The teaching acquisitions related to the structure of
the Turkish language are part of the curriculum according to a certain
progressivity despite the lack of absolute outcome concerning the possibility
and the extent of grammar instruction in language teaching. In this research,
the progressivity of grammar acquisitions in the 2018 Turkish curriculum is
discussed in accordance with the opinions of Turkish language teachers and
academics working in the field of Turkish instruction. Based on a descriptive
model, the data of this research are obtained from semi-structured interviews
and analyzed using categorical
analysis method, which is one of the types of content analysis.
According to the results of this research, the opinions of the two groups
overlap. In other words, both the Turkish language teachers and the academics
share the same opinion on the following aspects: the progressivity of grammar
acquisitions is incompatible with the structure of Turkish language, beginning
with a lesson on root and suffix results in several difficulties in the
teaching process, the acquisitions should start with the concept of word and
the parts of speech.
Turkish language curriculum grammar acquisitions progressivity
Dil
öğretimi sürecinde dil bilgisinin öğretilip öğretilmeyeceği ya da ne kadarının öğretileceği
ile ilgili kesin bir sonuca varılamamış olsa da ana dil olarak Türkçe
öğretiminde Türkçenin yapısının öğretimi ile ilgili kazanımlar belirli bir
aşamalılığa göre öğretim programında yer almaktadır. Bu çalışmada Türkçe
öğretmenlerinden ve Türkçe eğitimi alanında çalışan öğretim elemanlarından
alınan görüşler doğrultusunda 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki dil
bilgisi kazanımlarının aşamalılığı dilin yapısı ve temel işlevi doğrultusunda
ele alınmıştır. Betimsel modelde düzenlenen çalışmanın verileri yarı
standartlaştırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmiştir, verilerinin analizinde
betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre her iki çalışma
grubunun da konu ile ilgili görüşleri örtüşmektedir. Türkçe öğretmenleri ve
akademisyenler dil bilgisi kazanımların aşamalılığının Türkçenin yapısı ile
uygunluk göstermediği, kök ve ek konusu ile başlamanın öğretim sürecinde
birtakım sorunların yaşanmasına sebep olduğu ve kazanımların sözcük kavramı ve
sözcük türleri ile başlaması gerektiği konusunda aynı görüşe sahiplerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |