Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 1 - 36

Öz

Bu araştırmanın amacı, Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modeli’nin (S-Lab TYEÖM) fen bilimleri dersinde öğrencilerin "Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme" ünitesi kapsamındaki kavramsal gelişimlerine ve öğrencilerin bilişsel yapılarına etkisini incelemektir. Çalışmada, deney grubu-1'de S-Lab TYEÖM, deney grubu-2'de TYEÖM ve kontrol grubunda mevcut öğretim yöntemi uygulanmış; araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılmış, veriler frekans analizi ve içerik analizi değerlendirmeleri ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, S-Lab TYEÖM uygulanan grupta öğrencilerin "kuvvet", "sürtünme kuvveti", "su direnci" ve "hava direnci" kavramlarına yönelik bilişsel yapılarında anlamlı gelişmeler yaşandığını, bilimsel bilgi içeren ifadelerin arttığını ve kavram yanılgılarının belirgin şekilde azaldığını göstermiştir. TYEÖM uygulanan grupta da olumlu değişimler gözlemlenmiş olmakla birlikte, sanal laboratuvar desteğinin kavramsal gelişimi daha güçlü biçimde desteklediği tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, sanal laboratuvar ve aktif öğrenme temelli öğretim yaklaşımlarının fen bilimleri eğitiminde kavram öğretimini güçlendirdiğini göstermekte ve bu tür dijital destekli modellerin eğitim programlarına entegrasyonunun önemini vurgulamaktadır.

Etik Beyan

Bu çalışmanın hazırlanması ve yazım sürecinde, Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi kapsamında bilimsel dürüstlük, etik ilkeler ve atıf kurallarına tam olarak uyulmuştur. Toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat veya yanıltıcı işlem yapılmamış; çalışma, özgünlüğünü koruyarak başka bir akademik yayın ortamına değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Araştırmanın başlangıcında gerekli etik onay alınmış olup, “Fen Bilimleri Dersinde Sanal Laboratuvar Uygulaması Entegre Edilmiş Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modeli Kullanımı” başlıklı çalışma için etik kurul onayı Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’ndan, 3 Mayıs 2023 tarihli ve 2023.05 sayılı karar ile alınmıştır.

Kaynakça

  • Baig, M. I. ve Yadegaridehkordi, E. (2023). Flipped classroom in higher education: a systematic literature review and research challenges. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20 (61). Bazie, H., Lemma, B., Workneh, A. ve Estifanos, A. (2024). The effect of virtual laboratories on the academic achievement of undergraduate chemistry students: Quasi-experimental study. JMIR Formative Research, 8, e64476. Bergmann, J. ve Sams, A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class every day. Washington: International Society for Technology in Education.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Solak 0000-0002-8923-8095

Bayram Coştu 0000-0003-1429-8031

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 14 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2025
Kabul Tarihi 21 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Solak, B., & Coştu, B. (2025). Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi. International Journal of Social Science Research, 14(1), 1-36.
AMA Solak B, Coştu B. Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi. IJSSR. Haziran 2025;14(1):1-36.
Chicago Solak, Burcu, ve Bayram Coştu. “Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi”. International Journal of Social Science Research 14, sy. 1 (Haziran 2025): 1-36.
EndNote Solak B, Coştu B (01 Haziran 2025) Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi. International Journal of Social Science Research 14 1 1–36.
IEEE B. Solak ve B. Coştu, “Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi”, IJSSR, c. 14, sy. 1, ss. 1–36, 2025.
ISNAD Solak, Burcu - Coştu, Bayram. “Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi”. International Journal of Social Science Research 14/1 (Haziran2025), 1-36.
JAMA Solak B, Coştu B. Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi. IJSSR. 2025;14:1–36.
MLA Solak, Burcu ve Bayram Coştu. “Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi”. International Journal of Social Science Research, c. 14, sy. 1, 2025, ss. 1-36.
Vancouver Solak B, Coştu B. Sanal Laboratuvar Destekli Ters Yüz Edilmiş Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Bilişsel Yapılarındaki Değişime Etkisi. IJSSR. 2025;14(1):1-36.

*