Türkçe eğitiminin anlamaya yönelik temel dil becerileri
okuma ve dinlemedir. Her iki beceri de anlatma becerileri olan konuşma ve
yazmanın içten dışa dönük olan işlem eğiliminin tersine, dıştan içe doğru bir
işlenme sürecini barındırır. Okuma ve dinleme bir dil girdisi, okuma ve yazma
ise bir dil çıktısı olarak değerlendirilebilir. Anlama sürecinin ilk basamağı
ise duyum ve algıdır. Dinleme,
toplumsal ve bağlamsal bir eylemdir. İletişim ortağımız yalnızca dinleme
niteliklerimizi durumsal dinleme davranışlarımızla değerlendirebilir. Anlama
konusunda son yıllarda psikoloji ve eğitim alanında önemli araştırmalar
yapılmış, anlama işlem ve süreçlerini ayrıntılı olarak açıklayan, anlama
konusundaki bilgileri yenileyen sonuçlara ulaşılmıştır. Bu araştırmalar
sonucunda bilişsel psikoloji
alanında zihinsel işlemlerin karmaşıklığını ortaya koyan çeşitli anlama
modelleri geliştirilmiştir. Yapılandırmacı yaklaşımda bireyin
dil ve zihin becerilerinin geliştirilmesi üzerinde önemle durulmaktadır. Yapılandırmacı anlama modellerinde öğrencilerin anlama
becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla doğrudan anlama
öğretimi öngörülmektedir. Anlama modeli, çeşitli metinlerle geliştirilmekte ve
sürekli okuyarak zenginleştirilmektedir. Öğrenci anlama modeline göre bir dünya
algısı ve bakış açısı oluşturmaktadır. Bu nedenle anlama modelini geliştirmeye
önem verilmelidir. Öğrenciye aynı tür metin ve yazarların verilmesi, anlama
modelinin dar ve sınırlı olmasını getirmektedir. Çeşitli metin ve etkinliklerle
öğrencilerin anlama modellerini geliştirmeye yardım edilmelidir. Yapılandırmacı
yaklaşımda metni anlama yerine öğrencinin anlama becerilerini geliştirmeye önem
verilmektedir.
Reading and listening to basic Turkish language skills. Both skills have
a process of outward to inward processing, contrary to the outwardly
intentional tendency of speaking and writing, which are speaking skills.
Reading and listening can be considered as a language input, while reading and
writing can be regarded as a language output. Listening is a social and
contextual act. In recent years, important researches in psychology and
education have been carried out in order to understand, to explain the understanding
process and processes in detail and to reach the results of renewing the
information about understanding. As a result of these researches, various
understanding models have been developed which reveal the complexity of mental
processes in the field of cognitive psychology. The constructivist approach
emphasizes the development of individual language and mind skills. The
understanding model is developed with various texts and enriched by continuous
reading. The introduction of the same kind of text and authors of the pupil
suggests that the understanding model is narrow and limited. A variety of texts
and activities should be developed to help students improve their comprehension
models. The constructivist approach emphasizes improving the understanding
skills of the learners instead of understanding the text.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bu Sayıda |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1 |