The aim of this study is to examine pre-service teachers' perceptions of the formative assessment concept through metaphors. This study was carried out based on the phenomenology model, which is one of the qualitative research designs. The study group consisted of 433 pre-service teachers from a public university. In the data collection stage, participants were asked to complete a “Formative Assessment is like ........, because ......... ” sentence. Data analysis was based on content analysis technique. As a result of the study, 42 different metaphors were produced by 127 pre-service teachers regarding to formative assessment concept. The metaphors produced were examined in four categories: “Improving students’ learning”, “Identifying the learning gap“, “Re-planning the teaching process” and “Assessment throughout the process”. When the frequencies related to the categories are examined, it was determined that the highest number of metaphor was produced in the category of “Improving students’ learning”. It was determined that these were followed by “Assessment throughout the process”, “Re-planning the teaching process” and “Identifying the learning gap”. The metaphors developed by pre-service teachers were found to be generally compatible with the characteristics of formative assessment.
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının
biçimlendirici değerlendirme kavramına ilişkin algıların metaforlar
aracılığıyla belirlenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni
kapsamında yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, bir devlet üniversitesinde
öğrenim gören 433 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin
toplanması aşamasında katılımcılardan “Biçimlendirici değerlendirme …………..’
a/e benzer; çünkü …………………” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin
analizinde içerik analizi tekniği esas alınmıştır. Araştırma sonucunda
‘’biçimlendirici değerlendirme’’ye ilişkin olarak 127 öğretmen tarafından
geliştirilen 43 farklı metafor tespit edilmiştir. Geliştirilen metaforlar;
“Öğrenme düzeyini artırma’’, ‘’Öğrenme eksikliklerini belirleme’’, “Öğrenme
sürecini yeniden planlama’’ ve “Süreç boyunca değerlendirme’’ şeklinde dört
kategoride incelenmiştir. Kategorilere ilişkin frekanslar incelendiğinde en çok
metaforun “Öğrenme düzeyini artırma’’ kategorisinde geliştirildiği bunu da
sırasıyla; “Süreç boyunca değerlendirme’’, Öğrenme sürecini yeniden planlama’’
ve “Öğrenme eksikliklerini belirleme” kategorilerinin izlediği belirlenmiştir.
Öğretmen adaylarının geliştirdikleri metaforların genel olarak biçimlendirici
değerlendirmenin karakteristikleri ile uyumlu olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.