The aim of this study is to find out the reasons of teachers’ dissent against school administration in secondary schools. The research was in survey model. The research population consisted of teachers working in the public secondary schools located in the city center of Mardin during the 2011-2012 academic year. Randomly selected 191 teachers composed the sample. The datum of the study were collected through a questionnaire of 23 items taken from “Dissent’s Reasons” section of “Scale of Organizational Dissent” which was developed by Özdemir (2010). The results derived from the data are as follows; (1) Teachers "occasionally" see the administrator's behaviors as something to dissent for. Teachers mostly dissent for “managers’ taking decision concerning teachers without consulting him/her" whereas teachers rarely dissent for “administrator's political disclosure.” (2) A significant difference is not determined between the mean of teachers’ opinions about the causes of organizational dissent for the variables of education level, seniority, gender, union membership, the number of teachers in the school
Dissent organizational dissent dissent-triggering events primary school
Bu araştırmanın amacı, resmi ilköğretim okullarının II. kademesinde görevli öğretmenlerin; okul
yöneticilerine muhalefet etme nedenlerini saptamaktır. Araştırma, genel tarama modelinde yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Mardin il merkezindeki resmi ilköğretim okullarının II.
kademesinde görevli öğretmenler oluşturmaktadır. Evrenden seçkisiz örneklem yöntemi ile seçilen 191 öğretmen
araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Form,
23 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizi sonucunda; (1) Öğretmenlerin, genel olarak yönetici davranışlarını
“Ara sıra” muhalefet etme nedeni olarak gördükleri saptanmıştır. Öğretmenlerin görüşlerine göre, öğretmenlerin
muhalefet etmelerine neden olan en yüksek düzeyli yönetici davranışı, “yöneticilerin öğretmenleri ilgilendiren
konularda öğretmenlere danışmadan karar almaları” iken, en düşük düzeyli yönetici davranışı ise,
“yöneticilerin politik görüşlerini açık seçik belli etmesi” olarak saptanmıştır. (2) Öğretmenlerin örgütsel
muhalefetin nedenlerine ilişkin görüşlerinin ortalamaları arasında; öğrenim durumu, kıdem, cinsiyet, sendika
üyeliği ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre anlamlı bir fark saptanmamıştır.
Muhalefet örgütsel muhalefet muhalefeti tetikleyen olaylar ilköğretim okulu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 3 |