Cilt: 7 Sayı: 1 , 5.02.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makalesi

Disiplinlerin entegrasyonuna uygun olarak Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji eğitimini bir arada düşünen çalışmaları yaygınlaştırmak ve bu yolla 21. yüzyıl gerektirdiği mesleklerin becerilerinin alt yapılarının oluşmasına katkı sağlamaktır.

Bilimsel faaliyetlerin tek bir disipline ait olan alan bilgi ve becerileri ile yapılamayacağını savunan anlayışlar, son yıllarda eğitim dünyasına hâkim olan bir paradigmaya dönüşmüştür. Bu paradigmanın arkasındaki gerekçeler irdelendiğinde; fen bilimleri eğitiminde tek disiplinli çalışmaların pratikte büyük sorunları çözemediği ve bu sorunun üstesinden gelmek içinokullarda öğrencilere kazandırılması düşünülen becerilere her geçen yıl bir yenisi daha eklendiği görülmektedir. Bu anlayışın tüm ülkelerin dikkatini çekme sebeplerinden biri geleceğe dönük ekonomik kalkınma yönündeki kaygılarıdır. Mühendisleri iyi olan toplumlar, teknolojik gelişmişliklerinin ve ekonomik kalkınmaların da iyi olduklarının farkındadırlar. Bu süreçte ana kaygı akademik bilgileri oturmamış ve gerçek hayat becerileri gelişmemiş lise mezunlarının üniversitelerde de kendilerini geliştiremedikleri; bu durumun ülkeler için teknolojik ve ekonomik kalkınmada gelecekte büyük riskler oluşturacağıdır.

Okullardaki mevcut eğitim durumumuzu irdelediğimizde; programdaki derslerin tamamına yakınının tek bir disipline konsantre olduğu ve algoritmik öğretim anlayışı ile derslerin işlendiği, okullarda sunulan bilgilerin toplumun ciddi sorunlarını çözmeye veya çözebilecek becerili bireyler yetiştirmeye yönelmediği anlaşılmaktadır. Bu sorunun üstesinden gelmek için modern dünyanın eğitim politikalarına vurgu yaptığı; okul bilgisine olan ilgi, merak ve konsantrasyon arttırılması, öğrencilerin hayal güçlerinin ve yaratıcılıklarının ön plana çıkarılması, öğrenme ortamlarında aktif olması, okul konularının yaşam ile ilişkilendirilmesi ve bütün bu faaliyetleri disiplinleri bir araya getirerek bütünleşik bir anlayışa oturtturulmasını zorunlu kılmaktadır. Bu anlayışın gerçekleşmesi durumunda 21. yüzyıl becerileri teoriden çıkıp pratikte bir anlamlı hale gelecektir. 21. yüzyıl becerilerini geliştiren toplumların öğrencilerin yeni ürünler ve yeni teknolojiler geliştireceğini ve buna dayalı olarak yeni meslekler ortaya çıkacağını ve yeni pazarlar ortaya çıkacağını göstermektedir. Dolayısıyla yakın zaman yayın hayatına başlayan “Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi” adlı online dergimizde değerlendirmek üzere eğitim bilimleri alanında (okul öncesi, ilköğretim, ortaokul, lise, eğitim fakültesi ve diğer eğitim paydaşları) gerçekleştirilen fen, matematik, girişimcilik ve teknoloji konulu araştırma makalelerinizi bekliyoruz. Disiplinler arası çalışmalara öncelik verileceğini bilmenizi isteriz. FMGT Eğitimi Dergisi hakemli bir dergi olup yılda üç kez yayımlanmaktadır. Dergiye gönderilecek araştırma makaleleri Türkçe veya İngilizce olarak yazılabilir.

• Makaleler için yayın stili olarak APA'7 American Psychological Association'ın Yayın Kılavuzu (http://www.apa.org) kullanılmalıdır.

• Sayfa düzeni A4 Dikey, kenar boşlukları (Normal) (4 yandan 2,5cm) şeklinde düzenlenmelidir.

• Gönderilen makale dili Türkçe veya İngilizce olmalıdır.

• Makale Palatino Linotype fontunda ve tek satır aralığında yazılmalıdır.

