Açıkgöz, K. Ü. (1990). İşbirliğine dayalı öğrenme ve geleneksel öğretimin üniversite öğrencilerinin akademik başarısı, hatır- da tutma düzeyleri ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkileri. Eğitim Bilimleri Birinci Kongresi, Bildiriler , Ankara: Ankara Üniversitesi Yayını,187-201 .
Açıkgöz, K. Ü. (2002). Aktif Öğrenme, İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. (4. Basım) İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
Baykul, Y. (l990). İlkokul beşinci sınıftan lıse ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tu— tumlarda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Anka- ra: ÖYSM. Yayınları.
Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli öğrenme yöntemi ve cinsiyetin sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fen bilgisi dersine karşı tutumlarına, Fenbilgisi öğretimi I dersindeki başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9-8
Boylan, C. (1996). Attitudes toward teaching and taking science course — A correlation between teachers and students. Ya- yımlanmamış Doktora Tezi, Michigan Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Brush D. (1997). The effects on student achievement and attitudes when using integrated learning system with cooperatives pairs. ETR&d, 45 (1), 51—64.
Carter, C. W. E. (1998). A case study of meaningful learning in a collaborative concept mapping strategy as a preparation for a college biology laboratory. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Georgia State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertati- ons veri tabanından 5 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Brown, S .C (2002). Developing self regulated learning strategiy use with urban middle school pysical education students. Ya- yımlanmamış Doktora Tezi. Ohio State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanmdan 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Dieck, A. P. (1997). An eşect of a newsletter on childrens’ interest in an attitude toward science. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Arizona State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 5 Ağustos 2003 tarihinde alın- mıştır.
Hülya ALTINOK, Kamile ÜN AÇIKGÖZ / H U . Eğitim Fakültesi Dergisi (H .U . Journal of Education). 30 (2006) 21-29 29
Fischer, F., Bruhn, J ., Gr‘asel, C. ve Mandl, H. (2002). Fostering collaborative knowledge construction with visualization to- ols. Learning and Instruction, 12 (2), 213-232.
Fishbein, M. ve Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. MA: Ad- dison—Wesley.
Freedman, M.P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science know- ledge. Journal of Research in Science Teaching, 34 (4), 231—243.
George, R. ve Kaplan, D. (1998). A structural model of parents and teacher inşuences on science attitudes of eight graders: Evidences from NELS:88. Science Education, 82, 93-109.
Horton, P.B., McConney, A.A., Gallo, M., Woods, A. L., Senn, GJ. ve Hamelin, D. (1993). An investigation of the effecti- veness of concept mapping as an instructional tool. Science Education, 77 (1), 95-11 1.
Jones, G. M., Howe, A. ve Rua, M. (2000). Gender differences in students’experinces, interests, and attitudes toward science and scientist. Science Education, 84 (1), 180-192.
Kılıç, A., G. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Do- kuz Eyliil Üniversitesi, İzmir.
Lewis L.S. (2001). The effects of A Cross-Age Peer teaching modelon high school students’ attitudes toward science: An ex- perimantal investigation in K12 school. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Alabama Üniversitesi. Proquest Digital Dis- sertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Martinez, A. (2002) Student achivement in science: A longitutianal look at individual and school diŞ'erences. Yayımlanma- mış Doktora Tezi, Harvard Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Mattem, N ve Schau, C. (2002). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle—scho- ol students. Journal of Research in Science Teaching, 39 (4), 324-340.
Neathery, M.F (1991) Relationship between science achievement and attitudes toward science and the relationship of the at- titudes toward science and additional school subjects. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Texas Üniversitesi. Proquest Di- gital Dissertations veri tabanmdan 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Novak, A. D. (1994). The effects of cooperative learning with concept mapping in a preservice teacher education course. Ya— yımlanmamış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veritabanından 12 Ağustos 2003 ta- rihinde alınmıştır.
Novak, J .D. ve Gowin, DB. (1984). Learning how to learn. Melbourne: Cambridge University Press.
Okebukola, PA. (1986). Cooperative learning and students attitudes to laboratory work. School Science and Matemaıics, 86 (7), 582-590.
Okebukola, P.A. (1992). Concept mapping with a cooperative learning şavor. The American Biology Teacher, 54, 218-221.
Özkal N. (2000). İşbirlikli öğrenmenin sosyal bilgilere ilişkin benlik kavramı, tutumlar ve akademik başarı üzerindeki etkile- ri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family inşuences on student attitudes toward science: Based on TIMSS data for Cyprus. Studies In Evaluation, 28, 71 ~86.
Parker, V. ve Gerber, B. L. (2000). Effects of a science intervention program on middle— grade student achievement and atti- tudes. School Science and Mathematics, 100 (5), 236-242.
Ritchie, D. C. ve Volkl, C. (2000). Effectiveness of two generative learning strategies in the science classroom. School Scien— ce and Mathematics, 100 (2), 83—91.
Roth, WM. (1994). Student views of collaborative concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78(1), 1-34.
Roth, W. ve Roychoudhury, A. (1993). The concept map as a tool for the collaborative construction of knowledge: A micro- analysis of high school physics students. Journal of Research in Science Teaching, 30(5), 503-554.
Seaman, T. (1990). On the high road to achievement: Cooperative concept mapping. Eric No: Ed335140 Clearinghouse_No: P5019760.
Sungur, S. ve Tekkaya, C. (2003). Students’ achievement in human circular system unit: The effects of reasoning ability and gender. Journal of Science Education and Technology, 12(1), 59-64.
TIMSS (1999). International science report— Findings from IEA's repeat of the third international mathematics and science study at the eighth grade-http: ltimss.bc.edu/timssl999i/science_achievement_report.html.
Victor, E. ve Kellough, R. (1997). Science for the elemantaryand middle school. New Jersey: Prentice Hall.
Wolf, M. R. (1994). Students views of collarobotive concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78 (1), 1-34.
Açıkgöz, K. Ü. (1990). İşbirliğine dayalı öğrenme ve geleneksel öğretimin üniversite öğrencilerinin akademik başarısı, hatır- da tutma düzeyleri ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkileri. Eğitim Bilimleri Birinci Kongresi, Bildiriler , Ankara: Ankara Üniversitesi Yayını,187-201 .
Açıkgöz, K. Ü. (2002). Aktif Öğrenme, İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. (4. Basım) İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
Baykul, Y. (l990). İlkokul beşinci sınıftan lıse ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tu— tumlarda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Anka- ra: ÖYSM. Yayınları.
Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli öğrenme yöntemi ve cinsiyetin sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fen bilgisi dersine karşı tutumlarına, Fenbilgisi öğretimi I dersindeki başarılarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9-8
Boylan, C. (1996). Attitudes toward teaching and taking science course — A correlation between teachers and students. Ya- yımlanmamış Doktora Tezi, Michigan Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Brush D. (1997). The effects on student achievement and attitudes when using integrated learning system with cooperatives pairs. ETR&d, 45 (1), 51—64.
Carter, C. W. E. (1998). A case study of meaningful learning in a collaborative concept mapping strategy as a preparation for a college biology laboratory. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Georgia State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertati- ons veri tabanından 5 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Brown, S .C (2002). Developing self regulated learning strategiy use with urban middle school pysical education students. Ya- yımlanmamış Doktora Tezi. Ohio State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanmdan 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Dieck, A. P. (1997). An eşect of a newsletter on childrens’ interest in an attitude toward science. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi, Arizona State Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 5 Ağustos 2003 tarihinde alın- mıştır.
Hülya ALTINOK, Kamile ÜN AÇIKGÖZ / H U . Eğitim Fakültesi Dergisi (H .U . Journal of Education). 30 (2006) 21-29 29
Fischer, F., Bruhn, J ., Gr‘asel, C. ve Mandl, H. (2002). Fostering collaborative knowledge construction with visualization to- ols. Learning and Instruction, 12 (2), 213-232.
Fishbein, M. ve Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. MA: Ad- dison—Wesley.
Freedman, M.P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science know- ledge. Journal of Research in Science Teaching, 34 (4), 231—243.
George, R. ve Kaplan, D. (1998). A structural model of parents and teacher inşuences on science attitudes of eight graders: Evidences from NELS:88. Science Education, 82, 93-109.
Horton, P.B., McConney, A.A., Gallo, M., Woods, A. L., Senn, GJ. ve Hamelin, D. (1993). An investigation of the effecti- veness of concept mapping as an instructional tool. Science Education, 77 (1), 95-11 1.
Jones, G. M., Howe, A. ve Rua, M. (2000). Gender differences in students’experinces, interests, and attitudes toward science and scientist. Science Education, 84 (1), 180-192.
Kılıç, A., G. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Do- kuz Eyliil Üniversitesi, İzmir.
Lewis L.S. (2001). The effects of A Cross-Age Peer teaching modelon high school students’ attitudes toward science: An ex- perimantal investigation in K12 school. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Alabama Üniversitesi. Proquest Digital Dis- sertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Martinez, A. (2002) Student achivement in science: A longitutianal look at individual and school diŞ'erences. Yayımlanma- mış Doktora Tezi, Harvard Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veri tabanından 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Mattem, N ve Schau, C. (2002). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle—scho- ol students. Journal of Research in Science Teaching, 39 (4), 324-340.
Neathery, M.F (1991) Relationship between science achievement and attitudes toward science and the relationship of the at- titudes toward science and additional school subjects. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Texas Üniversitesi. Proquest Di- gital Dissertations veri tabanmdan 12 Ağustos 2003 tarihinde alınmıştır.
Novak, A. D. (1994). The effects of cooperative learning with concept mapping in a preservice teacher education course. Ya— yımlanmamış Doktora Tezi, Indiana Üniversitesi. Proquest Digital Dissertations veritabanından 12 Ağustos 2003 ta- rihinde alınmıştır.
Novak, J .D. ve Gowin, DB. (1984). Learning how to learn. Melbourne: Cambridge University Press.
Okebukola, PA. (1986). Cooperative learning and students attitudes to laboratory work. School Science and Matemaıics, 86 (7), 582-590.
Okebukola, P.A. (1992). Concept mapping with a cooperative learning şavor. The American Biology Teacher, 54, 218-221.
Özkal N. (2000). İşbirlikli öğrenmenin sosyal bilgilere ilişkin benlik kavramı, tutumlar ve akademik başarı üzerindeki etkile- ri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family inşuences on student attitudes toward science: Based on TIMSS data for Cyprus. Studies In Evaluation, 28, 71 ~86.
Parker, V. ve Gerber, B. L. (2000). Effects of a science intervention program on middle— grade student achievement and atti- tudes. School Science and Mathematics, 100 (5), 236-242.
Ritchie, D. C. ve Volkl, C. (2000). Effectiveness of two generative learning strategies in the science classroom. School Scien— ce and Mathematics, 100 (2), 83—91.
Roth, WM. (1994). Student views of collaborative concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78(1), 1-34.
Roth, W. ve Roychoudhury, A. (1993). The concept map as a tool for the collaborative construction of knowledge: A micro- analysis of high school physics students. Journal of Research in Science Teaching, 30(5), 503-554.
Seaman, T. (1990). On the high road to achievement: Cooperative concept mapping. Eric No: Ed335140 Clearinghouse_No: P5019760.
Sungur, S. ve Tekkaya, C. (2003). Students’ achievement in human circular system unit: The effects of reasoning ability and gender. Journal of Science Education and Technology, 12(1), 59-64.
TIMSS (1999). International science report— Findings from IEA's repeat of the third international mathematics and science study at the eighth grade-http: ltimss.bc.edu/timssl999i/science_achievement_report.html.
Victor, E. ve Kellough, R. (1997). Science for the elemantaryand middle school. New Jersey: Prentice Hall.
Wolf, M. R. (1994). Students views of collarobotive concept mapping: An emancipatory research project. Science Education, 78 (1), 1-34.