Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Problems In The Applıcation Of Science And Technology Course Curriculum’s In 2005 And Solution Suggestıons Wıth Teacher’s Opinion

Yıl 2011, Cilt: 13 Sayı: 2, 11 - 38, 01.12.2011

Öz

 

The 1957 is a milestone for science education. The technology producing race that has began with sending first spacecraft into space by Russians, many coun- tries focus on developing science curricula in order to train effective human power. To keep up with these developments; in 2005 "constructivist" educational philoso- phy based program has been put into practice, which is one of the greatest reform movements in history of the Republic of Turkey. Effectiveness of a training pro- gram depends on the successful implementation. In this context, the purpose of this study, to reveal the difficulties encountered during the implementation of science and technology curriculum that has been put into practice in 2005, and to develop solutions to these challenges within the framework of teachers' views. Research is a case study based on the scan model. The research took place in 2010-2011 with the participation of 48 science and technology teacher. To this end, 5-point likert-type scale consisting of 48 items and 4 open-ended questions were developed by re- searchers. The Cronbach's alpha coefficient was measured as 0.932. Data that was gained from scale was classified as taking into account the sub-dimensions that are content, teaching-learning and assessment. Obtained quantitative data's percentage, frequency, arithmetic mean and standard deviation values were determined and de- picted by using SPSS 16.0 package program. The qualitative data that are gained from open-ended questions was been subjected to content analysis. Based on the findings, Teachers faced with fewer problems in terms of the gains and content of the new program; on the other hand, in terms of teaching-learning process and assessment they faced with more problems relatively. Within the scope of research; on the basis of opinions from teachers, pro- posals for solutions were presented.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen İlkögretim Programının Uygulanması Sürecinde Karsılasılan Sorunlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 17, 77-94.
  • Altunoğlu, B. D., Atav, E. (2005). Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Ayas, A. (1995). Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Aydın, S., Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Ankara Örneği. İlköğretim Online,9(1), 301-315.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Çepni, S. (2005). Bilim,Fen,Teknoloji ve Eğitim Programlarına Yansımaları. Editör: Salih Çepni içinde, Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (s. 2-19). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çınar, O., Teyfur, E., Teyfur, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmen ve Yöneticilerinin Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımı Ve Programı Hakkındaki Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 47–64.
  • Çoruhlu, T. Ş., Nas, S. E., Çepni, S. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerini Kullanmada Karşılaştıkları Problemler: Trabzon Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VI (1), 122-141.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen Dördüncü ve Besinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 221-254.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 1 (1), 66-80.
  • Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Millî Eğitim, 177, 224-236.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Küçüköner, Y. (2010). 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Laboratuar
  • Araç-Gereçlerinin MEB’in Belirlediği Hedef Kazanımlarla İlişkisi Ve Bu
  • Araç-Gereçlere Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Bingöl Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, S. M. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Programlarının Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelen- mesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2), 55-79.
  • Özerbaş, M. A. (2010). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasında Karşılaşı- lan Teknolojik Sorunların Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Egitim Fak. Dergisi, 11 (2), 267-283.
  • Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu-Kaymakçı, Y., Arslan, S. (2009). Alternatif Ölçme- Değerlendirme Etkinliklerinde Karşılaşılan Problemler: Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-12.
  • Topsakal, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yangın, S. (2007). 2004 Öğretim Programı Çerçevesinde İlköğretimde Fen ve
  • Teknoloji Dersinin Öğretimine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri.
  • Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen ve Öğrenci Beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 145- 162.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.
  • Ankara: Seçkin Yayıncılık.

