This mixed-methods study aimed to investigate the effects of AI-enhanced English writing instruction on the writing anxiety levels of 7th-grade students. The study was conducted in a public middle school in Zonguldak, Türkiye, with a total of 41 participants. Over the course of 12 weeks, students engaged in weekly one-hour writing sessions supported by AI tools, primarily ChatGPT. Quantitative data were collected using the Writing Anxiety Scale, while qualitative data were obtained through semi-structured questions administered before and after the intervention. Thematic content analysis of qualitative responses confirmed these findings, indicating that students felt less anxious, more motivated, and increasingly confident throughout the intervention. Participants described the AI tools as supportive, particularly in helping them generate ideas, correct mistakes, and organize their writing more effectively. The integration of AI technologies was found to reduce both emotional and cognitive barriers to writing, suggesting that AI-enhanced instruction can be a valuable resource in English language classrooms.
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Zonguldak Bülent Ecevit University, Social and Humanities Scientific Research and Publication Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 26.05.2025/603974
This mixed-methods study aimed to investigate the effects of AI-enhanced English writing instruction on the writing anxiety levels of 7th-grade students. The study was conducted in a public middle school in Zonguldak, Türkiye, with a total of 41 participants. Over the course of 12 weeks, students engaged in weekly one-hour writing sessions supported by AI tools, primarily ChatGPT. Quantitative data were collected using the Writing Anxiety Scale, while qualitative data were obtained through semi-structured questions administered before and after the intervention. Thematic content analysis of qualitative responses confirmed these findings, indicating that students felt less anxious, more motivated, and increasingly confident throughout the intervention. Participants described the AI tools as supportive, particularly in helping them generate ideas, correct mistakes, and organize their writing more effectively. The integration of AI technologies was found to reduce both emotional and cognitive barriers to writing, suggesting that AI-enhanced instruction can be a valuable resource in English language classrooms.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "