Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Tasarlanan Etkinliklerin Değerlendirilmesi: Isı Alışverişi ve Sıcaklık Değişimi

Yıl 2018, , 121 - 139, 01.04.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.325956

Öz

Bu
çalışmada ilköğretim 8. sınıf görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik
hazırlanan öğretim tasarımı modeliyle ‘Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesinin
öğretimi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilgili üniteye yönelik
geliştirilen etkinlik ve materyallerin öğretim, öğrenme, işlevsellik ve
kullanışlılık boyutlarında değerlendirilmesi yapılmıştır. Çalışmada Tasarım
Tabanlı Araştırmadan yararlanılmıştır. Öğretim tasarımı geliştirilirken ADDIE
öğretim tasarım modelinden yararlanılmıştır. ADDIE modelinin analiz basamağında
öğrencilerin ‘Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesine ilişkin yönelik öğrenme
ihtiyaçları tespit edilmiştir. Tasarım, Geliştirme ve Uygulama basamağında
öğrencilerin tespit edilen ihtiyaçlar doğrultusunda materyalleri ve
etkinlikleri tasarlanmış ve uygulanmıştır. Değerlendirme basamağında ise bu
öğretim materyal ve etkinliklerinin değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmada iki
farklı örneklem grubu kullanılmıştır. İhtiyaç analizi aşamasına 5 öğrenci,
uygulama aşamasına ise 6 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın ihtiyaç analizinde ve
çalışmanın sonunda uygulama aşamasında nitel araştırma yaklaşımından durum
çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ihtiyaç analizinde Fen Dersi
Gözlem Formu kullanılırken değerlendirme ise Fen Etkinlik Gözlem Formu veri toplama
aracı olarak kullanılmıştır. Buna göre ’Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesinde yer
alan kavramların öğrencilere etkili bir şekilde öğretilmesi amacıyla hazırlanan
etkinliklerin ve etkinlik malzemelerinin öğretim, öğrenme, işlevsellik ve
kullanışlılık boyutlarında belirlenen ölçütlerin pek çoğunu sağladığı tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Abruscato, J. (1996). Teaching children science: A discovery approach. Boston, MA: Allyn & Bacon Bannan-Ritland, B. (2003). The role of design in research: The integrative learning design framework. Educational Researcher, 32(1), 21-24 Bülbül, M. S., Garip, B., & Özdemir, Ö. F. (2015). Using A Force Concept Inventory Test with Visually Impaired and Blind Students. European Journal of Physics Education, 6(3). 20-31. Cawley, J.F. (1994). Science for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15(2), 67-71. Collins, A. (1992). Towards a design science of education. E. Scanlon, & T. O’Shea (Ed.), New directions in educational technology içinde (15–22). Berlin: Springer. Collins, A., Joseph, D., & Bielaczyc, K. (2004). Design research: Theoretical and methodological issues. The Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15-42. Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Çağlar, S. (2012). Engellilerin erişebilirlik hakkı ve Türkiye’de erişebilirlikleri. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 61(2), 541-598. Çakmak, S., Karakoç, T., Şafak, P., & Kan, A. (2013, Temmuz). Awareness of students with low vision on their present level of visual acuities. 8th ICEVI European Conferenceon the Education and Rehabilitation of People with Visual Impairment, ICEVI Europe kongresinde sunulan sözlü bildiri, İstanbul. DeLucchi, L., & Malone, L. (1982). Science activities for the visually impaired. Mangold, S (Ed.), A teacher’s guide to the special educational needs of the blind and visually handicapped children içinde (s 44-48). Newyork: American Foundation for the Blind. DİE, (2009). Türkiye özürlüler araştırması. Ankara: Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası. Groenveld, M. (1993). Effects of visual disability on behaviour and the family. A.R. Fielder, A.B., Best, & M.C. Bax, (Ed.), The management of visual impairment in childhood içinde (s. 64-77). London: Cambridge University Press Gustafson, K.L., & Branch, R.M. (1997). Revisioning models of instructional development. Educational Technology, Research and Development, 45(3), 73-89. Gürsel, O. (2012). Görme yetersizliği olan öğrenciler, İ.H. Diken (Ed.), Özel eğitim içinde (217-249). Ankara: Pegem Akademi. Holahan, G.G., McFarland, J., & Piccillo, B.A. (1994). Elementary school science for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15(2), 86-93. Kucera, T.J. (1993). Teaching chemistry to students with disabilities. Washington, DC: American Chemical Society. Kupers, R., & Ptito, M. (2014). Compensatory plasticity and cross-modal reorganization following early visual deprivation. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 41, 36-52. Lang, H.G. (1983). Preparing science teachers to deal with handicapped students. Science Education, 67(4), 541-547 McCausland, D. (2005). International experience in the provision of ındividual education plans for children with disabilities. Dublin: NDA. Patton, J.R. (1995). Teaching science to students with special needs. Teaching Exceptional Children, 27(4), 4-6. Rosa, A., Ochaita, E., Moreno, E., Fernandez, E., Carretero, M., & Pozo, J.I. (1984). Cognitive development in blind children: A challange to piagetian theory, The Quarterly Newsletter of The Laboratory of Comparative Human Cognition, 6(4), 75-110. Skaggs, S., & Hopper, C. (1996). Individuals with visual impairments: A review of psychomotor behavior. Adapted Physıcal Activity Quarterly, 13,16-26. Yin, R.K. (2013). Case study research: Design and methods (5. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Aydın Kızılaslan 0000-0003-3033-9358

Mustafa Sözbilir Bu kişi benim 0000-0001-6334-9080

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Kabul Tarihi 23 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2018). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Tasarlanan Etkinliklerin Değerlendirilmesi: Isı Alışverişi ve Sıcaklık Değişimi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121-139. https://doi.org/10.17556/erziefd.325956