Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Methods and Techniques That Classroom Teachers Use in Mathematics Lesson

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 1 - 12, 30.04.2020
https://doi.org/10.17679/inuefd.467893

Öz

The study was carried out with classroom teachers in order to determine how they thought themselves in using the methods and techniques in mathematics lessons and also their orders of preference. The data were collected with “Personal Information Form” prepared by the researcher and a form, developed by Soylu (2009) and consisting of very adequate, adequate and inadequate levels. The data were formed both by receiving the opinions of classroom teachers and evaluation of pre-service classroom teachers about the teachers of practice classroom in which they made an observation. The data of this study carried out with survey model were analyzed with SPSS 16. Percentage-frequency was used for evaluation of the data. Based on the obtained results, classroom teachers think themselves very adequate in ‘question-answer’ and ‘demonstration’ and adequate in ‘rules’ and ‘definitions’. When the methods and techniques that classroom teachers prefer most while teaching a subject in mathematics are examined, it is seen that they use ‘cooperative’, ‘direct instruction’, ‘question-answer’, ‘demonstration, ‘problem solving and posing’

Kaynakça

  • Altun, M. (2005). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi. Bursa: Alfa Basım Yayınları
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. Sınıflar). Ankara: Pegem Akademi.
  • Clotfelter, C. T., Ladd, H. F.,& Vigdor, J. L. (2007). How and why do teacher credentials matter for student achievement? National Bureau of Economic Research Working Paper No. 12828.
  • Çakmak, M. (2005). ‘İlköğretimde etkili matematik öğretimi ve öğretmen rolleri’. Ed. A. Altun ve S. Olkun). Güncel Gelişmeler Işığında İlköğretim: Matematik Fen Teknoloji Yönetim, 38-57. Ankara: Anı Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirezen, S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin öğretim stratejileri ile öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, C. (2003). Sınıf öğretmenlerinin derslere ilişkin görüşleri ve tercih ettikleri öğretim yöntemleri (İstanbul Örneği). İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, 31-48.
  • Doğan, S. (2009). An investigation of pre-service elementary mathematics teachers’ views and reflections about elementary mathematics classes based on their observations in school experience courses. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hill, H., Schilling, S., & Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers’ mathematics knowledge for teaching. The Elementary School Journal, 105(1), 11-30.
  • Hill, H., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kösece, P. ve Taşkaya, S. M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersi öğretim yöntemlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 955-970.
  • Kurnik, Z. (2008). The Scientific Approach to Teaching Math. Metodika, 17(2), 421-432.
  • Olkun, S. (2005). Türkiye’de İlköğretim Düzeyinde Matematik Eğitimine Program ve İşleniş Açısından Genel ve Eleştirel Bir Bakış. (Ed. A. Altun ve S. Olkun). Güncel Gelişmeler Işığında İlköğretim: Matematik Fen Teknoloji Yönetim, 60-76. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özer, B. (2013). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin öğretim kuram, strateji yöntem ve tekniklerinin farkında olma ve kullanma düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 197-211.
  • Öztürk, T. ve Güven, B. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Pesen, C., Odabaş, A., & Bindak, R. (2000). İlköğretim okullarında kullanılan matematik öğretim yöntemleri üzerine. Eğitim ve Bilim, 25(118), 32-34.
  • Rockoff, J. E., Jacob, B. A., Kane, T. J., & Staiger, D. O. (2011). Can you recognize an effective teacher when you recruit one? Education Finance and Policy, 6(1), 43-74.
  • Rowan, B., Chiang, F.-S., & Miller, R. J. (1997). Using research on employees’performance to study the effects of teachers on students’ achievement. Sociology of Education, 70, 256-284. http://dx.doi.org/10.2307/2673267
  • Sağlam, G. (2011). 6-7-8. Sınıf matematik öğretmenlerinin öğretim yöntem/teknik ve materyallerine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakallı, M., Hürsen, Ç. & Özçınar, Z. (2006). Öğretmen adaylarının gözlemlerine göre öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma sıklıkları. In 6th International Educational Technology Conference. 19-21 April 2006. Eastern Mediterranean University, Famagusta-North Cyprus.
  • Soylu, Y. (2009). Sınıf öğretmen adaylarının matematik derslerinde öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilme konusundaki yeterlilikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 1-16.
  • Temizöz, Y. ve Özgün Koca, S. A. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
  • Toptaş, V. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(166), 116-128.
  • Ünal, M. (2017). Preferences of Teaching Methods and Techniques in Mathematics with Reasons. Universal Journal of Educational Research, 5 (2), 194-205.
  • Yıldız, S. (2008). Özel Eğitim Sınıflarında Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yulu, Ö. (2014). Ortaöğretim matematik öğretiminde öğretmenlerin öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki yeterlilikleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 1 - 12, 30.04.2020
https://doi.org/10.17679/inuefd.467893

Öz

Araştırma, sınıf öğretmenlerinin matematik derslerindeki yöntem ve teknikleri kullanma konusunda kendilerini nasıl gördükleri ve tercih sıralarını belirlemek amacıyla sınıf öğretmenleriyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanmış olan “Kişisel Bilgi Formu” ve Soylu (2009) tarafından geliştirilen çok yeterli, yeterli ve yetersiz derecelerinden oluşan bir form ile toplanmıştır. Veriler, hem sınıf öğretmenlerinin görüşleri alınarak hem de sınıf öğretmeni adaylarının gözlem yaptıkları uygulama sınıf öğretmenlerini değerlendirmeleriyle oluşturulmuştur. Tarama modeli ile yürütülen bu araştırma verileri SPSS 16 ile analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde yüzde-frekans kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, sınıf öğretmenleri ‘soru-cevap’ ve ‘gösterip-yaptırma’da kendilerini çok yeterli; ‘kurallar’ ve ‘tanımlar’da yeterli görmektedirler. Sınıf öğretmenlerinin matematikte bir konuyu öğretirken en çok tercih ettikleri yöntem ve tekniklere bakıldığında ise; ‘işbirlikçi’, ‘düz anlatım’, ‘soru cevap’, ‘gösterip-yaptırma’ , ‘problem çözme ve kurma’yı kullandıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Altun, M. (2005). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi. Bursa: Alfa Basım Yayınları
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. Sınıflar). Ankara: Pegem Akademi.
  • Clotfelter, C. T., Ladd, H. F.,& Vigdor, J. L. (2007). How and why do teacher credentials matter for student achievement? National Bureau of Economic Research Working Paper No. 12828.
  • Çakmak, M. (2005). ‘İlköğretimde etkili matematik öğretimi ve öğretmen rolleri’. Ed. A. Altun ve S. Olkun). Güncel Gelişmeler Işığında İlköğretim: Matematik Fen Teknoloji Yönetim, 38-57. Ankara: Anı Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirezen, S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin öğretim stratejileri ile öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, C. (2003). Sınıf öğretmenlerinin derslere ilişkin görüşleri ve tercih ettikleri öğretim yöntemleri (İstanbul Örneği). İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, 31-48.
  • Doğan, S. (2009). An investigation of pre-service elementary mathematics teachers’ views and reflections about elementary mathematics classes based on their observations in school experience courses. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hill, H., Schilling, S., & Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers’ mathematics knowledge for teaching. The Elementary School Journal, 105(1), 11-30.
  • Hill, H., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kösece, P. ve Taşkaya, S. M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersi öğretim yöntemlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 955-970.
  • Kurnik, Z. (2008). The Scientific Approach to Teaching Math. Metodika, 17(2), 421-432.
  • Olkun, S. (2005). Türkiye’de İlköğretim Düzeyinde Matematik Eğitimine Program ve İşleniş Açısından Genel ve Eleştirel Bir Bakış. (Ed. A. Altun ve S. Olkun). Güncel Gelişmeler Işığında İlköğretim: Matematik Fen Teknoloji Yönetim, 60-76. Ankara: Anı Yayınları.
  • Özer, B. (2013). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin öğretim kuram, strateji yöntem ve tekniklerinin farkında olma ve kullanma düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 197-211.
  • Öztürk, T. ve Güven, B. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Pesen, C., Odabaş, A., & Bindak, R. (2000). İlköğretim okullarında kullanılan matematik öğretim yöntemleri üzerine. Eğitim ve Bilim, 25(118), 32-34.
  • Rockoff, J. E., Jacob, B. A., Kane, T. J., & Staiger, D. O. (2011). Can you recognize an effective teacher when you recruit one? Education Finance and Policy, 6(1), 43-74.
  • Rowan, B., Chiang, F.-S., & Miller, R. J. (1997). Using research on employees’performance to study the effects of teachers on students’ achievement. Sociology of Education, 70, 256-284. http://dx.doi.org/10.2307/2673267
  • Sağlam, G. (2011). 6-7-8. Sınıf matematik öğretmenlerinin öğretim yöntem/teknik ve materyallerine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakallı, M., Hürsen, Ç. & Özçınar, Z. (2006). Öğretmen adaylarının gözlemlerine göre öğretmenlerin öğretim yöntemlerini kullanma sıklıkları. In 6th International Educational Technology Conference. 19-21 April 2006. Eastern Mediterranean University, Famagusta-North Cyprus.
  • Soylu, Y. (2009). Sınıf öğretmen adaylarının matematik derslerinde öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilme konusundaki yeterlilikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(11), 1-16.
  • Temizöz, Y. ve Özgün Koca, S. A. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ve Buluş Yoluyla Öğrenme Yaklaşımı Konusundaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
  • Toptaş, V. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersinde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(166), 116-128.
  • Ünal, M. (2017). Preferences of Teaching Methods and Techniques in Mathematics with Reasons. Universal Journal of Educational Research, 5 (2), 194-205.
  • Yıldız, S. (2008). Özel Eğitim Sınıflarında Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretiminde Kullanılan Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yulu, Ö. (2014). Ortaöğretim matematik öğretiminde öğretmenlerin öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki yeterlilikleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Deringöl 0000-0003-3030-7049

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deringöl, Y. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-12. https://doi.org/10.17679/inuefd.467893
AMA Deringöl Y. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. INUEFD. Nisan 2020;21(1):1-12. doi:10.17679/inuefd.467893
Chicago Deringöl, Yasemin. “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem Ve Teknikler”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, sy. 1 (Nisan 2020): 1-12. https://doi.org/10.17679/inuefd.467893.
EndNote Deringöl Y (01 Nisan 2020) Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 1 1–12.
IEEE Y. Deringöl, “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler”, INUEFD, c. 21, sy. 1, ss. 1–12, 2020, doi: 10.17679/inuefd.467893.
ISNAD Deringöl, Yasemin. “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem Ve Teknikler”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (Nisan 2020), 1-12. https://doi.org/10.17679/inuefd.467893.
JAMA Deringöl Y. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. INUEFD. 2020;21:1–12.
MLA Deringöl, Yasemin. “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem Ve Teknikler”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 21, sy. 1, 2020, ss. 1-12, doi:10.17679/inuefd.467893.
Vancouver Deringöl Y. Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Derslerinde Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. INUEFD. 2020;21(1):1-12.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.