BibTex RIS Kaynak Göster

AİLE İÇİ İLETİŞİM VE SİBER YAŞAM: TEORİK BİR ÇÖZÜMLEME

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 2, 263 - 277, 01.05.2014

Öz

Toplumu en fazla etkileyen ve toplumun en küçük birimi olan aile kurumu, bireyleri arasında kan bağı temel alınarak tanımlanan bir topluluktur. Aile kurumunun temelinde aile bireylerinin etkileşimi, iletişimi ve gelişimi yatmaktadır. Her bireyin özel olduğu gibi her aile de özeldir ve kendine özgü bir işleyişi vardır. Aile, hayata bir birey olarak gözlerini açan çocuğa, ilk duygusal dersleri veren, bireyin kendini nasıl gerçekleştireceğini öğreten okuldur. Bu nedenle çocuk yetiştirmenin temelinde aile içi iletişim ve etkileşim yatmaktadır. Bu yüzden aile içi iletişim konusunda birçok araştırma ve çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada da; aile, iletişim kavramları ile birlikte aile yaşamı için önem taşıyan aile içi iletişim, aile içi iletişimi engelleyen unsurlar, aile içi şiddet, aile içi iletişimin çocuklar açısından önemi ve günümüzde siber yaşamın aile içi iletişime etkisi konuları çeşitli boyutlarıyla irdelenerek bir takım öneriler sıralanmıştır.

Kaynakça

  • Acat, M. (2012). “Aile İçi Uyumlu Etkileşim”,T.C Anadolu Üniversitesi Yayını No:2688, Açıköğretim Fakültesi Yayını No:1654, Eskişehir.
  • Ayrancı, Ü., Günay, Y. ve Ünlüoğlu, İ. (2002). “Hamilelikte aile içi eş şiddeti: Birinci basamak sağlık kurumuna başvuran kadınlar arasında bir araştırma” Anadolu Psikiyatri Dergisi, no:3 , 75-87.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2001). Bedenin dili. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Belen, F.(2010). “Aile İçi İletişime Manevi Psiko-Sosyal Yaklaşım”, Yüksek Lisans Tezi,Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Canel, A (2012).Evlilikte İletişim ve Yaşam Becerileri, Nakış Yayınevi, İstanbul.
  • Canel, A (2012).Aile Yaşam Becerileri, Nakış Yayınevi, İstanbul.
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R. “Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,199- 207.
  • Çetınkaya, Z. (2011). “Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesİ..”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 567- 576.
  • Çevık, D. B. (2011). “Müzik öğretmeni adaylarının iletişim becerileri”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1- 13.
  • Dökmen, Ü.(2005). İletişim Çatışmaları ve Empati,31. Baskı,Sistem Yayınları, 2005, İstanbul.
  • Ekşi, F. ve Ümmet, D (2013). ,” Bir Kişilerarası İletişim Problemi Olarak İnternet Bağımlılığı ve Siber Zorbalık: Psikolojik Danışma Açısından Değerlendirilmesi” Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt 11, No. 25, 91-115.
  • Evirgen, N (2010). “Aile İçi Örüntülerin Çocukların Algıları Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Göçmenler, H (2011). “Beden dilinin yabancılara Türkçe öğretiminde etkisi”, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Gökdağ, Rüçhan, K (1999). “Çocuk – Aile İletişiminde Çıkan Sorunların Tanımlanması ve Tedavileri”,İletişimOrtamlarında Çocuk – Birey Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Anadolu Üniversitesiİletişim Bilimleri Fakültesi, s. 43, 13/15 Nisan, 1999, Eskişehir. Aile Tedavilerinin Yeri, Önemi ve Aile
  • Görgün Baran, A (2004). “Türkiye’de Aile İçi İletişim ve İlişkiler üzerine Bir Model Denemesi”, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Sayı:1, Güz 2004, Ankara.
  • Güven, A (2013). Çocukta Benlik Gelişiminde Aile İçi İletişimin Rolü: İslam Dini Açısından Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB, (2007). “Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Aile Ve Çocuk” T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara
  • Özgentürk, İ. , Karğın , V. ve Baltacı , H (2012). , “Aile İçi Şiddet Ve Şiddetin Nesilden Nesile İletilmesi”, Polis Bilimleri Dergisi Cilt:14, sayı:4, sayfa:55-77.
  • Özmen, F (2007).Algılanan Aile İçi İletişim Biçimlerinin Ergenlerin Benlik Saygısına Etkisi ve Bir Uygulama Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tekinalp, Ş., & Uzun , R (2006). İletişim araştırma ve kuramları . İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tezel, A (2004). , “Aile İçi İletişim” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN:1303- 5134.
  • Ünlü, H (2007). Sünnette Aile İçi İletişim, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, N (2013). “Aile İçi İletişim Ve Sağlıklı İletişim Önerileri” www.sksdb.hacettepe.edu.tr , 12/11/2013, 14:46

Intra-Family Communication and Cyber Life: A Theoretical Analysis

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 2, 263 - 277, 01.05.2014

Öz

Family affecting the society most and being the smallest unit of society is a community identified by taking the blood relation among individuals into consideration. Individuals’ interaction, communication and development lie behind the family. As each individual, the family is also unique and has its own running. Family is a school instructing the child coming into the world as an individual in first emotional subjects and teaching how to realize himself. That is why; intra family communication and interaction lie behind bringing up a child. Therefore, there are many studies conducted in intra family communication. In current study; family, intra family communication along with concepts of communication, factors hindering intra family communication, violence in the family, the importance of intra family communication with regards to children and the effect of cyber life on intra family communication are examined with several dimensions and came up with some suggestions

Kaynakça

  • Acat, M. (2012). “Aile İçi Uyumlu Etkileşim”,T.C Anadolu Üniversitesi Yayını No:2688, Açıköğretim Fakültesi Yayını No:1654, Eskişehir.
  • Ayrancı, Ü., Günay, Y. ve Ünlüoğlu, İ. (2002). “Hamilelikte aile içi eş şiddeti: Birinci basamak sağlık kurumuna başvuran kadınlar arasında bir araştırma” Anadolu Psikiyatri Dergisi, no:3 , 75-87.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2001). Bedenin dili. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Belen, F.(2010). “Aile İçi İletişime Manevi Psiko-Sosyal Yaklaşım”, Yüksek Lisans Tezi,Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Canel, A (2012).Evlilikte İletişim ve Yaşam Becerileri, Nakış Yayınevi, İstanbul.
  • Canel, A (2012).Aile Yaşam Becerileri, Nakış Yayınevi, İstanbul.
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R. “Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,199- 207.
  • Çetınkaya, Z. (2011). “Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesİ..”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 567- 576.
  • Çevık, D. B. (2011). “Müzik öğretmeni adaylarının iletişim becerileri”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1- 13.
  • Dökmen, Ü.(2005). İletişim Çatışmaları ve Empati,31. Baskı,Sistem Yayınları, 2005, İstanbul.
  • Ekşi, F. ve Ümmet, D (2013). ,” Bir Kişilerarası İletişim Problemi Olarak İnternet Bağımlılığı ve Siber Zorbalık: Psikolojik Danışma Açısından Değerlendirilmesi” Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt 11, No. 25, 91-115.
  • Evirgen, N (2010). “Aile İçi Örüntülerin Çocukların Algıları Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Göçmenler, H (2011). “Beden dilinin yabancılara Türkçe öğretiminde etkisi”, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Gökdağ, Rüçhan, K (1999). “Çocuk – Aile İletişiminde Çıkan Sorunların Tanımlanması ve Tedavileri”,İletişimOrtamlarında Çocuk – Birey Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Anadolu Üniversitesiİletişim Bilimleri Fakültesi, s. 43, 13/15 Nisan, 1999, Eskişehir. Aile Tedavilerinin Yeri, Önemi ve Aile
  • Görgün Baran, A (2004). “Türkiye’de Aile İçi İletişim ve İlişkiler üzerine Bir Model Denemesi”, Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Sayı:1, Güz 2004, Ankara.
  • Güven, A (2013). Çocukta Benlik Gelişiminde Aile İçi İletişimin Rolü: İslam Dini Açısından Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB, (2007). “Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Aile Ve Çocuk” T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara
  • Özgentürk, İ. , Karğın , V. ve Baltacı , H (2012). , “Aile İçi Şiddet Ve Şiddetin Nesilden Nesile İletilmesi”, Polis Bilimleri Dergisi Cilt:14, sayı:4, sayfa:55-77.
  • Özmen, F (2007).Algılanan Aile İçi İletişim Biçimlerinin Ergenlerin Benlik Saygısına Etkisi ve Bir Uygulama Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tekinalp, Ş., & Uzun , R (2006). İletişim araştırma ve kuramları . İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tezel, A (2004). , “Aile İçi İletişim” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN:1303- 5134.
  • Ünlü, H (2007). Sünnette Aile İçi İletişim, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, N (2013). “Aile İçi İletişim Ve Sağlıklı İletişim Önerileri” www.sksdb.hacettepe.edu.tr , 12/11/2013, 14:46
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nihat Çalışkan Bu kişi benim

Mustafa Aslanderen

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalışkan, N., & Aslanderen, M. (2014). AİLE İÇİ İLETİŞİM VE SİBER YAŞAM: TEORİK BİR ÇÖZÜMLEME. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 263-277.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124