Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF TEACHING METHODS ON STUDENT ACHIEVEMENT IN GEOGRAPHY TEACHING

Yıl 2020, Sayı: 42, 52 - 71, 25.07.2020
https://doi.org/10.32003/igge.673651

Öz

In this study, it was aimed to test the effect of using teaching methods/approaches in geography education on student achievement with meta-analysis method. (i) Type of research, (ii) year of publication, (iii) education level (iv) course, (v) teaching method/approach, and (vi) country are considered as moderators on effect size in this study. On the basis of geography education and using student achievement concept, Turkish and English searching process was performed in national and international databases. After the search, 83 research including master's thesis, dissertations, and articles which were conducted between 2003 and 2019 were included in the meta-analysis study. No evidence of publication bias was found in the study. The results of the analysis using the random effect model showed that the use of teaching methods/approaches in geography teaching had a broadly positive effect on student achievement (ES=1.44). According to the findings of the moderator analysis, it was found that effect sizes differ significantly by education level, teaching method/approach, and country. In this study can be suggested that prepare the sample lesson plans and activities related to the use of teaching methods with higher effect sizes.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., Koca, H. & Cin, M. (2013). Ortaöğretim 9. Sınıf öğrencilerinin iklim ve hava durumu kavramıyla ilgili yanılgılarını gidermede kavramsal değişim yaklaşımının etkinliği. Eastern Geographical Review, 17(27), 23-42. *
  • Akbulut, G. (2004). Coğrafya öğretimi ve yaratıcı düşünce. C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 215-223.
  • Akdemir, E. & Yaşaroğlu, F. (2013). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(Special Issue), 76-97. *
  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 77-96.
  • Akşit, F. (2007). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Akşit, F., & Şahin, C. (2011). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26.*
  • Alaz, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı destekli eğitimin dokuzuncu sınıf coğrafya derslerinde başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-22.*
  • Albayrak Kaya, N. (2008). Ortaöğretim coğrafya derslerinde proje çalışmalarının kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Alpar, D., Batdal, G., & Avcı, Y. (2007). Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 19-31.
  • Armutçu, M. (2013). Ortaöğretim coğrafya derslerinde coğrafi bilgi sistemleri (CBS) tabanlı projelerin uygulanması: Bahçelievler ilçesi aydınlatma haritasının çıkarılması örneği (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir.
  • Artvinli, E., Kılıçaslan, A., & Bulut, İ. (2003). Trabzon’daki liselerde coğrafya öğretmenlerinin etkili öğretme ve ders işleme becerilerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 8(10), 21-41.
  • Atik, A. (2010). Coğrafya öğretiminde benzetişim tekniği (simülasyon)nin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Ayaz, M. F., & Söylemez, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Türkiye’deki öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 255-283.
  • Aycan, Y. C. (2008). Coğrafya öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Aydın, F. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin 10. Sınıf coğrafya dersinde başarıya, tutuma ve motivasyona etkileri̇ (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya derslerindeki güdülenmelerinin incelenmesi. Turkish Studies International Periodical Fort the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 814-834.
  • Başli, L. (2006). Çoklu zekâ kuramının coğrafya öğretiminde uygulanması ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Bekmezci, B. (2007). Coğrafya öğretiminde grupla çalışma metodunun öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Bekmezci, B., & Ünlü, M. (2007). Coğrafya öğretiminde grupla çalışma metodunun öğrenci başarısına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, (16), 53-64.*
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analysis. UK: Wiley.
  • Bozyiğit, R., & Akça, D. (2017). Coğrafya öğretiminde coğrafi sorgulama becerisinin öğrencilerin tutum ve başarıları ile öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 72-85.*
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillside, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). Canada: Routledge.
  • Cooper, H. (1998). Synthesing research (3rd ed.) Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Çapar, T. (2012). Coğrafya öğretmenlerinin etkili materyal kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve hatırda tutma düzeylerine etkisi: İzmir örneği (Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Çaycı, M., Demir, M. K., Başaran, M., & Demir, M. (2007). Sosyal bilgiler dersinde iş birliğine dayalı öğrenme ile kavram öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 619-630.
  • Çelik, E. (2007). Ortaöğretim coğrafya derslerinde bilgisayar destekli animasyon kullanımının öğrenci başarısına etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166. *
  • Çifçi, T. (2017). Türkiye’de coğrafya eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin (2006-2017) eğilimleri/ The trends of postgraduate theses (2006-2017) on geography education in Turkey. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 864-887.
  • Çoğaltay, N., & Karadağ, E. (2015). Introduction to meta-analysis E. Karadağ (Ed.), Leadership and organizational outcomes: Meta-analysis of empirical studies (pp. 19-28). Switzerland: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-14908-0
  • Çubukçu, Z. (2011). Proje tabanlı öğrenme. B. Oral (Ed.) içinde, Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları (s. 527-539). Ankara: Pegem Akademi.
  • Değirmenci, Y. (2015) CBS (coğrafi bilgi sistemleri) destekli öğretimin öğretmen adaylarının akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi (Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir. *
  • Değirmenci, Y. (2018). Examination of main trends in geographical education research in Turkey. Review of International Geographical Education Online, 8(1), 93-108.
  • Değirmenci, Y., & Altaş, N. T. (2016). Yükseköğretimde CBS (coğrafi bilgi sistemleri) destekli öğretimin coğrafya dersindeki akademik başarıya etkisi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 153-166.*
  • Demirezen, S., & Turan, R. (2011). Küresel bağlantılar öğrenme alanında yer alan kavramların öğrenilmesinde kavram analizi yönteminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 1-18.*
  • Demirkaya, H. (2017). Effects of the 4mat system of instruction on achievement toward geography of ninth graders. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(29), 955- 968. *
  • Deniz, T. (2010). Buluş̧ yoluyla öğretim yaklaşımının siyasi coğrafya konularının öğretiminde öğrenci başarısına etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Dinçer, S. (2015). Türkiye’de yapılan bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi ve diğer ülkelerle karşılaştırılması: Bir meta-analiz çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 12(1), 99-118.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya öğretim yöntemleri. Erzurum: Aktif Yayınevi.
  • Durlak, J. A., (1995). Understanding meta-analysis. In L.G. Grimm, & P.R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding multivariate statistics (pp. 319-352). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Durna, H. (2009). 10.sınıf coğrafya dersinde doğal afetler konusunun aktif öğrenme yöntemi̇ ile öğretilmesi ve öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Dündar, E. (2010). Coğrafya öğretiminde laboratuvar çalışmalarının öğrenci̇ başarısı üzerine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Efe, R. (1996). Coğrafyada yeni yaklaşımlar, coğrafya eğitimde çağdaş metod ve teknikler. Marmara Coğrafya Dergisi, 1, 135-150.
  • Efendioğlu, A. (2012). Courseware development model (CDM): The effects of CDM on primary school pre-service teachers' achievements and attitudes. Computers & Education, 59(2), 687-700. *
  • Elvan, Ö. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanılmasının kavram yanılgılarını gidermeye etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Engin, İ., Cin, M., & Gençtürk, E. (2007). “Yer Yuvarlağı” ünitesinin öğretiminde bilgisayarlı ve geleneksel öğretim uygulamalarının karşılaştırılması üzerine bir uygulama. Milli Eğitim Dergisi, 173, 245-257.*
  • Erdönmez, N. (2008). Hidrografya konularının öğretiminde aktif öğrenme temelli̇ bir model
  • (Ortaöğretim 10. Sınıf örneği) (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Esen, M. (2008). IX. Sınıf coğrafya dersi konularının (yerkürenin günlük hareketi, iklim bilgisi, toprak coğrafyası ve jeolojik zamanlar) öğretiminde drama yöntemi ile klasik yöntemlerin karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Favier, T. T., & van der Schee, J. A. (2014). The effects of geography lessons with geospatial technologies on the development of high school students' relational thinking. Computers & Education, 76, 225-236. *
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
  • Gençtürk, E. (2003). “Yer Yuvarlağı” ünitesinin öğretiminde bilgisayarlı ve geleneksel öğretim uygulamalarının karşılaştırılması üzerine bir uygulama (Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Girgin, M. (2002). Neden coğrafya öğreniyoruz? Doğu Coğrafya Dergisi, 5, 127-145.
  • Glass, G. V., McGaw, B., & Smith, M. L. (1981). Meta-analysis in social science research. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Gökçe, N. (2009). The problems of geography education and some suggestions. Educational Sciences Theory & Practice, 9(2), 757-768.
  • Göl, F. (2003). Coğrafya dersinde pekiştireç kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Göl, F. (2009). Coğrafya dersinde bellek destekleyicilerin erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Gözüyeşil, E., & Dikici, A. (2014). The effect of brain-based learning on academic achievement: A meta-analytical study. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(2), 642- 648.
  • Gül, M. (2013). Beyin fırtınası öğretim tekniğinin coğrafi̇ kavramların öğretimi ve kalıcılığı üzerindeki̇ rolü̈ (Erzurum örneği) (Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Günel, K. (1994). Coğrafyanın siyasal gücü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Güngör, G. (2006). Coğrafya öğretiminde yaratıcı düşünme teknikleri̇ kullanımının öğrenci başarısına etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Günhan, B. C., & Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 1-23.
  • Güven, T. (2007). Akademik çelişki tekniğinin öğrencilerin coğrafya derslerindeki başarı ile güdü üzerindeki etkileri (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Hedges, L.V., & Olkin, I. (1985). Statistical method for meta-analysis. United Kingdom: Academic Press.
  • Ilgar, R., & Babacan, Ş. İşbirlikli öğretim yöntemi destekli çoklu zekâ kuramının coğrafya konularının öğretiminde başarıya etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 212-224.*
  • İncekara, S. (2009). The international research in geography education and the examples from Turkey: present situation and future directions. Eastern Geographical Review, 14(21), 123-136.
  • Işık Mercan, S. (2012). Yapılandırmacı yaklaşım 5e modelinin 10. Sınıf coğrafya dersinde (çevre ve toplum öğrenme alanı) akademik başarı ve tutuma etkisi̇ (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Işık Mercan, S. (2017). 5e öğrenme modeline dayalı etkinliklerin coğrafya dersi çevre ve toplum konularının öğrenme sürecine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 9(3), 161-176. *
  • İnel, Y., & Sezer, A. (2017). Coğrafya konuların öğretiminde materyal kullanımının öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması/ The effect of the usage of instructional materials on student achievement in teaching geography: A meta-analytic study. Journal of History Culture and Art Research, 6(3), 473-491.
  • Kaplan, A., Duran, M., & Baş, G. (2015). Matematik dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(3).
  • Kapluhan, E. (2014). Coğrafi bilgi sistemlerinin (CBS) coğrafya öğretiminde kullanımının önemi ve gerekliliği. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 34-59.
  • Karakök, H. (2011). Fiziki coğrafya konuları öğretiminde arazi gezisinin öğretmen adaylarının başarı düzeylerine etkisi ve fiziki coğrafya kavramlarının öğreniminde karşılaşılan sorunlar (Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Karakuş, Ü. (2009). 10. Sınıf coğrafya dersinde toprak ve bitki konularında tasarlanan web sayfasının öğrenci başarı düzeyine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Karamustafaoğlu, S., & Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması (Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir.
  • Kaya, M. F. (2013a). The effect of six thinking hats on student success in teaching subjects related to sustainable development in geography classes. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 1134-1139. *
  • Kaya, M. F. (2013b). Tendencies in geography education: a meta-analysis study on graduate theses up to 2012. Marmara Geographical Review, 27, 282-313.
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 22.
  • Kılıç, C. (2010). İlköğretim okullarında (devlet–özel) ve dershanelerde görev yapan fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili öğrenci görüşleri (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü̈, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir.
  • Kıy Can, S. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda sosyal bilgiler dersinde (araç̧-gereç̧) materyal kullanımının öğrenci başarısına etkisi̇ (Kars ili örneği) (Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Koç, H., & Bulut, İ. (2014). Gestalt kuramının öğrencilerin harita okuma ve yorumlama beceri düzeyleri üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir inceleme. Marmara Coğrafya Dergisi, 30, 1-14.*
  • Koçak, M. (2008). Ortaöğretimde coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenci performansı ve motivasyonu üzerine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Koçak, M., & Ünlü, M. (2013). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenci performansı ve motivasyonu üzerine etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 526-543.*
  • Koçman, A. (1999). Cumhuriyet döneminde yüksek öğretim kurumlarında coğrafya öğretimi ve sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, 10, 1-4.
  • Kofoğlu, T. R. (2013). 11. Sınıf coğrafya dersinde 4mat öğretim sisteminin kullanılmasının öğrenci başarı düzeyine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Köseoğlu, İ. (2006). Coğrafya öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lai, C. L., & Hwang, G. J. (2015). A spreadsheet-based visualized Mindtool for improving students’ learning performance in identifying relationships between numerical variables. Interactive Learning Environments, 23(2), 230-249. *
  • Liu, S., & Zhu, X. (2008). Designing a structured and interactive learning environment based on GIS for secondary geography education. Journal of Geography, 107(1), 12-19.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005a). Coğrafya Dersi Öğretim Programı (9- 12. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005b). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Memişoğlu, H. (2004). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde programlandırılmış öğretimin erişiye ve kalıcılığa etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 128-137. *
  • Meydan, A., & Öner, S. (2014). Coğrafi bilgi sistemleri ile öğretimin öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarına etkisi. Turkish Studies, 9(11), 407-417.
  • Mukul, İ. (2006). Türkiye’ de ortaöğretim kurumlarında uygulamaya konulan yeni coğrafya dersi öğretim programının eski programla karşılaştırılması ve öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Ondokuzmayıs Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 82-94.
  • Not: Meta-analiz çalışmasına dahil edilen araştırmalar yıldız imi (*) ile işaretlenmiştir.
  • Nuhoğlu, S. (2010). Coğrafya öğretiminde örnek olay incelemesi yönteminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Nurses, S. (2014). 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde yer alan ‘‘Türkiye’de iklim bölgeleri̇’’ konusunun öğretiminde görsel materyalleri̇ kullanmanın öğrenci başarısına etkileri̇ (Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Öner, S. & Aydın, F. (2014). Coğrafi bilgi sistemleri destekli eğitimin coğrafya dersindeki akademik başarı üzerindeki etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 179- 196.*
  • Özbaş, A. (2006). Lise 3 coğrafya dersinde yer alan enerji̇ kaynakları konularının işbirlikli öğrenme yöntemi̇ ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Özgen, N. (2011). Fiziki coğrafya dersi öğretim metoduna farklı bir yaklaşım: gezi-gözlem destekli öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 373-388.*
  • Öztürk, Ç. (2008). Coğrafya öğretiminde 5e modelinin bilimsel süreç̧ becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Öztürk, H. İ., & Karakuş, M. (2016). Türkiye’de uygulanan işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin fen bilimleri öğretiminde akademik başarı ve derse karşı tutumlar üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(1), 1-28.
  • Özünal, S. (2016). Ortaokullarda coğrafya konularının öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 1903-1918.*
  • Özünal, S. (2017). Coğrafya konularının öğretilmesinde iş birliğine dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 850-867. *
  • Özüpekçe, S. (2014). Ortaöğretim lise 1. sınıf coğrafya derslerinde bilgisayar destekli coğrafya öğretiminin öğrencilerin coğrafya dersine karşı tutum, başarı ve hatırda tutma düzeyine etkisi (Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Rosenthal, R. (1991). Meta-analytic procedures for social research. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Sad, S. N., Kis, A., Demir, M. & Özer, N. (2016). Meta-analysis of the relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi= Pegem Journal of Education and Instruction, 6(3), 371.
  • Saracaloğlu, A. S., & Karasakaloğlu, N. (2011). Türkçe öğretmenlerinin öğretimde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 10(3), 951-960.
  • Satılmış, E. (2010). İşitme engelli öğrencilere ana yeryüzü̈ şekillerinin aktif öğrenme modeliyle öğretilmesi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Sekin, S. & Ünlü, M. (2002). Coğrafya dersinin temel öğretim sorunları, Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 43-53.
  • Sezer, A., & Tokcan, H. (2003). İş birliğine dayalı öğrenmenin coğrafya dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 227-242.*
  • Singh, S. S. B., Rathakrishnan, B., Sharif, S., Talin, R. & Eboy, O. V. (2016). The effects of geography information system (GIS) based teaching on underachieving students' mastery goal and achievement. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 15(4), 119-134. *
  • Sönmez, Ö. F. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler 7.sınıf Karadeniz bölgesi̇ konusunun görsel araç̧-gereçlerle öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına etkisinin değerlendirilmesi (Tokat örneği) (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Şahin, C. (2003). Türkiye’de coğrafya öğretimi (Sorunlar-çözüm önerileri). Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Şahin, M., Yıldız, D.G. & Duman, R. (2011). An evaluation of the theses on social studies education in Turkey. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 96-122.
  • Şahin, S., Gençtürk, E., & Budanur, T. (2007). Coğrafya öğretiminde uygun grafik seçimi ve kullanımının öğrenme üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 293-302.*
  • Şimşek, M. (2007). 9.Sınıf coğrafya dersinde basınç̧ ve rüzgâr konularının işbirlikli öğrenme yöntemi ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Tosun, A. (2013). 9. Sınıf coğrafya dersi yerin oluşumu, yapısı ve iç kuvvetler konusunda geliştirilen etkinliklerin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Tuna, F. (2013). Ortaöğretim coğrafya öğretiminde kavram ağı yönteminin öğrencilerin başarısına etkisi ve öğrencilerin yöntem hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 985-996.*
  • Tuncer, M., & Dikmen, M. (2017). The effect of cooperative learning on academic achievement: A meta-analysis on the relationship between the study group size and effect size/ İşbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Çalışma grubu ile etki büyüklüğü arasındaki ilişkiye dair bir meta analiz çalışması. Journal of Human Sciences, 14(1), 473-485.
  • Ulubey, Ö., & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması/The effect of creative drama on students' academic achievement: A meta-analysis study. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Ural, G., & Bümen, N. (2016). Türkiye’de fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacılığın öğretimsel uygulamaları üzerine bir meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 41(185).
  • Uyanık, S. (2006). Karst topografyası kavramlarının gösteri̇ yöntemiyle öğretimi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Uzunöz, A., & Akbaş, Y. (2011). Coğrafya dersinde çoklu zekâ destekli öğretimin öğrenci başarısı ve kalıcılığa etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 467-495.*
  • Yaşar, Ş., Köse, T. Ç., Göz, N., & Bayır, Ö. G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde öğrenci merkezli öğretme-öğrenme süreçlerinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 38-56.
  • Yeşiltaş, E. (2006). Sosyal bilgiler fiziki coğrafya konuları öğretiminde araç̧-gereç̧ kullanımının öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi̇ (Kars ili örneği) (Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar/Teachers’ aim in using teaching methods and problems they encounter. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 163-188.
  • Yıldırım, T. (2012). Coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretimin öğrenci başarısına, tutum ve kalıcılığa etkisi̇ (Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Yıldırım, T., & Pınar, A. (2015). Coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretimin öğrenci başarısına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 31, 281-299.*
  • Yurteri, E. (2005). Coğrafya öğretiminde tam öğrenme modelinin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Zayimoğlu Öztürk, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “Coğrafya ve Dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *

COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2020, Sayı: 42, 52 - 71, 25.07.2020
https://doi.org/10.32003/igge.673651

Öz

Bu çalışmanın amacı, coğrafya öğretiminde öğretim yöntemleri/yaklaşımlarının kullanılmasının öğrenci başarısı üzerine etkisinin meta-analiz yöntemiyle test edilmesidir. Çalışmada etki büyüklüğü üzerinde etkisi olacağı düşünülen (i) araştırmanın yayım türü, (ii) yayım yılı, (iii) eğitim kademesi (iv) ders, (v) öğretim yöntemi/yaklaşımı, (vi) ülke moderatör olarak ele alınmıştır. Coğrafya eğitimi/öğretimi temel alınarak ve öğrenci başarısı anahtar kelimesi kullanılarak, ulusal ve uluslararası veri tabanlarında Türkçe ve İngilizce tarama işlemi gerçekleştirilmiştir. Tarama sonrasında 2003- 2019 arasında yapılmış toplam 83 yüksek lisans tezi, doktora tezi ve makale çalışmaya dahil edilme kriterlerine uygun bulunarak meta-analiz çalışmasına dahil edilmiştir. Çalışmada yayım yanlılığına ilişkin bir bulguya rastlanmamıştır. Rassal etki modeli kullanılarak yapılan analiz sonuçları, coğrafya öğretiminde öğretim yöntemleri/yaklaşımları kullanımının öğrenci başarısına geniş düzeyde pozitif etkisinin olduğunu göstermiştir (ES=1.44). Moderatör analizleri sonucunda eğitim kademesi, öğretim yöntemi/yaklaşımı ve ülkeye göre etki büyüklüklerinin anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Çalışmada etki büyüklüğü yüksek bulunan öğretim yöntemlerinin kullanımına ilişkin örnek ders planları ve etkinliklerin hazırlanması önerilebilir.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., Koca, H. & Cin, M. (2013). Ortaöğretim 9. Sınıf öğrencilerinin iklim ve hava durumu kavramıyla ilgili yanılgılarını gidermede kavramsal değişim yaklaşımının etkinliği. Eastern Geographical Review, 17(27), 23-42. *
  • Akbulut, G. (2004). Coğrafya öğretimi ve yaratıcı düşünce. C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 215-223.
  • Akdemir, E. & Yaşaroğlu, F. (2013). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(Special Issue), 76-97. *
  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 77-96.
  • Akşit, F. (2007). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Akşit, F., & Şahin, C. (2011). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26.*
  • Alaz, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı destekli eğitimin dokuzuncu sınıf coğrafya derslerinde başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-22.*
  • Albayrak Kaya, N. (2008). Ortaöğretim coğrafya derslerinde proje çalışmalarının kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Alpar, D., Batdal, G., & Avcı, Y. (2007). Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 19-31.
  • Armutçu, M. (2013). Ortaöğretim coğrafya derslerinde coğrafi bilgi sistemleri (CBS) tabanlı projelerin uygulanması: Bahçelievler ilçesi aydınlatma haritasının çıkarılması örneği (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir.
  • Artvinli, E., Kılıçaslan, A., & Bulut, İ. (2003). Trabzon’daki liselerde coğrafya öğretmenlerinin etkili öğretme ve ders işleme becerilerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 8(10), 21-41.
  • Atik, A. (2010). Coğrafya öğretiminde benzetişim tekniği (simülasyon)nin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Ayaz, M. F., & Söylemez, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Türkiye’deki öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 255-283.
  • Aycan, Y. C. (2008). Coğrafya öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Aydın, F. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin 10. Sınıf coğrafya dersinde başarıya, tutuma ve motivasyona etkileri̇ (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya derslerindeki güdülenmelerinin incelenmesi. Turkish Studies International Periodical Fort the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 814-834.
  • Başli, L. (2006). Çoklu zekâ kuramının coğrafya öğretiminde uygulanması ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Bekmezci, B. (2007). Coğrafya öğretiminde grupla çalışma metodunun öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Bekmezci, B., & Ünlü, M. (2007). Coğrafya öğretiminde grupla çalışma metodunun öğrenci başarısına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, (16), 53-64.*
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analysis. UK: Wiley.
  • Bozyiğit, R., & Akça, D. (2017). Coğrafya öğretiminde coğrafi sorgulama becerisinin öğrencilerin tutum ve başarıları ile öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 72-85.*
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillside, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). Canada: Routledge.
  • Cooper, H. (1998). Synthesing research (3rd ed.) Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Çapar, T. (2012). Coğrafya öğretmenlerinin etkili materyal kullanımının öğrencilerin tutum, akademik başarı ve hatırda tutma düzeylerine etkisi: İzmir örneği (Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Çaycı, M., Demir, M. K., Başaran, M., & Demir, M. (2007). Sosyal bilgiler dersinde iş birliğine dayalı öğrenme ile kavram öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 619-630.
  • Çelik, E. (2007). Ortaöğretim coğrafya derslerinde bilgisayar destekli animasyon kullanımının öğrenci başarısına etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166. *
  • Çifçi, T. (2017). Türkiye’de coğrafya eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin (2006-2017) eğilimleri/ The trends of postgraduate theses (2006-2017) on geography education in Turkey. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 864-887.
  • Çoğaltay, N., & Karadağ, E. (2015). Introduction to meta-analysis E. Karadağ (Ed.), Leadership and organizational outcomes: Meta-analysis of empirical studies (pp. 19-28). Switzerland: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-14908-0
  • Çubukçu, Z. (2011). Proje tabanlı öğrenme. B. Oral (Ed.) içinde, Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları (s. 527-539). Ankara: Pegem Akademi.
  • Değirmenci, Y. (2015) CBS (coğrafi bilgi sistemleri) destekli öğretimin öğretmen adaylarının akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi (Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir. *
  • Değirmenci, Y. (2018). Examination of main trends in geographical education research in Turkey. Review of International Geographical Education Online, 8(1), 93-108.
  • Değirmenci, Y., & Altaş, N. T. (2016). Yükseköğretimde CBS (coğrafi bilgi sistemleri) destekli öğretimin coğrafya dersindeki akademik başarıya etkisi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 153-166.*
  • Demirezen, S., & Turan, R. (2011). Küresel bağlantılar öğrenme alanında yer alan kavramların öğrenilmesinde kavram analizi yönteminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 1-18.*
  • Demirkaya, H. (2017). Effects of the 4mat system of instruction on achievement toward geography of ninth graders. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(29), 955- 968. *
  • Deniz, T. (2010). Buluş̧ yoluyla öğretim yaklaşımının siyasi coğrafya konularının öğretiminde öğrenci başarısına etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Dinçer, S. (2015). Türkiye’de yapılan bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi ve diğer ülkelerle karşılaştırılması: Bir meta-analiz çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 12(1), 99-118.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya öğretim yöntemleri. Erzurum: Aktif Yayınevi.
  • Durlak, J. A., (1995). Understanding meta-analysis. In L.G. Grimm, & P.R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding multivariate statistics (pp. 319-352). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Durna, H. (2009). 10.sınıf coğrafya dersinde doğal afetler konusunun aktif öğrenme yöntemi̇ ile öğretilmesi ve öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Dündar, E. (2010). Coğrafya öğretiminde laboratuvar çalışmalarının öğrenci̇ başarısı üzerine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Efe, R. (1996). Coğrafyada yeni yaklaşımlar, coğrafya eğitimde çağdaş metod ve teknikler. Marmara Coğrafya Dergisi, 1, 135-150.
  • Efendioğlu, A. (2012). Courseware development model (CDM): The effects of CDM on primary school pre-service teachers' achievements and attitudes. Computers & Education, 59(2), 687-700. *
  • Elvan, Ö. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanılmasının kavram yanılgılarını gidermeye etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Engin, İ., Cin, M., & Gençtürk, E. (2007). “Yer Yuvarlağı” ünitesinin öğretiminde bilgisayarlı ve geleneksel öğretim uygulamalarının karşılaştırılması üzerine bir uygulama. Milli Eğitim Dergisi, 173, 245-257.*
  • Erdönmez, N. (2008). Hidrografya konularının öğretiminde aktif öğrenme temelli̇ bir model
  • (Ortaöğretim 10. Sınıf örneği) (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Esen, M. (2008). IX. Sınıf coğrafya dersi konularının (yerkürenin günlük hareketi, iklim bilgisi, toprak coğrafyası ve jeolojik zamanlar) öğretiminde drama yöntemi ile klasik yöntemlerin karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Favier, T. T., & van der Schee, J. A. (2014). The effects of geography lessons with geospatial technologies on the development of high school students' relational thinking. Computers & Education, 76, 225-236. *
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
  • Gençtürk, E. (2003). “Yer Yuvarlağı” ünitesinin öğretiminde bilgisayarlı ve geleneksel öğretim uygulamalarının karşılaştırılması üzerine bir uygulama (Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Girgin, M. (2002). Neden coğrafya öğreniyoruz? Doğu Coğrafya Dergisi, 5, 127-145.
  • Glass, G. V., McGaw, B., & Smith, M. L. (1981). Meta-analysis in social science research. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Gökçe, N. (2009). The problems of geography education and some suggestions. Educational Sciences Theory & Practice, 9(2), 757-768.
  • Göl, F. (2003). Coğrafya dersinde pekiştireç kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Göl, F. (2009). Coğrafya dersinde bellek destekleyicilerin erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Gözüyeşil, E., & Dikici, A. (2014). The effect of brain-based learning on academic achievement: A meta-analytical study. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(2), 642- 648.
  • Gül, M. (2013). Beyin fırtınası öğretim tekniğinin coğrafi̇ kavramların öğretimi ve kalıcılığı üzerindeki̇ rolü̈ (Erzurum örneği) (Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Günel, K. (1994). Coğrafyanın siyasal gücü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Güngör, G. (2006). Coğrafya öğretiminde yaratıcı düşünme teknikleri̇ kullanımının öğrenci başarısına etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Günhan, B. C., & Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 1-23.
  • Güven, T. (2007). Akademik çelişki tekniğinin öğrencilerin coğrafya derslerindeki başarı ile güdü üzerindeki etkileri (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Hedges, L.V., & Olkin, I. (1985). Statistical method for meta-analysis. United Kingdom: Academic Press.
  • Ilgar, R., & Babacan, Ş. İşbirlikli öğretim yöntemi destekli çoklu zekâ kuramının coğrafya konularının öğretiminde başarıya etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 212-224.*
  • İncekara, S. (2009). The international research in geography education and the examples from Turkey: present situation and future directions. Eastern Geographical Review, 14(21), 123-136.
  • Işık Mercan, S. (2012). Yapılandırmacı yaklaşım 5e modelinin 10. Sınıf coğrafya dersinde (çevre ve toplum öğrenme alanı) akademik başarı ve tutuma etkisi̇ (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Işık Mercan, S. (2017). 5e öğrenme modeline dayalı etkinliklerin coğrafya dersi çevre ve toplum konularının öğrenme sürecine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 9(3), 161-176. *
  • İnel, Y., & Sezer, A. (2017). Coğrafya konuların öğretiminde materyal kullanımının öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması/ The effect of the usage of instructional materials on student achievement in teaching geography: A meta-analytic study. Journal of History Culture and Art Research, 6(3), 473-491.
  • Kaplan, A., Duran, M., & Baş, G. (2015). Matematik dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(3).
  • Kapluhan, E. (2014). Coğrafi bilgi sistemlerinin (CBS) coğrafya öğretiminde kullanımının önemi ve gerekliliği. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 34-59.
  • Karakök, H. (2011). Fiziki coğrafya konuları öğretiminde arazi gezisinin öğretmen adaylarının başarı düzeylerine etkisi ve fiziki coğrafya kavramlarının öğreniminde karşılaşılan sorunlar (Yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Karakuş, Ü. (2009). 10. Sınıf coğrafya dersinde toprak ve bitki konularında tasarlanan web sayfasının öğrenci başarı düzeyine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Karamustafaoğlu, S., & Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması (Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir.
  • Kaya, M. F. (2013a). The effect of six thinking hats on student success in teaching subjects related to sustainable development in geography classes. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 1134-1139. *
  • Kaya, M. F. (2013b). Tendencies in geography education: a meta-analysis study on graduate theses up to 2012. Marmara Geographical Review, 27, 282-313.
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 22.
  • Kılıç, C. (2010). İlköğretim okullarında (devlet–özel) ve dershanelerde görev yapan fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili öğrenci görüşleri (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü̈, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir.
  • Kıy Can, S. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda sosyal bilgiler dersinde (araç̧-gereç̧) materyal kullanımının öğrenci başarısına etkisi̇ (Kars ili örneği) (Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Koç, H., & Bulut, İ. (2014). Gestalt kuramının öğrencilerin harita okuma ve yorumlama beceri düzeyleri üzerine etkisini belirlemeye yönelik bir inceleme. Marmara Coğrafya Dergisi, 30, 1-14.*
  • Koçak, M. (2008). Ortaöğretimde coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenci performansı ve motivasyonu üzerine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Koçak, M., & Ünlü, M. (2013). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenci performansı ve motivasyonu üzerine etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 526-543.*
  • Koçman, A. (1999). Cumhuriyet döneminde yüksek öğretim kurumlarında coğrafya öğretimi ve sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, 10, 1-4.
  • Kofoğlu, T. R. (2013). 11. Sınıf coğrafya dersinde 4mat öğretim sisteminin kullanılmasının öğrenci başarı düzeyine etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Köseoğlu, İ. (2006). Coğrafya öğretiminde problem çözme stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılması (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lai, C. L., & Hwang, G. J. (2015). A spreadsheet-based visualized Mindtool for improving students’ learning performance in identifying relationships between numerical variables. Interactive Learning Environments, 23(2), 230-249. *
  • Liu, S., & Zhu, X. (2008). Designing a structured and interactive learning environment based on GIS for secondary geography education. Journal of Geography, 107(1), 12-19.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005a). Coğrafya Dersi Öğretim Programı (9- 12. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005b). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Memişoğlu, H. (2004). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde programlandırılmış öğretimin erişiye ve kalıcılığa etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 128-137. *
  • Meydan, A., & Öner, S. (2014). Coğrafi bilgi sistemleri ile öğretimin öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarına etkisi. Turkish Studies, 9(11), 407-417.
  • Mukul, İ. (2006). Türkiye’ de ortaöğretim kurumlarında uygulamaya konulan yeni coğrafya dersi öğretim programının eski programla karşılaştırılması ve öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Ondokuzmayıs Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 82-94.
  • Not: Meta-analiz çalışmasına dahil edilen araştırmalar yıldız imi (*) ile işaretlenmiştir.
  • Nuhoğlu, S. (2010). Coğrafya öğretiminde örnek olay incelemesi yönteminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Nurses, S. (2014). 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde yer alan ‘‘Türkiye’de iklim bölgeleri̇’’ konusunun öğretiminde görsel materyalleri̇ kullanmanın öğrenci başarısına etkileri̇ (Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Öner, S. & Aydın, F. (2014). Coğrafi bilgi sistemleri destekli eğitimin coğrafya dersindeki akademik başarı üzerindeki etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 179- 196.*
  • Özbaş, A. (2006). Lise 3 coğrafya dersinde yer alan enerji̇ kaynakları konularının işbirlikli öğrenme yöntemi̇ ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi̇ (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Özgen, N. (2011). Fiziki coğrafya dersi öğretim metoduna farklı bir yaklaşım: gezi-gözlem destekli öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 373-388.*
  • Öztürk, Ç. (2008). Coğrafya öğretiminde 5e modelinin bilimsel süreç̧ becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Öztürk, H. İ., & Karakuş, M. (2016). Türkiye’de uygulanan işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin fen bilimleri öğretiminde akademik başarı ve derse karşı tutumlar üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(1), 1-28.
  • Özünal, S. (2016). Ortaokullarda coğrafya konularının öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi. Electronic Turkish Studies, 11(3), 1903-1918.*
  • Özünal, S. (2017). Coğrafya konularının öğretilmesinde iş birliğine dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 850-867. *
  • Özüpekçe, S. (2014). Ortaöğretim lise 1. sınıf coğrafya derslerinde bilgisayar destekli coğrafya öğretiminin öğrencilerin coğrafya dersine karşı tutum, başarı ve hatırda tutma düzeyine etkisi (Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Rosenthal, R. (1991). Meta-analytic procedures for social research. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Sad, S. N., Kis, A., Demir, M. & Özer, N. (2016). Meta-analysis of the relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi= Pegem Journal of Education and Instruction, 6(3), 371.
  • Saracaloğlu, A. S., & Karasakaloğlu, N. (2011). Türkçe öğretmenlerinin öğretimde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 10(3), 951-960.
  • Satılmış, E. (2010). İşitme engelli öğrencilere ana yeryüzü̈ şekillerinin aktif öğrenme modeliyle öğretilmesi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Sekin, S. & Ünlü, M. (2002). Coğrafya dersinin temel öğretim sorunları, Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 43-53.
  • Sezer, A., & Tokcan, H. (2003). İş birliğine dayalı öğrenmenin coğrafya dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 227-242.*
  • Singh, S. S. B., Rathakrishnan, B., Sharif, S., Talin, R. & Eboy, O. V. (2016). The effects of geography information system (GIS) based teaching on underachieving students' mastery goal and achievement. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 15(4), 119-134. *
  • Sönmez, Ö. F. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler 7.sınıf Karadeniz bölgesi̇ konusunun görsel araç̧-gereçlerle öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına etkisinin değerlendirilmesi (Tokat örneği) (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Şahin, C. (2003). Türkiye’de coğrafya öğretimi (Sorunlar-çözüm önerileri). Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Şahin, M., Yıldız, D.G. & Duman, R. (2011). An evaluation of the theses on social studies education in Turkey. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 96-122.
  • Şahin, S., Gençtürk, E., & Budanur, T. (2007). Coğrafya öğretiminde uygun grafik seçimi ve kullanımının öğrenme üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 293-302.*
  • Şimşek, M. (2007). 9.Sınıf coğrafya dersinde basınç̧ ve rüzgâr konularının işbirlikli öğrenme yöntemi ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Tosun, A. (2013). 9. Sınıf coğrafya dersi yerin oluşumu, yapısı ve iç kuvvetler konusunda geliştirilen etkinliklerin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Tuna, F. (2013). Ortaöğretim coğrafya öğretiminde kavram ağı yönteminin öğrencilerin başarısına etkisi ve öğrencilerin yöntem hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 985-996.*
  • Tuncer, M., & Dikmen, M. (2017). The effect of cooperative learning on academic achievement: A meta-analysis on the relationship between the study group size and effect size/ İşbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Çalışma grubu ile etki büyüklüğü arasındaki ilişkiye dair bir meta analiz çalışması. Journal of Human Sciences, 14(1), 473-485.
  • Ulubey, Ö., & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması/The effect of creative drama on students' academic achievement: A meta-analysis study. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Ural, G., & Bümen, N. (2016). Türkiye’de fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacılığın öğretimsel uygulamaları üzerine bir meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 41(185).
  • Uyanık, S. (2006). Karst topografyası kavramlarının gösteri̇ yöntemiyle öğretimi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Uzunöz, A., & Akbaş, Y. (2011). Coğrafya dersinde çoklu zekâ destekli öğretimin öğrenci başarısı ve kalıcılığa etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 467-495.*
  • Yaşar, Ş., Köse, T. Ç., Göz, N., & Bayır, Ö. G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde öğrenci merkezli öğretme-öğrenme süreçlerinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 38-56.
  • Yeşiltaş, E. (2006). Sosyal bilgiler fiziki coğrafya konuları öğretiminde araç̧-gereç̧ kullanımının öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi̇ (Kars ili örneği) (Yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar/Teachers’ aim in using teaching methods and problems they encounter. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 163-188.
  • Yıldırım, T. (2012). Coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretimin öğrenci başarısına, tutum ve kalıcılığa etkisi̇ (Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Yıldırım, T., & Pınar, A. (2015). Coğrafya öğretiminde yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretimin öğrenci başarısına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 31, 281-299.*
  • Yurteri, E. (2005). Coğrafya öğretiminde tam öğrenme modelinin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
  • Zayimoğlu Öztürk, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “Coğrafya ve Dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, adresinden edinilmiştir. *
Toplam 131 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Şule Betül Tosuntaş 0000-0002-0731-6505

Tuğba İnci 0000-0001-5988-3969

Zuhal Cubukcu 0000-0002-7612-7759

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Tosuntaş, Ş. B., İnci, T., & Cubukcu, Z. (2020). COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(42), 52-71. https://doi.org/10.32003/igge.673651
AMA Tosuntaş ŞB, İnci T, Cubukcu Z. COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. IGGE. Temmuz 2020;(42):52-71. doi:10.32003/igge.673651
Chicago Tosuntaş, Şule Betül, Tuğba İnci, ve Zuhal Cubukcu. “COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 42 (Temmuz 2020): 52-71. https://doi.org/10.32003/igge.673651.
EndNote Tosuntaş ŞB, İnci T, Cubukcu Z (01 Temmuz 2020) COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. lnternational Journal of Geography and Geography Education 42 52–71.
IEEE Ş. B. Tosuntaş, T. İnci, ve Z. Cubukcu, “COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ”, IGGE, sy. 42, ss. 52–71, Temmuz 2020, doi: 10.32003/igge.673651.
ISNAD Tosuntaş, Şule Betül vd. “COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 42 (Temmuz 2020), 52-71. https://doi.org/10.32003/igge.673651.
JAMA Tosuntaş ŞB, İnci T, Cubukcu Z. COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. IGGE. 2020;:52–71.
MLA Tosuntaş, Şule Betül vd. “COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 42, 2020, ss. 52-71, doi:10.32003/igge.673651.
Vancouver Tosuntaş ŞB, İnci T, Cubukcu Z. COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. IGGE. 2020(42):52-71.