Okul
ortamındaki her öğrenci tektir ve öğrenciler tüm özellikleri bakımından farklı
yapılara sahiptirler. Bu sebeple öğrenme süreçleri, öğrencilerin farklı öğrenme
biçimlerine cevap verecek şekilde ve bireyselliği ön plana alarak
düzenlenmelidir. 1990'lı yıllarda Nunley tarafından geliştirilen basamaklı
öğretim programının temelinde de, öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkların
dikkate alınarak, öğretimin bireyselleştirilmesi görüşü yer alır. Basamaklı
öğretim programında, birey öğrenme edinimlerini kendisi tanımlamakta, öğrenme
sürecini düzenlemeyi ve değerlendirmeyi öğrenmekte, böylece kendi öğrenmesinden
kendisi sorumlu olmaktadır. Basamaklı öğretim programının önemli
özelliklerinden biri de öğrencilerin kendi kendilerini değerlendirme olanağı
bulmaları, eksikliklerini görebilmeleri ve kendi öğrenme süreçlerini
belirleyebilmeleridir. Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının
basamaklı öğretim programının uygulanmasına ilişkin görüşlerini tespit etmek
amaçlanmıştır. 2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde Kafkas Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri Eğitimi lisans programında Doğal Hayatı Koruma
dersini alan 2. sınıf öğretmen adayları ile nitel olarak yürütülmüştür.
Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış, uygulama
sonunda 21 öğretmen adayından 16’sı ile görüşme yapılmış ve görüşme sonucunda
elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Basamaklı öğretim programına göre planlanıp yürütülen dersin araştırma yapmayı,
hayal gücünü, özgün düşünceyi, farklı görüşler ortaya koymayı ve el becerisini
geliştirdiği; öğretmen adaylarının kolay olduğunu düşündükleri görevleri
seçtikleri, bazı adayların belgesel izleme, bazılarının ise belgesel hazırlama
görevinden keyif aldıkları, kavram haritası hazırlama ve kompozisyon yazma
görevlerinde ise zorlandıkları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |