BibTex RIS Kaynak Göster

Impact of Reading Habit on General Self-Efficacy of Preservice Turkish Teachers

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 100 - 116, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.285046

Öz




This study aimed to determine whether a significant difference existed
between gender and grades, and reading habit and general self-efficacy of
preservice Turkish teachers.
This study was conducted as a mixed methods research. Qualitative and
quantitative data were used in the study, and a holistic approach was
implemented. The sample of this study included 184 preservice teachers studying
at the first, second, third, and fourth grades in Kilis 7 Aralık University.
The “Attitude Related to Reading Habit Scale,” and the “General Self-Efficacy
Scale,” were used in this study. An interview form was also developed to
determine the correlation between the reading habit and general self-efficacy.
The data were analyzed using SPSS 17.0 package software. A content analysis was
used for the qualitative data.
this study, which
was conducted to determine the correlation between the reading habits of
pre-service Turkish teachers, a significant difference in reading habits was
found in relation to gender.
However, no significant difference was found in
relation to
grade. Self-efficacy perceptions of preservice Turkish
teachers no significant difference was found. The reading habit and general
self-efficacy perceptions of the participants, and a positive correlation was
found. The opinions of the participants indicated that the reading habit their
self-efficacy developed in many aspects and added important values to their
characteristics.




Kaynakça

  • Akar, C. (2008). Öz-yeterlik inancı ve ilkokuma yazmaya etkisi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 185-198.
  • Akkayunlu, B., Orhan, F., Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “Bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
  • Akkuş, Z. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik inanç düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 102-116.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of Human Behavior, cilt 4, VS Ramachaudran (Ed), New York. Academic Press, s. 71-81.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. New York: Cambridge University Press. 1-45.
  • Bandura, A. (1997). Self Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2005). The primacy of self-regulation in health promotion. Applied Psychology: An International Review, 54(2): 245-254.
  • Batar, M., Aydın, İ.S. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım öz yeterlik inançlarının değerlendirilmesi, International Journal of Language Academy, 2(4), 579-598.
  • Biçer, N. ve Durukan, E. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri İle Okumaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Millî Eğitim, 43(204), 199-213.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Genel Öz Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 100 - 116, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.285046

Öz




Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının cinsiyet
ve sınıf düzeyleriyle kitap okuma alışkanlıkları ve genel öz yeterlik algıları
arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını ve kitap okuma alışkanlıkları
ile genel öz yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu
araştırmada karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel
veriler beraber kullanılarak bütüncül bir yaklaşım sergilenmiştir. Araştırmanın
örneklemini Kilis 7 Aralık Üniversitesinde 1, 2, 3 ve 4. sınıflarda öğrenim
gören 184 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri toplanırken “Kitap
Okuma Alışkanlığı Tutum Ölçeği” ile “Genel Özyeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır.
Çalışmada kitap okuma alışkanlığıyla genel öz yeterlik arasındaki ilişkiyi
belirlemek için de bir görüşme formu hazırlanmıştır. Toplanan veriler SPSS 17.0
paket programıyla analiz edilmiştir. Nitel veriler için ise içerik analizi
kullanılmıştır. Bu çalışmada katılımcıların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre
kitap okuma alışkanlıklarının cinsiyet ile anlamlı farklılık oluşturduğu
görülmüş; fakat sınıf düzeyinde bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Bu
değişkenler açısından genel öz yeterlik algısı üzerinde de anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır.
Katılımcıların
kitap okuma alışkanlıklarıyla genel öz yeterlik algıları arasında pozitif yönde
bir ilişkinin olduğu anlaşılmıştır.
Katılımcıların
görüşlerine göre kitap okuma alışkanlığının kişilerin öz yeterliğini birçok
yönden geliştirdiğini ve kendilerine önemli katkılar sunduğunu dile
getirmişlerdir.




Kaynakça

  • Akar, C. (2008). Öz-yeterlik inancı ve ilkokuma yazmaya etkisi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 185-198.
  • Akkayunlu, B., Orhan, F., Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “Bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
  • Akkuş, Z. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz yeterlik inanç düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 102-116.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of Human Behavior, cilt 4, VS Ramachaudran (Ed), New York. Academic Press, s. 71-81.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. New York: Cambridge University Press. 1-45.
  • Bandura, A. (1997). Self Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2005). The primacy of self-regulation in health promotion. Applied Psychology: An International Review, 54(2): 245-254.
  • Batar, M., Aydın, İ.S. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım öz yeterlik inançlarının değerlendirilmesi, International Journal of Language Academy, 2(4), 579-598.
  • Biçer, N. ve Durukan, E. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri İle Okumaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Millî Eğitim, 43(204), 199-213.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurşat Biçer

Yakup Alan

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Genel Öz Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 100-116. https://doi.org/10.17556/erziefd.285046