2005 Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Ve Öğretmen Gözüyle Çözüm Önerileri

Yıl 2011, Cilt: 13 Sayı: 2, 11 - 38, 01.12.2011

Öz

1957 fen eğitimi açısından bir dönüm noktasıdır. Rusların uzaya, uzay aracı fırlatması ile başlayan teknoloji üretme yarışı, etkin insan gücü yetiştirmek amacıyla fen müfredatları geliştirme noktasında odaklanmıştır. Ülkemiz de bu gelişmelere ayak uydurabilmek için 2005 yılında Cumhuriyet tarihinin en büyük reform hareketi olma iddiası ile yapılandırmacı eğitim felsefesine dayanan programı uygulamaya sokmuştur. Bir eğitim programının etkililiği, uygulamasındaki başarıya bağlıdır. Bu bağlamda, yapılan çalışmanın amacı 2005 yılında hayata geçirilen Fen ve Teknoloji öğretim programının uygulanması esnasında karşılaşılan güçlükleri ele almak ve karşılaşılan güçlüklere yönelik öğretmen görüşleri çerçevesinde çözüm önerileri geliştirmektir. Araştırma tarama modeline dayanan bir durum çalışmasıdır. Araştırma 2010-2011 eğitim yılında 48 fen ve teknoloji öğretmenin katılımıyla Bingöl il merkezinde gerçekleşmiştir. Bu amaçla araştırmacı tarafından 5’li likert tipi 48 maddeden ve 4 açık uçlu sorudan oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin cronbach alfa katsayısı 0,932 olarak bulunmuştur. Ölçekten elde edilen veriler kazanımlar, içerik, öğrenme-öğretme ve değerlendirme alt boyutları göz önüne alınarak sınıflan-dırılmış ve elde edilen nicel veriler spss 16.0 paket program kullanılarak yüzde, fre-kans, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri belirlenerek betimlenmiştir. Açık uçlu sorulardan elde edilen nitel veriler ise betimsel analize tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgular öğretmenlerin yeni programın kazanımlar ve içerik boyutunda az sorunla, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme-değerlendirme boyutunda ise nispeten daha fazla sorunla karşılaştıklarını göstermektedir. Araştırma kapsamında öğretmen-lerden gelen görüşler doğrultusunda çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2009). Yenilenen İlkögretim Programının Uygulanması Sürecinde Karsılasılan Sorunlar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 17, 77-94.
  • Altunoğlu, B. D., Atav, E. (2005). Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen Beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • Ayas, A. (1995). Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Aydın, S., Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Ankara Örneği. İlköğretim Online,9(1), 301-315.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Çepni, S. (2005). Bilim,Fen,Teknoloji ve Eğitim Programlarına Yansımaları. Editör: Salih Çepni içinde, Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (s. 2-19). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çınar, O., Teyfur, E., Teyfur, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmen ve Yöneticilerinin Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımı Ve Programı Hakkındaki Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 47–64.
  • Çoruhlu, T. Ş., Nas, S. E., Çepni, S. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerini Kullanmada Karşılaştıkları Problemler: Trabzon Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, VI (1), 122-141.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen Dördüncü ve Besinci Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi; Nitel Bir Çalışma. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 221-254.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 1 (1), 66-80.
  • Güven, S. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Ders Programlarının Uygulanmasına İlişkin Görüşleri. Millî Eğitim, 177, 224-236.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Küçüköner, Y. (2010). 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Laboratuar
  • Araç-Gereçlerinin MEB’in Belirlediği Hedef Kazanımlarla İlişkisi Ve Bu
  • Araç-Gereçlere Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Bingöl Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, S. M. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Programlarının Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelen- mesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2), 55-79.
  • Özerbaş, M. A. (2010). Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasında Karşılaşı- lan Teknolojik Sorunların Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Egitim Fak. Dergisi, 11 (2), 267-283.
  • Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu-Kaymakçı, Y., Arslan, S. (2009). Alternatif Ölçme- Değerlendirme Etkinliklerinde Karşılaşılan Problemler: Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-12.
  • Topsakal, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yangın, S. (2007). 2004 Öğretim Programı Çerçevesinde İlköğretimde Fen ve
  • Teknoloji Dersinin Öğretimine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri.
  • Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeşilyurt, S., Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde Daha Etkili Bir Biyoloji Öğretimi İçin Öğretmen ve Öğrenci Beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (1), 145- 162.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.
  • Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Editöre Not
Yazarlar

Yunus Küçüköner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçüköner, Y. (2011). 2005 Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Ve Öğretmen Gözüyle Çözüm Önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11-38.