Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kavram Öğretimi Sürecine Öğrenme Amaçlı Yazmayı Eklemlemek: Bir Müdahaleli Karma Desen Araştırması

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 3, 499 - 518, 01.12.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.1106345

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin sosyal bilgiler dersine özgü kavramların öğretimi üzerindeki etkisini incelemektir. Karma araştırma yaklaşımları içerinde yer alan müdahaleli karma desene göre tasarlanan bu çalışma, toplam 18 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama sürecinde farklı kavramlara odaklanmış on farklı öğrenme amaçlı yazma etkinliğine yer verilerek, öğrencilerin kavram öğrenme süreçleri yakından takip edilmiştir. Araştırma verileri açık uçlu kavram bilgi testi, kavram akademik başarı testi, yapılandırılmış sınıf içi gözlem formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan nicel veriler betimsel ve kestirimsel istatistikler kullanılarak analiz edilirken nitel veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin neleri öğrenip neleri öğrenmediğini somut bir şekilde yansıtan öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri, bir yandan öğrenciye gizil bir dönüt sağlarken öte yandan öğretmenlerin kendi öğretim süreçlerine projeksiyon tutmuştur. Sağlanan bu projeksiyon öğrenciyi yazma, öğretmeni ise öğretme sürecinde öz düzenlemeye yöneltmiştir. Böylece araştırma sonucunda başta milli egemenlik, demokrasi, özgürlük gibi soyut ve öğrenilmesinde zorlanılan kavramlar olmak üzere etkin vatandaşlık öğrenme alanında yer alan kavramların öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri ile daha kolay öğrenildiği görülmüştür. Benzer şekilde kavram öğrenimi sürecinde öğrencilerin harcadığı zihinsel çaba, farklı muhatapların anlayacağı şekilde dizayn edilen sosyal bilgiler dili, kavramların öğrenilme düzeyine ilişkin yapılan geri bildirimler, öğretmen ve öğrencilerin aktif katılımları ortaya çıkan başarının gerekçelerini oluşturmaktadır. Öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin kavram öğretim sürecine yaptığı bu katkılardan hareketle farklı disiplinlerin çok sayıda kavramını disiplinlerarası yaklaşımla bütünleştiren sosyal bilgiler dersinde öğrenme amaçlı yazma pedagojisi alternatif bir öğretim yolu olabilir.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. (2008). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin iklim konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Akçay, H., Özyurt, B. B. ve Akçay, B. B. (2014). Çoklu yazma etkinliklerinin fen ve teknoloji dersi öğretiminde kullanılmasının öğrenci başarısı ve kavram öğrenmeye etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Akkuş, Z. ve Aslan, H. (2013). Sosyal bilgiler dersinde oyunlarla kavram öğretimi. International Journal of Social Science Research, 2(2), 61-77.
  • Alım, M., Özdemir, Ü. ve Yılar, B. (2008). 5. Sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 151-162.
  • Alkıs Kucukaydin, M. (2018). Application of writing-to-learn in science to primary school students. Cypriot Journal of Educational Science. 13(3), 275–287.
  • Alkıs Kucukaydin, M. (2019). Concept teaching in science classrooms: A critical discourse analysis of teachers’ talk. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 5(2), 209-226. https://doi.org/10.21891/jeseh.568813
  • Arnold, K. M., Umanath, S., Thio, K., Reilly, W. B., McDaniel, M. A. ve Marsh, E. J. (2017). Understanding the cognitive processes involved in writing to learn. Journal of Experimental Psychology: Applied, 23(2), 115. http://dx.doi.org/10.1037/xap0000119
  • Atasoy, Ş. (2013). Effect of writing-to-learn strategy on undergraduates’ conceptual understanding of electrostatics. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 593-602. d https://doi.org/10.1007/s40299-013-0062-4
  • Atasoy, Ş. ve Küçük, O. (2020). Development of eighth grade students’ epistemological beliefs through writing-to-learn activities. Journal of Science Learning, 3(2), 57-66.
  • Ay, A. ve Başıbüyük, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri hakkında görüşleri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 33-42.
  • Ayas, A. (2019). Kavram öğrenimi S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (ss. 192-220). Pegem Akademi.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Cerrah, L. ve Karamustafaoğlu, O. (2001). Fen bilimlerinde öğrencilerdeki kavram anlama seviyelerini ve yanılgılarını belirleme yöntemleri üzerine bir inceleme [Sözlü bildiri]. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Bolu.
  • Bahadır, E. (2011). İlköğretim 8. sınıf “maddenin halleri ve ısı ünitesi’nin öğretiminde işbirlikli öğrenme temelli bilimsel mektupların kullanılmasının öğrencilerin tutum, başarı ve bilimsel okuryazarlıklarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Bal, M. S. ve Akış, A. (2010). Sosyal bilgiler dersi “insanlar ve yönetim” ünitesinde karşılaşılan kavram yanılgıları. Education Sciences, 5(4), 2061-2072.
  • Balasundram, N. ve Karpudewan, M. (2021). Exploring the use of a writing-to-learn activity embedded with multiple modes using ‘Popplet’on pre-university students’ alternative conceptions on transition metals. Chemistry Education Research and Practice, 22(2), 263-281. https://doi.org/10.1039/d0rp00119h
  • Başcı Namlı, Z., Kayaalp, F. ve Meral, E. (2021). The reflection of the meanings attributed to the concept of “social studies literacy” on mind maps. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 869-903. https://doi.org/ 10.18009/jcer.975421
  • Can, A. (2017). SPPS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carver, L. ve Pantoja, L. (2022). Writing-to-learn. H. S. Atkins ve L. Canver (Eds.). In writing is thinking: strategies for all content areas, Rowman & Littlefield Publishing Group: Itc.
  • Caukin, N. S. (2010). Science writing heuristic: A writing-to-learn strategy and its effect on student's science achievement, science self-efficacy, and scientific epistemological view [Unpublished doctoral dissertation]. Tennessee State University, Tennessee.
  • Chen, Y. C., Hand, B. ve McDowell, L. (2013). The effects of writing‐to‐learn activities on elementary students’ conceptual understanding: Learning about force and motion through writing to older peers. Science Education, 97(5), 745-771. https://doi.org/10.1002/sce.21067
  • Chmarkh, M. (2021). “Writing to learn” research: A synthesis of empirical studies (2004-2019). European Journal of Educational Research, 10(1), 85-96. doi: 10.12973/eu-jer.10.1.85
  • Cin, M. (1999). The ınfluence of direct experience of the physical environment on concept learning in physical geography [Unpublished doctoral dissertation]. University of Durham, England.
  • Clary Lemon, J., Gervacio, R. ve Latimer, D. (2019). Writing as a mode of learning: Staged approaches to chromatography and writing in the undergraduate organic lab. Journal of Chemical Education, 96(5), 965-969. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b00072
  • Creswell, J. W. (2015). A concise ıntroduction to mixed methods research. SAGE Publications.
  • Çağır, S. ve Oruç, Ş. (2020). Intelligence and mind games in concept teaching in social studies. Participatory Educational Research, 7(3), 139-160. https://doi.org/10.17275/per.20.39.7.3
  • Dağdelen, O. (2017). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi insanlar ve yönetim ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Dalka, R. (2019). Writing-to-Learn physics: Helping students understand energy systems [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Michigan, USA.
  • Demirci, S. (2019). Dijital ve çalışma yaprakları ile desteklenmiş kavram karikatürlerinin sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kavramsal anlamaya etkisinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Demirkaya, H. ve Karacan, H. (2016). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki bazı coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 2(2), 38-57.
  • Deveci, T. (2018). Writing for and because of lifelong learning. European Journal of Educational Research, 8(1), 1-7. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.1
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Hayat ve sosyal bilgiler öğretim. (ss. 266-294). Pegem A Yayıncılık.
  • Doğru, M. S. ve Özsevgeç, L. C. (2018). Biology subjects which the teacher candidates have difficulties in learning and leading reasons. European Journal of Education Studies, 5(5), 221-232. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1479932
  • Dolgin, A. B. (1981). Teach social studies through writing. The Social Studies, 72(1), 8-10.
  • Dummer, T. J., Cook, I. G., Parker, S. L., Barrett, G. A. ve Hull, A. P. (2008). Promoting and assessing ‘deep learning’in geography fieldwork: An evaluation of reflective field diaries. Journal of Geography in Higher Education, 32(3), 459-479. https://doi.org/10.1080/03098260701728484
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). Primary school 6th grade students’ understanding level of conceptions related to astronomy and misconceptions. National Education, 165, 61-78.
  • Elliott, S. N., Kratochwill, T. R., Littlefield Cook, J. ve Travers, J. F. (2000). Educational psychology: Effective teaching effective learning. The McGraw Hill Companies.
  • Elvan, Ö. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanılmasının kavram yanılgılarını gidermeye etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Emig, J. (1977). “Writing as a mode of learning”. College Composition and Communication, 28(2), 122-128.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2004). Gelişim-öğrenme-öğretme. Arkadaş Yayınevi.
  • Eşmekaya, F. (2019). Zihin haritası tekniğinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Fellows, N. J. (1994). A window into thinking: Using student writing to understand conceptual change in science learning. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 985-1001.
  • Finkenstaedt Quinn, S. A., Halim, A. S., Kasner, G., Wilhelm, C. A., Moon, A., Gere, A. R. ve Shultz, G. V. (2020). Capturing student conceptions of thermodynamics and kinetics using writing. Chemistry Education Research and Practice, 21(3), 922-939. https://doi.org/10.1039/c9rp00292h
  • Fry, S. W. ve Villagomez, A. (2012). Writing to learn: Benefits and limitations. College Teaching, 60(4), 170-175. https://doi.org/10.1080/87567555.2012.697081
  • Gagne, R. M., Wager, W. W., Golas, K. C. ve Keller, J. M. (2005). Principles of instructional design (5th ed.) Belmont, CA: Wadsworth Thomson.
  • Gere, A. R., Limlamai, N., Wilson, E., MacDougall Saylor, K. ve Pugh, R. (2019). Writing and conceptual learning in science: An analysis of assignments. Written Communication, 36(1), 99-135. https://doi.org/10.1177/0741088318804820
  • Giddens, J. (2016). Underestimated challenges adopting the conceptual approach. Journal of Nursing Education, 55(4), 187-188. https://doi.org/10.3928/ 01484834-20160316-01
  • Gillespie, A., Graham, S., Kiuhara, S. ve Hebert, M. (2014). High school teachers use of writing to support students’ learning: A national survey. Reading and Writing, 27(6), 1043-1072. https://doi.org/10.1007/s11145-013-9494-8
  • Goggin, W. F. (1985). “Writing to learn: A message for history and social studies teachers”. The Social Studies, 76(4),170-173.
  • Graham, S., Kiuhara, S. A. ve MacKay, M. (2020). The effects of writing on learning in science, social studies, and mathematics: A meta-analysis. Review of Educational Research, 90(2), 179-226. https://doi.org/10.3102/0034654320914744
  • Gunel, M., Hand, B. ve McDermott, M. A. (2009). Writing for different audiences: Effects on high-school students' conceptual understanding of biology. Learning and Instruction, 19(4), 354-367.
  • Gupte, T., Watts, F. M., Schmidt McCormack, J. A., Zaimi, I., Gere, A. R. ve Shultz, G. V. (2021). Students’ meaningful learning experiences from participating in organic chemistry writing-to-learn activities. Chemistry Education Research and Practice, 22(2), 396-414. https://doi.org/10.1039/d0rp00266f
  • Gümüş, N. ve Avcı, G. (2016). Altıncı sınıflarda sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. International Journal of Social Science, 47, 191-206. https://doi.org/10.9761/JASSS3493
  • Güngör, D. (2004). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler derslerinde tarihsel kavramların öğretiminde bilgi ve kavram haritası kullanımının başarıya etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hand, B., Hohenshell, L. ve Prain, V. (2007). Examining the effect of multiple writing tasks on year 10 biology students’ understandings of cell and molecular biology concepts. Instructional Science, 35(4), 343-373. https://doi.org/10.1007/s11251-006-9012-3
  • Harwood, D. ve Mcshane, J. (1996). Young children’s understanding of nested hierarchies of place relationships. International Research in Geographical and Environmental Education, 5(1), 3-29. https://doi.org/10.1080/10382046.1996.9964985
  • Hohenshell, L., Hand, B. ve Staker, J. (2004). Promoting conceptual understanding of biotechnology: Writing to a younger audience. The American Biology Teacher, 6(5), 333-338.
  • Holbrook, H.T. (1987). “Writing to learn in the social studies”. The Reading Teacher, 41(2), 216-219.
  • İnel, Y. ve Urhan, E. (2020). An action research study on teaching the landform concepts in a fifth grade social studies course. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 144- 155. https://doi.org/10.33200/ijcer.774622
  • Kayaalp, F. ve Şimşek, U. (2021). “Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenme amaçlı yazma”. S. Polat ve B. Aksoy (Eds.), Kuramdan uygulamaya sosyal bilgiler öğretiminde çağdaş öğrenme ve öğretme yaklaşımları içinde (ss.47-69). Pegem Akademi.
  • Kayaalp, F., Meral, E. ve Namlı-Başcı, Z. (2022). An analysis of the effect of writing-to-learn activities regarding students’ academic achievement and self-regulation skills in writing. Participatory Educational Research, 9(1), 324-348. http://dx.doi.org/10.17275/per.22.18.9.1
  • Kayaalp, F., Meral, E., Şimşek, U. ve Şahin, İ. F. (2020). A search for a method to improve critical thinking skills in social studies teaching: Writing-to-learn. Review of International Geographical Education Online, 10(3), 400-430.
  • Kılınç, E. (2012). Conceptual learnıng ın socıal studıes classroom: an analysıs of texas assessment of knowledge and skılls (taks) socıal studıes questıons wıth and wıthout concept [Yayımlanmamış doktora tezi]. The Office of Graduate Studies of Texas A&M University, USA.
  • Kısa, F. (2007). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde beyin fırtınası tekniğiyle kavram öğretiminin öğrencilerin akademik başarı düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kim, S., Yang, J. W., Lim, J., Lee, S., Ihm, J. ve Park, J. (2021). The impact of writing on academic performance for medical students. BMC Medical Education, 21(1), 1-8. https://doi.org/10.1186/ s12909-021-02485-2
  • Klausmeier, H. J. (1992). Concept learning and concept teaching. Educational Psychologist, 27(3), 267-286.
  • Klein, P. D. ve Van Dijk, A. (2019). Writing as a learning activity. In J. Dunlosky ve K. A. Rawson (Eds.), The Cambridge Handbook of Cognition and Education (pp. 266–291). Cambridge University Press.
  • Klein, P. D. (1999). Reopening inquiry into cognitive processes in writing-to-learn. Educational Psychology Review, 11(3), 203-270.
  • Klein, P. D. ve Rose, M. A. (2010). Teaching argument and explanation to prepare junior students for writing to learn. Reading Research Quarterly, 45(4), 433-461.
  • Lamb, R., Hand, B. ve Yoon, S. (2017). Examinations of cognitive processing of science writing tasks. Journal of Psychology and Brain Studies, 1(1), 1-5.
  • Malt, B. C. (2010). Why we should do without concepts. Mind & Language, 25(5), 622-633. https://doi.org/10.1111/j.1468-0017.2010.01405.x
  • Manocha, A. ve Narang, D. (2004). Concept development status of rural preschoolers. Journal of Human Ecology, 16(2), 113-118. https://doi.org/10.1080/09709274.2004.11905723
  • Mason, L. ve Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes?. Instructional Science, 28(3), 199-226.
  • Medin, D. L. ve Smith, E. E. (1981). Strategies and classification learning. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 7(4), 241. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0278-7393.7.4.241
  • Memişoğlu, H. ve Tarhan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 6-20.
  • Merrill, M. D., Tennyson, R. D. ve Posey, L. O. (1992). Teaching concepts: An instructional design guide (2nd ed.). Englewood Cliffs. NJ: Educational Technology Publications.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba ve A. A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB, 2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4.5.6.7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354
  • Mills, S. (2016). Conceptual understanding: A concept analysis. The Qualitative Report, 21(3), 546.
