Bu
araştırmanın amacı, fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
argümantasyon düzeylerini ve argüman oluşturma sürecindeki hatalarını
belirlemektir. Bu amaçla, çalışma nitel araştırma yaklaşımı kullanılarak
yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi
Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 80 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veriler çevre kirliliğine ait ikilemler içeren senaryo aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının argümantasyon düzeylerini
belirlemek için “Argümantasyon Değerlendirme Ölçeği” kullanılarak veriler
analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının argüman oluştururken yaptıkları
hataları belirlemek amacıyla ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının %
6’sı hiç argüman üretmezken; % 30’unun oluşturdukları argümanlarda iddia, veri,
gerekçe ve destekleyici bileşenlerini kullandıkları ancak çürütücü
kullanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının % 64’ü ise
argümanlarında diğer bileşenlere ek olarak çürütücüde kullanmışlardır. Analizler
bileşenlerin doğru kullanımı açısından incelendiğinde ise öğretmen adaylarının
% 37’sinin gerekçe, % 25’inin veri, % 23’ünün iddia ve % 15’inin çürütücü
bileşenlerinin kullanımına ilişkin hata yaptıkları tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Argümantasyon Hata Öğretmen Adayı Fen Bilgisi Eğitimi Sosyal Bilgiler Eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 30 Sayı: 1 |