BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN HALK İNANIŞLARININ CİNSİYET VE KONTROL ODAĞIYLA İLİŞKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 2, 717 - 730, 15.07.2016

Öz

Problem Durumu: Bu çalışmanın amacı halk inanışlarının cinsiyet ve kontrol odağı ile ilişkilerini incelemektir. Yöntem: Kesitsel araştırma niteliğindeki bu çalışma 445 üniversite öğrencisi (Kadın=289, Erkek=156) üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, kişisel bilgi formu, halk inanışları listesi ve kontrol odağı ölçeğiyle toplanmıştır. Veri analizleri için ki-kare tekniği kullanılmıştır. Bulgular: Elde edilen sonuçlar halk inanışları ile cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Halk inanışları ile kontrol odağı arasında da anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuç ve Öneriler: Bazı halk inanışlarının kadınlarda ve dış kontrol odağına sahip olanlarda daha yaygın olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbay, O. H. (2012). Tohno hikâyelerinde geçen halk inanışları üzerine bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 87–107.
  • Akova, S. (2011). The relationship between superstitions, metaphors, and advertising” Jour- nal Academic Marketing Mysticism Online, 3, 138–156.
  • Arslan, M. (2010). Paranormal inanç ölçeğinin Türkçe versiyonunun geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 23–40.
  • Arslan, M. (2011). Paranormalizm ve Din. İstanbul: Bilsam.
  • Artun, E. (2011). Türk Halk Bilimi (7. Baskı). Adana: Karahan Kitabevi.
  • Atbaşoğlu, C., Kalaycıoğlu, C., & Nalçacı, E. (2003). Büyüsel düşünce ölçeğinin Türkçe formunun üniversite öğrencilerindeki geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 14, 31–41.
  • Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2002). Research Methods in Clinical Psychology. Chichester: John Willey & Sons.
  • Barut, A. İ (2008). Sporda batıl davranış ve öz yeterlik ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Beytut, D., Muslu, G. K., Başbakal, Z., & Yılmaz, H. B. (2009). Pediatri hemşirelerinin ağrıya ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları. 14. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, 2, 12–18.
  • Boratav, P. N. (1994). 100 Soruda Türk Folkloru. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Bozyiğit, A. F. (1996). Kültürümüzde horoz. Bilig, 3, 117–127.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik (çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Çırakoğlu, O. C., & Tezer, E. (2010). Kontrol odağı ve eleştirisel düşünmenin üniversite öğrencilerinin ilişki doyumsuzluklarına verdikleri tepkiler üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 13, 29–41.
  • Esen Çoban, A., & Hamamcı, Z. (2006). Kontrol odakları farklı ergenlerin karar stratejileri açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 393–402.
  • Çobanoğlu, Ö. (1998). Durmuş Dede örneğinden hareketle yatırların yerinin değiştirilmesinde halk inançlarının durumu üzerine tespitler. Millî Folklor Dergisi, 5, 29–35.
  • Dağ, İ (1999). The relationsips among paranormal beliefs, locus of control and psychopathol- ogy in a turkish college sample. Personality and Individual Differences, 26, 723–737.
  • Dilek, İ. (1996). Altay Türklerinde halk inanışları. Bilig, 3, 97–102.
  • Duymaz, A. (2008). Türk folklorunda dış ruh tasarımı. Bilig, 45, 1–22.
  • Eddy, J. J., Gideonsen, M. D., Mundt, M. P., & O’Halloran, P. (2010). Pediatric folk beliefs of inner-city Black Chicagoans. Journal of The National Medical Association, 102, 696.
  • Ekici, M. (2012). Kuramlar ve Yöntemler Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: Mc Graw Hil.
  • Groth-Marnat, G., & Pegden, J. A (1998). Personality correlates of paranormal belief: Locus of control and sensation seeking. Social Behavior and Personality: an International Jour- nal, 26, 291–296.
  • Güngör, İ. (2005). Popüler kültür ürünü olarak fal. İletişim 21, 169–202.
  • Kalafat, Y. (2008). Teori ve Metod. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Kaplan, S. E., Reneau, J. H., & Whitecotton, S. (2001). The effects of predictive ability in- formation, locus of control, and decision maker involvement on decision aid reliance. Journal of Behavioral Decision Making, 14, 35–50.
  • Köse, A., & Ayten, A. (2009). Bâtıl inanç ve davranışlar üzerine psiko-sosyolojik bir analiz. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9, 45–70.
  • Leach, M., & Fried, J. (1972). Standart Dictionary of Mythology and Legend. San Fransisco: Harper & Row, Publishers.
  • Lindeman, M., & Svedholm, A. M. (2012). “What’s in a term? Paranormal, superstitious, magical and supernatural beliefs by any other name would mean the same. Review of General Psychology, 16, 241–255.
  • Messenger, J. C. (1972) Folk Religion. (ed.Richard M.Dorson). Folklore and Folklife an In- troduction. Chicago: The University Chicago Pres.
  • Ögenler, O., & Yapıcı, G. (2012). Bir grup üniversite öğrencisinin batıl inançlar ve hastalıklara karşı tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 34, 1–8.
  • Pelzer, K. (2002). Paranormal beliefs and personality among black south african students. Social Behavior and Personality: an International Journal, 30, 391–398.
  • Peterson, C. (1978). Locus of control and belief in self-orianted superstitions. The Journal of Social Psychology, 105, 305–306.
  • Randall, T. M., & Desrosiers, M. (1980).Measurement of supernatural belief: Sex differences and locus of control. Journal of Personality, 44, 493–498.
  • Saenko, I. V. (2005). The superstitions of today’s college students”. Russian Education and Society, 47, 76–89.
  • Savaşır, I., & Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kul- lanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Schippers, M., & Von Lange, P. M. (2006). The psychological benefits of superstitious rituals in top sport: a study among top sportpersons. Journal of Applied Social Psychology, 36, 2532–2553.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. S. (2011). Modern Psikoloji Tarihi (çev: Yasemin Aslan). İstan- bul: Kaknüs Yayınları.
  • Strickland, B. (2001). The Gale Encyclopedia of Psychology. Detroit: Gale Group.
  • Swift, A. U., Bailis, D. S., Chipperfield, J. G., Ruthig, J. C., & Newall, N. E. (2008). Gender differences in the adaptive influence of folk beliefs: A longitudinal study of life satisfac- tion in aging. Canadian Journal of Behavioural Science, 40, 104–112.
  • Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins.
  • Tobayck, J. J., Nagot, E., & Miller, M. (1988). Paranormal beliefs and locus of control: a mul- tidimensional examination. Journal of Personality Assesment, 52, 241–246.
  • Ülken, H. Z. (1974). Türk Folklor Araştırmaları. I. Uluslar arası Folklor Semineri, Ankara.
  • Ünal, M. (2004). Türk medyasında halk inanışlarına bakış”. TÜBAR, 16, 43–67.

THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS’ FOLK BELIEFS GENDER AND LOCUS OF CONTROL

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 2, 717 - 730, 15.07.2016

Öz

Objective: The main aim of this study was to investigate the assocations of folk beliefs with gender and Locus of Conrol. Method: This cross sectional study was conducted with 445 university students (289 females and 156 males). Data were collected through information form, a list of folk beliefs and Locus of Conrol scale. Data were analysed employing Chi-square test. Results: Findings revealed a significant relationship between folk beliefs and gender. The study also found some significant relations between folk beliefs and LoC. Conclusion: The study concluded that folk beliefs are widespread among women and those with an external Locus of Conrol.

Kaynakça

  • Akbay, O. H. (2012). Tohno hikâyelerinde geçen halk inanışları üzerine bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 87–107.
  • Akova, S. (2011). The relationship between superstitions, metaphors, and advertising” Jour- nal Academic Marketing Mysticism Online, 3, 138–156.
  • Arslan, M. (2010). Paranormal inanç ölçeğinin Türkçe versiyonunun geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 23–40.
  • Arslan, M. (2011). Paranormalizm ve Din. İstanbul: Bilsam.
  • Artun, E. (2011). Türk Halk Bilimi (7. Baskı). Adana: Karahan Kitabevi.
  • Atbaşoğlu, C., Kalaycıoğlu, C., & Nalçacı, E. (2003). Büyüsel düşünce ölçeğinin Türkçe formunun üniversite öğrencilerindeki geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 14, 31–41.
  • Barker, C., Pistrang, N., & Elliott, R. (2002). Research Methods in Clinical Psychology. Chichester: John Willey & Sons.
  • Barut, A. İ (2008). Sporda batıl davranış ve öz yeterlik ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Beytut, D., Muslu, G. K., Başbakal, Z., & Yılmaz, H. B. (2009). Pediatri hemşirelerinin ağrıya ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları. 14. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, 2, 12–18.
  • Boratav, P. N. (1994). 100 Soruda Türk Folkloru. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Bozyiğit, A. F. (1996). Kültürümüzde horoz. Bilig, 3, 117–127.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik (çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Çırakoğlu, O. C., & Tezer, E. (2010). Kontrol odağı ve eleştirisel düşünmenin üniversite öğrencilerinin ilişki doyumsuzluklarına verdikleri tepkiler üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 13, 29–41.
  • Esen Çoban, A., & Hamamcı, Z. (2006). Kontrol odakları farklı ergenlerin karar stratejileri açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 393–402.
  • Çobanoğlu, Ö. (1998). Durmuş Dede örneğinden hareketle yatırların yerinin değiştirilmesinde halk inançlarının durumu üzerine tespitler. Millî Folklor Dergisi, 5, 29–35.
  • Dağ, İ (1999). The relationsips among paranormal beliefs, locus of control and psychopathol- ogy in a turkish college sample. Personality and Individual Differences, 26, 723–737.
  • Dilek, İ. (1996). Altay Türklerinde halk inanışları. Bilig, 3, 97–102.
  • Duymaz, A. (2008). Türk folklorunda dış ruh tasarımı. Bilig, 45, 1–22.
  • Eddy, J. J., Gideonsen, M. D., Mundt, M. P., & O’Halloran, P. (2010). Pediatric folk beliefs of inner-city Black Chicagoans. Journal of The National Medical Association, 102, 696.
  • Ekici, M. (2012). Kuramlar ve Yöntemler Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: Mc Graw Hil.
  • Groth-Marnat, G., & Pegden, J. A (1998). Personality correlates of paranormal belief: Locus of control and sensation seeking. Social Behavior and Personality: an International Jour- nal, 26, 291–296.
  • Güngör, İ. (2005). Popüler kültür ürünü olarak fal. İletişim 21, 169–202.
  • Kalafat, Y. (2008). Teori ve Metod. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Kaplan, S. E., Reneau, J. H., & Whitecotton, S. (2001). The effects of predictive ability in- formation, locus of control, and decision maker involvement on decision aid reliance. Journal of Behavioral Decision Making, 14, 35–50.
  • Köse, A., & Ayten, A. (2009). Bâtıl inanç ve davranışlar üzerine psiko-sosyolojik bir analiz. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9, 45–70.
  • Leach, M., & Fried, J. (1972). Standart Dictionary of Mythology and Legend. San Fransisco: Harper & Row, Publishers.
  • Lindeman, M., & Svedholm, A. M. (2012). “What’s in a term? Paranormal, superstitious, magical and supernatural beliefs by any other name would mean the same. Review of General Psychology, 16, 241–255.
  • Messenger, J. C. (1972) Folk Religion. (ed.Richard M.Dorson). Folklore and Folklife an In- troduction. Chicago: The University Chicago Pres.
  • Ögenler, O., & Yapıcı, G. (2012). Bir grup üniversite öğrencisinin batıl inançlar ve hastalıklara karşı tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 34, 1–8.
  • Pelzer, K. (2002). Paranormal beliefs and personality among black south african students. Social Behavior and Personality: an International Journal, 30, 391–398.
  • Peterson, C. (1978). Locus of control and belief in self-orianted superstitions. The Journal of Social Psychology, 105, 305–306.
  • Randall, T. M., & Desrosiers, M. (1980).Measurement of supernatural belief: Sex differences and locus of control. Journal of Personality, 44, 493–498.
  • Saenko, I. V. (2005). The superstitions of today’s college students”. Russian Education and Society, 47, 76–89.
  • Savaşır, I., & Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kul- lanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Schippers, M., & Von Lange, P. M. (2006). The psychological benefits of superstitious rituals in top sport: a study among top sportpersons. Journal of Applied Social Psychology, 36, 2532–2553.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. S. (2011). Modern Psikoloji Tarihi (çev: Yasemin Aslan). İstan- bul: Kaknüs Yayınları.
  • Strickland, B. (2001). The Gale Encyclopedia of Psychology. Detroit: Gale Group.
  • Swift, A. U., Bailis, D. S., Chipperfield, J. G., Ruthig, J. C., & Newall, N. E. (2008). Gender differences in the adaptive influence of folk beliefs: A longitudinal study of life satisfac- tion in aging. Canadian Journal of Behavioural Science, 40, 104–112.
  • Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins.
  • Tobayck, J. J., Nagot, E., & Miller, M. (1988). Paranormal beliefs and locus of control: a mul- tidimensional examination. Journal of Personality Assesment, 52, 241–246.
  • Ülken, H. Z. (1974). Türk Folklor Araştırmaları. I. Uluslar arası Folklor Semineri, Ankara.
  • Ünal, M. (2004). Türk medyasında halk inanışlarına bakış”. TÜBAR, 16, 43–67.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43JG57JV
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Hikmet Yazıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazıcı, H. (2016). THE RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS’ FOLK BELIEFS GENDER AND LOCUS OF CONTROL. Kastamonu Education Journal, 22(2), 717-730.

10037