Akay, H., & Boz, N. (2009). Prospective teachers’ views about problem-posing activities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1192-1198.
Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in preservice teachers’ practices. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 243–270.
Dede, Y., & Yaman, S. (2005). Matematik ögretmen adaylarının matematiksel problem kurma ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi [Investigation of prospective teachers’ mathematical problem posing and problem solving skills]. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 236-252.
Dickerson, V.M. (1999). The Impact of Problem-posing instruction on the mathematical Problem Solving achievement of seventh-graders. Unpublished doctoral dissertation. Emory Universty, Umi Microform 9931793.
English, L, D. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexs. Journal
for Research in Mathematics Education. 29(1), 83-106.
Işık, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde çarpma ve bölmeye yönelik kurdukları problemlerin kavramsal analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 231-243.
Işık, C., & Kar, T. (2012a). Pre-service elementary teachers’ problem posing skills. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 23, 190-214.
Işık, C., & Kar, T. (2012b). Analyzing problems posed by 7 th grade students for addition operation with fractions. Elementary Education Online, 11(4), 1021-1035.
Işık, C., & Kar, T. (2012c). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde bölmeye yönelik kurdukları problemlerde hata analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2289-2309.
Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi (7. Baskı). 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
Kılıç, Ç. (2011). İlköğretim matematik dersi (1-5 sınıflar) öğretim programında yer alan problem kurma çalışmalarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 54-65.
Lin, K. M. & Leng, L. W. (2008). Using problem-posing as an assessment tool. Paper presented at the 10th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Singapore.
Lowrie, T. (2002). Young children posing problems: The influence of teacher intervention on the type of problems children pose. Mathematics Education Research Journal, 14(2), 87-98.
Moralı, S.. & Uğurel, I. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kümeler konusundaki öğrenmelerinin değerlendirilmesi-I. Akademik Bakış Dergisi, 22 (1), 1-25.
Mcmillan, H. J., & Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.
Nakano, A., Hirashima, T., & Takeuchi, A. (2000). A Learning environment for problem posing in simple arithmetical word problem. Proceedings of International Conference on Computers in Education ICCE, 14, 91-98.
NCTM (2000). Principals and Standarts for School Mathematics, Reston, Va: National counsil of Teachers of Mathematics Pub.
Olkun, S., Toluk, Z. (2003). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara, s.221
Pirie, S.E.B. (2002). Problem posing: What can it tell us about students’ mathmatical understanding. Paper presented at the Proceedings of the 24th Annual Meeting North American Chapter of the International group for the Psychology of Mathematics Education, (p.925-958). GA,Athens.
Rivzi, N. F. (2004). Prospective teachers’ ability to pose word problems. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 12,1-22.
Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 29 (3), 75-80.
Silver, E., A. & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school. Journal For Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539.
Simon, M.A. (1993). Pre-service elemantary teachers’ knowledge of division. Journal for Research in Mathematics Education, 24, 233-254.
Stoyanova, E. (2003). Extending students’ understanding of mathematics via problem-posing. Australian Mathematics Teacher, 59 (2), 32-40.
Tichá, M., & Hošpesová, A. (2009). Problem posing and development of pedagogical content knowledge in pre-service teacher training. In meeting of CERME (Vol. 6).
Van Harpen, X. Y. & Sriraman, B. (2012). Creativity and mathematical problem posing: an analysis of high school students' mathematical problem posing in China and the USA. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 201-221.
Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Kümeler Konusunda Kurdukları Problemlerin İncelenmesi
Bu çalışmada, 6. Sınıf öğrencilerinin kümeler konusunda problem kurma becerileri incelenmiştir. kümeler konusu ile ilgili yürütülen bir problem kurma etkinliğinde öğrencilerin karşılaştıkları zorlukların betimlenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 4 maddelik Problem Kurma Testi kullanılmıştır. Kümeler konusunda 6.sınıf öğrencilerinin problem kurabilme becerileri araştırılmıştır. Betimsel yöntemle yürütülen araştırmanın örneklemi, Kastamonu Merkez Ortaokulunda öğrenim gören 72 altıncı sınıf öğrencisidir. Yapılan çalışmada öğrencilerin genel olarak alıştırma düzeyinde problem kurma becerisine sahip olduğu ancak kurdukları problemlerde yaratıcılıklarını beklenen düzeyde ortaya koyamadıkları tespit edilmiştir. Bu noktadan hareketle, derslerde daha çok öğrencilerin yorum ve yaratıcılık güçlerini geliştirebilecekleri sorular üzerinde durulması gerektiği önerilmektedir.
Akay, H., & Boz, N. (2009). Prospective teachers’ views about problem-posing activities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1192-1198.
Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in preservice teachers’ practices. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 243–270.
Dede, Y., & Yaman, S. (2005). Matematik ögretmen adaylarının matematiksel problem kurma ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi [Investigation of prospective teachers’ mathematical problem posing and problem solving skills]. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 236-252.
Dickerson, V.M. (1999). The Impact of Problem-posing instruction on the mathematical Problem Solving achievement of seventh-graders. Unpublished doctoral dissertation. Emory Universty, Umi Microform 9931793.
English, L, D. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexs. Journal
for Research in Mathematics Education. 29(1), 83-106.
Işık, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde çarpma ve bölmeye yönelik kurdukları problemlerin kavramsal analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 231-243.
Işık, C., & Kar, T. (2012a). Pre-service elementary teachers’ problem posing skills. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 23, 190-214.
Işık, C., & Kar, T. (2012b). Analyzing problems posed by 7 th grade students for addition operation with fractions. Elementary Education Online, 11(4), 1021-1035.
Işık, C., & Kar, T. (2012c). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde bölmeye yönelik kurdukları problemlerde hata analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2289-2309.
Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi (7. Baskı). 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
Kılıç, Ç. (2011). İlköğretim matematik dersi (1-5 sınıflar) öğretim programında yer alan problem kurma çalışmalarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 54-65.
Lin, K. M. & Leng, L. W. (2008). Using problem-posing as an assessment tool. Paper presented at the 10th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Singapore.
Lowrie, T. (2002). Young children posing problems: The influence of teacher intervention on the type of problems children pose. Mathematics Education Research Journal, 14(2), 87-98.
Moralı, S.. & Uğurel, I. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kümeler konusundaki öğrenmelerinin değerlendirilmesi-I. Akademik Bakış Dergisi, 22 (1), 1-25.
Mcmillan, H. J., & Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.
Nakano, A., Hirashima, T., & Takeuchi, A. (2000). A Learning environment for problem posing in simple arithmetical word problem. Proceedings of International Conference on Computers in Education ICCE, 14, 91-98.
NCTM (2000). Principals and Standarts for School Mathematics, Reston, Va: National counsil of Teachers of Mathematics Pub.
Olkun, S., Toluk, Z. (2003). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara, s.221
Pirie, S.E.B. (2002). Problem posing: What can it tell us about students’ mathmatical understanding. Paper presented at the Proceedings of the 24th Annual Meeting North American Chapter of the International group for the Psychology of Mathematics Education, (p.925-958). GA,Athens.
Rivzi, N. F. (2004). Prospective teachers’ ability to pose word problems. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 12,1-22.
Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 29 (3), 75-80.
Silver, E., A. & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school. Journal For Research in Mathematics Education, 27(5), 521-539.
Simon, M.A. (1993). Pre-service elemantary teachers’ knowledge of division. Journal for Research in Mathematics Education, 24, 233-254.
Stoyanova, E. (2003). Extending students’ understanding of mathematics via problem-posing. Australian Mathematics Teacher, 59 (2), 32-40.
Tichá, M., & Hošpesová, A. (2009). Problem posing and development of pedagogical content knowledge in pre-service teacher training. In meeting of CERME (Vol. 6).
Van Harpen, X. Y. & Sriraman, B. (2012). Creativity and mathematical problem posing: an analysis of high school students' mathematical problem posing in China and the USA. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 201-221.
Biber, A. Ç., & Tuna, A. (2016). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Kümeler Konusunda Kurdukları Problemlerin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 270-298. https://doi.org/10.17556/jef.22237