BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 52 - 72, 04.05.2015
https://doi.org/10.17943/etku.61026

Öz

İnternet  Adresi  /  Web:  http://dergipark.ulakbim.gov.tr/etku/   E-­‐Posta  /  E-­‐Mail:  tguyer@gmail.com   Telefon  /  Phone:  +90  (312)  202  83  17   Belgegeçer  /  Fax:  +90  (312)  202  83  87  

Kaynakça

  • Alkan, V. Şimşek, S. ve Erdem A. R. (2013). Uygulama okullarindaki yönetici ve eğitici personelin okul deneyimi dersine ilişkin önerileri. NWSA-Education Sciences, 8 (2), 245-260. Doi: http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.2.1C0585
  • Atmiş, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecini değerlendirmelerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Trabzon
  • Aydın, F. ve Akgün, Ö. E. (2014). Eğitim fakültesi böte son sinif öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasi derslerinde karşilaştiklari sorunlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-14.
  • Aytaçlı, B. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans programında yer alan okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi. İzmir.
  • Barth, J. L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Yök/Dünya Bankası. (Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi)
  • Baş, T., ve Tüzün, H. (2007). Aday öğretmenlerin alan eğitiminde web günlüklerinin (blog’ların) kullanılması. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Konferansı Bildiriler Kitabı, 34-38, Azerbaycan.
  • Becit, G., Kurt, A. A. ve Kabakçı, I. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının okul uygulama derslerinin yararlarına ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. ve Kalkan. M. (2006). Fen bilgisi eğitimi anabilim dallarındaki “okul deneyimi” uygulamalarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, (26)1, 83-99.
  • Çiğdem, H. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinde blog aracılığı ile tuttukları günlüklerin yansıtıcı düşünme düzeylerine etkisi. Doktora tezi. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 207-221.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara :Yelkentepe Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N., Mercin, L., Bulut, İ., ve Atan, U. (2006). Okul deneyimi II. dersine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri (sorunlar ve çözüm önerileri). Eğitim Araştırmaları, 23, 148-158.
  • Gültekin, M. (2004). Öğretmen eğitimi programlarında öğretmenlik uygulamaları. Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin Okulöncesi Eğitimde Uygulama Kılavuzu. (Editör: Mehmet Gültekin), Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Güven, İ. (2004). Sosyal Bilgiler alanı öğretmen adaylarının okul uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4, 271-300.
  • Karadere, S. A. ve Aşkar, P. (2013). Okul uygulamaları derslerine ilişkin görüşlerin incelenmesi ve bir uygulama modeli önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 27-43.
  • Kılınç, A. ve Gödek Altuk, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 41-70.
  • Koç, C. ve Yıldız, H. (2012). The reflectors of teaching experiences: Diaries. Education, 37(164).
  • Özbal, A. F. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinin hedeflere ulaşma derecesi. Yüksek lisans tezi. Selçuklu Üniversitesi. Konya.
  • Özer, A. (2003). Okul deneyimi 2 ve öğretmenlik uygulaması. (3. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Rıza, E.T. ve Hamurcu, H. (2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Sarıçoban, A. (2008). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adaylarının görüşleri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(3).
  • Sarıkaya, S. (2014). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersleri için geliştirilen web tabanlı bir sistemin kullanışlılığının incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi. Elazığ.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, A. G. G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Şişman, M. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenliğe Giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, S. (2011). Kosova’da öğretmen yetiştirme politikası (1990-2010) ile kosova’da ve türkiye’de sınıf öğretmenliği öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi. Balıkesir.
  • Yıldız, M. A. (2012). Türkçe öğretmenleri lisans programında yer alan öğretmenlik uygulaması dersinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Kilis.
  • Yılmaz, M. (2006). Resim-iş eğitimi öğretmen adaylarının okul deneyimi I uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 165-185.

ÖĞRETMENLİK UYGULAMASINA DESTEK VERMEK İÇİN GELİŞTİRİLECEK BİLİŞİM SİSTEMİNE YÖNELİK İHTİYAÇ ANALİZİ SONUÇLARI

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 52 - 72, 04.05.2015
https://doi.org/10.17943/etku.61026

