In this study, a scale was developed to evaluate secondary school students’ levels of hope, and their hope levels were examined in terms of various variables through this scale. Initially, a draft scale consisting of 41 items was crafted by synthesizing existing literature and consulting experts in the field. The study was divided into two phases: the first involving 514 students for scale development and the second comprising 503 students for scale validation. Throughout the scale development process, confirmatory and exploratory factor analyses, Cronbach's Alpha and Guttman Split-half values were calculated. The final scale, comprising 22 items across four factors, accounted for 56.565% of the total variance. Confirmatory factor analysis affirmed the adequacy of the model. The overall Cronbach's alpha value of the scale was determined as 0.896. As a result of the research, a valid and reliable scale was created. In addition, it was observed that the hope levels of the students did not differ significantly according to the variables of gender, academic achievement, and socio-economic level. However, there was a significant difference in the mean hope levels by grade, with fifth-grade students scoring higher, and by exposure to trauma, with those who had experienced trauma at least once having higher mean hope levels.
covıd-19 earthquake hope scale scale development secondary school students
The questionnaire and methodology for this study was approved by the Human Research Ethics committee of the University of Çukurova Ünivesity (750981- E-91770517-604.01.02-753942)
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin umut düzeylerini değerlendirmek için bir ölçek geliştirilmiş ve öğrencilerin umut düzeyleri çeşitli değişkenler açısından bu ölçek aracılığıyla incelenmiştir. İlk olarak, mevcut literatür taranarak ve alan uzmanlarıyla görüşülerek 41 maddelik bir taslak ölçek oluşturulmuştur. Çalışma iki aşamaya ayrılmıştır: ilk aşamada ölçeğin geliştirilmesi amacıyla 514 öğrenciden, ikinci aşamada ise ölçeğin doğrulanması için 503 öğrenciden veri toplanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde, doğrulayıcı ve açımlayıcı faktör analizleri, Cronbach Alpha ve Guttman Split-half değerleri hesaplanmıştır. Nihai ölçek, dört faktör altında toplanan 22 maddeden oluşmuş ve toplam varyansın %56,565’ini açıklamıştır. Doğrulayıcı faktör analizi modelin yeterliliğini doğrulamıştır. Ölçeğin genel Cronbach Alpha değeri 0,896 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçek oluşturulmuştur. Ayrıca, öğrencilerin umut düzeylerinin cinsiyet, akademik başarı ve sosyo-ekonomik düzey değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği gözlemlenmiştir. Ancak, umut düzeyleri sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermiş; beşinci sınıf öğrencilerinin daha yüksek umut puanları aldığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, en az bir kez travma yaşamış öğrencilerin ortalama umut düzeyleri de daha yüksek bulunmuştur. Bu bulgular, ortaokul öğrencilerinde umudun nasıl geliştiğine dair önemli içgörüler sunmakta ve öğrencilerin duygusal dayanıklılıklarını desteklemek için erken müdahalelerin önemini vurgulamaktadır.
COVID-19 Deprem Umut Ölçeği Ölçek Geliştirme Ortaokul Öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |
ISSN: 2667-5870