The concept of media literacy has developed into a sophisticated and dynamic field which attracts researchers from social science disciplines including communication and education. Multiple scholars have tried to define media literacy, but their definitions show both disciplinary viewpoints and changing communication requirements. The emergence of new media and multimodal communication requires a redefinition of current media literacy frameworks. This research conducts a systematic review of media literacy and new media literacy research to identify major similarities and differences and emerging trends through qualitative analysis of academic studies. The article examines the educational aspects of social media through multiple academic disciplines. Social media literacy requires immediate attention, yet experts disagree about the essential principles needed to develop educational programs. The main difference between traditional media literacy and new media literacy lies in their focus on content analysis versus user-generated content creation. The research provides a fresh understanding of social media literacy by identifying both commonalities and distinctions between media literacy and social media literacy.
Media literacy new media literacy social media literacy media digital literacy digital age
Acknowledgement Due to the scope and method of the study, ethics committee permission was not required.
The concept of media literacy has developed into a sophisticated and dynamic field which attracts researchers from social science disciplines including communication and education. Multiple scholars have tried to define media literacy, but their definitions show both disciplinary viewpoints and changing communication requirements. The emergence of new media and multimodal communication requires a redefinition of current media literacy frameworks. This research conducts a systematic review of media literacy and new media literacy research to identify major similarities and differences and emerging trends through qualitative analysis of academic studies. The article examines the educational aspects of social media through multiple academic disciplines. Social media literacy requires immediate attention, yet experts disagree about the essential principles needed to develop educational programs. The main difference between traditional media literacy and new media literacy lies in their focus on content analysis versus user-generated content creation. The research provides a fresh understanding of social media literacy by identifying both commonalities and distinctions between media literacy and social media literacy.
Media literacy new media literacy social media literacy media digital literacy digital age
This study has been conducted in accordance with all ethical standards, with sources properly cited, and informed consent obtained in cases involving human participants, ensuring confidentiality and anonymity
There are not any supporting institutions
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
| Bölüm | İnceleme Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "