Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Constructivist Approach Based Science Teaching on Scientific Process Skills of 5 Years Old Children

Yıl 2018, Cilt: 33 Sayı: 3, 599 - 616, 31.07.2018

Öz

The goal of this study
was to discover the effects of Constructivist Approach Science Teaching Program
on development of scientific process skills of 5-year-old children. The sample of
the study consisted of 40 children (20 experiments, 20 controls) aged 5 in 2 independent
kindergartens in Edirne province. Quantitative research method was used in the research
and the pre-test and post-test with control group were used in the research. The
Scientific Process Assessment Tool was used by Turan (2012) for 5-year-old children
as a data collection tool in the research. After collecting the data, the measurement
tool was applied as a pre-test for both groups, then the Scientific Approach Based
Science Curriculum (YYD-BOP) developed by the researchers was applied to the experimental
group and the same test was repeated as the last test in both groups. The SPSS 19
program was used for the quantitative analysis of data obtained from the study.
According to the findings of the research, it was determined that the applied program
was effective in improving scientific process skills of the children aged 5 years.

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Akduman, G.G. (2010). Okul öncesi eğitim tanımı ve önemi. Gülden Uyanık Balat (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara, Pegem Akademi.
  • Akman, B. (2003). Okul öncesi fen eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 79, 14-16.
  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 yaş çocuklarının bilim süreçlerini kullanma yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6(7):1-6.
  • Aldemir, J. & Kermani, H. (2016). Integrated STEM curriculum: improving educational outcomes for head start children. Early Child Development and Care (ISSN: 0300-4430 (Print) 1476-8275 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/gecd20).
  • Alisinanoğlu, F.,Özbey, S. ve Kahveci, G. (2011). Okul öncesinde fen eğitimi, Maya Akademi, Ankara
  • Aslan, O., Şenel Zor, T. ve Tamtakas Cicim, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine yönelik görüşlerinin ve hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. The Journal of International Social Research, 8, (40).
  • Ayvacı, Ş. H. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerini kullanma yeterliliklerini geliştirmeye yönelik pilot bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4.2,1-24.
  • Bahtiyar, A. ve Can, B. (2017). Fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 47-58.
  • Bayır, E. (2008). Fen müfredatlarındaki yeni yönelimler ışığında öğretmen eğitimi: sorgulayıcı-araştırma odaklı kimya öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayır, E. ve Günşen G. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin fen içeriği açısından analizi. XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı (UFBMEK-2014), Adana. Eylül 11-14. s: 244.
  • Bayır, E., Günşen, G. ve Fazlıoğlu, Y. (2015b). Okul öncesi eğitim programında fene ilişkin kavramların belirlenmesi ve kavramlara yönelik uygulama önerileri. IV Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi Kitabı (UKEK-2015), Ayvalık. Eylül 7-10, s: 18.
  • Bayır, E., Günşen, G. ve Fazlıoğlu, Y., (2014). Preschool science education. Meral Taner Derman (Ed.), Preschool Education in Turkey and in the World: A Perspective With Theorical and Practice içinde (s. 92-109). Kliment Ohridski Universty Press.
  • Berman, W. (1996) Science process skill competency and academic achievement in college biology: A correlational study. Ed.D. dissertation, Temple University, United States. ProQuest Digital Dissertations Database.
  • Bozkurt, O. (2005). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinin dunn ve dunn öğrenme stili modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüktaşkapu, S. (2010). 6 Yaş Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı Bir Bilim Öğretim Programı Önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Carin, A.A. & Bass, J.E. (2001). Teaching Science As Inquiry. Merill Prentice Hall, 9th Edition, Usa.
  • Celep, A., ve Bacanak, A. (2013). Yüksek lisans yapan öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri ve kazandırılması hakkındaki görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 56-78.
  • Chaille, C. & Britain, L. (2003). The Young Child As Scientists, Pearson Education, Inc, United States Of America.
  • Cribe, M. K. L. (2009). A study of teachers’ self-efficacy and outcome expectancy for science teaching throughout a science ınqurbased profeesional development program. PhD. Dissertation. Akron University.
  • Çalışandemir, F. ve Bayhan P. (2011). Anasınıfı çocuklarının çoklu zekâ alanlarının gelişimine deney yöntemiyle verilen eğitimin etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 21, 180 -207
  • Davies, D. & Howe, A. (2003). Teaching Sicence, Deisngand Technology in the Early Years, Php Publishing, London.
