The Assesment of Primary School Teachers’ Opinions About Course Supervision of School Principals
Yıl 2019,
, 75 - 92, 30.12.2019
SAİT Akbaşlı
,
ZEYNEP Tunç
Öz
With the new regulation
coming into force by being published on 24.05.2014, the task of course
supervision was taken from the inspector and transferred to the school
principals completely in Turkey. The teachers’ opinions on the school
supervisors' course supervision and how they interpreted giving all course
supervision responsibility to school principals were aimed to determine in this
study. It also questioned whether teachers found course supervision from the
school principals is effective or not according to the answers taken from the
teachers. With this study, it was planned to make supervision more efficient
and qualified by trying to solve problems experienced during the course
supervisions from inspectors and school principals. The phenomenological
research design which is one of the qualitative research methods was used to
answer the research questions. The research was conducted with ten classroom
teachers working in a primary school in Amasya during the academic year of 2016-2017.
In the evaluation of the data, the content analysis technique was used to
obtain descriptive results. The summary of the results shows that 80% of the interviewed
teachers thought that the course supervision should be made by their school
principal. It can be deduced that the teachers are not pleased that their
teaching skills are judged by someone who makes the supervision in one or two
lecture hours. Teachers thought that the school principals' made more objective
and correct decisions during supervision.
Kaynakça
- Akbasli, S. (2010). The views of elementary supervisors on teachers’ competencies. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 39, 13-36.
- Altun, M., Şanlı, Ö., & Tan, Ç. (2015). Maarif Müfettişlerin, Okul Müdürlerinin Denetmenlik Görevleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Turkish Studies - International
Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 79-96, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7913, Ankara-Turkey
- Altunışık, R., Coskun, R., Bayraktaroglu, S,. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde arastırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Istanbul: Sakarya Publishing.
- Aydın, M. (2014). Eğitim yönetimi. Ankara: Gazi kitapevi.
- Baran, H. (2015). Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi lisansüstü programının okul yöneticisi yeterlikleri bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Can, E. ve Gündüz, Y. (2016). İlkokullarda çalışan öğretmenlerin, maarif müfettişleri ve okul müdürlerinin yapmış olduğu rehberlik çalışmalarından yararlanma düzeylerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 1-28. doi: 10.14527/kuey.2016.001
- Can, N. (2004). İlköğretim öğretmenlerinin denetimi ve sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 161. (1) Kış, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/161/can.htm.
- Christensen, L., Johnson, R., & Turner, L. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, çev.). İstanbul: Anı yayıncılık
- Çelik, R. (2017). Denetimin sınıf öğretmenlerinin sınıf içi motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Demirtaş, H., & Akarsu, M. (2016). Opinions of Teachers Regarding the Inspection of Teachers by School Principals Instead of Inspectors. Inonu University Journal of the Faculty of Education., 17(2), 69-93. DOI: 10.17679/iuefd.17251239
- Ergen, H., & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1) 2-18.
- Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. (A. Ersoy., ve P. Yalçınoğlu, çev.) Ankara: Anı yayıncılık
- Gökçe, F. (1994). Eğitim denetiminin amaç ve ilkeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 73-84.
- Kapusuzoğlu, Ş. (2002). Denetmenlerin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 35-50.
- Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, (3), 27-45.
- Korkmaz, M., & Özdoğan, O. (2005). İlköğretim müfettişlerinin rehberlik görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 431-443.
- MEB. (2017). Avrupa’daki eğitim sistemleri üzerine özet belgeler. (2017, 19 Mart). http://www.megep.meb.gov.tr/indextr.html.
- MEB. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Denetim Başkanlığı İle Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği (2017, 10 Şubat). Resmi Gazete (Sayı: 29009 (Mükerrer)).
- http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140524-18.htm.
- Olgun, R. (2005). İlköğretim okulu müdür ve müdür yardımcılarının ilköğretim müfettişlerinin yapmış olduğu denetim etkinliklerine ilişkin görüşleri, (Kırıkkale İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
- Renklier, A. (2005). İlköğretim denetmenlerinin ilköğretim okullarında öğrenme ve öğretme süreçleri ve yönetim görevleriyle ilgili etkililik düzeyleri (Kayseri İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
- Şenyüz, H. (2006). İlköğretim müfettişlerinin görevleri ile ilgili hizmetlerinin yürütülmesi sırasında karşılaştıkları sorunlar. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, (22), 63-75.
- Süngü, H. (2005). Fransa, İngiltere ve Almanya eğitim denetimi sistemlerinin yapı ve işleyişi. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-sungu.htm.
- Tonbul, Y., & Baysülen, E. (2017). Ders denetimi ile ilgili yönetmelik değişikliğinin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi.
Elementary Education Online, 16(1), 299-311. DOI: http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.24494
- Yıldız, B., & Akbaşlı, S., & Üredi, L. (2016). Maarif müfettişlerinin sınıflarda uyguladığı rehberlik ve denetim uygulamalarının kaldırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11, (3), 2427-2446
İlkokul Öğretmenlerinin Müdürlerin Ders Denetimine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi
Yıl 2019,
, 75 - 92, 30.12.2019
SAİT Akbaşlı
,
ZEYNEP Tunç
Öz
‘MEB Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı ve Maarif
Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği’nin 24.05.2014 tarihinde yayımlanarak
yürürlüğe girmesi ile ders denetimi görevi müfettişlerden alınarak tamamen
müdürlere devredilmiştir. Bu çalışmada öğretmenlerin okul müdürlerinin ders
denetimlerine ilişkin görüşleri, ders denetimi görevinin tamamen okul müdürüne
devredilmiş olmasını nasıl karşıladıkları ve okul müdürlerinin ders
denetimlerini etkili bulup bulmadıkları araştırılmıştır. Çalışmanın, ders
denetiminin daha işlevsel hale getirilmesine katkı sunması amaçlanmıştır.
Araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim
öğretim yılı içerisinde Amasya’da bulunan bir ilkokulda görev yapan sınıf
öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 10 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Veriler 12 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre: Öğretmenlerin %80’i ders
denetimlerini okul müdürlerinin yapması gerektiği görüşündedirler. Öğretmenler
kendilerini denetleyen kişilerin bir ya da iki ders saati içerisinde kendilerinin
öğretmenlik becerileri ile ilgili çıkarımlarda bulunmalarından memnun
olmadıklarını okul müdürünün denetleme konusunda daha objektif ve doğru
kararlar verdiklerini düşündüklerini ifade etmişlerdir.
Kaynakça
- Akbasli, S. (2010). The views of elementary supervisors on teachers’ competencies. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 39, 13-36.
- Altun, M., Şanlı, Ö., & Tan, Ç. (2015). Maarif Müfettişlerin, Okul Müdürlerinin Denetmenlik Görevleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Turkish Studies - International
Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 79-96, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7913, Ankara-Turkey
- Altunışık, R., Coskun, R., Bayraktaroglu, S,. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde arastırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Istanbul: Sakarya Publishing.
- Aydın, M. (2014). Eğitim yönetimi. Ankara: Gazi kitapevi.
- Baran, H. (2015). Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi lisansüstü programının okul yöneticisi yeterlikleri bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Can, E. ve Gündüz, Y. (2016). İlkokullarda çalışan öğretmenlerin, maarif müfettişleri ve okul müdürlerinin yapmış olduğu rehberlik çalışmalarından yararlanma düzeylerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 1-28. doi: 10.14527/kuey.2016.001
- Can, N. (2004). İlköğretim öğretmenlerinin denetimi ve sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 161. (1) Kış, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/161/can.htm.
- Christensen, L., Johnson, R., & Turner, L. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, çev.). İstanbul: Anı yayıncılık
- Çelik, R. (2017). Denetimin sınıf öğretmenlerinin sınıf içi motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
- Demirtaş, H., & Akarsu, M. (2016). Opinions of Teachers Regarding the Inspection of Teachers by School Principals Instead of Inspectors. Inonu University Journal of the Faculty of Education., 17(2), 69-93. DOI: 10.17679/iuefd.17251239
- Ergen, H., & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1) 2-18.
- Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. (A. Ersoy., ve P. Yalçınoğlu, çev.) Ankara: Anı yayıncılık
- Gökçe, F. (1994). Eğitim denetiminin amaç ve ilkeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 73-84.
- Kapusuzoğlu, Ş. (2002). Denetmenlerin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 35-50.
- Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, (3), 27-45.
- Korkmaz, M., & Özdoğan, O. (2005). İlköğretim müfettişlerinin rehberlik görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 431-443.
- MEB. (2017). Avrupa’daki eğitim sistemleri üzerine özet belgeler. (2017, 19 Mart). http://www.megep.meb.gov.tr/indextr.html.
- MEB. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Denetim Başkanlığı İle Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği (2017, 10 Şubat). Resmi Gazete (Sayı: 29009 (Mükerrer)).
- http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140524-18.htm.
- Olgun, R. (2005). İlköğretim okulu müdür ve müdür yardımcılarının ilköğretim müfettişlerinin yapmış olduğu denetim etkinliklerine ilişkin görüşleri, (Kırıkkale İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
- Renklier, A. (2005). İlköğretim denetmenlerinin ilköğretim okullarında öğrenme ve öğretme süreçleri ve yönetim görevleriyle ilgili etkililik düzeyleri (Kayseri İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
- Şenyüz, H. (2006). İlköğretim müfettişlerinin görevleri ile ilgili hizmetlerinin yürütülmesi sırasında karşılaştıkları sorunlar. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, (22), 63-75.
- Süngü, H. (2005). Fransa, İngiltere ve Almanya eğitim denetimi sistemlerinin yapı ve işleyişi. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-sungu.htm.
- Tonbul, Y., & Baysülen, E. (2017). Ders denetimi ile ilgili yönetmelik değişikliğinin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi.
Elementary Education Online, 16(1), 299-311. DOI: http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.24494
- Yıldız, B., & Akbaşlı, S., & Üredi, L. (2016). Maarif müfettişlerinin sınıflarda uyguladığı rehberlik ve denetim uygulamalarının kaldırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11, (3), 2427-2446