Bu çalışmanın amacı, Matematik başarısına ilişkin olarak benzer bilişsel becerileri ölçen çoktan seçmeli ve yanıtı sınırlı açık uçlu maddelerin tek başına ve birlikte kullanıldığı, ve bu iki madde tipinin test içinde yer alma yüzdelerinin farklı olduğu testlerden Madde Tepki Kuramına göre kestirilen madde ve test bilgi fonksiyonlarının (item and test information function), göreli etkililik (relative efficiency) düzeylerinin farklı olup olmadığını araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, TIMSS 2007 matematik testi iki numaralı kitapçıkta yer alan maddelerden test uzunluğu (madde sayısı: 15 ve 25) ve açık uçlu madde yüzdesi (%20 ve %40) farklı dört karma testte verilen yanıtlardan madde ve test bilgi fonksiyonları kestirilmiş, göreli etkinlik indeksleri hesaplanmıştır. Parametre kestirimleri, BILOG-MG programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma verileri, TIMSS 2007 matematik uygulamasına Türkiye’den katılan ve matematik testinin 2. kitapçığını alan 320 8.sınıf öğrencisine ait olan ve OECD’nin resmi web sayfasından (http://timss.bc.edu/) elde edilmiştir. Araştırma sonucunda, yanıtı sınırlı açık uçlu maddelerden oluşan testin öğrencilerin matematik başarısı hakkında çoktan seçmeli maddelerden oluşan teste göre daha fazla bilgi verdiği sonucuna ulaşılmıştır. Göreli etkililik değerleri, açık uçlu maddelerden oluşan testin diğer testlerden etkili olduğunu ortaya koymuştur. Bu doğrultuda, geniş ölçekli test uygulamalarında, çoktan seçmeli maddelerin yanı sıra, yanıtı sınırlı açık uçlu maddelere de yer verilmesi, hem çoktan seçmeli maddelerden gelen şans başarısı kaynaklı hataların puanlara karışmasını önleyebilecek, nitelikli sorular olmak koşuluyla ölçülen zihinsel becerilerin düzeyi yükselebilecek ve bu testlerin sonuçlarına göre verilen seçme veya yeterlik kararlarının daha geçerli ve güvenilir olması sağlanabilecektir.
Karma Testler Madde Tepki Kuramı Test Bilgi Fonksiyonu Göreli Etkililik
The purpose of this study is to find out whether there is a difference between item-test functions and the level
of their relative efficiency which are estimated according to the Item Response Theory among the tests which measure
similar cognitive skills related to success in mathematics, and in which multiple-choice and constructed response items are
employed together with varying percentages. For that purpose, item and test information functions were estimated and
relative efficiency indices were calculated through responses given to four mixed item tests, among the items within TIMSS
2007 Maths test booklet #2, the test length (number of items: 15 and 25) and open-ended item percentages (20% and 40%) of
which were different. Parameter estimations were carried out via BILOG-MG software. Research data were obtained from
320 eight-grade students who participated in TIMMS 2007 maths application from Turkey and who were given the booklet
#2, via the official webpage of OECD (http://timss.bc.edu/). At the end of the research, it is determined that the test
composed of constructed response items yields more information in terms of students’ level of competence in mathematics
than the one composed of multiple-choice items. Relative efficiency values indicate that the test composed of open-ended
items is the most efficient of all tests.
Mixed Item Tests Item Response Theory Test Information Function Relative Efficiency
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 1 |