  • Demir, S. ve Şahin, F. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının 5E yöntemini kullanarak deney yapma ile ilgili görüşleri. The Journal of Akademic Social Science Studies, 35: 385-397.
  • DiSimoni, K. C. (2002). Using writing as a vehicle to promote and develop scientific concepts and process skills in fourth-grade students. Ph.D. dissertation, Fordham University, United States. ProQuest Digital Dissertations database.
  • Dökme, İ. (2005). Millî eğitim bakanlığı ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim-Online, 4, 7-17.
  • Dökme,İ. & Aydınlı E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. World Conference on Educational Sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1. 544–548
  • Durdu, M. (2010). Yoğunlaştırılmış fen eğitimi programının okul öncesi dönem çocuklarının bilişsel alan erişimlerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Englehart, D. (2008). An Exploration of How Pre-service Early Chldhood Teachers Use Educative Curriculum Materials to Support their Science Teaching Practices. PhD. Dissertaion. Central Florida Univerity.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated, early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 138-149.
  • Geban, Ö. (1990). Effects of two different ınstructional treatments on the students’ chemistry achievement, science process skills and attitudes towards chemistry at the high school level. Unpublished PhD. Thesis. Middle East Technical Universty.
  • Gelman, R., Brenneman, K., Macdonald, G., & Román, M. (2010). Preschool Pathways to Science: Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding. (1st ed.). Baltimore, Maryland: Paul H. Brookes Publishing Co.
  • Greenfield, D.B., Jirout J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M. & Fucillo, J. (2009). Science in Preschool Classroom: A Programmatic Research Agenda Tı Improve Science Readiness. Early Education and Development, 20, 2, 238-264
  • Güler, T. ve Akman, B. (2006). 6 yaş çocuklarının bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 55-56
  • Gürsoy, F. (2012). Bilişsel Gelişim. Yeşim Fazlıoğlu (Ed.), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi, Paradigma, Ankara.
  • Harlen, W. & Qualter, A. (2004). The teaching of science in primary Schools. PhD. dissertation Sega ltd. London.
  • Hong, S.Y. & Diamond, K. E. (2011). Two approaches to teaching young children science concepts, vocabulary and scientific problem- solving skill. Early Childhood Research Quarterly, 549, 1-11.
  • Huziak, T. L. (2003) Verbal and social interaction patterns among elementary students during self-guided “I Wonder Projects”. Ph.D.. The Ohio State University.
  • Jimarez, T. (2005) Does alignment of constructivist teaching, curriculum, and assessment strategies promote meaningful learning. Ph.D. dissertation, New Mexico State University
  • Jones, G., Taylor, A. & Forrester, J. H. (2011). Developing a scientist: a retrospective look. International Journal of Science Education, 33, 12, 1653-1673.
  • Kanari, Z. & Millar, R. (2004). Reasoning from data: How students collect and interpret data in science investigations. Journal of Research in Science Teaching, 41, 748–769.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Katz, P. (2011). A case study of the use of internet photobook teknology to enhange early childhood “scientists” identy. J Sci Educ. Technol, 20: 525-536.
  • Kefi, S., Çeliköz, N., ve Erişen, Y. (2013). Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanım düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 300-319.
  • Kılıç, G. B., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Krystyniak, R. A. (2001) The effect of participation in an extended inquiry project on general chemistry student laboratory interactions, confidence, and process skills. Ph.D. dissertation, University of Northern Colorado.
  • Koray, Ö., Bahadır, H., ve Geçgin, F. (2012). Bilimsel süreç becerilerinin 9. sınıf kimya ders kitabı ve kimya müfredatında temsil edilme durumları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4), 147-156.
  • Köseoğlu, F. ve Tümay, H. (2013). Bilim Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma. Pegem Akademi, Ankara.
  • Kumtepe, E.G., Kaya, S. ve Kumtepe, A.T. (2009). Okul öncesi deneyimlerin çocukların ilköğretim fen başarısına etkisi. İlköğretim Online, 8,3, 978- 987.
  • Kunt, B. (2016). 60-72 ay okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı
  • Kuru, N., ve Akman, B. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin öğretmen ve çocuk değişkenleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(190).
  • Lind, K. (1998). Science in early childhood: developing and acquiring fundamental concepts and skills. Early Childhood Science, Matematics and Tecnology Education, February 6-8.
  • Martin J. D. (2001). Constructing Early Childhood Science, Delmar Cengage Publishing, United States Of America.
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A. & Patrick, H. (2009). We learn how to predict and be a scientist: Early science experiences and kindergarten children's social meanings about science. Cognition and Instruction, 27(4), 312-369.
  • Monhardt, L. & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34, 1, 67-71.
  • National Scıence Foundatıon (2000). Foundations: inquiry: thoughts, views, and strategies for the k-5 classroom (http://www.nsf.gov/pubs/2000/nsf999148.htm).
  • Nayfeld, I., Brenneman, K. & Gelman, R. (2011). Science in the classroom: finding a balance between autonomous exploration and teacher-led ınstruction in preschool settings. Early Childhood Education and Development, 22, 6, 970-988.
  • Orlick, D.C., Harder, R.J., Callahan, R.C. & Gibson, H. W. (1998). Teaching Strategies: A Guide to Better Instruction, Dc Heath &Co, 5th Edition.
  • Özbey, S. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin fen etkinliklerine ilişkin yeterliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özbey, S. ve Alisinanoğlu, F. (2009). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin fen etkinliklerine ilişkin yeterliliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, 1-18
  • Özdemir, M. (2004). Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuvar yönteminin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Özdemir, G. ve Yanık, H. B. (2017). Beşinci sınıf fen bilimleri ders kitabında yer alan etkinliklerin veriler açısından incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(1).
  • Özkan, B. (2015). 60-72 aylık çocuklar için bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve beyin temelli öğrenmeye dayanan fen programının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özmen, H. ve Yiğit, N. (2005). Teoriden Uygulamaya Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuvar Kullanımı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, M. (2016). Sorgulama temelli bilim eğitimi programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileriyle dil ve kavram gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Peterson, S.M. (2009). Narrative and pragmatic explanations in preschool science discourse. Discourse Processes, 46, 369-399. Rezba, J., Fiel, R., Funk, H., Okey, J., & Jaus, H. (1995). Learning and Assessing. Dubuque, lowa: Kendall.
  • Saçkes, M., Akman, B. & Trundle, K., (2012). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik fen eğitimi dersi: lisans düzeyindeki öğretmen eğitimi için bir model önerisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2).
  • Saçkes, M., Trundle, C.K. & Bell, R., (2013). Science learning experiences in kindergarten and children’s growth science perfromence in elementary grades. Education and Science. 38(167).
  • Sağırekmekçi, H. (2016). “Tahmin-gözlem-açıklama” (TGA) stratejisine dayalı olarak hazırlanan fen ve doğa etkinliklerinin, okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Paşa Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Scharmann, L.C. (1989). Development influences of science process skill instruction. Journal of Research Science Teaching, 26(8), 715-726
  • Sittirug, H. (1997) The predictive value of science process skills, cognitive development, attitude toward science on academic achievement in a Thai teacher institution. Ph.D. dissertation. University of Missouri, Columbia.
  • Sorrick, R. (2007). Nature-Based Science and Effect on Early Childhood Teachers’ (K-3) Attidudes Toward Science Contebet Knowledge and Science Instruction. Unpublished Doktoral Diisertaion, Walken University.
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin meteforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 10, sayı 2.
  • Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2017). Araştırma soruşturma tabanlı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1).
  • Şimşek, C. L. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online, 9(2).
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Tekerci, H. (2015). 60-66 aylık çocukların bilimsel süreç becerilerine duyu temelli bilim eğitim programının etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toprakkaya, İ. M. (2016). 55-72 aylık çocuklara dış alanda uygulanan sorgulama tabanlı bilim etkinliklerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turpin, T.J (2000). A study of the effects of an ıntegrated, activity-based science curriculum on student achievement, science process skills and science attitudes. upon the science process skills of urban elementary students. Journal of Education. 37, 2.
  • Turkmen, H., ve Kandemir, E. M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education, 1(1).
  • Yağcı, M. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde doğa ve çevre uygulamalarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretiminin 5 Yaş Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 33 Sayı: 3, 599 - 616, 31.07.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretim programının
5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine olan etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın
örneklemini Edirne İlinde ve 2 bağımsız anaokulundaki 5 yaşındaki 40 çocuk (20 deney,
20 kontrol) oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup,
ön test-son test-kontrol gruplu desenden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak Turan (2012) tarafından 5 yaş çocuklarına yönelik hazırlanan Bilimsel
Süreç Becerilerini Değerlendirme Aracı kullanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında
ölçüm aracı her iki gruba da ön test olarak uygulandıktan sonra deney grubuna araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı (YYD-BÖP)
10 hafta boyunca uygulanmış ve her iki gruba da aynı test son test olarak tekrarlanmıştır.
