Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Basamaklı Öğretim Programı Uygulamasına İlişkin Görüşleri

Yıl 2018, , 517 - 535, 22.08.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.413492

Öz

Okul
ortamındaki her öğrenci tektir ve öğrenciler tüm özellikleri bakımından farklı
yapılara sahiptirler. Bu sebeple öğrenme süreçleri, öğrencilerin farklı öğrenme
biçimlerine cevap verecek şekilde ve bireyselliği ön plana alarak
düzenlenmelidir. 1990'lı yıllarda Nunley tarafından geliştirilen basamaklı
öğretim programının temelinde de, öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkların
dikkate alınarak, öğretimin bireyselleştirilmesi görüşü yer alır. Basamaklı
öğretim programında, birey öğrenme edinimlerini kendisi tanımlamakta, öğrenme
sürecini düzenlemeyi ve değerlendirmeyi öğrenmekte, böylece kendi öğrenmesinden
kendisi sorumlu olmaktadır. Basamaklı öğretim programının önemli
özelliklerinden biri de öğrencilerin kendi kendilerini değerlendirme olanağı
bulmaları, eksikliklerini görebilmeleri ve kendi öğrenme süreçlerini
belirleyebilmeleridir. Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının
basamaklı öğretim programının uygulanmasına ilişkin görüşlerini tespit etmek
amaçlanmıştır. 2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde Kafkas Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Eğitimi lisans programında Doğal Hayatı Koruma
dersini alan 2. sınıf öğretmen adayları ile nitel olarak yürütülmüştür.
Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış, uygulama
sonunda 21 öğretmen adayından 16’sı ile görüşme yapılmış ve görüşme sonucunda
elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Basamaklı öğretim programına göre planlanıp yürütülen dersin araştırma yapmayı,
hayal gücünü, özgün düşünceyi, farklı görüşler ortaya koymayı ve el becerisini
geliştirdiği; öğretmen adaylarının kolay olduğunu düşündükleri görevleri
seçtikleri, bazı adayların belgesel izleme, bazılarının ise belgesel hazırlama
görevinden keyif aldıkları, kavram haritası hazırlama ve kompozisyon yazma
görevlerinde ise zorlandıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Aydoğuş, R. & Ocak, G. (2011). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programına dayalı öğretimin akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (2). 343-368.
  • Başbay, A. (2005). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme sürecine etkileri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 95-116.
  • Başbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başbay, A. (2010). Basamaklı Öğretim Programı. Özcan Demirel. (Ed). Eğitimde Yeni Yönelimler içinde (s. 245-258), (1. Baskı), Pegem Yayınevi, Ankara.
  • Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Demirel Ö., Şahan H.H., Ekinci N., Özbay A. &e Begimgil M. (2006, 17 Ocak). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (9. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Duman, B. & Özçelik, C. (2017). 7. Sınıf Çember ve Daire Konusunda Basamaklı Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Matematik Dersine İlişkin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1293-1308.
  • Durusoy, H. (2012). 6.sınıf “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gencel, İ.E. & Saracaloğlu A.S. (2018). The effect of layered curriculum on reflective thinking and on self-directed learning readiness of prospective teachers. International Journal of Progressive Education, 14(1).
  • Gömleksiz, M. N. & Biçer, S. (2012). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programının öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, (9)2, 1657-1683.
  • Gün, E.S. (2013). The Reflections of Layered Curriculum to Learning-Teaching Process in Social Studies Course. International Journal of Instruction, 6(2).
  • Johnson, K.J. (2007). Layered curriculum for the construction trades: a mathematics curriculum to teach trade students basic math skills to be successful apprentices. Carbondale: Southern Illinois University.
  • Kılınçaslan, H. & Özdemir-Şimşek P. (2015). 6.Sınıf “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinde Basamaklı Öğretim Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yönteminin Erişiye, Tutuma ve Kalıcılığa Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40 (180), 217-245.
  • Koç, E.S. & Şahin, A.E. (2014). The effect of layered curriculum supported by multiple intelligences on students’ achievements and permanence. Education and Science, 39(174), 286-296. doi:10.15390/EB.2014.2424.
  • LaSovage, A.J. (2006). Effect of using a layered curriculum format of ınstruction in a high school environmental science energy unit. Michigan State University.
  • Maurer, L.A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivation in a middle school classroom. Michigan State University (Master of Science). Interdepartmental Physical Sciences. ProQuest LLC UMI Microform 1471872.
  • Noe, B. (2008). The effects of a layered curriculum versus traditional teaching methods on academic achievement of fourth graders in the science content area. Columbia College, Master of Education In Divergent Learning. Degree of Master of Education in Divergent Learning in the Graduate School.
  • Nunley, K. F. (2003b). Layered curriculum brings teachers to tiers. Principal Leadership, 69(1), 31-36.
  • Nunley, K. F. (2007). Layered Curriculum. http://www.help4teachers.com/layeredcurriculum adresinden erişildi.
  • Nunley, K.F. (1998a). Advantages to a layered curriculum classroom. Web: http://help4teachers.com/whyy.htm adresinden 20 Mart 2016’da alınmıştır.Nunley, K.F. (1998b). How to grade student-centered assignments while maintaining high standards. Web:http://help4teachers.com/grading.htm adresinden 18 Mart 2016’da alınmıştır.
  • Nunley, K.F. (2002). Layered curriculum. Texas. Morris Publishing.
  • Nunley, K.F. (2003a). Giving credit where credits due. Web:www.iaae.net/site/files/StudentCenteredLearningAccountability.pdf adresinden 18 Mart 2016’da alınmıştır.
  • Overstreet, M.& Straquadine, G.S. (2002). An examination of a high school horticulture curriculum process designed for diverse student learning styles. Western Region Agricultural Education Research Conference Annual Research Conference, Washington.
  • Öner, Ü. (2012). Sosyal Bilgiler dersinde çoklu zeka kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Z & Albayrak, M. (2017). Matematik dersinde basamaklı öğretim yönteminin kullanılmasının öğrencilerin duyuşsal gelişimlerine etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 133-154.
  • Yılmaz, F. & Gültekin, M. (2013). Fen ve Teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Journal of Computer and Education Research, 1(1), 27-59.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Arzu Önel 0000-0003-4205-3939

Arzu Derya Daşcı Bu kişi benim 0000-0003-3667-2020

Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 20 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Önel, A., & Derya Daşcı, A. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Basamaklı Öğretim Programı Uygulamasına İlişkin Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 517-535. https://doi.org/10.17556/erziefd.413492

Cited By