The aim of this study was to determine the adaptation problems of asylum seekers and Turkish children who received preschool education during early childhood. The focus of this research was to study their adaptation to school, the effect of the children's language barrier and past emotional trauma. The case study was conducted as a Qualitative Research Model based on the observations of the children and parents, as well as the instructor's opinions.The study group consisted of asylum-seeking children and developmentally disadvantaged families of Turkish children who attended school for at least one term. The group consisted of 27 participants: 8 children, 8 parents, and 11 educators. Participants were determined using the sampling type which is defined as criterion sampling. The descriptive analysis method was used for data analysis. During the analysis process, content analysis was made with the opinions of the trainers and parents, and these analyzes were strengthened and presented with direct quotations. Observation results of children observed for 30 weeks were analyzed using the descriptive analysis
(frequency) method. As a result of the research, it was seen that the most important factor affecting the adaptation of refugee children to school is the language problem.
Suriye'de yaşanan iç savaşın uzaması ve memleketini terk edip gelen sığınmacıların ülkelerine geri dönememelerinden dolayı bir çok çocuk farklı ülkelerde ve kademelerde okula gitmeye başlamıştır. Sığınmacı çocukların acil olarak karşılanması gereken ihtiyaçlarının başında da eğitim ihtiyacı gelmektedir. Bu araştırma, erken çocukluk döneminde okul öncesi eğitimi alan, sığınmacı ve Türk asıllı çocukların okula uyum sorunlarını belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Çocukların dil engeli ve yaşadıkları travmanın okula uyumlarına etkisinin incelendiği bu çalışmada çocuk gözlemleri, ebeveyn ve eğitmen görüşleri alınmak suretiyle nitel araştırma modellerinden Durum Araştırması uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ÇABA Çok Amaçlı Erken Çocukluk Eğitimi Merkezi’nde (ÇABAÇAM) kayıtlı 4 sığınmacı çocuk ve özellikle gelişimsel olarak dezavantajlı ailelerden gelen 4 Türk asıllı çocuk, ebeveynleri ve 11 eğitmen oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden Ölçüt Örneklemesi olarak nitelendirilen örneklem türü kullanılarak belirlenmiş, verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda sığınmacı çocukların okula uyumunu etkileyen en önemli faktörün dil sorunu olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences