School manager is the pedagogical and educational leader of the school. There are legal articles which the school manager has to obey while carrying out his/her leadership duties and these texts are called as legislation. However, it is not possible for the school manager to meet all of his/her roles with legislation. In a sense, the way the school manager uses while applying the legislation depends on his/her administrative and educational understanding. Meeting the demands of the environment, students and teachers is completed with the hidden program of the school which includes the administrative practices which have an important role in the formation of the school culture, but, which does not take place in written texts. Qualitative research method has been used in this study in which the administrative applications of the school manager have been evaluated according to the hidden program. 13 primary education school managers who serves in the city center of Usak have taken place in the study group of this research. The field sub-analysis units of the research subject consist of ‘values’, ‘rules’ and ‘communication’ activities. According to the findings of the research, the school managers are using the traditional methods mostly as an activity of transferring the values of the school to the students. Apart from the traditional methods, the school managers are realizing participation enabling, awarding, culture creating and social support (life coaching) activities. It has been concluded that the school managers are realizing these activities within the framework of the hidden curriculum.
Okul yöneticisi okulun eğitimsel ve öğretimsel lideridir. Okul yöneticisinin liderlik görevini yerine getirirken uymak zorunda olduğu mevzuat olarak adlandırılan yasal metinler bulunmaktadır. Ancak okul yöneticisinden beklenilen rollerinin tamamını mevzuatla karşılaması mümkün değildir. Okul yöneticisinin mevzuatı uygulama biçimi bir anlamda onun yönetsel ve eğitsel anlayışlarına bağlı kalmaktadır. Çevrenin, öğrencilerin ve öğretmenlerin okuldan beklentilerinin karşılanması yazılı metinlerde yer almayan ancak okul kültürünün oluşmasında önemli bir yere sahip, yönetsel uygulamaları da içinde barındıran okulun örtük programıyla tamamlanmaktadır. Okul yöneticisinin yönetimsel uygulamalarının örtük programa göre değerlendirildiği bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda Uşak İl Merkezinde görev yapan 13 ilköğretim okulu yöneticisi yer almaktadır. Araştırma konusunun alan alt analiz birimlerini “değerler”, “kurallar” ve “iletişim” faaliyetleri oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, okul müdürleri okulun değerlerini öğrencilere aktarma etkinliği olarak en çok geleneksel yöntemleri kullanmaktadırlar. Okul müdürleri geleneksel yöntemlerden başka katılımcılığı sağlama, ödüllendirme, kültür oluşturma, sosyal destek (yaşam koçluğu) etkinlikleri gerçekleştirmektedir. Okul müdürlerinin bu etkinlikleri örtük program çerçevesinde oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 1 |