Throughout the historical process of Turkish music, many valuable composers have emerged, creating significant works. These works, transmitted through oral tradition (meşk), have served as important examples in the learning, performance, and understanding of composition techniques. Not only during their own time but also in later periods, these works have played a crucial role in the Turkish music repertoire. Among the esteemed composers of Turkish music, Ebû Bekir Ağa holds a special place with his compositions in addition to his role as a singer (hanende). This study examines how the lyrics of 13 of Ebû Bekir Ağa’s compositions in the Yürük Semâî form are distributed in terms of the relationship between arûz (the Turkish meter system) and usûl (rhythm). In this analysis, tables were created that show the relationship between arûz and usûl by listing the syllables of the first line of each work, the unit time values given to each syllable, and the metrical divisions (tef’ile). In this way, the study analyzes how Ebû Bekir Ağa used the arûz-usûl relationship in his Yürük Semâî compositions, and it also provides data regarding his compositional technique.
Türk müziğinin tarihsel süreci içerisinde birçok kıymetli bestekâr yetişmiş ve çok değerli eserler ortaya koymuşlardır. Meşk yoluyla günümüze kadar ulaşan bu eserler müziğin öğrenilmesinde, icrasında ve kompozisyon tekniklerinin bilinmesinde önemli birer örnek olmuştur. Bu eserler, yalnızca ortaya çıktıkları dönemde değil, sonraki dönemlerde de Türk Müziği repertuarları için önemli bir rol oynamıştır. Türk Müziğinin değerli bestekârları arasında yer alan Ebû Bekir Ağa, hanendeliğinin yanı sıra yaptığı bestelerle de müziğimizde ayrı bir yere sahiptir. Bu çalışmada, Ebû Bekir Ağa’nın bestelerinden, Yürük Semâi formundaki 13 eserinin güftelerinin arûz-usûl ilişkisi açısından nasıl bir dağılım oluşturduğu incelenmiştir. İnceleme için eserlerin ilk mısraındaki hecelerin, her bir heceye verilen birim zamanın değerlerinin ve vezin tef’ilelerinin yazıldığı, arûz ve usûl ilişkisini gösteren tablolar hazırlanmıştır. Böylece Ebû Bekir Ağa’nın Yürük Semâî formundaki eserlerinde arûz-usûl ilişkisini nasıl kullandığı analiz edilmiş ve aynı zamanda bestekârın besteleme tekniği hakkında da birtakım veriler elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebiyat Sosyolojisi, Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 17 |
IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY) lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.