Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 1028 - 1036, 26.06.2011

Öz

Bu araştırma ile ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanma oranları ile kitap okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın verileri, internet üzerinden uygulanan anket ile toplanmıştır. Araştırmanın genel evrenini, Konya ilindeki ilköğretim okullarında öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşılmaya çalışıldığından örneklem seçimine gidilmemiştir. Araştırma, tarama modelinde gerçekleştirildiği için betimsel analizlerde frekans, yüzde ve oran teknikleri, ilişkisel analizde ise binomial regresyon tekniği kullanılmıştır. Elde edilen oran ve yüzdeler grafiklere dönüştürülmüş ve bulgular tartışılarak yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 21(1), 3-28.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlk okuma Yazma Öğretimi (4. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (B. Çapar, Çeviri). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bayram, O. (1990). İlkokul çağı çocuklarının okuma alışkanlığı ve Yenimahalle ilçe halk kütüphanesi gezici kütüphane hizmeti, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Beentjes, J. W. H., Koolstra, C. M., Marseille, N., & Voort, T. H. A. (2001). Children’s use of different media: For how long and why? In S. Livingstone & M. Bovill (Eds.), Children and their changing media environment (pp. 85-111). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Birkets, S. (2004). The truth about reading. School Library Journal, 11, 50-51.
  • Brant, M. (2003). Log on and learn. Newsweek, 25 Ağustos-1 Eylül s. 52-55.
  • Debell, M. & Chapman, C. (2003). Computer and Internet use by children and adolescent in 2001: Statistical analysis report. Washington: National Center for Education Statistics.
  • Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gönen, M., Çelebi Öncü, E. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5. 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Milli Eğitim, 32(164), 7-35.
  • Gönen, M. (2007). Öğretim Boyunca Okuma Alışkanlığı, Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı; MEB Yayınları, s. 59–95, Ankara.
  • Jonsson-Smaragdi, U. & Jonsson, A. (2006). Book reading in leisure time: Long-term changes in young peoples’ book reading habits. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(5), 519-540.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kayalan, M. (2002) Etkili ve hızlı okuma sanatı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Levan, G. A. (1981). Identifying and improving the leisure reading habits of seventh graders. Yüksek Lisans Tezi, Kutztown State College, USA.
  • Lieberman, D. A. (1986). Reading, television and computers: Children’s patterns of media use and academic achievement, Doktora Tezi, Stanford University, USA.
  • Markoff, J. (2000, February 16). A Newer, lonelier crowd emerges in Internet study. The New York Times.
  • Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • O’Toole, K. (2000). Study offers early look at how internet is changing daily life. [Online] Retrieved on 22- June-2010, at URL:http://www.stanford.edu/dept/news/pr/00/000216internet.html
  • Özbay, M. Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117–136.
  • Sever, S. (1997). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimleri. Türk Dili, 609, 547-563.
  • TÜİK (2010). 2009 Yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları (HaberBülteni). [Online]: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?tb_id=60&tb_adi=Bili%FEim%20Teknolojileri%20Kullan%FDm %FD&ust_id=2, adresinden 8 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Yılmaz, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 144-167.

The Relationship between Primary School Students' Computer-Internet Usage and Reading Habits: Sample of Konya

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 1028 - 1036, 26.06.2011

Öz

In this study, the relationship between primary school students’ computer and Internet usage rates
and their reading habits were examined. Data were collected over the Internet by online survey. The population
of the research consisted of all students attending 5th, 6th, 7th and 8th grades in primary schools in Konya. The
research was carried out by a survey model. Frequency, percentage and ratio techniques used for descriptive
analysis and binomial regression technique were used for the relational analysis. Ratios and percentages were
reported by the tables and graphics. Findings were discussed and interpreted with the related literature

Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 21(1), 3-28.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlk okuma Yazma Öğretimi (4. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (B. Çapar, Çeviri). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bayram, O. (1990). İlkokul çağı çocuklarının okuma alışkanlığı ve Yenimahalle ilçe halk kütüphanesi gezici kütüphane hizmeti, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Beentjes, J. W. H., Koolstra, C. M., Marseille, N., & Voort, T. H. A. (2001). Children’s use of different media: For how long and why? In S. Livingstone & M. Bovill (Eds.), Children and their changing media environment (pp. 85-111). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Birkets, S. (2004). The truth about reading. School Library Journal, 11, 50-51.
  • Brant, M. (2003). Log on and learn. Newsweek, 25 Ağustos-1 Eylül s. 52-55.
  • Debell, M. & Chapman, C. (2003). Computer and Internet use by children and adolescent in 2001: Statistical analysis report. Washington: National Center for Education Statistics.
  • Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gönen, M., Çelebi Öncü, E. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5. 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Milli Eğitim, 32(164), 7-35.
  • Gönen, M. (2007). Öğretim Boyunca Okuma Alışkanlığı, Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı; MEB Yayınları, s. 59–95, Ankara.
  • Jonsson-Smaragdi, U. & Jonsson, A. (2006). Book reading in leisure time: Long-term changes in young peoples’ book reading habits. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(5), 519-540.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kayalan, M. (2002) Etkili ve hızlı okuma sanatı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Levan, G. A. (1981). Identifying and improving the leisure reading habits of seventh graders. Yüksek Lisans Tezi, Kutztown State College, USA.
  • Lieberman, D. A. (1986). Reading, television and computers: Children’s patterns of media use and academic achievement, Doktora Tezi, Stanford University, USA.
  • Markoff, J. (2000, February 16). A Newer, lonelier crowd emerges in Internet study. The New York Times.
  • Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • O’Toole, K. (2000). Study offers early look at how internet is changing daily life. [Online] Retrieved on 22- June-2010, at URL:http://www.stanford.edu/dept/news/pr/00/000216internet.html
  • Özbay, M. Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 117–136.
  • Sever, S. (1997). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tosunoğlu, M. (2002). Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimleri. Türk Dili, 609, 547-563.
  • TÜİK (2010). 2009 Yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları (HaberBülteni). [Online]: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?tb_id=60&tb_adi=Bili%FEim%20Teknolojileri%20Kullan%FDm %FD&ust_id=2, adresinden 8 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Yılmaz, M. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 144-167.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysel Demirer Bu kişi benim

Derya Çintaş Yıldız Bu kişi benim

Ali Murat Sünbül

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirer, V., Yıldız, D. Ç., & Sünbül, A. M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği. İlköğretim Online, 10(3), 1028-1036.
AMA Demirer V, Yıldız DÇ, Sünbül AM. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği. İOO. Eylül 2011;10(3):1028-1036.
Chicago Demirer, Veysel, Derya Çintaş Yıldız, ve Ali Murat Sünbül. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği”. İlköğretim Online 10, sy. 3 (Eylül 2011): 1028-36.
EndNote Demirer V, Yıldız DÇ, Sünbül AM (01 Eylül 2011) İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği. İlköğretim Online 10 3 1028–1036.
IEEE V. Demirer, D. Ç. Yıldız, ve A. M. Sünbül, “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği”, İOO, c. 10, sy. 3, ss. 1028–1036, 2011.
ISNAD Demirer, Veysel vd. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği”. İlköğretim Online 10/3 (Eylül 2011), 1028-1036.
JAMA Demirer V, Yıldız DÇ, Sünbül AM. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği. İOO. 2011;10:1028–1036.
MLA Demirer, Veysel vd. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 3, 2011, ss. 1028-36.
Vancouver Demirer V, Yıldız DÇ, Sünbül AM. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımları İle Kitap Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki: Konya İli Örneği. İOO. 2011;10(3):1028-36.