BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM ÖĞRETİM VE BİLİM HİZMETLERİ İŞKOLUNDAKİ SENDİKALAR VE ETKİNLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 3, 1133 - 1150, 15.07.2016

Öz

Bu çalışma Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği 4. Sınıf öğrencilerinin eğitim, öğretim ve bilim işkolundaki sendikalar ve etkinliklerine ilişkin düşüncelerini ortaya koymayı amaçlayan tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 öğretim yılı bahar döneminde Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 34 (11 kız, 23 erkek) öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilerin sorulara verdikleri cevaplar doğrultusunda kodlama yapılmış ve elde edilen verilerin frekansları bulunmuştur. Veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak, öğretmen adaylarının sendikalar ve çalışmalarına ilişkin bazı yanlış bilgilere ve olumsuz düşüncelere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenciler genel olarak sendikaları gerekli bulurken aynı zamanda bu kurumları yalnızca kendi çıkarları için çalışan örgütler olarak değerlendirmektedirler. Diğer yandan, öğrenciler sendikal etkinlikleri genel olarak olumlu karşılamakta ancak bunlara doğrudan katılmayı ya da desteklemeyi düşünmemektedirler.

Kaynakça

  • sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu
  • Akyüz, Y. (1970). Türkiye’de Öğretmen Kuruluşları Hakkında Orijinal Bir Belge İle Unutul- muş Bir Kaynak, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt III, sy.1-4, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’deki Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri (1848-1940, Ankara: Doğan Basımevi.
  • Akyüz, Y. (1980). Öğretmenlerin Örgütlenmesi Türkiye, Fransa, İsviçre’de ve Uluslar arası Düzeyde Kuruluşlar, Etkinlikler, Sorunlar, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Aldemir, E. (2010). Türkiye’de Memur Sendikalarının Avrupa Birliği Sürecinden Beklentile- ri: Eğitim Sendikaları Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Altunya, N. (1998). Türkiye’de Öğretmen Örgütlenmesi, Ankara: Ürün Yayınları.
  • Collier, R. B., & Mahoney, J. (1997). Adding collective actors to collective outcomes: Labor and recent democratization in South America and Southern Europe, Comparative Politics, 29 (2), 285-303.
  • Demiryürek, E. (2008). Eğitim İş Kolunda Faaliyet Gösteren Kamu Sendikalarına Üye Öğ- retmenlerin Eğitim Sürecinde Kazandırılmasını Gerekli Gördükleri Değerlere İlişkin Gö- rüşlerinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dereli, B. (1977). Türkiye’de Sendika Demokrasisi, İstanbul: Güryay Matbaacılık.
  • Gülmez, M. (1990). Memurlar ve Sendikal haklar (Türkiye’de ve Dünya’da), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gülmez, M (1991). Türkiye’de Çalışma İlişkileri, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Gülmez, M. (2002), Kamu Görevlileri Sendika ve Toplu Görüşme Hukuku: 788’den 4688’e: 1926-2001, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Horuz, S. (2005). Türkiye ve Almanya’da Kamu Görevlilerinin Çalışma Koşullarının Belir- lenmesinde Sendikaların Rolleri, Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Anadolu Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Işıklı, A. (1985). Kamu Kesiminde Çalışanların Sendikal Hakları, Ankara: Elektrik Mühen- disleri Odası Yayını.
  • Işıklı, A. (2003). Gerçek Örgütlenme Sendikacılık, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kalkandelen, A.H. (1968). Sendikalar ve Kamu Hizmetlerinde Sendikacılık, Ankara: Şenyuva Matbaası.
  • Kili, S. ve Gözübüyük, Ş (2006). Türk anayasa metinleri: Sened-i İttifaktan Günümüze, An- kara: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları.
  • Koç, Y. (2003). Türkiye İşçi Sınıfı ve Sendikacılık Hareketi Tarihi, İstanbul: Analiz Basın Yayım Dağıtım.
  • Makal, A. (2003). Cumhuriyetin 80. yılında Türkiye’de çalışma ilişkileri: Tartışma metinleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Marshall, T. E. (1991). Citizenship and Social Class, London: Pluto Press.
  • Meydan, M. (1986). Öğretmenlerin Örgütlü Mücadelesi, Abece Dergisi, Aralık 1986, Ankara.
  • Mıhçıoğlu, C. (1968). Türkiye’de Kamu Personeli Sendikaları, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Öcal, L. (1998). Türkiye’de Memur Sendikacılığı: Öğretmen Sendikacılığı Örneği, Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztekin, A. (1989). Türkiye’de Kamu Görevlilerinin Örgütlenme Süreci, Abece Dergisi, Ka- sım 1989, Ankara.
  • Serim, B. (1995). Kamu Görevlilerinin Örgütlenmesinde Hukuksal Boyut, Ankara: Öteki Ya- yınevi.
  • Sülker, K. (1968). 100 Soruda Türkiye’de İşçi Hareketi, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Sülker, K. (1987). Türkiye’de Sendikacılık Tarihi, İstanbul: Bilim Yayıncılık.
  • Talas, C. (1975). Sendikacılık ve Toplum, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Mart- Aralık 1975, Ankara.
  • Ünsal, E.(1999). Kamu Görevlilerinin Sendika Kurma Hakkı Memur Sendikaları, Ankara: Boyut Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2008). Sendikalar ve Kriz, Çalışma ve Toplum, sayı 3, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Basım), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ.S. (2007). Türkiye’de Sendikalılaşma Sürecinde Öğretmen Sendikaları ve Siyaset- le ilişkisi: Adapazarı Örneği, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.

STUDENTS’ OPINIONS ON LABOR UNIONS ORGANIZED IN EDUCATION SCHOOLING AND SCIENCE SECTORS AND ON THEIR ACTIVIES

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 3, 1133 - 1150, 15.07.2016

Öz

The purpose of this research is to revealwhat 4th grades students, which study in department of elementary learning education in Bayburt Education Faculty of Bayburt University, think about the unions, which operate in the fields of education and science, and their activities. The population of the study is comprised of 34 students (11 female and 23 male) from 4th grade in department of elementary learning education in Bayburt Education Faculty during spring term of 2010-2011 academic year. In the study, interviews form that consists of six questions, developed by researchers to determine students’ thoughts about the unions, which operate in the fields of education and science and their activities was used. Interview forms were collected, the encoding was made according to their responses to students. The data were coded and found frequencies, analyzed with descriptive analysis method. According to answers of the subjects it is seen that students have some wrong information and impression about trade unions and their activities. Students think that trade unions are necessity but trade unions are organizations which work only for their own interests. Students don’t think to attend or support trade union activities directly.

Kaynakça

  • sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu
  • Akyüz, Y. (1970). Türkiye’de Öğretmen Kuruluşları Hakkında Orijinal Bir Belge İle Unutul- muş Bir Kaynak, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt III, sy.1-4, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1978). Türkiye’deki Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri (1848-1940, Ankara: Doğan Basımevi.
  • Akyüz, Y. (1980). Öğretmenlerin Örgütlenmesi Türkiye, Fransa, İsviçre’de ve Uluslar arası Düzeyde Kuruluşlar, Etkinlikler, Sorunlar, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Aldemir, E. (2010). Türkiye’de Memur Sendikalarının Avrupa Birliği Sürecinden Beklentile- ri: Eğitim Sendikaları Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Altunya, N. (1998). Türkiye’de Öğretmen Örgütlenmesi, Ankara: Ürün Yayınları.
  • Collier, R. B., & Mahoney, J. (1997). Adding collective actors to collective outcomes: Labor and recent democratization in South America and Southern Europe, Comparative Politics, 29 (2), 285-303.
  • Demiryürek, E. (2008). Eğitim İş Kolunda Faaliyet Gösteren Kamu Sendikalarına Üye Öğ- retmenlerin Eğitim Sürecinde Kazandırılmasını Gerekli Gördükleri Değerlere İlişkin Gö- rüşlerinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dereli, B. (1977). Türkiye’de Sendika Demokrasisi, İstanbul: Güryay Matbaacılık.
  • Gülmez, M. (1990). Memurlar ve Sendikal haklar (Türkiye’de ve Dünya’da), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gülmez, M (1991). Türkiye’de Çalışma İlişkileri, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Gülmez, M. (2002), Kamu Görevlileri Sendika ve Toplu Görüşme Hukuku: 788’den 4688’e: 1926-2001, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Horuz, S. (2005). Türkiye ve Almanya’da Kamu Görevlilerinin Çalışma Koşullarının Belir- lenmesinde Sendikaların Rolleri, Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Anadolu Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Işıklı, A. (1985). Kamu Kesiminde Çalışanların Sendikal Hakları, Ankara: Elektrik Mühen- disleri Odası Yayını.
  • Işıklı, A. (2003). Gerçek Örgütlenme Sendikacılık, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kalkandelen, A.H. (1968). Sendikalar ve Kamu Hizmetlerinde Sendikacılık, Ankara: Şenyuva Matbaası.
  • Kili, S. ve Gözübüyük, Ş (2006). Türk anayasa metinleri: Sened-i İttifaktan Günümüze, An- kara: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları.
  • Koç, Y. (2003). Türkiye İşçi Sınıfı ve Sendikacılık Hareketi Tarihi, İstanbul: Analiz Basın Yayım Dağıtım.
  • Makal, A. (2003). Cumhuriyetin 80. yılında Türkiye’de çalışma ilişkileri: Tartışma metinleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Marshall, T. E. (1991). Citizenship and Social Class, London: Pluto Press.
  • Meydan, M. (1986). Öğretmenlerin Örgütlü Mücadelesi, Abece Dergisi, Aralık 1986, Ankara.
  • Mıhçıoğlu, C. (1968). Türkiye’de Kamu Personeli Sendikaları, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Öcal, L. (1998). Türkiye’de Memur Sendikacılığı: Öğretmen Sendikacılığı Örneği, Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztekin, A. (1989). Türkiye’de Kamu Görevlilerinin Örgütlenme Süreci, Abece Dergisi, Ka- sım 1989, Ankara.
  • Serim, B. (1995). Kamu Görevlilerinin Örgütlenmesinde Hukuksal Boyut, Ankara: Öteki Ya- yınevi.
  • Sülker, K. (1968). 100 Soruda Türkiye’de İşçi Hareketi, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Sülker, K. (1987). Türkiye’de Sendikacılık Tarihi, İstanbul: Bilim Yayıncılık.
  • Talas, C. (1975). Sendikacılık ve Toplum, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Mart- Aralık 1975, Ankara.
  • Ünsal, E.(1999). Kamu Görevlilerinin Sendika Kurma Hakkı Memur Sendikaları, Ankara: Boyut Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. (2008). Sendikalar ve Kriz, Çalışma ve Toplum, sayı 3, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Basım), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ.S. (2007). Türkiye’de Sendikalılaşma Sürecinde Öğretmen Sendikaları ve Siyaset- le ilişkisi: Adapazarı Örneği, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43SF59CE
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Figen Çam Tosun Bu kişi benim

Tarık Soydan

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çam Tosun, F., & Soydan, T. (2016). STUDENTS’ OPINIONS ON LABOR UNIONS ORGANIZED IN EDUCATION SCHOOLING AND SCIENCE SECTORS AND ON THEIR ACTIVIES. Kastamonu Education Journal, 21(3), 1133-1150.