Son yıllarda teknoloji alanında yaşanan hızlı gelişmeler, kitapları ve defterleri cep telefonu ve tabletlerin içine
yerleştirdiği gibi sözlükleri de bu küçük kutulara sığdırmıştır. Eskiden taşımakta zorlandığımız kocaman
sözlüklerin yerini birkaç dokunuşla istediğimiz kelimeye ulaşabildiğimiz mobil sözlükler almıştır. Sahip olduğu
görsel ve işitsel içerikler ile mobil sözlükler, sözcük öğretimi için önemli bir kaynak durumuna gelmiştir. Bu
kaynağın daha verimli bir şekilde kullanılması ve bundan daha etkin bir şekilde yararlanılması için gerekli
çalışmaların yapılması gerekmektedir. Buradan hareketle bu çalışmada mobil sözlüklerin sözcük öğretiminde
kullanılması üzerinde durulmuştur. Öncelikle öğrencilerin mobil sözlüklere karşı bakış açıları ve bu
uygulamaları kullanma sıklıkları ortaya konularak sözcük öğretimindeki avantajları ve sınırlılıkları tespit
edilmeye çalışılmıştır. Ortaya çıkan veriler ışığında mobil sözlüklerin daha etkili bir ders materyali olarak
kullanılmasının yolları aranmıştır. Bu amaçla 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Marmara Üniversitesi Fen
Edebiyat Fakültesi Almanca, Fransızca ve İngilizce Mütercim Tercümanlık bölümlerinde öğrenim gören 22
öğrenciye bir anket uygulanmıştır. Kullanılan anket formu alan yazın taranarak ve uzman görüşü alınarak
hazırlanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde Betimsel İstatistik Tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonunda
öğrencilerin hemen hemen tamamına yakını mobil sözlükleri sözcük öğrenmek amacıyla sık sık kullandıklarını
belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler bu uygulamaların avantajları ve sınırlılıklarını da ortaya koymuşlardır. Bu
çalışmanın mobil sözlüklerin sözcük öğretiminde daha verimli kullanılması konusundaki çalışmalara katkı
sağlayacağı umulmaktadır.
Mobil sözlükler sözcük öğretimi yabancı dil mobil öğrenme sözlük uygulamaları
In recent years, rapid developments in technology has placed books and notebooks into the mobile phones and tablets and also the dictionaries into these small boxes. Giant dictionaries, which we once barely managed to carry, have been replaced by mobile dictionaries through which we can reach any words we want with only few touches. Mobile dictionaries with their audiovisual contents, has became an important source for vocabulary teaching. Further required studies are needed to use this source in a more efficient way and benefit from it more effectively. Starting from this point, this study elaborates on the use of mobile dictionaries in vocabulary teaching. In the first place, advantages and the limits of the use of these dictionaries in vocabulary teaching are tried to be determined by looking at the approaches of students to them and how frequent they are used. In light of the emerging data, new ways are sought to use these dictionaries as more efficient teaching material. To this end, a survey was conducted to seventy-eight students studying in German, French and English Translation and Interpreting Departments of Faculty of Arts and Sciences at Marmara University in 2015-2016 academic year. Survey form was prepared by receiving opinion of an expert and reviewing related literature. Descriptive statistic techniques were used in the analysis of data gathered. At the end of the study, almost all students expressed that they were constantly using mobile dictionaries to learn vocabulary. Besides, students put forth the advantages and limits of them. We hope this study will make contribution to studies regarding more efficient way to use of these dictionaries in vocabulary teaching.
Diğer ID | JA64TR48RU |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 1 |