Araştırmadan elde edilen verilerin nicel analizleri için SPSS 19 programından yararlanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; uygulanan programın 5 yaş çocuklarında
bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Akduman, G.G. (2010). Okul öncesi eğitim tanımı ve önemi. Gülden Uyanık Balat (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara, Pegem Akademi.
  • Akman, B. (2003). Okul öncesi fen eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 79, 14-16.
  • Akman, B., Üstün, E. ve Güler, T. (2003). 6 yaş çocuklarının bilim süreçlerini kullanma yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 11-14.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6(7):1-6.
  • Aldemir, J. & Kermani, H. (2016). Integrated STEM curriculum: improving educational outcomes for head start children. Early Child Development and Care (ISSN: 0300-4430 (Print) 1476-8275 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/gecd20).
  • Alisinanoğlu, F.,Özbey, S. ve Kahveci, G. (2011). Okul öncesinde fen eğitimi, Maya Akademi, Ankara
  • Aslan, O., Şenel Zor, T. ve Tamtakas Cicim, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine yönelik görüşlerinin ve hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. The Journal of International Social Research, 8, (40).
  • Ayvacı, Ş. H. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerini kullanma yeterliliklerini geliştirmeye yönelik pilot bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4.2,1-24.
  • Bahtiyar, A. ve Can, B. (2017). Fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 47-58.
  • Bayır, E. (2008). Fen müfredatlarındaki yeni yönelimler ışığında öğretmen eğitimi: sorgulayıcı-araştırma odaklı kimya öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayır, E. ve Günşen G. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin fen içeriği açısından analizi. XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı (UFBMEK-2014), Adana. Eylül 11-14. s: 244.
  • Bayır, E., Günşen, G. ve Fazlıoğlu, Y. (2015b). Okul öncesi eğitim programında fene ilişkin kavramların belirlenmesi ve kavramlara yönelik uygulama önerileri. IV Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi Kitabı (UKEK-2015), Ayvalık. Eylül 7-10, s: 18.
  • Bayır, E., Günşen, G. ve Fazlıoğlu, Y., (2014). Preschool science education. Meral Taner Derman (Ed.), Preschool Education in Turkey and in the World: A Perspective With Theorical and Practice içinde (s. 92-109). Kliment Ohridski Universty Press.
  • Berman, W. (1996) Science process skill competency and academic achievement in college biology: A correlational study. Ed.D. dissertation, Temple University, United States. ProQuest Digital Dissertations Database.
  • Bozkurt, O. (2005). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinin dunn ve dunn öğrenme stili modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüktaşkapu, S. (2010). 6 Yaş Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı Bir Bilim Öğretim Programı Önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Carin, A.A. & Bass, J.E. (2001). Teaching Science As Inquiry. Merill Prentice Hall, 9th Edition, Usa.
  • Celep, A., ve Bacanak, A. (2013). Yüksek lisans yapan öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri ve kazandırılması hakkındaki görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 56-78.
  • Chaille, C. & Britain, L. (2003). The Young Child As Scientists, Pearson Education, Inc, United States Of America.
  • Cribe, M. K. L. (2009). A study of teachers’ self-efficacy and outcome expectancy for science teaching throughout a science ınqurbased profeesional development program. PhD. Dissertation. Akron University.
  • Çalışandemir, F. ve Bayhan P. (2011). Anasınıfı çocuklarının çoklu zekâ alanlarının gelişimine deney yöntemiyle verilen eğitimin etkisinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 21, 180 -207
  • Davies, D. & Howe, A. (2003). Teaching Sicence, Deisngand Technology in the Early Years, Php Publishing, London.
  • Demir, S. ve Şahin, F. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının 5E yöntemini kullanarak deney yapma ile ilgili görüşleri. The Journal of Akademic Social Science Studies, 35: 385-397.
  • DiSimoni, K. C. (2002). Using writing as a vehicle to promote and develop scientific concepts and process skills in fourth-grade students. Ph.D. dissertation, Fordham University, United States. ProQuest Digital Dissertations database.
  • Dökme, İ. (2005). Millî eğitim bakanlığı ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının bilimsel süreç becerileri yönünden değerlendirilmesi. İlköğretim-Online, 4, 7-17.
  • Dökme,İ. & Aydınlı E. (2009). Turkish primary school students’ performance on basic science process skills. World Conference on Educational Sciences. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1. 544–548
  • Durdu, M. (2010). Yoğunlaştırılmış fen eğitimi programının okul öncesi dönem çocuklarının bilişsel alan erişimlerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Englehart, D. (2008). An Exploration of How Pre-service Early Chldhood Teachers Use Educative Curriculum Materials to Support their Science Teaching Practices. PhD. Dissertaion. Central Florida Univerity.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated, early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 138-149.
  • Geban, Ö. (1990). Effects of two different ınstructional treatments on the students’ chemistry achievement, science process skills and attitudes towards chemistry at the high school level. Unpublished PhD. Thesis. Middle East Technical Universty.
  • Gelman, R., Brenneman, K., Macdonald, G., & Román, M. (2010). Preschool Pathways to Science: Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding. (1st ed.). Baltimore, Maryland: Paul H. Brookes Publishing Co.
  • Greenfield, D.B., Jirout J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M. & Fucillo, J. (2009). Science in Preschool Classroom: A Programmatic Research Agenda Tı Improve Science Readiness. Early Education and Development, 20, 2, 238-264
  • Güler, T. ve Akman, B. (2006). 6 yaş çocuklarının bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 55-56
  • Gürsoy, F. (2012). Bilişsel Gelişim. Yeşim Fazlıoğlu (Ed.), Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi, Paradigma, Ankara.
  • Harlen, W. & Qualter, A. (2004). The teaching of science in primary Schools. PhD. dissertation Sega ltd. London.
  • Hong, S.Y. & Diamond, K. E. (2011). Two approaches to teaching young children science concepts, vocabulary and scientific problem- solving skill. Early Childhood Research Quarterly, 549, 1-11.
  • Huziak, T. L. (2003) Verbal and social interaction patterns among elementary students during self-guided “I Wonder Projects”. Ph.D.. The Ohio State University.
  • Jimarez, T. (2005) Does alignment of constructivist teaching, curriculum, and assessment strategies promote meaningful learning. Ph.D. dissertation, New Mexico State University
  • Jones, G., Taylor, A. & Forrester, J. H. (2011). Developing a scientist: a retrospective look. International Journal of Science Education, 33, 12, 1653-1673.
  • Kanari, Z. & Millar, R. (2004). Reasoning from data: How students collect and interpret data in science investigations. Journal of Research in Science Teaching, 41, 748–769.
  • Kanlı, U. (2007). 7E modeli merkezli laboratuar yaklaşımı ile doğrulama laboratuar yaklaşımlarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve kavramsal başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Katz, P. (2011). A case study of the use of internet photobook teknology to enhange early childhood “scientists” identy. J Sci Educ. Technol, 20: 525-536.
  • Kefi, S., Çeliköz, N., ve Erişen, Y. (2013). Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanım düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 300-319.
  • Kılıç, G. B., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın bilim okuryazarlığı ve bilimsel süreç becerileri açısından analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Krystyniak, R. A. (2001) The effect of participation in an extended inquiry project on general chemistry student laboratory interactions, confidence, and process skills. Ph.D. dissertation, University of Northern Colorado.
  • Koray, Ö., Bahadır, H., ve Geçgin, F. (2012). Bilimsel süreç becerilerinin 9. sınıf kimya ders kitabı ve kimya müfredatında temsil edilme durumları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4), 147-156.
  • Köseoğlu, F. ve Tümay, H. (2013). Bilim Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma. Pegem Akademi, Ankara.
  • Kumtepe, E.G., Kaya, S. ve Kumtepe, A.T. (2009). Okul öncesi deneyimlerin çocukların ilköğretim fen başarısına etkisi. İlköğretim Online, 8,3, 978- 987.
  • Kunt, B. (2016). 60-72 ay okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı
  • Kuru, N., ve Akman, B. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin öğretmen ve çocuk değişkenleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(190).
  • Lind, K. (1998). Science in early childhood: developing and acquiring fundamental concepts and skills. Early Childhood Science, Matematics and Tecnology Education, February 6-8.
  • Martin J. D. (2001). Constructing Early Childhood Science, Delmar Cengage Publishing, United States Of America.