• Makalenin başlığı 15 kelimeyi geçmemeli ve Palatino Linotype fontunda 14 punto büyüklüğünde, ortalanmış, kalın ve bağlaçlar hariç her kelimenin baş harfi büyük yazılmalıdır.

• Yazar bilgileri Palatino Linotype fontunda, 12 punto büyüklüğünde, ortalanmış yazılmalıdır.

• Yazarların ORCID ID bilgileri Palatino Linotype fontunda, 10 punto büyüklüğünde, italik ve sola yaslı yazılmalıdır.

• Makale özeti
Şablonda belirtilen alana Palatino Linotype fontunda, 9 punto büyüklüğünde, iki yana yaslı olarak yazılmalıdır. Özet 100 ile 250 kelime ile sınırlıdır.

• Anahtar kelimeler
Yalnızca ilk kelime büyük harfle yazılmak üzere (özel isimler hariç) en az 3, en çok 5 kelime yazılmalıdır.

• Bölümler
Makale Giriş, Yöntem, Bulgular, Tartışma, Sonuç olmak üzere beş ana başlık altında yazılmalıdır. Ana başlıklar Palatino Linotype fontunda, 11 punto büyüklüğünde, kalın, ortalanmış ve yalnızca ilk harfi büyük olacak şekilde yazılmalıdır.

Heading Level Formatting
1 Palatino Linotype, 11 Font Size, Bold, Centered, Capitalize First Letters
Text begins as a new paragraph.
2 Palatino Linotype, 11 Font Size, Bold, Left Aligned, Capitalize Each Word
Text begins as a new paragraph.
3 Palatino Linotype, 11 Font Size, Bold, Italics, Left Aligned, Capital Capitalize Each Word
Text begins as a new paragraph.
4 Intended, Palatino Linotype, 11 Font Size, Bold, Capital Capitalize Each Word. Text begins on same line and continues as normal paragraph.
5 Intended, Palatino Linotype, 11 Font Size, Bold, Italics, Capital Capitalize Each Word. Text begins on same line and continues as normal paragraph.


• Öneriler
İkinci seviye alt başlık olarak yazılmalıdır.

• Kaynakça
APA 7 kaynak gösterme esaslarına göre yazılmalıdır. Ayrıntılı bilgi için https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples
• Tablo Gösterimi
Tablo numarası Palatino Linotype fontunda, 10 punto büyüklüğünde, kalın yazılmalı ve sonuna nokta konmamalıdır.
Tablo başlığı Palatino Linotype fontunda, 10 punto büyüklüğünde, italik yazılmalı ve her kelimenin ilk harfi büyük yazılmalıdır.
Tablo numarası ile tablo başlığı arasında 1.5 satır aralığı olmalıdır.
Tablo içindeki değişkenler kalın yazılmamalı.
Tablo içinde dikey çizgiler kullanılmamalıdır.
Tablo içindeki yazılar Palatino Linotype fontunda, 8-10 punto büyüklüğü arasında yazılabilir.
Tablo altına eklenecek not var ise; “Note.” başlığı Palatino Linotype fontunda, 8 punto büyüklüğünde, italik, sola yaslı olarak yazılmalı.

• Şekil gösterimi
Şekil numarası şeklin üzerinde yer almalıdır. Palatino Linotype fontunda, 10 punto büyüklüğünde, kalın yazılmalı ve sonuna nokta konmamalıdır.
Şekil başlığı Palatino Linotype fontunda, 10 punto büyüklüğünde, italik yazılmalı ve her kelimenin ilk harfi büyük yazılmalıdır.
Şekil numarası ile şekil başlığı arasında 1.5 satır aralığı olmalıdır.
Şekil altına eklenecek not var ise; “Note.” başlığı Palatino Linotype fontunda, 8 punto büyüklüğünde, italik, sola yaslı olarak yazılmalı.

Yayın Etiği
Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi'nde uygulanan yayın süreçleri, bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımına temel teşkil etmektedir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Bu noktada sürecin bütün paydaşlarının (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi yayın etiği kapsamında tüm paydaşların aşağıdaki etik sorumlulukları taşıması beklenmektedir.

Aşağıda yer alan etik görev ve sorumluluklar oluşturulurken açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.


Yazarların Etik Sorumlulukları
Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi'ne çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:

Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmaları durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
Çalışmanın oluşturulmasında içeriğe katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.
Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.
Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir, böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kurulu ve bilim kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.
Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını veya deney yapılan deneklerin rızasının alındığını gösteren belgeye sahip olmalıdır.
Yazar(lar)ın yayınlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi'ne gönderilemez.
Değerlendirme süreci başlamış bir çalışmanın yazar sorumluluklarının değiştirilmesi (Yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi) teklif edilemez.

Yayın İlkeleri

1. Daha önce herhangi bir yerde yayınlandığı belirtilen ya da belirlenen makaleler, yayımlanmaz. Daha önce herhangi bir yerde yayımlandığı halde, belirtilmediği ya da belirlenemediği için yayınlanan makalelerin telif hakları bağlamında doğurabileceği hukuki sonuçların sorumluluğu yazarlarına aittir.

2. Yayımlanan makalelerin Türkiye içindeki telif hakkı FMGT Eğitimi Dergisi'ne, hukuki ve bilimsel sorumlulukları yazarlarına aittir.

3. FMGT Eğitimi Dergisi'nde yayınlanan yazılardan ancak kaynak gösterilerek alıntı yapılabilir. Yazının içeriğinde olabilecek çarpıtmalardan alıntı yapan ve yayınlayan kişi ya da kuruluşlar yasalar karşısında sorumludur.

4. FMGT Eğitimi Dergisi'ne makale kaydı yaptırıldıktan sonra gönderilen makaleler öncelikle yayın kurulu tarafından değerlendirilir. Dergi amaçlarına uymayan yazılar değerlendirilmeye alınmaz.

5. Yayın Kurulu, yazıda gerekli gördüğü sözcükleri değiştirebilir.

6. Yayın Kurulu tarafından uygun görülen yazılar iki ayrı hakeme gönderilir. Makalesini değerlendiren hakemlerin kimliği hakkında yazarlara, gönderilen makalenin kime ait olduğu konusunda da hakemlere bilgi verilmez.

7. Yayımlanabilecek makaleler, hakemlerden gelen öneriler doğrultusunda ilgili bölüm editörü tarafından belirlenir. Bölüm editörlerinin yayımlanabilir buldukları makale sayısı, o sayıda yayımlanacak toplam makale sayısından fazla olursa, hangi makalelerin yayımlanacağına Yayın Kurulu karar verir. Gerek duyulması halinde makaleler ikiden fazla hakeme gönderilebilir.

8. Her iki hakem tarafından uygun görülmeyen yazılar yayınlanmaz. Hakemlerden yalnızca biri uygun görmezse son kararı derginin editörü verir.

9. Düzeltilmek koşuluyla yayınlanabilir bulunan bir makaleye ilişkin hakem eleştirileri yazar(lar)a bildirilir. Hakemler tarafından belirtilen görüş, öneri ve gerekçelerin yazar/yazarlar tarafından dikkate alınarak, gerekli görülen düzeltmelerin yapılması esastır. Makalenin düzeltilmiş son şekli, yirmi gün içinde editöre teslim edilmelidir. Ancak yazar(lar), kanıt göstermek koşulu ile, düzeltme taleplerine itiraz edebilirler. Bu durumda, Hakem Kurulu üyelerinden en az bir kişinin danışmanlığına başvurulur. Görüşüne başvurulan hakem, yazarı/yazarları haksız görürse, ilgili makale yayımlanmaz.

10. Metin üzerinde yapılan büyük değişiklikler kabul edilmez. Gerekli görüldüğünde yazı tekrar hakemlere gönderilebilir.

11. Hakemlerin, kendilerine gönderilen makale hakkındaki değerlendirmelerini kabul edilebilir bir süre içinde belirtmeleri için Yayın Kurulu tarafından mümkün olan önlemler alınır. Gerekirse başka hakem/hakemler atanarak, gönderilen makalelerin güncelliklerini yitirmeleri önlenmeye çalışılır.

12. FMGT Eğitimi Dergisi'nde yayınlanan makaleler için herhangi bir ücret ödenmez.

13. FMGT Eğitimi Dergisi'ne gönderilen yazılar yayınlansın ya da yayınlanmasın geri gönderilmez.

14. Yazarlar göndermiş oldukları yazılar ile ilgili bilgileri "Yayın Takibi" bölümünden denetleyebilirler.

Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi makale kabulü veya süreç işlemi adı altında herhangi bir ücret talep etmemektedir. Makaleler ücretsiz olarak yayımlanmaktadır.

Editör

Default avatar
Doç. Dr. Ümmühan ORMANCI BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Fen Bilgisi Eğitimi, STEM Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. Salih ÇEPNİ Bursa Uludağ Üniversitesi Web

Salih ÇEPNİ, Uludağ Üniversitesi, Türkiye



Fizik Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Doç. Bestami Buğra ÜLGER ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi

Yayın Kurulu

Default avatar
Dr. Lilia HALIM Bir kuruma bağlı değildir

Dr. Lilia Halim is a former Professor at the Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia. She graduated from King’s College London in Science education. Her research interests are teachers’ pedagogical content knowledge, STEM education and informal STEM education.

Informal Öğrenme, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Fen Bilgisi Eğitimi, STEM Eğitimi
İsa Deveci
Prof. Dr. İsa DEVECİ Kahramanmaraş Sürçü İmam Üniversitesi Web
Araştırmacı Osmaniye’de başladığı eğitim hayatında, ilköğrenimi Cumhuriyet İlköğretim Okulu, orta öğrenimini ise Çukurova Lisesi’nde tamamladı. Lisans eğitimini Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında 2009 yılında tamamladı. Yüksek lisans eğitimini Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde Fen Bilgisi Eğitimi ABD'de 2011 yılında tamamladı. Doktora eğitimine ise, 2011 yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi ABD'de başlamış olup, yatay geçiş yaptığı Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde 2016 yılında tamamladı. Araştırmacı 2014-2015 eğitim öğretim yılında “Doktora Sırası Araştırma Bursu (TÜBİTAK)” kapsamında Finlandiya Turku Üniversitesi öğretmen eğitimi okulunda yaklaşık 1 yıl süreyle girişimcilik konusunda araştırmalar yürütmüştür. Araştırmacı 2012-2016 yılları arasında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde araştırma görevlisi olarak görev yapmıştır. Daha sonra 2016-2018 yılları arasında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi bilim dalında doktor öğretim üyesi olarak görev yapmış, 2019 yılı itibariyle Üniversitelerarası Kurul Başkanlığı tarafından Fen Bilgisi Eğitimi bilim dalında Doçent unvanı verilmiştir. Halen Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi'ndeki akademik görevini sürdürmektedir. Fen bilimleri eğitiminde öğretmen yetiştirme, fen öğretimi, girişimcilik, ödevler, STEM, E-STEM üzerine çalışmalar yürütmekte olup bu konularda SSCI, SCI ve Alan indeksli dergilerde çok sayıda araştırma makalesi mevcuttur.
Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Doç. Dr. Salih BİRİŞÇİ Bursa Uludağ Üniversitesi
Eğitim, Öğretim Teknolojileri
Eğitim, Fen Bilgisi Eğitimi, Kişilik ve Bireysel Farklılıklar
Default avatar
Prof. Dr. Muammer ÇALIK TRABZON ÜNİVERSİTESİ Web
Kimya Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Doç. Sevinç KAÇAR ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Programları ve Öğretim, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. Alipaşa AYAS İHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Program Geliştirme, Hizmetiçi Eğitim, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Kimya Eğitimi

Dizgi Sorumlusu

Default avatar
Dr. Muhammed Muzaffer ÖZHAN Bir kuruma bağlı değildir
Fen Bilgisi Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi

Yazım ve Dil Editörü

Default avatar
Doç. Ozan İPEK Bursa Uludağ Üniversitesi
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi

Yayın Editörü

Default avatar
Doç. Dr. Ümmühan ORMANCI BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Fen Bilgisi Eğitimi, STEM Eğitimi
Default avatar
Doç. Bestami Buğra ÜLGER ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi