Bu araştırmanın amacı 2018
yılında yayınlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan
kazanımları Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi’ne göre analiz etmektir. Bu amaç
doğrultusunda söz konusu olan sınıf seviyelerinde ve beceri alanlarında yer
alan 131 kazanım Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi açısından incelenip analiz
edilmiştir. Araştırmanın modeli betimseldir ayrıca nitel araştırma yöntemi
özellikleri taşımaktadır. Araştırmanın veri kaynağını 2018 yılında MEB Talim
Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından yayımlanan Sosyal Bilgiler Öğretim
Programı oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, doküman analizi yaklaşımına
göre analiz edilip düzenlenmiştir. Bu doğrultuda araştırmacılar tarafından
Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi tablosu kullanılarak Sosyal Bilgiler Öğretim
Programında bulunan kazanımlar analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre 4. Sınıf kazanımlarının çoğunlukla bilişsel süreç boyutuna göre
anlama basamağında, bilgi birikimi boyutuna göre kavramsal bilgi boyutunda yer
aldığı tespit edilmiştir. 5. Sınıf kazanımlarının çoğunlukla bilişsel süreç
boyutuna göre anlama basamağında, bilgi birikimi boyutuna göre kavramsal bilgi
boyutunda yer aldığı tespit edilmiştir. 6. Sınıf kazanımları incelendiğinde
özellikle bilişsel süreç boyutunda anlama ve analiz düzeyinde kazanımların
çoğunlukta olduğu saptanmıştır. 7. Sınıf kazanımlarının ise genellikle
bilişsel süreç boyutunda anlama ve analiz, bilgi birikimi boyutunda kavramsal
bilgi boyutunda yer aldığı saptanmıştır. Araştırmadan hareketle kazanımların
genellikle alt düzey basamaklarda yer aldığı ve daha üst düzey basamaklarda da
kazanım sayısının arttırılması önerilmektedir.
The aim of this research is to analyse the objectives in the Social
Studies Curriculum published in 2018 according to the Revised Bloom Taxonomy.
For this purpose, the 131 objectives in class areas and skill areas, which
were mentioned in the above, were examined and analysed in terms of Revised
Bloom Taxonomy. The model of the research is descriptive and also features
qualitative research methods. The data source of the research is the Social
Studies Curriculum published by the Ministry of Education Board of Education
in 2018. The obtained data were analysed and arranged according to the
document analysis approach. In this direction, the objectives in the Social
Studies Curriculum were analysed by the researchers using the Revised Bloom
Taxonomy table. According to the findings obtained from the research, it was
determined that the 4th grade objectives mostly take place in conceptual
information dimension according to the cognitive process dimension, according
to the dimension of knowledge accumulation. It has been found that the 5th
grade objectives mostly take place in conceptual information dimension
according to the dimension of knowledge accumulation in the understanding step
according to the cognitive process dimension. When the 6th grade objectives
were examined, it was determined that the objectives in understanding and
analysis level in the cognitive process dimension are mostly in the majority.
7th grade objectives were found to be in the dimension of conceptual knowledge
in the dimension of understanding and analysis, knowledge accumulation in the
cognitive process dimension. Hence, it is suggested that the objectives
usually take place in lower levels and that the number of objectives in higher
levels should be increased.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.