Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Sesli Okuma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2020, , 219 - 228, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.803702

Öz

Dört temel dil becerilerinden okuma, hem anlama hem de aktarma becerisini barındırması açısından konuşma, yazma ve dinleme becerilerine göre daha önemlidir. Bireyin hem anlama hem de aktarma işlevini sağlıklı bir şekilde yerine getirebilmesi doğru ve anlaşılır bir sesli okuma yapabilmesi ile mümkündür. Sesli okuma evde, sınıfta ya da bir topluluk önünde yapılması en zor eylemlerden biridir. Bunun da başlıca faktörü kaygı unsurudur. Kaygının duyuşsal, bedensel ve bilişsel etki boyutları mevcuttur. Bu etkilerin tamamen kaldırılması ya da en aza indirilmesi anlama ve aktarma becerilerinin sağlıklı bir şekilde gelişmesini sağlayacaktır. Bu doğrultuda çalışmamızın amacı ortaokul öğrencilerinin erken öğrencilik olarak adlandırılan bu dönemde sesli okumaya karşı kaygılarını tespit etmek amacıyla “ortaokul öğrencilerinin sesli okuma kaygısı” adlı bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla hazırlanan 57 maddelik ölçek taslağı maddeleri alanında uzman 7 kişiye gösterilerek, uzman dönütleri sonucunda madde azaltımı ve madde düzeltimi yapılarak, madde sayısı 42’ye indirilmiştir. Elde edilen 42 maddeli ölçeğin pilot uygulaması için 5. sınıftan 39, 6. sınıftan 56, 7. sınıftan 69 ve 8. sınıftan 30 ortaokul öğrencisine (n=194) uygulanmıştır. Uygulama sonrasında yapılan açımlayıcı faktör analizine göre 34 maddelik tek boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach Alfa değeri ,95 olarak belirlenmiştir. Geçerlik ve güvenirliğe ilişkin kanıtlar göz önünde bulundurularak, ortaokul öğrencilerinin sesli okuma kaygılarının belirlenmesinde bu çalışmanın güvenilir olduğu ve kullanılabileceği söylenebilir.

Teşekkür

Kolay gelsin. İlginiz için teşekkür ederim. Ekim ayı doçentlik başvurusu için kullanmayı düşünüyorum. Tekrar teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2007). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alderson, J. C. (2000). Assessing reading. New York: Cambridge University Press.
  • Babacan, M. (2010). Yazılı ve sözlü anlatım (4.bs). İstanbul: Akademik Kitaplar Yayıncılık.
  • Bademci, V. (2017). Ölçme ve araştırma yöntembiliminde çağdaş gelişmeler ve yeni standartlar 2: Geçerlikte üçleme (kapsam, ölçüt ilişkili ve yapı geçerlikleri) öğretisinin reddi ve geçerlik kanıtının kaynakları. JRES, 4(1), 81-97.
  • Burkovik. Y. (2010). Kaygılanacak ne var. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Cattell, R. B. (1978). The Scientific use of factor analysis. New York: Plenum.
  • Comrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14(1), 97-10
  • Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri 2. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis. Hillsdale,NJ: Erlbaum.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods. New York: McGraw-Hill.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2011). Okul pansiyonunda kalan ergenlerin kaygı düzeyleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (21) , 208-222.
  • Kayalan, M. (2007), Etkili ve hızlı okuma sanatı (7. bs), İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Kline, P. (1979). Psychometrics and psychology. London: Acaderric Press.
  • Köroğlu, E. ve Güleç, C. (1997) Psikiyatri temel kitabı, Cilt 1. 1`nci baskı., Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Manguel, A. (2004). Okumanın tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • MEB, (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Norusis, M. J. (1994). SPSS advanced statistics 6.1. Chicago, IL: SPSS Inc
  • Öz, M. F. (2001),Uygulamalı Türkçe öğretimi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Özcan, M. F. (2019). Konuşma kaygısı. Bölüm başlığı: Konuşma Eğitimi. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
  • Palani, K. K. (2012). Promoting reading habits and creating literate society. Researchers World, 3(2), 9094
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları. www.tdk.gov.tr
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Ünlü, E. (2007) “İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
  • Wallot, S. (2016). Understanding reading as a form of language-use: A language game hypothesis. New Ideas in Psychology, 42, 21-28.
  • Wilson, F. R. Pan, W. ve Schumsky, D. A. (2012). Recalculation of the critical values for Lawshe’s content validity ratio. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(3), 197-210. https://doi.org/10.1177/0748175612440286

Development of Secondary School Students' Acoustic Reading Anxiety Scale

Yıl 2020, , 219 - 228, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.803702

Öz

Reading, which is one of the four basic language skills, is more important than speaking, writing and listening skills in terms of having both comprehension and transmission skills. It is possible for someone to perform both the comprehension and the transmission function in a healthy way if he / she can make an accurate and understandable voice reading. Reading aloud is one of the most difficult actions to do at home, in the classroom or in front of a public. The main factor in this is anxiety. Anxiety has affective, physical and cognitive effects. Elimination or minimization of these effects will ensure healthy development of comprehension and transmission skills. In this direction, the aim of our study is to develop a scale named "middle school students' anxiety about reading aloud" in order to determine the anxiety of secondary school students against reading aloud in this period, which is called as early students. The 57-item scale draft prepared for this purpose was shown to 7 people who are experts in their field, and the number of items was reduced to 42 by reducing and correcting items as a result of expert feedback. For the pilot application of the scale with 42 items, it was applied to 27 students from 5th grade, 26 from 6th grade, 37 from 7th grade and 22 from 8th grade (n = 112). According to the exploratory factor analysis performed after the application, a one-dimensional scale with 34 items was obtained. For the reliability of the scale, the Cronbach Alpha value was determined as 95. Unlike the first application, the scale given its final form was applied to 420 5th, 6th, 7th and 8th grade students for confirmatory factor analysis. Considering the validity and reliability evidences, it can be said that this study is reliable and can be used in determining the reading anxiety of secondary school students.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2007). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alderson, J. C. (2000). Assessing reading. New York: Cambridge University Press.
  • Babacan, M. (2010). Yazılı ve sözlü anlatım (4.bs). İstanbul: Akademik Kitaplar Yayıncılık.
  • Bademci, V. (2017). Ölçme ve araştırma yöntembiliminde çağdaş gelişmeler ve yeni standartlar 2: Geçerlikte üçleme (kapsam, ölçüt ilişkili ve yapı geçerlikleri) öğretisinin reddi ve geçerlik kanıtının kaynakları. JRES, 4(1), 81-97.
  • Burkovik. Y. (2010). Kaygılanacak ne var. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Cattell, R. B. (1978). The Scientific use of factor analysis. New York: Plenum.
  • Comrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14(1), 97-10
  • Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri 2. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis. Hillsdale,NJ: Erlbaum.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods. New York: McGraw-Hill.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2011). Okul pansiyonunda kalan ergenlerin kaygı düzeyleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (21) , 208-222.
  • Kayalan, M. (2007), Etkili ve hızlı okuma sanatı (7. bs), İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Kline, P. (1979). Psychometrics and psychology. London: Acaderric Press.
  • Köroğlu, E. ve Güleç, C. (1997) Psikiyatri temel kitabı, Cilt 1. 1`nci baskı., Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Manguel, A. (2004). Okumanın tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • MEB, (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Norusis, M. J. (1994). SPSS advanced statistics 6.1. Chicago, IL: SPSS Inc
  • Öz, M. F. (2001),Uygulamalı Türkçe öğretimi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Özcan, M. F. (2019). Konuşma kaygısı. Bölüm başlığı: Konuşma Eğitimi. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
  • Palani, K. K. (2012). Promoting reading habits and creating literate society. Researchers World, 3(2), 9094
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları. www.tdk.gov.tr
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Ünlü, E. (2007) “İlköğretim okullarındaki üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve ilgilerinin belirlenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 129-148.
  • Wallot, S. (2016). Understanding reading as a form of language-use: A language game hypothesis. New Ideas in Psychology, 42, 21-28.
  • Wilson, F. R. Pan, W. ve Schumsky, D. A. (2012). Recalculation of the critical values for Lawshe’s content validity ratio. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 45(3), 197-210. https://doi.org/10.1177/0748175612440286
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Fatih Özcan 0000-0002-0721-9422

Bahattin Karakaya Bu kişi benim 0000-0002-1558-9343

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 28 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Özcan, M. F., & Karakaya, B. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Sesli Okuma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi219-228. https://doi.org/10.21733/ibad.803702

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386