ile ortaya konulmuştur
ve ilk Milli Eğitim Şûra’sı da 1939 yılında toplanmıştır. 1960 yılından
itibaren ise planlı kalkınma dönemi başlamış ve bu doğrultuda kalkınma planları
hazırlanmıştır. 1963 yılından 2013 yılına kadar da 10 tane kalkınma planı
gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın amacı planlı kalkınma döneminde yapılan
Milli Eğitim Şûraları’nda alınan kararlar ile kalkınma planlarında eğitimle
ilgili alınan kararları birlikte değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi yöntemi ile yapılmış ve verileri analizi için
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın verilerini
oluşturan Kalkınma Planları ve Milli Eğitim Şûralarına ilişkin dokümanlar
öncelikle betimlenmiş, sonra yorumlanarak elde edilen sonuçlara dayalı varsayımlarda
bulunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre Türk eğitim sistemine yön vermesi
beklenen kalkınma planlarında ve milli eğitim şûralarında her zaman birbiriyle
tutarlı kararlar alınmadığı görülmektedir. Milli Eğitim Şûralarının kalkınma
planlarındaki hedefler çerçevesinde ele alınması eğitimle ilgili politikaların
geliştirilmesi açısından önemlidir. Bu açıdan bakıldığında eğitim
politikalarının geliştirilmesine yönelik bu tarz çalışmaların bütüncül bir
bakış açısıyla ele alınması ve aralarında eşgüdümün sağlanması gerekmektedir.
Şûralarda ve kalkınma planlarında alınan kararların uygulamaya konulup
konulmadığının denetlenmesi de eğitimle ilgili politikaların uygulanması
sürecini daha işler hale getirecektir.
Eğitim politikaları Kalkınma Planları Milli Eğitim Şûraları Planlı kalkınma dönemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 4 |