Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Aytül Akal’s Tales within the Framework of the Core Values in the National Turkish Language Curriculum

Yıl 2020, , 178 - 192, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.715132

Öz

For children to have a healthy process of cognitive, emotional,
linguistic, and social developments as well as express themselves as an
individual, they need to be engaged in various stimuli in appropriate. Children
go through different experiences during the socialition process and these
exprerience help them develop their linguistic, cognitive, and social skills.
This process is important for
them to absorb universal and national values and gain sensitivity. At this
point, the most basic and effective tools that can help children are literary
works of children’s literature.
The quality of the works prepared for children is even more significant
in preschool periods when the foundations of self-development, sensitivity and
values ​​education are established. Since the books that children showed more
interest in this period were tale books, modern tales written by Aytül Akal
were analyzed within the
framework of the “core values” specified in the National Turkish Language
Curriculum. In this descriptive study, the data were collected through document
review and analyzed via systematic content analysis. Results show that the
analyzed tales contain all 10 core values of justice, friendship, honesty, self-control,
patience, respect, love, responsibility, patriotism and  benevolence. In this context, it can be
stated that the author’s tales include moral messages and examples reflecting
the core values emphasized in Turkish language education; therefore, they can
contribute to children’s value education process.

Kaynakça

  • Abacı, E. (2018). Behiç Ak’ın çocuk kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak. Akal, A. (2016). Masal masal. Ankara: Uçanbalık Yayınları. Akıncı, B. (2019). Değerler eğitimi açısından Aytül Akal’ın çocuk romanlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Aslan, C. (2019). Çocuk edebiyatı ve duyarlık eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Baran Yir, B. (2019). Bilgin Adalı’nın eserlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak. Başar, R. (2019). Behiç Ak’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Çelebi, V. (2018). Aytül Akal’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep. Çelikten, F. (2019). Nezihe Meriç’in çocuk kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96. Gökçe, B. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinde değerler eğitimi ve öykülerin Türkçeye katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya. Gümüş, S. (2017). Değerler eğitimi bağlamında Aytül Akal’ın çocuk romanlarının analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. Gürsoy Tavuş, Z. (2015). Gülten Dayıoğlu’nun hikâyelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4 ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde 100 temel eser yoluyla değerler eğitimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Kavaklı, T. (2019). Mavisel Yener’in masal kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon. Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayınevi. Kumbasar, E. (2011). Muzaffer İzgü’nün romanlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Oğuzkan, F. A. (1993). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Emel Matbaacılık. Oran, G. (2015). Yalvaç Ural’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak. Senek, S. (2018). Aytül Akal’ın masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya. Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları. Sever, S. (2015). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları. Tokcan, F. (2017). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çocuk şiirlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Tursun, G. (2019). Serpil Ural’ın çocuk kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bayburt Üniversitesi, Bayburt. Türk Dil Kurumu (2019). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları. Yeniay, S. (2019). Behiç Ak’ın hikâyelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Yıldırım, A. ve H. Şimşek, (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, A. (2018). Değerler eğitimi bağlamında Aytül Akal’ın çocuk romanları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.

Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Kök Değerler Çerçevesinde Aytül Akal Masallarının İncelenmesi

Yıl 2020, , 178 - 192, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.715132

Öz

Bilişsel, duyuşsal, dilsel, toplumsal gelişim ve kişilik
gelişiminin sağlıklı bir biçimde ilerleyebilmesi ve insanın “birey” olarak
kendini ifade edebilmesi için çocukluk döneminde gereksinimlerine uygun
nitelikte uyaranlarla etkileşimde bulunması gerekir. Çocuğun toplumsallaşma
sürecinde farklı yaşam deneyimlerine tanıklık etmesi onun dilsel, bilişsel
sosyal becerilerinin gelişmesinde yardımcıdır. Bu süreç çocuğun, evrensel ve
ulusal değerleri özümseyip duyarlık ve değerler eğitimi kazanması açısından
önemlidir. Bu noktada, çocuğa yardımcı olabilecek en temel ve en etkili araçlar
çocuk edebiyatı ürünleridir. Benlik gelişimi, duyarlık ve değerler eğitiminin
temellerinin atıldığı okulöncesi dönemlerde, çocuklar için hazırlanan
yapıtların niteliği daha da önem taşımaktadır. Bu dönemde çocukların daha çok
ilgi gösterdiği kitapların masal kitapları olmasından dolayı bu çalışmada Aytül
Akal tarafından yazılan çağdaş masallar, Türkçe Dersi Öğretim Programında
belirtilen “kök değerler” çerçevesinde irdelenmiştir. Betimsel nitelik taşıyan
bu çalışmada veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. İnceleme
sonucunda masalların “adalet, dostluk, dürüstlük, özdenetim, sabır, saygı,
sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik” kök değerlerinin tamamını
içerdiği belirlenmiştir. Bu bağlamda yazarın masallarına yönelik Türkçe Dersi
Öğretim Programında yer alan kök değerleri aktaran ileti ve örnekler
içerdiği;  bu değerler aracılığıyla
çocukların değerler eğitimi sürecine katkı sağlayabileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Abacı, E. (2018). Behiç Ak’ın çocuk kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak. Akal, A. (2016). Masal masal. Ankara: Uçanbalık Yayınları. Akıncı, B. (2019). Değerler eğitimi açısından Aytül Akal’ın çocuk romanlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Aslan, C. (2019). Çocuk edebiyatı ve duyarlık eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Baran Yir, B. (2019). Bilgin Adalı’nın eserlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak. Başar, R. (2019). Behiç Ak’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya. Çelebi, V. (2018). Aytül Akal’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep. Çelikten, F. (2019). Nezihe Meriç’in çocuk kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96. Gökçe, B. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinde değerler eğitimi ve öykülerin Türkçeye katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya. Gümüş, S. (2017). Değerler eğitimi bağlamında Aytül Akal’ın çocuk romanlarının analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul. Gürsoy Tavuş, Z. (2015). Gülten Dayıoğlu’nun hikâyelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4 ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde 100 temel eser yoluyla değerler eğitimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Kavaklı, T. (2019). Mavisel Yener’in masal kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon. Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayınevi. Kumbasar, E. (2011). Muzaffer İzgü’nün romanlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Oğuzkan, F. A. (1993). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Emel Matbaacılık. Oran, G. (2015). Yalvaç Ural’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak. Senek, S. (2018). Aytül Akal’ın masallarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya. Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları. Sever, S. (2015). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları. Tokcan, F. (2017). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çocuk şiirlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Tursun, G. (2019). Serpil Ural’ın çocuk kitaplarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Bayburt Üniversitesi, Bayburt. Türk Dil Kurumu (2019). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları. Yeniay, S. (2019). Behiç Ak’ın hikâyelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Yıldırım, A. ve H. Şimşek, (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, A. (2018). Değerler eğitimi bağlamında Aytül Akal’ın çocuk romanları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevgen Özbaşı 0000-0003-4406-675X

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 6 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Özbaşı, S. (2020). Türkçe Dersi Öğretim Programındaki Kök Değerler Çerçevesinde Aytül Akal Masallarının İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 178-192. https://doi.org/10.21733/ibad.715132

Cited By












Masal ve efsanelerde değerler eğitimi: Muş ili örneği
RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
Süleyman AYDENİZ
https://doi.org/10.29000/rumelide.949511

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386