Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher Candidates' Viewpoints Regarding General Competencies for Teaching Profession and the Necessity Level of Teaching Profession Courses

Yıl 2020, , 545 - 566, 20.10.2020
https://doi.org/10.18009/jcer.739602

Öz

In this study, the relationship between the general competencies for teaching profession and teacher training programs in Turkey were investigated. The data were collected from 304 undergraduate students studying at a faculty of education in a state university. In order to collect data a scale consisting of the statements in general competencies for teaching profession and a list of elective and mandatory courses in the renewed teacher training program were used. The results revealed that students’ competency levels were high. However, the correlation between the competency levels and the GPA of the students was weak. It was also found that pre-school teaching department students had significantly higher competency scores than the other students’. Lastly, it was found that the most required course was “Teaching Practice I-II” and the least required course was “The Philosophy of Education” from the participants’ point of view.

Kaynakça

  • Adem, M. (1995). Demokratik, laik ve çağdaş eğitim politikası. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Ateş, M. (2015). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, (41), 293-301.
  • Bhargava, A., & Pathy, M. (2011). Perception of student teachers about teaching competencies. American International Journal of Contemporary Research, 1(1), 77-81.
  • Cornell, R. A. (1989). Standards for College and University Learning Resources Programs. Technology in Instruction. Washington, D.C.: Association for Educational Communications and Technology.
  • Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F., & Ellett, C. D. (2008). Measuring teachers’ self-efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and teacher education, 24(3), 751-766.
  • Dilci, T., & Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 245-265.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Third Edition. Sage Publication.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education with PowerWeb (6th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Gürbüztürk, O., & Şad, S. N. (2009). Student teachers? Beliefs about teaching and their sense of self efficacy: A descriptive and comparative analysis. Inönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 201-226.
  • Ilanlou, M., & Zand, M. (2011). Professional competencies of teachers and the qualitative evaluation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1143-1150.
  • Kahyaoğlu, M., & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Koster, B., & Dengerink, J. (2001). Towards a professional standard for Dutch teacher educators. European Journal of Teacher Education, 24(3), 343-354.
  • Leigh, A., & Mead, S. (2005). Lifting Teacher Performance. Policy Report. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED491196.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). 2023 eğitim vizyonu. Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
  • Numanoğlu, G., & Bayır, Ş. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin görüşleri. Journal of Kırşehir Education Faculty, 10(1), 197-212.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2002). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Erişim adresi:https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
  • Pantić, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education–Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and teacher education, 26(3), 694-703.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Shanmugam, P. N. (2016). A Study on Differential Aptitude and Teaching Competency of Student Teachers in Kancheepuram District. Journal of Education and Practice, 7(13), 87-88.
  • Shulman, L. S. (2016). What teachers should know and be able to do. Erişim adresi http://accomplishedteacher.org/wp-content/uploads/2016/12/NBPTS-What-Teachers-Should-Know-and-Be-Able-to-Do-.pdf
  • Süral, S. (2015). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programındaki derslerin gerekliliği ve işe vurukluk düzeyleri hakkındakı görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 34-43.
  • Şahin, Ç, & Kartal, O. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 164-179.
  • Taşgın, A., & Sönmez, S. (2013). Evaluation of general qualifications of teaching profession according to classroom teachers and classroom teacher candidates' opinions. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 80-90.
  • Türk Eğitim Derneği (2009). Öğretmen yeterlikleri özet raporu. Erişim adresi: http://portal.ted.org.tr/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.pdf
  • Ülper, H. & Bağcı, H., (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine dönük öz yeterlik algıları. Turkish Studies (Elektronik), 7(2), 1115-1131.
  • Ünlü, İ., Kaşkaya, A. & Kızılkaya, M. F. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18(2), 651-668
  • World Bank. (2005). Learning to teach in the knowledge society. Erişim adresi http://documents.worldbank.org/curated/en/748131468339060098/Vietnam-Learning-to-teach-in-a-knowledge-society
  • Yavuzer, Y., Dikici, A., Çalışkan, M., & Aytekin, H., (2006). Sınıf öğretmenliği mezunlarının öğretmen yetiştirme programlarından yararlanma düzeylerine ilişkin görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 35-41
  • Yenen, E. T., & Kılınç, H. H. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767-2787.
  • Yıldırım, H. (2002). Toplam kalite yönetiminin temel kavramları. Öneri Dergisi, 5(17), 191-202.

Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Meslek Bilgisi Derslerinin Gereklilik Düzeyi ve Öğretmenlik Mesleği Yeterlikleri

Yıl 2020, , 545 - 566, 20.10.2020
https://doi.org/10.18009/jcer.739602

Öz

Bu çalışmada, öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri ile öğretmen yetiştirme programları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırmanın verileri bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan 304 lisans öğrencisinden toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak öğretmen mesleki yeterliklerinden oluşan bir ölçek ve yenilenen öğretmen eğitim programındaki seçmeli ve zorunlu derslerin listesi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin yeterlik düzeylerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Ancak, öğrencilerin yeterlik düzeyleri ile genel not ortalamaları arasındaki korelasyonun düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, okul öncesi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yeterlik puanlarının diğer öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Son olarak, en gerekli meslek bilgisi dersinin “Öğretmenlik Uygulaması I-II”, en az gerekli görülen meslek bilgisi dersinin ise “Eğitim Felsefesi” olduğu belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Adem, M. (1995). Demokratik, laik ve çağdaş eğitim politikası. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Ateş, M. (2015). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, (41), 293-301.
  • Bhargava, A., & Pathy, M. (2011). Perception of student teachers about teaching competencies. American International Journal of Contemporary Research, 1(1), 77-81.
  • Cornell, R. A. (1989). Standards for College and University Learning Resources Programs. Technology in Instruction. Washington, D.C.: Association for Educational Communications and Technology.
  • Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F., & Ellett, C. D. (2008). Measuring teachers’ self-efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and teacher education, 24(3), 751-766.
  • Dilci, T., & Yıldız, H. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine ilişkin inançları. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), 245-265.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Third Edition. Sage Publication.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education with PowerWeb (6th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Gürbüztürk, O., & Şad, S. N. (2009). Student teachers? Beliefs about teaching and their sense of self efficacy: A descriptive and comparative analysis. Inönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 201-226.
  • Ilanlou, M., & Zand, M. (2011). Professional competencies of teachers and the qualitative evaluation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1143-1150.
  • Kahyaoğlu, M., & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Koster, B., & Dengerink, J. (2001). Towards a professional standard for Dutch teacher educators. European Journal of Teacher Education, 24(3), 343-354.
  • Leigh, A., & Mead, S. (2005). Lifting Teacher Performance. Policy Report. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED491196.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). 2023 eğitim vizyonu. Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
  • Numanoğlu, G., & Bayır, Ş. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin görüşleri. Journal of Kırşehir Education Faculty, 10(1), 197-212.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2002). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Erişim adresi:https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39
  • Pantić, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education–Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and teacher education, 26(3), 694-703.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Shanmugam, P. N. (2016). A Study on Differential Aptitude and Teaching Competency of Student Teachers in Kancheepuram District. Journal of Education and Practice, 7(13), 87-88.
  • Shulman, L. S. (2016). What teachers should know and be able to do. Erişim adresi http://accomplishedteacher.org/wp-content/uploads/2016/12/NBPTS-What-Teachers-Should-Know-and-Be-Able-to-Do-.pdf
  • Süral, S. (2015). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programındaki derslerin gerekliliği ve işe vurukluk düzeyleri hakkındakı görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 34-43.
  • Şahin, Ç, & Kartal, O. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 164-179.
  • Taşgın, A., & Sönmez, S. (2013). Evaluation of general qualifications of teaching profession according to classroom teachers and classroom teacher candidates' opinions. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 80-90.
  • Türk Eğitim Derneği (2009). Öğretmen yeterlikleri özet raporu. Erişim adresi: http://portal.ted.org.tr/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.pdf
  • Ülper, H. & Bağcı, H., (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine dönük öz yeterlik algıları. Turkish Studies (Elektronik), 7(2), 1115-1131.
  • Ünlü, İ., Kaşkaya, A. & Kızılkaya, M. F. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18(2), 651-668
  • World Bank. (2005). Learning to teach in the knowledge society. Erişim adresi http://documents.worldbank.org/curated/en/748131468339060098/Vietnam-Learning-to-teach-in-a-knowledge-society
  • Yavuzer, Y., Dikici, A., Çalışkan, M., & Aytekin, H., (2006). Sınıf öğretmenliği mezunlarının öğretmen yetiştirme programlarından yararlanma düzeylerine ilişkin görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 35-41
  • Yenen, E. T., & Kılınç, H. H. (2018). Öğretmenlerin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2767-2787.
  • Yıldırım, H. (2002). Toplam kalite yönetiminin temel kavramları. Öneri Dergisi, 5(17), 191-202.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Öztürk Akçaoğlu 0000-0003-2155-4822

Erkan Külekçi 0000-0001-8486-230X

Ezgi Mor Dirlik 0000-0003-0250-327X

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Akçaoğlu, M. Ö., Külekçi, E., & Mor Dirlik, E. (2020). Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Meslek Bilgisi Derslerinin Gereklilik Düzeyi ve Öğretmenlik Mesleği Yeterlikleri. Journal of Computer and Education Research, 8(16), 545-566. https://doi.org/10.18009/jcer.739602

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "