Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 836 - 849, 26.06.2011

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümlerinde öğrenimlerini sürdüren
bilgisayar öğretmen adaylarının “memnuniyet düzeylerini” belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Karadeniz Teknik
Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde 2008-2009 eğitim-öğretim
yılı güz döneminde öğrenim gören 112 (68 erkek, 44 kız) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, dört bölümden
oluşan ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “öğrenci memnuniyet anketi” kullanılarak toplanmıştır. Ölçekten elde edilen
veriler, SPSS 17 paket programı ile analiz edilmiş. Öğrenci memnuniyeti ölçeğine verilen cevapların analizinde frekans,
yüzde çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) uygulanmıştır. Analiz aşamasında, bütün olarak modelin geçerliliğini
ölçmek için Wilk’s Lamda değerine başvurulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının cinsiyet
bağımsız değişkeni açısından memnuniyetleri arasında bir farklılığın olmadığı, sınıf bağımsız değişkeni açısından ise
sadece birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin üniversite ilişkin memnuniyetleri arasında (birinci sınıflar lehine) anlamlı
bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Alt faktörlerden ele edilen nicel ve nitel veriler ise çalışmada ayrıca sunulmuştur.

Kaynakça

  • Atay, L., & Yıldırım, H. M. (2009). Determining Factors that Affect Satisfaction of Students in Undergraduate Tourism Education. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 5, 1, 73-87.
  • Baki, M., & Baki, A. (2010, May). Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Deneyimi ve Matematik Öğretmeninin Alanı Öğretme Bilgisi [Teacher Training Experience in Turkey and Mathematics teachers’ knowledge of teaching]. “Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları 2010” sempozyumunda sunulan bildiri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Publication.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı (4th ed.). Ankara: Pegema Publication.
  • Clark, R., Walker, M., & Keith, S. (2002). Experimentally Assessing the Student Impacts of Out-Of-Class Communication: Office Visits and the Student Experience. Journal of College Student Development, 43(6), 824-837.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London: Routledge Falmer.
  • Çokluk-Bökeoğlu, Ö., & Yılmaz, K. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Fakülte Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi [Analysis of University Students’ Views about the Quality of Faculty Life Using Various Variables]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences), 40(2), 179-204.
  • Daştan, A. (2009). Karadeniz Teknik Üniv. İ.İ.B.F. Ölçeğinde Akademik Görünüm ve Muhasebe Eğitiminin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma [A Research for the Evalvation of Accounting Education and Academic Outlook in the Karadeniz Technical University Faculty of Economics and Administrative Sciencies]. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 42, 144-156.
  • Demirtaş, Z., & Kahveci, G. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okullarına Yönelik Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri [Expectation and Satisfaction Levels of Students of Second Step of Primary Schools from Their Schools]. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(4), 2150-2161.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri. [The Expectation and Satisfaction Levels of the Students at Hacettepe Unıversity with Respect to Academic Services], H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 120-134.
  • Erdoğan, M., & Uşak, M. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi [The Development of Prospective Science Teachers’ Satisfaction Scale]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (Journal of Gazi Educational Faculty), 25(2), 35-54.
  • Gülcan, Y., Kuştepeli Y., & Aldemir, C. (2002). Yükseköğretim’de Öğrenci Doyumu: Kuramsal Bir Çerçeve ve Görgül Bir Araştırma. Süleyman Demirel University Journal of Faculty of Economic and Administrative Sciences, 7(1), 99-114.
  • Kaynar, A., Şahin, A., Bayrak, D., Karakoç, G., Ülke, F., & Öztürk, H. (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Doyum Düzeyleri [Satisfaction Level of Nursing Students in KTU Trabzon Health School]. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (3).
  • Kuh, G., & Hu, S. (2001). The Effects of Student-Faculty Interaction in the 1990s. Review of Higher Education, 24(3), 309-332.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in Education: Evidence-Based Inquiry (7th ed.). London: Pearson.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sahney, S., Banwet, D.K., & Karunes, S. (2004). Customer requirement constructs: the premise for TQM in education: A comparative study of select engineering and management institutions in the Indian context. International Journal of Productivity & Performance Management, 53(6), 499-520.
  • Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (2002). Biyoistatistik [Biostatistics] (10th ed.). Ankara: Hatipoğlu Publication.
  • Şahin, E. (2009). Eğitim Fakültesinde Hizmet Kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (EF-ÖMÖ) ile Değerlendirilmesi [Assessing Service Quality in Faculty of Education via Student Satisfaction Scale (FE- SSS)] H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 37, 106-122.
  • Tektaş, N., Tektaş, Z., Polat, Z., & Topuz, A. S. (2009). Lojistik Regresyon Analizi ile Bilgisayar Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeylerinin İncelenmesi [Satisfaction State of Computer Education and Instructional Technologies Students with Logistic Regression Analysis] 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitim Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Trabzon, 446–447.
  • Uzgören, N., & Uzgören, E. (2007). Dumlupınar Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Memnuniyetini Etkileyen Bireysel Özelliklerin İstatistiksel Analizi - Hipotez Testi, Ki-Kare Testi ve Doğrusal Olasılık Modeli- [The Statistical Analysis of The Personal Characteristics Affecting The Satisfaction of The Undergraduates in Dumlupinar University - Hypothesis Testing, Chi-Square Test and Linear Probability Model-]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 17, 173-192.
  • Wellington, J. (2000). Educational Research, Contemporary Issues and Practical Approaches. London: Continuum.
  • Wolniak, G., & Engberg, M. (2010). Academic Achievement in the First Year of College: Evidence of the Pervasive Effects of the High School Context. Research in Higher Education, 51(5), 451-467.

Satisfaction State of Computer Education and Instructional Technologies Students: Karadeniz Technical University Case

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 836 - 849, 26.06.2011

Öz

The principal aim of the present study is to determine the satisfaction level of prospective computer teachers
being educated at Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) department. The sample group of the study
was 112 students (44 female, 68 male) registered to CEIT department at Karadeniz Technical University Fatih Faculty of
Education in fall term of 2008-2009 academic year. The data of the study were collected through “Student Satisfaction
Scale” developed by the researcher as a four-part scale. The data coming from the scale were analyzed with SPSS 17
software package. In the data analysis part, the frequencies and percentiles coming from the scale were determined and
multi-variable variance analysis (MANOVA) was conducted. Wilk’s Lambda test was also conducted in order to determine
the validity of allover model. According to the results, there was no difference between satisfaction levels depending on
gender independent variable. There was significant difference between the satisfaction scores of 1st year and 4th year
students (In favour of 1st year students). The data obtained from the sub-factors were presented in the study

Kaynakça

  • Atay, L., & Yıldırım, H. M. (2009). Determining Factors that Affect Satisfaction of Students in Undergraduate Tourism Education. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 5, 1, 73-87.
  • Baki, M., & Baki, A. (2010, May). Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Deneyimi ve Matematik Öğretmeninin Alanı Öğretme Bilgisi [Teacher Training Experience in Turkey and Mathematics teachers’ knowledge of teaching]. “Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları 2010” sempozyumunda sunulan bildiri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Publication.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı (4th ed.). Ankara: Pegema Publication.
  • Clark, R., Walker, M., & Keith, S. (2002). Experimentally Assessing the Student Impacts of Out-Of-Class Communication: Office Visits and the Student Experience. Journal of College Student Development, 43(6), 824-837.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th ed.). London: Routledge Falmer.
  • Çokluk-Bökeoğlu, Ö., & Yılmaz, K. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Fakülte Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi [Analysis of University Students’ Views about the Quality of Faculty Life Using Various Variables]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences), 40(2), 179-204.
  • Daştan, A. (2009). Karadeniz Teknik Üniv. İ.İ.B.F. Ölçeğinde Akademik Görünüm ve Muhasebe Eğitiminin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma [A Research for the Evalvation of Accounting Education and Academic Outlook in the Karadeniz Technical University Faculty of Economics and Administrative Sciencies]. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 42, 144-156.
  • Demirtaş, Z., & Kahveci, G. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okullarına Yönelik Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri [Expectation and Satisfaction Levels of Students of Second Step of Primary Schools from Their Schools]. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(4), 2150-2161.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri. [The Expectation and Satisfaction Levels of the Students at Hacettepe Unıversity with Respect to Academic Services], H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 120-134.
  • Erdoğan, M., & Uşak, M. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi [The Development of Prospective Science Teachers’ Satisfaction Scale]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (Journal of Gazi Educational Faculty), 25(2), 35-54.
  • Gülcan, Y., Kuştepeli Y., & Aldemir, C. (2002). Yükseköğretim’de Öğrenci Doyumu: Kuramsal Bir Çerçeve ve Görgül Bir Araştırma. Süleyman Demirel University Journal of Faculty of Economic and Administrative Sciences, 7(1), 99-114.
  • Kaynar, A., Şahin, A., Bayrak, D., Karakoç, G., Ülke, F., & Öztürk, H. (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Doyum Düzeyleri [Satisfaction Level of Nursing Students in KTU Trabzon Health School]. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (3).
  • Kuh, G., & Hu, S. (2001). The Effects of Student-Faculty Interaction in the 1990s. Review of Higher Education, 24(3), 309-332.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in Education: Evidence-Based Inquiry (7th ed.). London: Pearson.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sahney, S., Banwet, D.K., & Karunes, S. (2004). Customer requirement constructs: the premise for TQM in education: A comparative study of select engineering and management institutions in the Indian context. International Journal of Productivity & Performance Management, 53(6), 499-520.
  • Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (2002). Biyoistatistik [Biostatistics] (10th ed.). Ankara: Hatipoğlu Publication.
  • Şahin, E. (2009). Eğitim Fakültesinde Hizmet Kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (EF-ÖMÖ) ile Değerlendirilmesi [Assessing Service Quality in Faculty of Education via Student Satisfaction Scale (FE- SSS)] H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 37, 106-122.
  • Tektaş, N., Tektaş, Z., Polat, Z., & Topuz, A. S. (2009). Lojistik Regresyon Analizi ile Bilgisayar Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeylerinin İncelenmesi [Satisfaction State of Computer Education and Instructional Technologies Students with Logistic Regression Analysis] 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitim Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Trabzon, 446–447.
  • Uzgören, N., & Uzgören, E. (2007). Dumlupınar Üniversitesi Lisans Öğrencilerinin Memnuniyetini Etkileyen Bireysel Özelliklerin İstatistiksel Analizi - Hipotez Testi, Ki-Kare Testi ve Doğrusal Olasılık Modeli- [The Statistical Analysis of The Personal Characteristics Affecting The Satisfaction of The Undergraduates in Dumlupinar University - Hypothesis Testing, Chi-Square Test and Linear Probability Model-]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 17, 173-192.
  • Wellington, J. (2000). Educational Research, Contemporary Issues and Practical Approaches. London: Continuum.
  • Wolniak, G., & Engberg, M. (2010). Academic Achievement in the First Year of College: Evidence of the Pervasive Effects of the High School Context. Research in Higher Education, 51(5), 451-467.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Haliloğlu Tatlı

Mehmet Kokoç

Hasan Karal

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tatlı, Z. H., Kokoç, M., & Karal, H. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İlköğretim Online, 10(3), 836-849.
AMA Tatlı ZH, Kokoç M, Karal H. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İOO. Eylül 2011;10(3):836-849.
Chicago Tatlı, Zeynep Haliloğlu, Mehmet Kokoç, ve Hasan Karal. “Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”. İlköğretim Online 10, sy. 3 (Eylül 2011): 836-49.
EndNote Tatlı ZH, Kokoç M, Karal H (01 Eylül 2011) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İlköğretim Online 10 3 836–849.
IEEE Z. H. Tatlı, M. Kokoç, ve H. Karal, “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”, İOO, c. 10, sy. 3, ss. 836–849, 2011.
ISNAD Tatlı, Zeynep Haliloğlu vd. “Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”. İlköğretim Online 10/3 (Eylül 2011), 836-849.
JAMA Tatlı ZH, Kokoç M, Karal H. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İOO. 2011;10:836–849.
MLA Tatlı, Zeynep Haliloğlu vd. “Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 3, 2011, ss. 836-49.
Vancouver Tatlı ZH, Kokoç M, Karal H. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Memnuniyet Durumları: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İOO. 2011;10(3):836-49.