Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BAKIŞ AÇISINDAN 21. YÜZYIL ÖĞRENEN VE ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 215 - 235, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.305062

Öz

Bu çalışmanın amacı Bilişim Teknolojileri
öğretmen adaylarının bakış açısından 21. yüzyıl öğrenenlerinin ve
öğretmenlerinin özelliklerini irdelemek ve farkındalıklarını belirlemektir. Bu
amaçla 63 öğretmen adayının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında ağ
günlüklerine “21. yüzyıl öğrencisinin ve öğretmeninin özellikleri” başlığı
altında yazdıkları yazılar doküman analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda
öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen ve öğretmen özellikleri olarak
belirttikleri niteliklere ilişkin öğrenen özellikleri bağlamında 8 tema altında
57 farklı koda, öğretmen özellikleri bağlamında ise 7 tema altında 38 farklı
koda ulaşılmıştır. Buna göre 21. yüzyıl öğrenen özelliklerine ait temalar bilgi
okuryazarlığı, bilişsel beceriler, sosyal özellikler, kişisel özellikler,
dijital vatandaş olma, ahlaki özellikler, öğrenme tercihi ve medya okuryazarı
olma şeklindedir. Öğretmen özellikleri ise öğretim yaklaşımı, öğretim tasarımı,
bilgi ve iletişim teknolojileri okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı ile kişisel,
mesleki ve sosyal özellikler temaları altında toplanmıştır. Araştırma bulgularının
ilgili alan yazınla benzer olduğu, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen ve
öğretmen yeterlikleri açısından farkındalığa sahip oldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • AASL (American Association of School Librarians). (2009). Standards for the 21st-century learner in action. Chicago: American Library Association (ALA) Publications.
  • Ananiadou, K., ve Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, No. 41, Paris, France: OECD Publishing.
  • Brun, M., ve Hinostroza, J. E. (2014). Learning to become a teacher in the 21st century: ICT integration in initial teacher education in Chile. Educational Technology & Society, 17(3), 222-238.
  • Burns, T., ve Sinfield, S. (2004). Teaching, learning and study skills: A guide for tutors. Sage Publications.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Ed.). New York: Routledge.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. Bellanca ve R. Brandt (Eds.). 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn. Bloomington, IN: Solution Tree Press, 51-75.
  • Educational Testing Service. (2007). Digital transformation: A framework for ICT literacy. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
  • Ertmer, P. A., ve Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir Twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Hitchcock, G., ve Hughes, D. (1995). Research and the teacher: A qualitative introduction to school-based research (2nd Ed.). London: Routledge.
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2015). About ISTE. http://www.iste.org/about adresinden 30 Kasım 2015 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE Standars-T. (2008). ISTE standards: Teachers. http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-T_PDF.pdf adresinden 13 Aralık 2015 tarihinde alınmıştır.
  • İzci, E., ve Koç, S. (2012). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 101-114.
  • Kim, C., Kim, M. K., Lee, C., Spector, J. M., ve DeMeester, K. (2013). Teacher beliefs and technology integration. Teaching and Teacher Education, 29, 76-85.
  • Koltay, T. (2011). The media and the literacies: Media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221.
  • Malter, M. A. M. (2011). The status of professional development in independent schools related to teaching 21st century skills. Unpublished Thesis: Widener University School of Human Service Professions.
  • M.E.B. (Milli Eğitim Bakanlığı). (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Minton, D. (2005). Teaching skills in further and adult education (3rd Ed.). Thomson Learning.
  • OECD (2012). Connected minds. Technology and today's learners. Center for Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing.
  • Pacino, M. A., ve Noftle, J. T. (2011). New literacies for global, digital learners. International Journal of Learning, 18(1), 477-486.
  • Partnership for 21st Century Skills (2006). A state leader’s action guide to 21st century skills: A new vision for education. Tucson, AZ: Partnership for 21st Century Skills.
  • P21 (Partnership21). (2015). P21 framework definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf adresinden 14 Aralık 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Potts, A., Schlichting, K., Pridgen, A., ve Hatch, J. (2010). Understanding new literacies for new times: Pedagogy in action. International Journal of Learning, 17(8), 187-194.
  • Richens, G. P., ve McClain, C. R. (2000). Workplace basic skills for the new millennium. Journal of Adult Education, 28(1), 29-34.
  • Roulis, E. (2004). Transforming learning for the workplace of the new millennium, Book 2: Students and workers as critical learners (Secondary curriculum). (2nd Ed.). USA: R&L Education.
  • Saavedra, A. R., ve Opfer, V. D. (2012). Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching. Phi Delta Kappan, 94(2), 8-13.
  • Savery, J. R. (2015). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. A. Walker, H. Leary, C. E. Hmelo-silver, ve P. A. Ertmer (Eds.). Essential Readings in Problem-Based Learning (pp. 5-15). Purdue University Press.
  • Şahin, M. C. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yeni binyılın öğrencileri (OECD-New Millennium Learners) ölçütlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • T.E.D. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Özet Rapor. Ankara: TED Yayınları.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Tennant, M., McMullen, C., ve Kaczynski, D. (2009). Teaching, learning and research in higher education: A critical approach. Routledge.
  • Türel, Y. K., ve Johnson, T. E. (2012). Teachers' belief and use of interactive whiteboards for teaching and learning. Educational Technology & Society, 15(1), 381-394.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. Basic Books.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Dağhan

Pınar Nuhoğlu Kibar

Nihal Menzi Çetin

Esra Telli

Buket Akkoyunlu

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağhan, G., Nuhoğlu Kibar, P., Menzi Çetin, N., Telli, E., vd. (2017). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BAKIŞ AÇISINDAN 21. YÜZYIL ÖĞRENEN VE ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(2), 215-235. https://doi.org/10.17943/etku.305062

Cited By