The purpose of this study is to demonstrate the learning profiles of
students taking French as a second foreign language at the two following
departments: the department of English Language and Literature, a branch of the
Faculty of Letters and Science, and the department of English Language
Teaching, a branch of the Faculty of Education, Pamukkale University. In this
respect, the focus was placed upon the effort to determine whether or not there
exists a meaningful correspondence between the language learning profiles of
the students and variables such as the first foreign language (L1) they learnt,
gender, class and high schools they graduated from. The population of this
research which was carried out as a general survey model consists of 209
students from first, second, third and forth classes. In carrying out this
research, “The Foreign Language Learning Scale” was used. It was first
developed by Özçelik (2013) and tested for its validity and reliability. It has
been observed that the majority of students has been motivated mainly by future
expectations, career goals and academic developments to give due consideration
to the second foreign language learning, and they have adopted effective
attitudes towards language learning.
Learning learning profile The Foreign Language Learning Scale
Bu araştırmanın amacı, Pamukkale Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi,
İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde ve Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi
Anabilim Dalı’nda öğrenim gören öğrencilerin ikinci yabancı dil (L2) Fransızca
öğrenme profillerini ortaya koymaktır. Bu çerçevede, ilgili bölümlerde öğrenim
gören öğrencilerin dil öğrenme profillerinin birinci yabancı dil (L1),
cinsiyet, sınıf, mezun olunan ortaöğretim kurumu gibi çeşitli değişkenlerle
aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığı betimlenmeye çalışılmıştır. Genel
tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın örneklemi 209 (1., 2., 3. ve 4.
sınıf) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın gerçekleştirilmesinde, Özçelik
(2013) tarafından geliştirilen, geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan “Yabancı Dil Öğrenme Ölçeği” kullanılmıştır. Ana hatlarıyla öğrencilerin
çoğunluğu, gelecek beklentileri, kariyer hedefleri, akademik gelişmeleri takip
etme gibi nedenlerle ikinci yabancı dil öğrenimine gereken önemi verdikleri ve
bunun sonucunda dil öğrenmeye yönelik etkin bir öğrenme tutumu içinde oldukları
gözlemlenmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Diğer ID | 1256 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |