Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 1093 - 1111, 26.06.2011

Öz

Araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların geometrik şekilleri tanıma düzeylerinin ortaya konmasıdır. Araştırma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinden seçilen beş anasınıfındaki toplam 123 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Geometrik Şekilleri Tanıma Testi” kullanılmıştır. Ölçeğin geçerlilik çalışması Lawshe tekniği kullanılarak yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışması için KR-20 analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının üçgen, kare, dikdörtgen, daire şekillerini ve çeldiricilerini tanımada hatalar yaptıkları görülmektedir. Bu nedenle okul öncesi dönemde geometrik şekillerin öğretimi konusunda öğretmenlerin bilgilendirilmesi, olumlu örnekler kadar olumsuz örneklerin de üzerinde durulması önerilmektedir

Kaynakça

  • Akman, B. (1995). Anaokuluna devam eden 40–69 aylık çocukların kavram gelişiminde kavram eğitiminin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aktaş, Arnas. Y., Aslan D.(2007). Okul öncesi eğitim materyallerinde geometrik şekillerin sunuluşuna ilişkin içerik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16(1), 69-80.
  • Altun, M., ve Kırcal, H. (1998). 3-7 yas çocuklarında geometrik düşünmenin gelişimi, IV. Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu - 15-16 Ekim 1998, Pamukkale Üniversitesi, Denizli Arseven, A. D. (2001). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık 1108
  • Aslan, D.(2004). Anaokuluna devam eden 3-6 yaş grubu çocuklarının temel geometrik şekilleri tanımalarının ve şekil ayırt etmede kullandıkları kriterlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aslan, D., Aktaş Arnas, Y. (2004). 3-6 yaş grubu çocuklarda geometrik düşüncenin gelişimi. I Uluslar Arası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, 30 Haziran-3 Temmuz 2004, İstanbul
  • Charlesworth, R., Radeloff. (1991). Experiences in math for young children. Delmar Publishers.USA.
  • Clements, D. H., Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp.420-464) New York: Macmillan.
  • Clements, D. H. (1998). Geometric and spatial thinking in young children. Arlington, VA: National Science Foundation.
  • Clements, D. H. (1999). Geometric and spatial thinking in young children. In J. V. Copley (Ed.), Mathematics in the early years (pp. 66–79). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics..
  • Clements, D.H. Swaminathan, S., Hannibal, M.A., Sarama, J. (1999). Young children’s concepts of shape. Journal for Research in Mathematics Education. 30 (2), 192-212.
  • Clements, D.H., Sarama, J. (2000). Young children's ideas about geometric shapes. Teaching Children Mathematics, 6 (8), 482-488.
  • Clements, D., Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math : Learning trajectories approach. New York, Routledge.
  • Cockcroft, S. (1999) “ Educating hannah: it’s a what?” Teaching Children Mathematics, 5(6), 326 329.
  • Çalıkoğlu Bali, G. ve Boz, M. (2004). Çocuklarda geometrik algılama. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı, Bildiriler Kitabı 2, s. 393-410, Kuşadası.
  • Donaldson, M. (1992). Human minds: an exploration. New York: Allen Lane (Penguin Press). Eliason, C., Jenkins, L. (2003). A practical guide to early childhood curriculum.Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  • Güven, Y. (2005). Erken çocuklukta matematiksel düşünme ve matematiği öğrenme. Küçük Adımlar Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Hannibal, M. A. Z (1999). Young children’s developing understanding of geometric shapes. Teaching Children Mathematics. 5(6), 353-355.
  • Hannibal, M. A. Z., Clements, D. (2000). Young children’s understanding of basic geometric shapes. National Science Foundation. Grant No: ESI-8954644.
  • Jinchul, J. (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd ın organizational learning styles as ıdentified by key informants at selected corporations in the republic of Korea. (Unpublished Doctoral Dissertation). Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development.
  • Karasar, N. (2002) . Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kraner, R.E. (1977). The acquisition age of quantitative concept of children from tree to six years old. Journal of Experimental Education, 46 (2), 52-59.
  • Lemme, B. (1998). Putting mathematics into routine classroom tasks: some ideas for teams in cooperative learning structures. Teaching Children Mathematics,4(5), 250.
  • Maccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang, Sehee Hong. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1).84-99.
  • Mason, M. (1998). The Van Hiele levels of geometric understanding. the professionel handbook for teachers: geometry. Boston: Mcdougal-Littell/Haughton-Mifflin.
  • MEB. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü. 36–72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi. Piaget, J., İnhelder, B. (1967). The child’s concepts of space. London: Routledge & Kean Paul. London.
  • Sarama, J., Clements, S. (2009). Early childhood mathematics education research. learning trajectories for young children. New York, Routledge.
  • Satlow, E., Newcombe, N. (1998). When is a triangle not a triangle? Young children’s developing concepts of geometric shape. Cognative Development. 13 (4), 547-559, ISSN: 0885-2014. 1109
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Trouthman, A.P., Lichtenberg,K.B.(1991). Mathematics a good beginning trategies for teaching children, fourth edition. California: Brooks/Cole Pub.
  • Turan Topal, Y. (2010). Okul öncesi çağındaki çocuklar öğretilen geometri kavramlarını nasıl algılarlar?, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Van Hiele, P. (1999). Developing geometric thinking through activities that begin with play. Teaching Children Mathematics. February 01, 5(6), 310-316.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, S., Turgut, M., Alyeşil Kabakçı, D. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin incelenmesi: Erdek ve Buca örneği. Üniversite ve Toplum Dergisi. http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=354 adresinden 22.11.2009 tarihinde alınmıştır.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 28–30 Eylül 2005, Denizli.

The Analysis of Kindergarteners` Recognition Degrees of Geometric Shapes

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 1093 - 1111, 26.06.2011

Öz

The aim of the study is to determine the degrees of the kindergartens on recognition of geometric
shapes. The study is a descriptive one in which scan model is used. The sample of the study is composed of selected
123 children from five kindergartens. In this study, `The Test to Recognize The Geometric shapes` will be used as data
collection tool. Lawshe (1975) technique is used for content validity. KR 20 (Kudher Richardson- 20) analysis is used
for the reliability of the study. In the light of these results, it is seen that the children in the kindergarten level have
given some wrong answers in the shapes of circle, square, triangle and rectangle to the points. Thus, the teachers
should be informed about geometric shapes teaching in kindergartens. It is seen that the children in kindergarten level
have given some wrong answers to the distracters of geometric shapes. This can stem from using of negative examples
of geometric shapes which is not enough

Kaynakça

  • Akman, B. (1995). Anaokuluna devam eden 40–69 aylık çocukların kavram gelişiminde kavram eğitiminin etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aktaş, Arnas. Y., Aslan D.(2007). Okul öncesi eğitim materyallerinde geometrik şekillerin sunuluşuna ilişkin içerik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16(1), 69-80.
  • Altun, M., ve Kırcal, H. (1998). 3-7 yas çocuklarında geometrik düşünmenin gelişimi, IV. Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu - 15-16 Ekim 1998, Pamukkale Üniversitesi, Denizli Arseven, A. D. (2001). Alan araştırma yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık 1108
  • Aslan, D.(2004). Anaokuluna devam eden 3-6 yaş grubu çocuklarının temel geometrik şekilleri tanımalarının ve şekil ayırt etmede kullandıkları kriterlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aslan, D., Aktaş Arnas, Y. (2004). 3-6 yaş grubu çocuklarda geometrik düşüncenin gelişimi. I Uluslar Arası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, 30 Haziran-3 Temmuz 2004, İstanbul
  • Charlesworth, R., Radeloff. (1991). Experiences in math for young children. Delmar Publishers.USA.
  • Clements, D. H., Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp.420-464) New York: Macmillan.
  • Clements, D. H. (1998). Geometric and spatial thinking in young children. Arlington, VA: National Science Foundation.
  • Clements, D. H. (1999). Geometric and spatial thinking in young children. In J. V. Copley (Ed.), Mathematics in the early years (pp. 66–79). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics..
  • Clements, D.H. Swaminathan, S., Hannibal, M.A., Sarama, J. (1999). Young children’s concepts of shape. Journal for Research in Mathematics Education. 30 (2), 192-212.
  • Clements, D.H., Sarama, J. (2000). Young children's ideas about geometric shapes. Teaching Children Mathematics, 6 (8), 482-488.
  • Clements, D., Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math : Learning trajectories approach. New York, Routledge.
  • Cockcroft, S. (1999) “ Educating hannah: it’s a what?” Teaching Children Mathematics, 5(6), 326 329.
  • Çalıkoğlu Bali, G. ve Boz, M. (2004). Çocuklarda geometrik algılama. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı, Bildiriler Kitabı 2, s. 393-410, Kuşadası.
  • Donaldson, M. (1992). Human minds: an exploration. New York: Allen Lane (Penguin Press). Eliason, C., Jenkins, L. (2003). A practical guide to early childhood curriculum.Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  • Güven, Y. (2005). Erken çocuklukta matematiksel düşünme ve matematiği öğrenme. Küçük Adımlar Eğitim Yayınları, İstanbul.
  • Hannibal, M. A. Z (1999). Young children’s developing understanding of geometric shapes. Teaching Children Mathematics. 5(6), 353-355.
  • Hannibal, M. A. Z., Clements, D. (2000). Young children’s understanding of basic geometric shapes. National Science Foundation. Grant No: ESI-8954644.
  • Jinchul, J. (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd ın organizational learning styles as ıdentified by key informants at selected corporations in the republic of Korea. (Unpublished Doctoral Dissertation). Amerika: Texas A&M University. Major Subject: Educational Human Resource Development.
  • Karasar, N. (2002) . Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kraner, R.E. (1977). The acquisition age of quantitative concept of children from tree to six years old. Journal of Experimental Education, 46 (2), 52-59.
  • Lemme, B. (1998). Putting mathematics into routine classroom tasks: some ideas for teams in cooperative learning structures. Teaching Children Mathematics,4(5), 250.
  • Maccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang, Sehee Hong. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1).84-99.
  • Mason, M. (1998). The Van Hiele levels of geometric understanding. the professionel handbook for teachers: geometry. Boston: Mcdougal-Littell/Haughton-Mifflin.
  • MEB. (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü. 36–72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi. Piaget, J., İnhelder, B. (1967). The child’s concepts of space. London: Routledge & Kean Paul. London.
  • Sarama, J., Clements, S. (2009). Early childhood mathematics education research. learning trajectories for young children. New York, Routledge.
  • Satlow, E., Newcombe, N. (1998). When is a triangle not a triangle? Young children’s developing concepts of geometric shape. Cognative Development. 13 (4), 547-559, ISSN: 0885-2014. 1109
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Trouthman, A.P., Lichtenberg,K.B.(1991). Mathematics a good beginning trategies for teaching children, fourth edition. California: Brooks/Cole Pub.
  • Turan Topal, Y. (2010). Okul öncesi çağındaki çocuklar öğretilen geometri kavramlarını nasıl algılarlar?, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Van Hiele, P. (1999). Developing geometric thinking through activities that begin with play. Teaching Children Mathematics. February 01, 5(6), 310-316.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, S., Turgut, M., Alyeşil Kabakçı, D. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin incelenmesi: Erdek ve Buca örneği. Üniversite ve Toplum Dergisi. http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=354 adresinden 22.11.2009 tarihinde alınmıştır.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 28–30 Eylül 2005, Denizli.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Serdar Kesicioğlu Bu kişi benim

Fatma Alisinanoğlu

Adeviye Tuğba Tuncer

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kesicioğlu, O. S., Alisinanoğlu, F., & Tuncer, A. T. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(3), 1093-1111.
AMA Kesicioğlu OS, Alisinanoğlu F, Tuncer AT. Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi. İOO. Eylül 2011;10(3):1093-1111.
Chicago Kesicioğlu, Oğuz Serdar, Fatma Alisinanoğlu, ve Adeviye Tuğba Tuncer. “Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10, sy. 3 (Eylül 2011): 1093-1111.
EndNote Kesicioğlu OS, Alisinanoğlu F, Tuncer AT (01 Eylül 2011) Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi. İlköğretim Online 10 3 1093–1111.
IEEE O. S. Kesicioğlu, F. Alisinanoğlu, ve A. T. Tuncer, “Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi”, İOO, c. 10, sy. 3, ss. 1093–1111, 2011.
ISNAD Kesicioğlu, Oğuz Serdar vd. “Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10/3 (Eylül 2011), 1093-1111.
JAMA Kesicioğlu OS, Alisinanoğlu F, Tuncer AT. Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi. İOO. 2011;10:1093–1111.
MLA Kesicioğlu, Oğuz Serdar vd. “Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 3, 2011, ss. 1093-11.
Vancouver Kesicioğlu OS, Alisinanoğlu F, Tuncer AT. Okul Öncesi Dönem Çocukların Geometrik Şekilleri Tanıma Düzeylerinin İncelenmesi. İOO. 2011;10(3):1093-111.