  • Myers, J. W. (1984). Writing to learn across the curriculum. Phi Delta Kappa Educational Foundation.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1994). National Council for social studies. introduction. https://www. socialstudies.org/ standards/ introduction
  • Novak, J. D., Gowin, D. B. ve Bob, G. D. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press.
  • Nückles, M., Roelle, J., Glogger-Frey, I., Waldeyer, J. ve Renkl, A. (2020). The self-regulation-view in writing-to-learn: Using journal writing to optimize cognitive load in self-regulated learning. Educational Psychology Review, 32(4), 1089-1126. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09541-1
  • Öz, N. (2019). Sosyal bilgilerde yaratıcı dramanın kavram öğretimine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A Step by Guide to data analysis using spss for windows (2nd ed.). National Library of Australia.
  • Parker, I. (1992). Discourse dynamics: Critical analysis for social and individual psychology. Routledge.
  • Parker, W. C. (2001). Social studies in elementary education. MA: Allyn & Bacon.
  • Phillips, L. M. ve Norris, S. P. (2009). Bridging the gap between the language of science and the language of school science through the use of adapted primary literature. Research in Science Education, 39(3), 313-319. https://doi.org/10.1007/s11165-008-9111-z
  • Pine, K., Messer, D. ve St. John, K. (2001). Children’s misconceptions in primary science: A survey of teacher’' views. Research in Science ve Technological Education, 19(1), 79-96. https://doi.org/10.1080/02635140120046240
  • Quillen, I. J. ve Hanna, L. A. (1961). Education for social competence: The social studies in the secondary school. Scott, Foresman.
  • Reilly, E. M. (2007). Writing to learn mathematics: A mixed method study [Unpublished doctoral dissertation]. Indiana University of Pennsylvania, Pennsylvania.
  • Rivard, L. (1994). A review of writing to learn in science: Implications for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 969-983.
  • Rivard, L. P. ve Straw, S. B. (2000). The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, 84(5), 566-593.
  • Schmidt McCormack, J. A., Judge, J. A., Spahr, K., Yang, E., Pugh, R., Karlin, A. ve Shultz, G. V. (2019). Analysis of the role of a writing-to-learn assignment in student understanding of organic acid–base concepts. Chemistry Education Research and Practice, 20(2), 383-398. https://doi.org/10.1039/c8rp00260f
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Pegem Akademi.
  • Sintiawati, R., Sinaga, P. ve Karim, S. (2021). Strategi writing to learn pada pembelajaran ıpa smp untuk meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan komunikasi siswa pada materi tata surya. Journal of Natural Science and Integration, 4(1), 1-10.
  • Sunal, C. S. ve Haas, M. E. (2005). Social studies for elementary and middle grades a constructivist approach (2th ed.). Pearson Education.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (M. Baloğlu, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tekindal, S. (2014). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının temel dil becerilerinden okuma ile ilgili kavramları öğrenme düzeyleri ve kavram yanılgıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 29-47. https://doi.org/10.12984/egeefd.328377
  • Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Pegem Akademi.
  • Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-19.
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Uzoğlu, M. (2014). Determining the effects of using different writing activities on the academic achievements secondary school 7th grade students and their attitudes towards the course. Educational Research and Reviews, 9(20), 1065-1070. https://doi.org/10.5897/ERR2014.1861
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme (3. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Ünal, F. ve Er, H. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde öğretimi zor olan soyut kavramlara ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi 1(1), 6-24.
  • Walker, B., Shippen, M. E., Alberto, P., Houchins, D. E. ve Cihak, D. F. (2005). Using the expressive writing program to improve the writing skills of high school students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 20(3), 175-183.
  • Walp, D. (2013). Reflective writing ın a high-ability middle school social studies classroom [Unpublished master’s thesis]. Moravian College, Pennsylvania.
  • Wright, K. L., Hodges, T. S., Zimmer, W. K. ve McTigue, E. M. (2019). Writing-to-learn in secondary science classes: For whom is it effective?. Reading & Writing Quarterly, 35(4), 289-304. https://doi.org/10.1080/10573569.2018.1541769
  • Wright, K. L., Hodges, T. S., Enright, E. ve Abbott, J. (2021). The relationship between middle and high school students' motivation to write, value of writing, writer self-beliefs, and writing outcomes. Journal of Writing Research, 12(3), 601-623. https://doi.org/10.17239/ jowr2021.12.03.03
  • Yaman, F. (2018). Öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin madde ve ısı ünitesindeki kavramsal anlamalarına etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 89-108. https://doi.org/10.19126/suje.425308
  • Yazıcı, H. ve Samancı, O. (2003). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler ders konuları ile ilgili bazı kavramları anlama düzeyleri, Milli Eğitim Dergisi, 158, 83-90.
  • Yesari, B. (2018). Kavram bulmacalarının sosyal bilgiler 6. sınıf demokrasinin serüveni ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Yıldırım, R. ve Gazel, A. A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin din kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(1), 30-57. https://doi.org/10.30831/akukeg.380720
  • Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram haritaları kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılık düzeylerine etkisi. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Yoho, R. F. (1986). Effectiveness of four concept teaching strategies on social studies concept acquisition and retention. Theory & Research in Social Education, 14(3), 211-223.
  • Zhang Y, Arakelian V. ve Le Baron, J. (2017). Design concepts and functional particularities of wearable walking assist devices and power-assist suits—a review. In: Proceedings of 58th international conference of machine design departments.

Incorporating the Writing-to-Learn Method into the Concept Teaching Process: An Intervention Mixed Research Design

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 3, 499 - 518, 01.12.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.1106345

Öz

This study aims to examine the impact of writing-to-learn activities on teaching certain concepts specific to social studies course. A total of 18 fourth grade students at primary school participated in this study, which was designed according to the intervention mixed methods design. During the implementation process, 10 different writing activities were conducted with a focus on different concepts to monitor students’ concept learning processes. Data were collected via an open-ended concept knowledge test, a concept academic achievement test, a structured classroom observation form, and a semi-structured interview form. Quantitative data were analysed using descriptive and predictive statistics whereas the qualitative data were analysed by content analysis. Writing-to-learn activities show what students have or have not learned, and provide them with feedback besides serving as a projection on teachers’ own teaching processes, resulting in self-regulation to be adopted by students while writing and by teachers while teaching. It has been concluded that the concepts necessary to learn about active citizenship, especially those that are abstract and difficult to learn such as national sovereignty, democracy, and freedom, are learned more easily through writing-to-learn activities. The factors that constitute success involve the mental effort students spend in the concept learning process, the social studies language designed in a way that different participants are able to comprehend, the feedback on the level of learning the concepts, and the active participation of teachers and students. Writing-to-learn approach can be an alternative method in social studies course, integrating many concepts with an interdisciplinary approach.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. (2008). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin iklim konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Akçay, H., Özyurt, B. B. ve Akçay, B. B. (2014). Çoklu yazma etkinliklerinin fen ve teknoloji dersi öğretiminde kullanılmasının öğrenci başarısı ve kavram öğrenmeye etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Akkuş, Z. ve Aslan, H. (2013). Sosyal bilgiler dersinde oyunlarla kavram öğretimi. International Journal of Social Science Research, 2(2), 61-77.
  • Alım, M., Özdemir, Ü. ve Yılar, B. (2008). 5. Sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 151-162.
  • Alkıs Kucukaydin, M. (2018). Application of writing-to-learn in science to primary school students. Cypriot Journal of Educational Science. 13(3), 275–287.
  • Alkıs Kucukaydin, M. (2019). Concept teaching in science classrooms: A critical discourse analysis of teachers’ talk. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 5(2), 209-226. https://doi.org/10.21891/jeseh.568813
  • Arnold, K. M., Umanath, S., Thio, K., Reilly, W. B., McDaniel, M. A. ve Marsh, E. J. (2017). Understanding the cognitive processes involved in writing to learn. Journal of Experimental Psychology: Applied, 23(2), 115. http://dx.doi.org/10.1037/xap0000119
  • Atasoy, Ş. (2013). Effect of writing-to-learn strategy on undergraduates’ conceptual understanding of electrostatics. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 593-602. d https://doi.org/10.1007/s40299-013-0062-4
  • Atasoy, Ş. ve Küçük, O. (2020). Development of eighth grade students’ epistemological beliefs through writing-to-learn activities. Journal of Science Learning, 3(2), 57-66.
  • Ay, A. ve Başıbüyük, A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri hakkında görüşleri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 33-42.
  • Ayas, A. (2019). Kavram öğrenimi S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (ss. 192-220). Pegem Akademi.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Cerrah, L. ve Karamustafaoğlu, O. (2001). Fen bilimlerinde öğrencilerdeki kavram anlama seviyelerini ve yanılgılarını belirleme yöntemleri üzerine bir inceleme [Sözlü bildiri]. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Bolu.
  • Bahadır, E. (2011). İlköğretim 8. sınıf “maddenin halleri ve ısı ünitesi’nin öğretiminde işbirlikli öğrenme temelli bilimsel mektupların kullanılmasının öğrencilerin tutum, başarı ve bilimsel okuryazarlıklarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Bal, M. S. ve Akış, A. (2010). Sosyal bilgiler dersi “insanlar ve yönetim” ünitesinde karşılaşılan kavram yanılgıları. Education Sciences, 5(4), 2061-2072.
  • Balasundram, N. ve Karpudewan, M. (2021). Exploring the use of a writing-to-learn activity embedded with multiple modes using ‘Popplet’on pre-university students’ alternative conceptions on transition metals. Chemistry Education Research and Practice, 22(2), 263-281. https://doi.org/10.1039/d0rp00119h
  • Başcı Namlı, Z., Kayaalp, F. ve Meral, E. (2021). The reflection of the meanings attributed to the concept of “social studies literacy” on mind maps. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 869-903. https://doi.org/ 10.18009/jcer.975421
  • Can, A. (2017). SPPS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. Baskı). Pegem Akademi.
  • Carver, L. ve Pantoja, L. (2022). Writing-to-learn. H. S. Atkins ve L. Canver (Eds.). In writing is thinking: strategies for all content areas, Rowman & Littlefield Publishing Group: Itc.
  • Caukin, N. S. (2010). Science writing heuristic: A writing-to-learn strategy and its effect on student's science achievement, science self-efficacy, and scientific epistemological view [Unpublished doctoral dissertation]. Tennessee State University, Tennessee.
  • Chen, Y. C., Hand, B. ve McDowell, L. (2013). The effects of writing‐to‐learn activities on elementary students’ conceptual understanding: Learning about force and motion through writing to older peers. Science Education, 97(5), 745-771. https://doi.org/10.1002/sce.21067
  • Chmarkh, M. (2021). “Writing to learn” research: A synthesis of empirical studies (2004-2019). European Journal of Educational Research, 10(1), 85-96. doi: 10.12973/eu-jer.10.1.85
  • Cin, M. (1999). The ınfluence of direct experience of the physical environment on concept learning in physical geography [Unpublished doctoral dissertation]. University of Durham, England.
  • Clary Lemon, J., Gervacio, R. ve Latimer, D. (2019). Writing as a mode of learning: Staged approaches to chromatography and writing in the undergraduate organic lab. Journal of Chemical Education, 96(5), 965-969. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b00072
  • Creswell, J. W. (2015). A concise ıntroduction to mixed methods research. SAGE Publications.
  • Çağır, S. ve Oruç, Ş. (2020). Intelligence and mind games in concept teaching in social studies. Participatory Educational Research, 7(3), 139-160. https://doi.org/10.17275/per.20.39.7.3
  • Dağdelen, O. (2017). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi insanlar ve yönetim ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Dalka, R. (2019). Writing-to-Learn physics: Helping students understand energy systems [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Michigan, USA.
  • Demirci, S. (2019). Dijital ve çalışma yaprakları ile desteklenmiş kavram karikatürlerinin sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kavramsal anlamaya etkisinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Demirkaya, H. ve Karacan, H. (2016). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki bazı coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 2(2), 38-57.
  • Deveci, T. (2018). Writing for and because of lifelong learning. European Journal of Educational Research, 8(1), 1-7. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.1
  • Doğanay, A. (2002). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Hayat ve sosyal bilgiler öğretim. (ss. 266-294). Pegem A Yayıncılık.
  • Doğru, M. S. ve Özsevgeç, L. C. (2018). Biology subjects which the teacher candidates have difficulties in learning and leading reasons. European Journal of Education Studies, 5(5), 221-232. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1479932
  • Dolgin, A. B. (1981). Teach social studies through writing. The Social Studies, 72(1), 8-10.
  • Dummer, T. J., Cook, I. G., Parker, S. L., Barrett, G. A. ve Hull, A. P. (2008). Promoting and assessing ‘deep learning’in geography fieldwork: An evaluation of reflective field diaries. Journal of Geography in Higher Education, 32(3), 459-479. https://doi.org/10.1080/03098260701728484
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). Primary school 6th grade students’ understanding level of conceptions related to astronomy and misconceptions. National Education, 165, 61-78.
  • Elliott, S. N., Kratochwill, T. R., Littlefield Cook, J. ve Travers, J. F. (2000). Educational psychology: Effective teaching effective learning. The McGraw Hill Companies.
  • Elvan, Ö. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanılmasının kavram yanılgılarını gidermeye etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Emig, J. (1977). “Writing as a mode of learning”. College Composition and Communication, 28(2), 122-128.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2004). Gelişim-öğrenme-öğretme. Arkadaş Yayınevi.
  • Eşmekaya, F. (2019). Zihin haritası tekniğinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Fellows, N. J. (1994). A window into thinking: Using student writing to understand conceptual change in science learning. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 985-1001.
  • Finkenstaedt Quinn, S. A., Halim, A. S., Kasner, G., Wilhelm, C. A., Moon, A., Gere, A. R. ve Shultz, G. V. (2020). Capturing student conceptions of thermodynamics and kinetics using writing. Chemistry Education Research and Practice, 21(3), 922-939. https://doi.org/10.1039/c9rp00292h
  • Fry, S. W. ve Villagomez, A. (2012). Writing to learn: Benefits and limitations. College Teaching, 60(4), 170-175. https://doi.org/10.1080/87567555.2012.697081
  • Gagne, R. M., Wager, W. W., Golas, K. C. ve Keller, J. M. (2005). Principles of instructional design (5th ed.) Belmont, CA: Wadsworth Thomson.
  • Gere, A. R., Limlamai, N., Wilson, E., MacDougall Saylor, K. ve Pugh, R. (2019). Writing and conceptual learning in science: An analysis of assignments. Written Communication, 36(1), 99-135. https://doi.org/10.1177/0741088318804820
  • Giddens, J. (2016). Underestimated challenges adopting the conceptual approach. Journal of Nursing Education, 55(4), 187-188. https://doi.org/10.3928/ 01484834-20160316-01
  • Gillespie, A., Graham, S., Kiuhara, S. ve Hebert, M. (2014). High school teachers use of writing to support students’ learning: A national survey. Reading and Writing, 27(6), 1043-1072. https://doi.org/10.1007/s11145-013-9494-8
  • Goggin, W. F. (1985). “Writing to learn: A message for history and social studies teachers”. The Social Studies, 76(4),170-173.
  • Graham, S., Kiuhara, S. A. ve MacKay, M. (2020). The effects of writing on learning in science, social studies, and mathematics: A meta-analysis. Review of Educational Research, 90(2), 179-226. https://doi.org/10.3102/0034654320914744
  • Gunel, M., Hand, B. ve McDermott, M. A. (2009). Writing for different audiences: Effects on high-school students' conceptual understanding of biology. Learning and Instruction, 19(4), 354-367.
  • Gupte, T., Watts, F. M., Schmidt McCormack, J. A., Zaimi, I., Gere, A. R. ve Shultz, G. V. (2021). Students’ meaningful learning experiences from participating in organic chemistry writing-to-learn activities. Chemistry Education Research and Practice, 22(2), 396-414. https://doi.org/10.1039/d0rp00266f
  • Gümüş, N. ve Avcı, G. (2016). Altıncı sınıflarda sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. International Journal of Social Science, 47, 191-206. https://doi.org/10.9761/JASSS3493
  • Güngör, D. (2004). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler derslerinde tarihsel kavramların öğretiminde bilgi ve kavram haritası kullanımının başarıya etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hand, B., Hohenshell, L. ve Prain, V. (2007). Examining the effect of multiple writing tasks on year 10 biology students’ understandings of cell and molecular biology concepts. Instructional Science, 35(4), 343-373. https://doi.org/10.1007/s11251-006-9012-3
  • Harwood, D. ve Mcshane, J. (1996). Young children’s understanding of nested hierarchies of place relationships. International Research in Geographical and Environmental Education, 5(1), 3-29. https://doi.org/10.1080/10382046.1996.9964985
  • Hohenshell, L., Hand, B. ve Staker, J. (2004). Promoting conceptual understanding of biotechnology: Writing to a younger audience. The American Biology Teacher, 6(5), 333-338.
  • Holbrook, H.T. (1987). “Writing to learn in the social studies”. The Reading Teacher, 41(2), 216-219.
  • İnel, Y. ve Urhan, E. (2020). An action research study on teaching the landform concepts in a fifth grade social studies course. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 144- 155. https://doi.org/10.33200/ijcer.774622
  • Kayaalp, F. ve Şimşek, U. (2021). “Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenme amaçlı yazma”. S. Polat ve B. Aksoy (Eds.), Kuramdan uygulamaya sosyal bilgiler öğretiminde çağdaş öğrenme ve öğretme yaklaşımları içinde (ss.47-69). Pegem Akademi.
  • Kayaalp, F., Meral, E. ve Namlı-Başcı, Z. (2022). An analysis of the effect of writing-to-learn activities regarding students’ academic achievement and self-regulation skills in writing. Participatory Educational Research, 9(1), 324-348. http://dx.doi.org/10.17275/per.22.18.9.1
  • Kayaalp, F., Meral, E., Şimşek, U. ve Şahin, İ. F. (2020). A search for a method to improve critical thinking skills in social studies teaching: Writing-to-learn. Review of International Geographical Education Online, 10(3), 400-430.
  • Kılınç, E. (2012). Conceptual learnıng ın socıal studıes classroom: an analysıs of texas assessment of knowledge and skılls (taks) socıal studıes questıons wıth and wıthout concept [Yayımlanmamış doktora tezi]. The Office of Graduate Studies of Texas A&M University, USA.
  • Kısa, F. (2007). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde beyin fırtınası tekniğiyle kavram öğretiminin öğrencilerin akademik başarı düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kim, S., Yang, J. W., Lim, J., Lee, S., Ihm, J. ve Park, J. (2021). The impact of writing on academic performance for medical students. BMC Medical Education, 21(1), 1-8. https://doi.org/10.1186/ s12909-021-02485-2
  • Klausmeier, H. J. (1992). Concept learning and concept teaching. Educational Psychologist, 27(3), 267-286.
  • Klein, P. D. ve Van Dijk, A. (2019). Writing as a learning activity. In J. Dunlosky ve K. A. Rawson (Eds.), The Cambridge Handbook of Cognition and Education (pp. 266–291). Cambridge University Press.
  • Klein, P. D. (1999). Reopening inquiry into cognitive processes in writing-to-learn. Educational Psychology Review, 11(3), 203-270.
  • Klein, P. D. ve Rose, M. A. (2010). Teaching argument and explanation to prepare junior students for writing to learn. Reading Research Quarterly, 45(4), 433-461.
  • Lamb, R., Hand, B. ve Yoon, S. (2017). Examinations of cognitive processing of science writing tasks. Journal of Psychology and Brain Studies, 1(1), 1-5.
  • Malt, B. C. (2010). Why we should do without concepts. Mind & Language, 25(5), 622-633. https://doi.org/10.1111/j.1468-0017.2010.01405.x
  • Manocha, A. ve Narang, D. (2004). Concept development status of rural preschoolers. Journal of Human Ecology, 16(2), 113-118. https://doi.org/10.1080/09709274.2004.11905723
  • Mason, L. ve Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes?. Instructional Science, 28(3), 199-226.
  • Medin, D. L. ve Smith, E. E. (1981). Strategies and classification learning. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 7(4), 241. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0278-7393.7.4.241
  • Memişoğlu, H. ve Tarhan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 6-20.
  • Merrill, M. D., Tennyson, R. D. ve Posey, L. O. (1992). Teaching concepts: An instructional design guide (2nd ed.). Englewood Cliffs. NJ: Educational Technology Publications.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (S. Akbaba ve A. A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB, 2018). Sosyal bilgiler öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4.5.6.7. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354
  • Mills, S. (2016). Conceptual understanding: A concept analysis. The Qualitative Report, 21(3), 546.
  • Myers, J. W. (1984). Writing to learn across the curriculum. Phi Delta Kappa Educational Foundation.
  • National Council for the Social Studies [NCSS]. (1994). National Council for social studies. introduction. https://www. socialstudies.org/ standards/ introduction
  • Novak, J. D., Gowin, D. B. ve Bob, G. D. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press.
  • Nückles, M., Roelle, J., Glogger-Frey, I., Waldeyer, J. ve Renkl, A. (2020). The self-regulation-view in writing-to-learn: Using journal writing to optimize cognitive load in self-regulated learning. Educational Psychology Review, 32(4), 1089-1126. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09541-1
  • Öz, N. (2019). Sosyal bilgilerde yaratıcı dramanın kavram öğretimine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A Step by Guide to data analysis using spss for windows (2nd ed.). National Library of Australia.
  • Parker, I. (1992). Discourse dynamics: Critical analysis for social and individual psychology. Routledge.
  • Parker, W. C. (2001). Social studies in elementary education. MA: Allyn & Bacon.
  • Phillips, L. M. ve Norris, S. P. (2009). Bridging the gap between the language of science and the language of school science through the use of adapted primary literature. Research in Science Education, 39(3), 313-319. https://doi.org/10.1007/s11165-008-9111-z
  • Pine, K., Messer, D. ve St. John, K. (2001). Children’s misconceptions in primary science: A survey of teacher’' views. Research in Science ve Technological Education, 19(1), 79-96. https://doi.org/10.1080/02635140120046240
  • Quillen, I. J. ve Hanna, L. A. (1961). Education for social competence: The social studies in the secondary school. Scott, Foresman.
  • Reilly, E. M. (2007). Writing to learn mathematics: A mixed method study [Unpublished doctoral dissertation]. Indiana University of Pennsylvania, Pennsylvania.
  • Rivard, L. (1994). A review of writing to learn in science: Implications for practice and research. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 969-983.
  • Rivard, L. P. ve Straw, S. B. (2000). The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, 84(5), 566-593.
  • Schmidt McCormack, J. A., Judge, J. A., Spahr, K., Yang, E., Pugh, R., Karlin, A. ve Shultz, G. V. (2019). Analysis of the role of a writing-to-learn assignment in student understanding of organic acid–base concepts. Chemistry Education Research and Practice, 20(2), 383-398. https://doi.org/10.1039/c8rp00260f
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Pegem Akademi.
  • Sintiawati, R., Sinaga, P. ve Karim, S. (2021). Strategi writing to learn pada pembelajaran ıpa smp untuk meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan komunikasi siswa pada materi tata surya. Journal of Natural Science and Integration, 4(1), 1-10.
  • Sunal, C. S. ve Haas, M. E. (2005). Social studies for elementary and middle grades a constructivist approach (2th ed.). Pearson Education.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (M. Baloğlu, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tekindal, S. (2014). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Temizkan, M. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının temel dil becerilerinden okuma ile ilgili kavramları öğrenme düzeyleri ve kavram yanılgıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 29-47. https://doi.org/10.12984/egeefd.328377
  • Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Pegem Akademi.
  • Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-19.
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Uzoğlu, M. (2014). Determining the effects of using different writing activities on the academic achievements secondary school 7th grade students and their attitudes towards the course. Educational Research and Reviews, 9(20), 1065-1070. https://doi.org/10.5897/ERR2014.1861
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme (3. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Ünal, F. ve Er, H. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde öğretimi zor olan soyut kavramlara ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi 1(1), 6-24.
  • Walker, B., Shippen, M. E., Alberto, P., Houchins, D. E. ve Cihak, D. F. (2005). Using the expressive writing program to improve the writing skills of high school students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 20(3), 175-183.
  • Walp, D. (2013). Reflective writing ın a high-ability middle school social studies classroom [Unpublished master’s thesis]. Moravian College, Pennsylvania.
  • Wright, K. L., Hodges, T. S., Zimmer, W. K. ve McTigue, E. M. (2019). Writing-to-learn in secondary science classes: For whom is it effective?. Reading & Writing Quarterly, 35(4), 289-304. https://doi.org/10.1080/10573569.2018.1541769
  • Wright, K. L., Hodges, T. S., Enright, E. ve Abbott, J. (2021). The relationship between middle and high school students' motivation to write, value of writing, writer self-beliefs, and writing outcomes. Journal of Writing Research, 12(3), 601-623. https://doi.org/10.17239/ jowr2021.12.03.03
  • Yaman, F. (2018). Öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin madde ve ısı ünitesindeki kavramsal anlamalarına etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 89-108. https://doi.org/10.19126/suje.425308
  • Yazıcı, H. ve Samancı, O. (2003). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler ders konuları ile ilgili bazı kavramları anlama düzeyleri, Milli Eğitim Dergisi, 158, 83-90.
  • Yesari, B. (2018). Kavram bulmacalarının sosyal bilgiler 6. sınıf demokrasinin serüveni ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Yıldırım, R. ve Gazel, A. A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin din kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(1), 30-57. https://doi.org/10.30831/akukeg.380720
  • Yılmaz, K. ve Çolak, R. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram haritaları kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılık düzeylerine etkisi. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Yoho, R. F. (1986). Effectiveness of four concept teaching strategies on social studies concept acquisition and retention. Theory & Research in Social Education, 14(3), 211-223.
  • Zhang Y, Arakelian V. ve Le Baron, J. (2017). Design concepts and functional particularities of wearable walking assist devices and power-assist suits—a review. In: Proceedings of 58th international conference of machine design departments.
Toplam 116 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Zeynep Başcı Namlı 0000-0003-2865-5976

Elif Meral 0000-0002-2560-0120

Fatih Kayaalp 0000-0001-7640-5045

Erken Görünüm Tarihi 5 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2022
Kabul Tarihi 20 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Başcı Namlı, Z., Meral, E., & Kayaalp, F. (2022). Kavram Öğretimi Sürecine Öğrenme Amaçlı Yazmayı Eklemlemek: Bir Müdahaleli Karma Desen Araştırması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 499-518. https://doi.org/10.17556/erziefd.1106345