Öz

Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersleri, öğretmen adaylarının eğitim-öğretim süreci içerisinde öğrenmiş oldukları kuramsal bilgileri uygulamaya dönüştürdükleri ve mesleki deneyim elde ettikleri önemli bir derstir. Bu açıdan öğretmenlik mesleğine hazırlanma süreci üzerine titizlikle durulması gerekmekte ve öğretmenlerin kaliteli bir staj sürecinden geçmeleri gerekmektedir. Alan yazında yapılan araştırma sonuçlarına göre staj uygulamalarının hedeflendiği şekilde gerçekleşmediği ve bazı sorunlar olduğu görülmektedir. Bu sorunların çözülmesine yönelik çevrimiçi bir bilişim destek sisteminin geliştirilmesinin katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle staj uygulamalarında çevrimiçi bir bilişim sistemine duyulan ihtiyaç ve beklentiler nitel araştırma yöntemlerinden olgu-bilim deseni kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde staj uygulamalarını yürüten 15 uygulama öğretim elemanı, stajını tamamlayan 17 öğretmen adayı ve okullarda görev yapan 15 uygulama öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada, açık uçlu sorulardan oluşan ve araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, katılımcılarla yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının tamamı ile uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanlarının tamamına yakınının sisteme bilgisayar veya akıllı telefondan erişebilmeyi istedikleri görülmüştür. Araştırmada öğretim elemanlarının, uygulama öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının yarısına yakını bu sistemde iletişimin çok önemli olduğunu belirtmiş iletişimin sağlanması adına sistemde duyurular, blog, forum, sosyal ağlar ve anlık sohbet bileşenlerinin olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Ayrıca katılımcıların büyük çoğunluğu sistemde staj uygulaması sürecinde yapılması gereken görevlerin bulunmasının, hazırlanan raporların yüklenebilmesinin ve öğrencilere not verilebilmesinin gerekliliğine işaret etmişlerdir. Bunun yanında katılımcılar öğrenci bilgileri, devam takip çizelgesi, rol ve sorumlulukların sistemde bulunmasına ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir. Bu açıdan çevrimiçi bir bilişim sistemin geliştirilmesinde bu araştırma sonuçlarının dikkate alınmasının fayda sağlayabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alkan, V. Şimşek, S. ve Erdem A. R. (2013). Uygulama okullarindaki yönetici ve eğitici personelin okul deneyimi dersine ilişkin önerileri. NWSA-Education Sciences, 8 (2), 245-260. Doi: http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.2.1C0585
  • Atmiş, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecini değerlendirmelerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Trabzon
  • Aydın, F. ve Akgün, Ö. E. (2014). Eğitim fakültesi böte son sinif öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasi derslerinde karşilaştiklari sorunlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-14.
  • Aytaçlı, B. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans programında yer alan okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi. İzmir.
  • Barth, J. L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Yök/Dünya Bankası. (Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi)
  • Baş, T., ve Tüzün, H. (2007). Aday öğretmenlerin alan eğitiminde web günlüklerinin (blog’ların) kullanılması. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Konferansı Bildiriler Kitabı, 34-38, Azerbaycan.
  • Becit, G., Kurt, A. A. ve Kabakçı, I. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının okul uygulama derslerinin yararlarına ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. ve Kalkan. M. (2006). Fen bilgisi eğitimi anabilim dallarındaki “okul deneyimi” uygulamalarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, (26)1, 83-99.
  • Çiğdem, H. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinde blog aracılığı ile tuttukları günlüklerin yansıtıcı düşünme düzeylerine etkisi. Doktora tezi. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘öğretmenlik uygulaması’ üzerine görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 207-221.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara :Yelkentepe Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N., Mercin, L., Bulut, İ., ve Atan, U. (2006). Okul deneyimi II. dersine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri (sorunlar ve çözüm önerileri). Eğitim Araştırmaları, 23, 148-158.
  • Gültekin, M. (2004). Öğretmen eğitimi programlarında öğretmenlik uygulamaları. Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin Okulöncesi Eğitimde Uygulama Kılavuzu. (Editör: Mehmet Gültekin), Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Güven, İ. (2004). Sosyal Bilgiler alanı öğretmen adaylarının okul uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4, 271-300.
  • Karadere, S. A. ve Aşkar, P. (2013). Okul uygulamaları derslerine ilişkin görüşlerin incelenmesi ve bir uygulama modeli önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 27-43.
  • Kılınç, A. ve Gödek Altuk, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (19), 41-70.
  • Koç, C. ve Yıldız, H. (2012). The reflectors of teaching experiences: Diaries. Education, 37(164).
  • Özbal, A. F. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinin hedeflere ulaşma derecesi. Yüksek lisans tezi. Selçuklu Üniversitesi. Konya.
  • Özer, A. (2003). Okul deneyimi 2 ve öğretmenlik uygulaması. (3. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Rıza, E.T. ve Hamurcu, H. (2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8.
  • Sarıçoban, A. (2008). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin uygulama öğretmenleri ve öğretmen adaylarının görüşleri. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(3).
  • Sarıkaya, S. (2014). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersleri için geliştirilen web tabanlı bir sistemin kullanışlılığının incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi. Elazığ.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı, A. G. G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Şişman, M. (2003). Bir meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenliğe Giriş. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, S. (2011). Kosova’da öğretmen yetiştirme politikası (1990-2010) ile kosova’da ve türkiye’de sınıf öğretmenliği öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi. Balıkesir.
  • Yıldız, M. A. (2012). Türkçe öğretmenleri lisans programında yer alan öğretmenlik uygulaması dersinin değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Kilis.
  • Yılmaz, M. (2006). Resim-iş eğitimi öğretmen adaylarının okul deneyimi I uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 165-185.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özcan Akgün Bu kişi benim

Ömer Gökmen Bu kişi benim

Ebru Albayrak Özer Bu kişi benim

Zeliha Demir Kaymak

Mehmet Horzum

Mübin Kıyıcı

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün, Ö., Gökmen, Ö., Albayrak Özer, E., Demir Kaymak, Z., vd. (2015). ÖĞRETMENLİK UYGULAMASINA DESTEK VERMEK İÇİN GELİŞTİRİLECEK BİLİŞİM SİSTEMİNE YÖNELİK İHTİYAÇ ANALİZİ SONUÇLARI. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 5(2), 52-72. https://doi.org/10.17943/etku.61026