Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Basınç Kavramıyla İlgili Anlayışlarını Ölçmeye Yöneik Bir Test Geliştirme Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 130 - 144, 28.06.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul fen bilimleri dersi programında yer alan basınç konusu ile ilgili çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir başarı testi geliştirmektir. Başarı testinin geçerliğini sağlamak için, 2 fen alanı uzmanı ve 2 fen bilimleri öğretmeni tarafından incelenmesi sonucu, öğrenci seviyesi ve kapsam açısından uygun bulunmayan 5 maddenin testten çıkarılmasına karar verilmiştir. Uzman görüşü neticesinde ortaya çıkan 20 sorudan oluşan başarı testinin pilot uygulaması yapılmıştır.  Güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını yapmak amacıyla, hazırlanan başarı testi 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde, ülkemizdeki 4 büyükşehirde öğrenim görmekte olan 7. sınıftaki 200 öğrenciye uygulanmıştır. Başarı testinin güvenirliğini belirlemek için ise KR-20 iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ve KR-20 iç tutarlılık katsayısı .73 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler sonucu, geliştirilen 20 maddelik başarı testi güvenilir ve geçerlidir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Akbulut, H. İ. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Ayvacı, H. Ş. & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102.
  • Balcı, E. & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Basque, J. (1999). L'influencedu béhaviorisme, du cognitivisme et du constructivisme sur le design pédagogique, Actes du XIIeColloque du CIPTE, Montréal.
  • Başer, M. (1996). Kavram değiştirme yönteminin öğrencilerin ısı ve sıcaklık kavramlarını anlamalarına ve fen tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem.
  • Çakır, M. & Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., …Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, B. & Akarsu, N. (2014). Modern fizik konuları ile ilgili kavram testi geliştirilmesi ve uygulanması: Modern fizik kavram testi (MKFT). Journal of European Education, 4(2).
  • Demir, N., Kizilay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1).
  • Dumanoğlu, F. & Bezir-Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 20-39.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), s.40-57.
  • Gronlund, N. (1985) Measurement and evaluation in teaching. (10. b.) New York: MacMillan.
  • Güneş, M. H. & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 2(1), 35-40.
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Needham Heights: Allynand Bacon.
  • Kenan, O. & Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. b.). Ankara: Nobel.
  • Mehrens, W. A. & Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology. (4. b.) New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: PDREM.
  • Özkan, E. & Eryilmaz-Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754. doi: 10.17218/hititsosbil.332294.
  • Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills: SAGE.
  • Şahin, Ç. & Bodur Ş. (2016). İlköğretim 7. sınıf ‘vücudumuzdaki sistemler’ ünitesine yönelik günlük yaşamla ilişkilendirme testi geliştirilmesi. İlkogretim Online, 15(3), 999-1016.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘maddenin değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Şen, H. C. & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şener, N. & Taş, E. (2017). Developing achievement test: A research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “yer kabuğunun gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Tosun, C. & Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Turkish Studies, 7(2), 1183-1205.

Development of an Instrument for Measuring Secondary School Students' Understanding of Pressure

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 130 - 144, 28.06.2019

Öz

The aim of this study is to develop an achievement test consisting of
multiple choice questions about the topic of pressure covered in the secondary school
science curriculum. In order to ensure the validity of the achievement test, it
was decided, as a result of examination by 2 science experts and 2 science
teachers, to remove 5 items which were not found suitable in terms of student
level and scope. The piloting of the 20-question achievement test constructed
as a result of expert opinion was carried out. For the purpose of reliability
and validity checks, the achievement test was given to 200 grade 7 students who
were studying in state schools in four of the metropolitan cities in Turkey in
the spring semester of the 2018-2019 academic year. In order to determine the
reliability of the achievement test, the internal consistency coefficient of
KR-20 was calculated and the KR-20 internal consistency coefficient was found
as .73. The analyses of the data showed that the 20-item achievement test is
reliable and valid.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Akbulut, H. İ. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Ayvacı, H. Ş. & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102.
  • Balcı, E. & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42-50.
  • Basque, J. (1999). L'influencedu béhaviorisme, du cognitivisme et du constructivisme sur le design pédagogique, Actes du XIIeColloque du CIPTE, Montréal.
  • Başer, M. (1996). Kavram değiştirme yönteminin öğrencilerin ısı ve sıcaklık kavramlarını anlamalarına ve fen tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem.
  • Çakır, M. & Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., …Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, B. & Akarsu, N. (2014). Modern fizik konuları ile ilgili kavram testi geliştirilmesi ve uygulanması: Modern fizik kavram testi (MKFT). Journal of European Education, 4(2).
  • Demir, N., Kizilay, E., & Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1).
  • Dumanoğlu, F. & Bezir-Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 20-39.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), s.40-57.
  • Gronlund, N. (1985) Measurement and evaluation in teaching. (10. b.) New York: MacMillan.
  • Güneş, M. H. & Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 2(1), 35-40.
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Needham Heights: Allynand Bacon.
  • Kenan, O. & Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. b.). Ankara: Nobel.
  • Mehrens, W. A. & Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology. (4. b.) New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: PDREM.
  • Özkan, E. & Eryilmaz-Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754. doi: 10.17218/hititsosbil.332294.
  • Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills: SAGE.
  • Şahin, Ç. & Bodur Ş. (2016). İlköğretim 7. sınıf ‘vücudumuzdaki sistemler’ ünitesine yönelik günlük yaşamla ilişkilendirme testi geliştirilmesi. İlkogretim Online, 15(3), 999-1016.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘maddenin değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Şen, H. C. & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şener, N. & Taş, E. (2017). Developing achievement test: A research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “yer kabuğunun gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Tosun, C. & Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Turkish Studies, 7(2), 1183-1205.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Özcan

Esra Koca Bu kişi benim

Mehmet Söğüt

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, H., Koca, E., & Söğüt, M. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Basınç Kavramıyla İlgili Anlayışlarını Ölçmeye Yöneik Bir Test Geliştirme Çalışması. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.