The objective of this study is to examine the impact of various variables on the problematic use of mobile phones among secondary school students and the approaches of students to studying. The data were collected through three instruments: (1) Personal Information Form, (2) Problematic Use of Mobile Phones Scale, and (3) Study Process Questionnaire. Following the acquisition of the requisite permissions, these instruments were administered to students from two public schools. The findings of the study indicate that gender, grade level, daily internet use, mobile phone purpose, and ownership significantly affect problematic phone use. Female students exhibited a higher prevalence of problematic mobile phone use, primarily for social media and music, while male students predominantly used mobile phones for gaming. The study also found that higher grade levels and increased daily Internet use contribute to problematic phone use. A notable finding is that students who adopt a surface study approach exhibit a higher incidence of problematic phone use, while those who adopt a deep study approach demonstrate a lower frequency of such use.
Problematic use of mobile phones approaches to studying social studies secondary school students
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Afyon Kocatepe University Ethics Committee of Social and Human Sciences The date and number of the ethical assessment decision: 20.11.2024-317612
I would like to thank Fatih Aktuğ for his contributions to the data collection process.
The objective of this study is to examine the impact of various variables on the problematic use of mobile phones among secondary school students and the approaches of students to studying. The data were collected through three instruments: (1) Personal Information Form, (2) Problematic Use of Mobile Phones Scale, and (3) Study Process Questionnaire. Following the acquisition of the requisite permissions, these instruments were administered to students from two public schools. The findings of the study indicate that gender, grade level, daily internet use, mobile phone purpose, and ownership significantly affect problematic phone use. Female students exhibited a higher prevalence of problematic mobile phone use, primarily for social media and music, while male students predominantly used mobile phones for gaming. The study also found that higher grade levels and increased daily Internet use contribute to problematic phone use. A notable finding is that students who adopt a surface study approach exhibit a higher incidence of problematic phone use, while those who adopt a deep study approach demonstrate a lower frequency of such use.
Problematic use of mobile phones approaches to studying social studies secondary school students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "