BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship of Globalisation and Media Literacy (Due Diligence According to Opinions of Primary School Teachers)

Yıl 2013, Cilt: 15 Sayı: 2, 1 - 24, 08.01.2014

Öz

In this study, it is aimed the changes in the concept of literacy in the 21th century, becoming more important of such cognitive processes as critical thinking skill than topic area, explicating globalisation with media literacy when thought the effects of mass media on individual and society. The research is done in 4 primary school, in Canakkale, with the participation of totaly 20 teachers in 2012- 2013 educational term. Data were collected via qualitative research pattern in scanning type, and interview for the research. The analysis of the data, without making any change in interviews, has been presented one by one as in the interview form. According to the findings; 8 of the 18 participants express that media is more active concept than culture, and it guides culture. Most of the participants has stressing comments about the relationship of globalisation and media literacy towards “global culture” and “network society”.

Kaynakça

  • Akgüç, Ö., Çeçen, A., Çotuksöken, B., Önder, İ., Ozankaya, Ö., Kili, S., ve diğerleri. (2002). Cumhuriyet ve küreselleşme. Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (37) 2, 61- 82.
  • Bilgili, C. ve Akbulut, N. T. (der.). (2008). Medya ve küreselleşme: Yeni em- peryalizm döneminde medyanın yapısal dönüşümü. Küreselleştirme makine- si: Medya (1. Baskı) içinde (23- 40). İstanbul: Beta.
  • Cesur, S., Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (6) 19, 106- 125.
  • Ceylan, D. (29 Mart 2009). Küreselleşme ve eğitimde değişim. 14.07.2013 tarihinde http://www.mufettisler.net adresinden alınmıştır.
  • Çalık, T., Sezgin, F. (2005). Küreselleşme bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, (13) 1, 55- 66.
  • Dönmez, B. ve Sincar, M. (2008). Avrupa birliği sürecinde yükselen ağ toplumu ve eğitim yöneticileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (7) 24, 1- 19.
  • Erkan, H. (2000). Bilgi uygarlığı için yeniden yapılanma. İmge Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • Fass, P. S. (2003). Children and globalization. Journal of Social History, 36 (4), 963- 977.
  • Genç, S. Z., Güner, F. (2010). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin televizyon izleme profili (Çanakkale ili örneği). Milli Eğitim Dergisi, 188, 230- 250.
  • Güner, F. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin televizyon dizilerindeki mesajları algılamalarında medya okuryazarlığının etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler En- stitüsü, Çanakkale.
  • Hırst, P. (1998). Küreselleşme sorgulanıyor. (Çev. Ç. Erdem ve E. Yücel). Dost Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • İnal, Y., Kiraz, E. (2008). Bilgisayar oyunları ideoloji içerir mi? . Türk Eğitim Bilim- leri Dergisi, (6) 3, 523- 544.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi, (on yedinci baskı), Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Kıncal, R. Y. (2007). Media literacy as a means of perceiving globalization, ISA RC 47 Social Classes and Social Movements- Globalization, Conflicts and Expe- riences of Localities. University of Rome, “la Sapienza”, Faculty of Sociolo- gy, Rome.
  • Kıncal, R. Y., Kartal, O. Y. (2009). Medya okuryazarlığı eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 181, 318- 333.
  • King, A. D. (1998). Kültür mekanları, bilgi mekanları. A.D. King (der.). Kültür küreselleşme ve dünya sistemi (17- 37) (Çev. G. Seçkin ve Ü.H. Yolsal). An- kara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mete, M. (1999). Televizyon yayınlarının Türk toplumu üzerindeki etkisi, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Nair, G. (2001). Bilginin değişen anlamı ve kavram tartışmaları. C.Ü. İktisadi İdari Bilimler Fak. Dergisi, (2) 1, 329- 337.
  • Robertson, R. (1999). Küreselleşme (Toplum kuramı ve küresel kültür). (Çev. Ü. H. Yolsal). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sicart, M. (2003). Family values: Ideology, computer games & The Sims. DIGRA 2003 Conference, University of Utrecht, The Netherlands.
  • Taşkıran, N. Ö. (2007). Medya okuryazarlığına giriş, (İkinci Baskı), Beta Yayım Dağıtım: İstanbul.
  • Türkoğlu, N. (1 Aralık 2012). Şeytan’ın akordeonu ve sazı: Medyada bolluklar ve boşluklar. 14.07.2013 tarihinde http://globalmedia- tr.emu.edu.tr/bahar2006/Davetli_Yazilarr adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Seçkin Yayınları: Ankara.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M. B.(2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite.
  • İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (6) 10, 103- 121.

Küreselleme- Medya Okuryazarlığı İlişkisi (Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Durum Tespiti)

Yıl 2013, Cilt: 15 Sayı: 2, 1 - 24, 08.01.2014

Öz

Bu çalışmada, yirmi birinci yüzyılda okuryazarlık kavramındaki değişimler, eleştirel düşünme becerisi ile buna benzer zihinsel süreçlerin konu alanından daha önemli hale gelmesi ile kitle iletişim araçlarının birey ve toplum üzerindeki etkileri göz önüne alınarak küreselleşme ile medya okuryazarlığının birlikte irdelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma bulgularına göre medya ve kültür kavramları arasında görüş bildiren 18 katılımcının 8’inin medyanın kültüre göre daha aktif bir kavram olduğunu düşündükleri ve medyanın kültüre yön verdiği görüşü doğrultusunda görüş bildikleri görülmektedir. Tüm katılımcılardan 8’inin (%40) bu yönde görüş bildirmesi dikkat çekicidir. Bu çalışmada sonuç olarak katılımcıların tamamının özelde kitle iletişim araçlarının genelde de medyanın küreselleşme için bir araç olduğu görüşünde olduklarını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Akgüç, Ö., Çeçen, A., Çotuksöken, B., Önder, İ., Ozankaya, Ö., Kili, S., ve diğerleri. (2002). Cumhuriyet ve küreselleşme. Türkiye Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı Yayınları: Ankara.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (37) 2, 61- 82.
  • Bilgili, C. ve Akbulut, N. T. (der.). (2008). Medya ve küreselleşme: Yeni em- peryalizm döneminde medyanın yapısal dönüşümü. Küreselleştirme makine- si: Medya (1. Baskı) içinde (23- 40). İstanbul: Beta.
  • Cesur, S., Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (6) 19, 106- 125.
  • Ceylan, D. (29 Mart 2009). Küreselleşme ve eğitimde değişim. 14.07.2013 tarihinde http://www.mufettisler.net adresinden alınmıştır.
  • Çalık, T., Sezgin, F. (2005). Küreselleşme bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, (13) 1, 55- 66.
  • Dönmez, B. ve Sincar, M. (2008). Avrupa birliği sürecinde yükselen ağ toplumu ve eğitim yöneticileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (7) 24, 1- 19.
  • Erkan, H. (2000). Bilgi uygarlığı için yeniden yapılanma. İmge Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • Fass, P. S. (2003). Children and globalization. Journal of Social History, 36 (4), 963- 977.
  • Genç, S. Z., Güner, F. (2010). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin televizyon izleme profili (Çanakkale ili örneği). Milli Eğitim Dergisi, 188, 230- 250.
  • Güner, F. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin televizyon dizilerindeki mesajları algılamalarında medya okuryazarlığının etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler En- stitüsü, Çanakkale.
  • Hırst, P. (1998). Küreselleşme sorgulanıyor. (Çev. Ç. Erdem ve E. Yücel). Dost Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • İnal, Y., Kiraz, E. (2008). Bilgisayar oyunları ideoloji içerir mi? . Türk Eğitim Bilim- leri Dergisi, (6) 3, 523- 544.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi, (on yedinci baskı), Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Kıncal, R. Y. (2007). Media literacy as a means of perceiving globalization, ISA RC 47 Social Classes and Social Movements- Globalization, Conflicts and Expe- riences of Localities. University of Rome, “la Sapienza”, Faculty of Sociolo- gy, Rome.
  • Kıncal, R. Y., Kartal, O. Y. (2009). Medya okuryazarlığı eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 181, 318- 333.
  • King, A. D. (1998). Kültür mekanları, bilgi mekanları. A.D. King (der.). Kültür küreselleşme ve dünya sistemi (17- 37) (Çev. G. Seçkin ve Ü.H. Yolsal). An- kara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mete, M. (1999). Televizyon yayınlarının Türk toplumu üzerindeki etkisi, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Nair, G. (2001). Bilginin değişen anlamı ve kavram tartışmaları. C.Ü. İktisadi İdari Bilimler Fak. Dergisi, (2) 1, 329- 337.
  • Robertson, R. (1999). Küreselleşme (Toplum kuramı ve küresel kültür). (Çev. Ü. H. Yolsal). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sicart, M. (2003). Family values: Ideology, computer games & The Sims. DIGRA 2003 Conference, University of Utrecht, The Netherlands.
  • Taşkıran, N. Ö. (2007). Medya okuryazarlığına giriş, (İkinci Baskı), Beta Yayım Dağıtım: İstanbul.
  • Türkoğlu, N. (1 Aralık 2012). Şeytan’ın akordeonu ve sazı: Medyada bolluklar ve boşluklar. 14.07.2013 tarihinde http://globalmedia- tr.emu.edu.tr/bahar2006/Davetli_Yazilarr adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Seçkin Yayınları: Ankara.
  • Yılmaz, K. ve Horzum, M. B.(2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve üniversite.
  • İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (6) 10, 103- 121.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Zeki Genç

Fatih Güner

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Genç, S. Z., & Güner, F. (2014). The Relationship of Globalisation and Media Literacy (Due Diligence According to Opinions of Primary School Teachers). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 1-24.