  • Mantzicopoulos, P., Samarapungavan, A. & Patrick, H. (2009). We learn how to predict and be a scientist: Early science experiences and kindergarten children's social meanings about science. Cognition and Instruction, 27(4), 312-369.
  • Monhardt, L. & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34, 1, 67-71.
  • National Scıence Foundatıon (2000). Foundations: inquiry: thoughts, views, and strategies for the k-5 classroom (http://www.nsf.gov/pubs/2000/nsf999148.htm).
  • Nayfeld, I., Brenneman, K. & Gelman, R. (2011). Science in the classroom: finding a balance between autonomous exploration and teacher-led ınstruction in preschool settings. Early Childhood Education and Development, 22, 6, 970-988.
  • Orlick, D.C., Harder, R.J., Callahan, R.C. & Gibson, H. W. (1998). Teaching Strategies: A Guide to Better Instruction, Dc Heath &Co, 5th Edition.
  • Özbey, S. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin fen etkinliklerine ilişkin yeterliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özbey, S. ve Alisinanoğlu, F. (2009). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin fen etkinliklerine ilişkin yeterliliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, 1-18
  • Özdemir, M. (2004). Fen eğitiminde bilimsel süreç becerilerine dayalı laboratuvar yönteminin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Özdemir, G. ve Yanık, H. B. (2017). Beşinci sınıf fen bilimleri ders kitabında yer alan etkinliklerin veriler açısından incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(1).
  • Özkan, B. (2015). 60-72 aylık çocuklar için bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve beyin temelli öğrenmeye dayanan fen programının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özmen, H. ve Yiğit, N. (2005). Teoriden Uygulamaya Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuvar Kullanımı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, M. (2016). Sorgulama temelli bilim eğitimi programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerileriyle dil ve kavram gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Peterson, S.M. (2009). Narrative and pragmatic explanations in preschool science discourse. Discourse Processes, 46, 369-399. Rezba, J., Fiel, R., Funk, H., Okey, J., & Jaus, H. (1995). Learning and Assessing. Dubuque, lowa: Kendall.
  • Saçkes, M., Akman, B. & Trundle, K., (2012). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik fen eğitimi dersi: lisans düzeyindeki öğretmen eğitimi için bir model önerisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2).
  • Saçkes, M., Trundle, C.K. & Bell, R., (2013). Science learning experiences in kindergarten and children’s growth science perfromence in elementary grades. Education and Science. 38(167).
  • Sağırekmekçi, H. (2016). “Tahmin-gözlem-açıklama” (TGA) stratejisine dayalı olarak hazırlanan fen ve doğa etkinliklerinin, okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mustafa Kemal Paşa Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Scharmann, L.C. (1989). Development influences of science process skill instruction. Journal of Research Science Teaching, 26(8), 715-726
  • Sittirug, H. (1997) The predictive value of science process skills, cognitive development, attitude toward science on academic achievement in a Thai teacher institution. Ph.D. dissertation. University of Missouri, Columbia.
  • Sorrick, R. (2007). Nature-Based Science and Effect on Early Childhood Teachers’ (K-3) Attidudes Toward Science Contebet Knowledge and Science Instruction. Unpublished Doktoral Diisertaion, Walken University.
  • Şenel, T. ve Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin meteforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 10, sayı 2.
  • Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H. İ. (2017). Araştırma soruşturma tabanlı öğrenme yaklaşımının yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 6(1).
  • Şimşek, C. L. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yeterlilikleri. İlköğretim Online, 9(2).
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Tekerci, H. (2015). 60-66 aylık çocukların bilimsel süreç becerilerine duyu temelli bilim eğitim programının etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toprakkaya, İ. M. (2016). 55-72 aylık çocuklara dış alanda uygulanan sorgulama tabanlı bilim etkinliklerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turpin, T.J (2000). A study of the effects of an ıntegrated, activity-based science curriculum on student achievement, science process skills and science attitudes. upon the science process skills of urban elementary students. Journal of Education. 37, 2.
  • Turkmen, H., ve Kandemir, E. M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education, 1(1).
  • Yağcı, M. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde doğa ve çevre uygulamalarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 82 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Günşen 0000-0002-6882-5645

Yeşim Fazlıoğlu 0000-0002-3970-7084

Eylem Bayır 0000-0002-5330-269X

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Günşen, G., Fazlıoğlu, Y., & Bayır, E. (2018). Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretiminin 5 Yaş Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 599-616.