Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EFFECT OF MULTIPLE INTELLIGENCE THEORY BASED INSTRUCTION ON STUDENTS' ACmEVEMENT, ATTITUDE, RETENTION, AND PROCESS SKILLS

Yıl 2006, Cilt: 30 Sayı: 30, 45 - 54, 01.06.2006

Öz

The purpose of this study was to investigate the effects of physics teaching based on multiple intelligence theory on 9th graders' achievement, attitude, retention and science process skills. This study was conducted with 50 students from Kdz. Ereğli Anatolian High School in 2003-2004 fall semesters. 25 of the students were enrolled in control group whereas 25 of them were enrolled in experimental group. Multiple Choice Physics Achievement Test and Science Process Skill Test were applied as pretests for both of the groups. Two weeks later, in addition to the tests given before Attitude Test was given to aıı of the students enroııed in the study. The data were analyzed by using MANCOV A analysis. As a result, the success, cognitive process skills and retention level of students in experimental group were found to be more successful than the ones in control group. 

Kaynakça

  • American Association for the Advancement of Science. (1990). Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
  • American Association for the Advancement of Science. (1993). Benchmark; for science literarcy: A Project 2061 Report. New York: Oxford University Press.
  • Arslan, A. (1995). İlkokul öğrencilerinde gözlemlenen bilimsel beceriler. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversi— tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Campbell, L.& Campbell, B. (1999). Multiple Intelligences and Student Achievement: Success Stories From Six Schools. ASCD. p. 1—9. U.S.A.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştime. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligence:: The theory in practice. New York: A Division of Harper Collins Publishers.
  • Goodnou gh, K. (2001). Multiple intelligences theory: A framework for personalizing science curricula. School Science and Mathematics, 101(4), 180—193.
  • Gürçay, D.ve Eryılmaz, A. (2002). Lise I . sınıf öğrencilerinin fiziğe karşı tutumlarının çoklu zekâ alanlarına göre değişimi— nin İncelenmesi. http://www.fedu.metu.tr/ufbmek—Ib_kitabı/PDF/ fizik bölümü/bildiriler/tl l4DD.pdf, [2004 Ocak 19].
  • Haggarty, B. A. (1995). Nurturing multiple intelligences. A guide to multiple intelligences theory and teaching. New York Addison Wesley.
  • Hodson, D. (1988). Towards a philosophically more valid science curriculum. Science Education, 72, 19—40.
  • Hoerr, TR. (1996). Introducing the theory of multiple intelligences. NASSP Bulletin, 80 (583), 8-10
  • Kagan, S, & Kagan, M. (1998). Multiple intelligences The complete MI book. San Clemente: CA Kagan Cooperative Lear— nıng.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayınlan.
  • Kılıç, Ç. (2002). Çoklu zekâ kuramının Amerikan okullarındaki uygulamaları üzerine ulusal bir çalışma. SUMIT Projesi. Eğitim Araştırmaları, 8, 165—174.
  • Klein, P. D. (1997). Multiplying the problems of intelligence by eight. A critique of Gardner's theory. Canadian Journal of Education, 22 (4), 377—394.
  • Köroğlu, H. Günhan, Cantürk, B. & Yeşildere, S. (2002). İlköğretim 6sınıfta ölçüler konusunun öğretiminde çoklu zekâ ku- ramına göre matematik öğretimi. http/ www.du.edu.tr/makaleler (19.01.2004 tarihinde indirilmiştir.)
  • Morgan, H. (1996). An analysis of Gardner‘s theory of multiple intelligences. Roeper Review, 18(4), 263—269.
  • National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Stemberg, R. J .(1994). How much gall is too much gall? A review of frames of mind. The theory of multiple intelligences. Contemporary Education Review, 2 (3), 215—224.
  • Yılmaz, G. ve Fer, S. (2003). Çok yönlü zekâ alanlarına göre düzenlenen öğretim etkinliklerine ilişkin öğrencilerin görüşleri ve başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 235—245.
  • Ali AMR, Arzu İrfan PRESLEY, Ömer BALKAYA / H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H .U . Journal of Education). 30 (2006) 45-54 EK1:1 X
  • HİKAYE ısı VE PSİKOLOJİ
  • Henry, Almanya’ nın Leipzig şehrinde yaşamakta, geçimini şehrin tren istasyonunda temizlik işçisi olarak
  • sağlamaktadır. Henry çalışkanlığı ve işlerini düzenli yapmasından dolayı arkadaşları tarafından çok sevilmektedir.
  • Her sabah işe vaktinde gelir vaktinden öncede ayrılmazdı işyerinden. İş elbiselerini giyince kendisini bir asker gibi
  • hisseder, tüm işlerini o nizam ve intizam ölçüsünde yapardı. Hayatta tek dayanağı eşi ve biricik oğludur. Henry,
  • ailesine çok düşkün bir babadır. Kişi mutluluk ve huzuru aile ortamında aramalı diye düşünüyordu
  • Henry yaptığı işin hakkını vererek çalışıyordu. Bir iş çıkışına doğru gözü soğuk hava deposuna takıldı.
  • Deponun içi çok kirli idi. Temizleyip öyle çıkmayı düşündü ve temizliğe başladı. Kendisini işine o kadar kaptırrnıştı
  • ki vaktin nasıl geçtiğini fark etmemişti bile. Tüm işçiler gitmişti, istasyon bekçisi deponun kapısının açık kaldığını
  • düşünerek kapıyı kilitledi. Henry kapının kapandığını duyunca kapıya koştu fakat sesini kimseye duyuramadı.
  • Çaresiz beklemeye başladı. Fakat içerisinin yavaş yavaş soğuduğunu hissetti. Deponun sıcaklığının -20 OC ye kadar
  • düştüğünü öğrenmişti arkadaşlarından. Hiç karşı koyamadan donarak ölecekti bu düşüncelerden sıyrılmak
  • istiyordu fakat depo ısınmak bilmiyordu. Soğuktan titremeye, kulakları kızarmaya ve burnu akmaya başladı.
  • Duvara dokundu duvar çok soğuk değildi; soğuğun sinir sistemini bozduğunu düşündü. Yavaş yavaş uykusu
  • gelmeye başladı uyumamam lazım uyursam kalkamayabilirim diyordu. Bu arada eşi ve çocuğunu, arkadaşlarını
  • düşündü oysa ne kadar sıcak insanlardı. Keşke iyiliklerime iyilik katsaydım. İyilikleri ve güzellikleri yaşayan
  • arkadaşlarıma daha çok zaman ayırsaydım. Çok ibadet etse kiliseyi ihmal etmeseydim diye düşündü. Zaman geç
  • tikçe uykusu da bastırmaya devam ediyordu ve uyuyakaldı.
  • k Arkadaşları onu sabah depoda ölü buldular. Otopsi yapıldı ve otopsi raporu ilginçti. Henry donarak ölmüştü.
  • Ar kadaşları inanamadılar çünkü depo bir haftadır bozuk ve o gece hava sıcaklığı 20 OC civarında idi.
  • Hikâyeye göre aşağıdakilerden hangisi fızik dersi ile ilişkili değildir.
  • ( ) Deponun sıcaklığının -20 OC ye kadar düştüğünü öğrenmişti arkadaşlarından.
  • ( ) Fakat depo ısınmak bilmiyordu.
  • ( ) Eşi ve çocuğunu. arkadaşlarını düşündü oysa ne kadar sıcak insanlardı.
  • ( ) O gece hava sıcaklığı 20 OC civarında idi.
  • ( ) Duvara dokundu duvar çok soğuk değildi. EK 2: Isı Alışverişi
  • Yanınızdaki arkadaşınızdan herhangi bir şey alınız. Arkadaşınızdan aldığınız şeyi geri vermeniz gerektiğinde ondan
  • aldığınızı geri verirsiniz. (örneğin borç para aldınız geri öderken aldığınız para miktarı kadar borç ödersiniz).
  • Aldığınızı geri verdiğinize göre ısı alışverişinde de alınan ısı verilen ısıya eşittir. Ek 3: X
  • Deney : Aynı Miktar ısı Eşit Kütlede Su ve Buza Verildiğinde Sıcaklık Değişiminin İncelenmesi
  • Öğrenciler beşer kişilik grup oluşturur.
  • Kullanılacak madde ve malzemeler:
  • 500 gram buz 2.500 gram su
  • 2 adet Termometre
  • 2 adet kalorimetre kabı
  • 2 adet özdeş ısıtıcı
  • Doğru akım güç kaynağı(O-lZV)
  • Deneyin yapılışı: Öğrencilerden kalorimetre kaplarına eşit miktarda birine 500 g buz, diğerine 500 g su
  • koymaları istendi. Sonra özdeş ısıtıcılar ile termometreleri kalorimetre kaplarının içine yerleştirmeleri söylendi. Su
  • ile buzun sıcaklığını ölçüp defterlerine yazmaları söylendi. Isıtıcılara aynı anda S dakika akım verip daha sonra
  • aynı anda akımı kestikten sonra su ve buzun sıcaklığını yeniden ölçmeleri istendi.
  • Tartışma Soruları: Suyun ve buzun Son sıcaklık ile ilk sıcaklık arasında fark var mı? Sorusu grup içinde
  • k Tüm grupların elde ettikleri sonuçlar sınıf ortamında tartışılarak ısı ve sıcaklık arasındaki ilişki ortaya konuldy
  • öğrencilere tartıştırıldı ve grupların düşünceleri alındı.

ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARI, TUTUM, HATIRLAMA VE BİLİŞSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ

Yıl 2006, Cilt: 30 Sayı: 30, 45 - 54, 01.06.2006

Öz

Bu çalışmanın amacı, Çoklu Zeu Kuramına temelli fizik ögretiminin 9. sınıf ögrencilerinin fizik dersi başarıları, tutumları, hatırlama düzeyleri ve bilişsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesidir. Çalışma, 2003-2004 güz döneminde Kdz. Ereğli Anadolu Lisesinde yapılmıştır. Araştırma, 25'i kontrol, 25'i deney grubunda olmak üzere toplam 50 dokuzuncu sınıf
öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. "Isı ve Sıcaklık" konusunda Çoktan Seçmeli Fizik Başarı Testi ve Bilişsel Süreç Beceri Testi her iki gruba ön test olarak uygulanmıştır. "Isı ve Sıcaklık" konusu deney grubundaki ögrencilerle Çoklu Zeki Kuramı temelli işlenirken, kontrol grubundaki öğrencilerle geleneksel ögretim yöntemi kullanılarak işlenmiştir. İki haftaltk uygulama
sonunda deney ve kontrol grubundaki ögrencilere aynı testlere ek olarak tutum ölçe~ verilmiştir. Elde edilen veriler, MANCOV A testi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonunda Çoklu Zeki Kuramı temelli fizik ögretiminin öğrencilerin fizik dersi başanlarının, bilişsel süreç becerilerinin ve hatırlama düzeylerinin, geleneksel yönteme kıyasla daha yüksek oldulu ancak her iki grubun tutumları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • American Association for the Advancement of Science. (1990). Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
  • American Association for the Advancement of Science. (1993). Benchmark; for science literarcy: A Project 2061 Report. New York: Oxford University Press.
  • Arslan, A. (1995). İlkokul öğrencilerinde gözlemlenen bilimsel beceriler. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversi— tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Campbell, L.& Campbell, B. (1999). Multiple Intelligences and Student Achievement: Success Stories From Six Schools. ASCD. p. 1—9. U.S.A.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştime. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligence:: The theory in practice. New York: A Division of Harper Collins Publishers.
  • Goodnou gh, K. (2001). Multiple intelligences theory: A framework for personalizing science curricula. School Science and Mathematics, 101(4), 180—193.
  • Gürçay, D.ve Eryılmaz, A. (2002). Lise I . sınıf öğrencilerinin fiziğe karşı tutumlarının çoklu zekâ alanlarına göre değişimi— nin İncelenmesi. http://www.fedu.metu.tr/ufbmek—Ib_kitabı/PDF/ fizik bölümü/bildiriler/tl l4DD.pdf, [2004 Ocak 19].
  • Haggarty, B. A. (1995). Nurturing multiple intelligences. A guide to multiple intelligences theory and teaching. New York Addison Wesley.
  • Hodson, D. (1988). Towards a philosophically more valid science curriculum. Science Education, 72, 19—40.
  • Hoerr, TR. (1996). Introducing the theory of multiple intelligences. NASSP Bulletin, 80 (583), 8-10
  • Kagan, S, & Kagan, M. (1998). Multiple intelligences The complete MI book. San Clemente: CA Kagan Cooperative Lear— nıng.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayınlan.
  • Kılıç, Ç. (2002). Çoklu zekâ kuramının Amerikan okullarındaki uygulamaları üzerine ulusal bir çalışma. SUMIT Projesi. Eğitim Araştırmaları, 8, 165—174.
  • Klein, P. D. (1997). Multiplying the problems of intelligence by eight. A critique of Gardner's theory. Canadian Journal of Education, 22 (4), 377—394.
  • Köroğlu, H. Günhan, Cantürk, B. & Yeşildere, S. (2002). İlköğretim 6sınıfta ölçüler konusunun öğretiminde çoklu zekâ ku- ramına göre matematik öğretimi. http/ www.du.edu.tr/makaleler (19.01.2004 tarihinde indirilmiştir.)
  • Morgan, H. (1996). An analysis of Gardner‘s theory of multiple intelligences. Roeper Review, 18(4), 263—269.
  • National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Stemberg, R. J .(1994). How much gall is too much gall? A review of frames of mind. The theory of multiple intelligences. Contemporary Education Review, 2 (3), 215—224.
  • Yılmaz, G. ve Fer, S. (2003). Çok yönlü zekâ alanlarına göre düzenlenen öğretim etkinliklerine ilişkin öğrencilerin görüşleri ve başarıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 235—245.
  • Ali AMR, Arzu İrfan PRESLEY, Ömer BALKAYA / H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H .U . Journal of Education). 30 (2006) 45-54 EK1:1 X
  • HİKAYE ısı VE PSİKOLOJİ
  • Henry, Almanya’ nın Leipzig şehrinde yaşamakta, geçimini şehrin tren istasyonunda temizlik işçisi olarak
  • sağlamaktadır. Henry çalışkanlığı ve işlerini düzenli yapmasından dolayı arkadaşları tarafından çok sevilmektedir.
  • Her sabah işe vaktinde gelir vaktinden öncede ayrılmazdı işyerinden. İş elbiselerini giyince kendisini bir asker gibi
  • hisseder, tüm işlerini o nizam ve intizam ölçüsünde yapardı. Hayatta tek dayanağı eşi ve biricik oğludur. Henry,
  • ailesine çok düşkün bir babadır. Kişi mutluluk ve huzuru aile ortamında aramalı diye düşünüyordu
  • Henry yaptığı işin hakkını vererek çalışıyordu. Bir iş çıkışına doğru gözü soğuk hava deposuna takıldı.
  • Deponun içi çok kirli idi. Temizleyip öyle çıkmayı düşündü ve temizliğe başladı. Kendisini işine o kadar kaptırrnıştı
  • ki vaktin nasıl geçtiğini fark etmemişti bile. Tüm işçiler gitmişti, istasyon bekçisi deponun kapısının açık kaldığını
  • düşünerek kapıyı kilitledi. Henry kapının kapandığını duyunca kapıya koştu fakat sesini kimseye duyuramadı.
  • Çaresiz beklemeye başladı. Fakat içerisinin yavaş yavaş soğuduğunu hissetti. Deponun sıcaklığının -20 OC ye kadar
  • düştüğünü öğrenmişti arkadaşlarından. Hiç karşı koyamadan donarak ölecekti bu düşüncelerden sıyrılmak
  • istiyordu fakat depo ısınmak bilmiyordu. Soğuktan titremeye, kulakları kızarmaya ve burnu akmaya başladı.
  • Duvara dokundu duvar çok soğuk değildi; soğuğun sinir sistemini bozduğunu düşündü. Yavaş yavaş uykusu
  • gelmeye başladı uyumamam lazım uyursam kalkamayabilirim diyordu. Bu arada eşi ve çocuğunu, arkadaşlarını
  • düşündü oysa ne kadar sıcak insanlardı. Keşke iyiliklerime iyilik katsaydım. İyilikleri ve güzellikleri yaşayan
  • arkadaşlarıma daha çok zaman ayırsaydım. Çok ibadet etse kiliseyi ihmal etmeseydim diye düşündü. Zaman geç
  • tikçe uykusu da bastırmaya devam ediyordu ve uyuyakaldı.
  • k Arkadaşları onu sabah depoda ölü buldular. Otopsi yapıldı ve otopsi raporu ilginçti. Henry donarak ölmüştü.
  • Ar kadaşları inanamadılar çünkü depo bir haftadır bozuk ve o gece hava sıcaklığı 20 OC civarında idi.
  • Hikâyeye göre aşağıdakilerden hangisi fızik dersi ile ilişkili değildir.
  • ( ) Deponun sıcaklığının -20 OC ye kadar düştüğünü öğrenmişti arkadaşlarından.
  • ( ) Fakat depo ısınmak bilmiyordu.
  • ( ) Eşi ve çocuğunu. arkadaşlarını düşündü oysa ne kadar sıcak insanlardı.
  • ( ) O gece hava sıcaklığı 20 OC civarında idi.
  • ( ) Duvara dokundu duvar çok soğuk değildi. EK 2: Isı Alışverişi
  • Yanınızdaki arkadaşınızdan herhangi bir şey alınız. Arkadaşınızdan aldığınız şeyi geri vermeniz gerektiğinde ondan
  • aldığınızı geri verirsiniz. (örneğin borç para aldınız geri öderken aldığınız para miktarı kadar borç ödersiniz).
  • Aldığınızı geri verdiğinize göre ısı alışverişinde de alınan ısı verilen ısıya eşittir. Ek 3: X
  • Deney : Aynı Miktar ısı Eşit Kütlede Su ve Buza Verildiğinde Sıcaklık Değişiminin İncelenmesi
  • Öğrenciler beşer kişilik grup oluşturur.
  • Kullanılacak madde ve malzemeler:
  • 500 gram buz 2.500 gram su
  • 2 adet Termometre
  • 2 adet kalorimetre kabı
  • 2 adet özdeş ısıtıcı
  • Doğru akım güç kaynağı(O-lZV)
  • Deneyin yapılışı: Öğrencilerden kalorimetre kaplarına eşit miktarda birine 500 g buz, diğerine 500 g su
  • koymaları istendi. Sonra özdeş ısıtıcılar ile termometreleri kalorimetre kaplarının içine yerleştirmeleri söylendi. Su
  • ile buzun sıcaklığını ölçüp defterlerine yazmaları söylendi. Isıtıcılara aynı anda S dakika akım verip daha sonra
  • aynı anda akımı kestikten sonra su ve buzun sıcaklığını yeniden ölçmeleri istendi.
  • Tartışma Soruları: Suyun ve buzun Son sıcaklık ile ilk sıcaklık arasında fark var mı? Sorusu grup içinde
  • k Tüm grupların elde ettikleri sonuçlar sınıf ortamında tartışılarak ısı ve sıcaklık arasındaki ilişki ortaya konuldy
  • öğrencilere tartıştırıldı ve grupların düşünceleri alındı.
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

ALİ Azar Bu kişi benim

ARZU PRESLEY İrfan Bu kişi benim

Arzu İrfan Presley Bu kişi benim

ÖMER Balkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 30 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Azar, A., İrfan, A. P., İrfan Presley, A., Balkaya, Ö. (2006). ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARI, TUTUM, HATIRLAMA VE BİLİŞSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 45-54.