Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Kılavuz Kitap Seçim Kriterlerinin Belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 2, 391 - 402, 15.03.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.389787

Öz









Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin fen
bilimleri dersinde kullandığı yardımcı kaynakların seçiminde dikkate aldıkları
kriterleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Amasya il
merkezinde görev yapmakta olan ve 3. ve 4. sınıfları okutan sınıf öğretmenleri
oluşturmaktadır.  Araştırmanın örneklemini
102 sınıf öğretmenini kapsamıştır. Veri toplama tekniği ankettir. Öğretmenlerin
kılavuz kitap seçim kriterlerini belirlemek için literatürden faydalanılarak
kitap seçim kriterleri ölçeği hazırlanmıştır. Ölçek 70 maddeden ve dış yapı, iç
yapı ve eğitsel özellikler alt boyutlarından oluşmaktadır. SPSS 15.0 programı
kullanılarak verilerin betimsel ve yordamsal analizleri yapılmıştır. Öğretmenler
ders kitabı dışında en çok internet ve yaprak testlerden yararlandıkları,
kılavuz kitapları konu açıklamada kullandıklarını belirtmişlerdir. Ölçekte en
yüksek ortalama puan eğitsel özellikler boyutunda bulunmuştur. Öğretmenlerin genel
olarak“katılıyorum” düzeyinde olumlu görüş bildirdikleri bulunmuştur. En yüksek
ortalamalar kitabın konuyu açıklaması, öğrenciye uygunluğu ve bilgilerin konu
alanına uygunluğu maddelerinde bulunmuştur. 
Kitap seçim kriterleri ölçeği toplam puanları öğretmenlerin cinsiyet ve
mesleki kıdemine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. 



Kaynakça

  • Atıcı, T., Samancı, N. K. & Özel, Ç. A. (2007). İlköğretim fen bilgisi ders kitaplarının biyoloji konuları yönünden eleştirel olarak incelenmesi ve öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 115-131.
  • Aybek, B., Çetin, A. & Başarır, F. (2014). Fen ve teknoloji ders kitabının eleştirel düşünme standartları doğrultusunda analiz edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 313-325.
  • Aydın, O. & Kılıç, Z. (2009). Yeni ilköğretim programı ile ilgili öğretmen görüşleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 30, 47-63.
  • Bakar, E., Keleş, Ö. & Koçakoğlu, M. (2009). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kitap setleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 41-50.
  • Budak, İ. & Budak, A. (2014). Nicel, nitel ve karma araştırmalarsa örnekleme. (Edt. B. Demir) Eğitim araştırmaları nicel nitel ve karma yaklaşımlar, Eğiten Kitap, Ankara.
  • Bülbül, M. Ş.,Peşman, H. & Ünal, C. (2013). Tüm yönleriyle fizik ders kitapları. Pegem Akademi.
  • Ceyhan, E. & Yiğit, B. (2004). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Cohen, L.,Manion, L. &Morrison, K. (2007). ResearchMethods in Education. London: Routhledge.
  • Coşkun, İ .K&Kuglin, J. (Eds.) (1996). Türkiye ve almanya’dailkögretim ders kitapları. Ankara: Bizim Büro Basımevi. 77-85.
  • Demirel, Ö. & Kıroğlu, K. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Öğreti Yayınları.
  • Duruhan, K. & Şan, İ. (2013). Öğretmen adaylarının ÖTMG dersinde proje hazırlama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: İnönü üniversitesi örneği. TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, 6(7), 379-399.
  • Ercan, O. & Bilen, K. (2012). Kimya dersi 9. ve 10. Sınıf ders kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 196, 168-186.
  • Eşgi, N. (2005). İlköğretim 5. sınıf bilgisayar ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 165, 34-36.
  • Işık, C. (2008). İlköğretim ikinci kademesinde matematik öğretmenlerinin matematik ders kitabı kullanımını etkileyen etmenler ve beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 163-176.
  • Karadağ, M., Dülgeroğlu, İ. & Ünsal, Y. (2013). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi, GEFAD / GUJGEF, 33(3), 549-568.
  • Kılıç, A. (2009). İlköğretim birinci kademe derslerinde öğretmen kılavuzuna duyulan ihtiyaç ve içeriği. SelçukÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 295-309.
  • Köseoğlu, F., Atasoy, B., Kavak, N., Akkuş, H., Budak, E., Tümay, H. & Taşdelen, U. (2003). Yapılandırmacı öğrenme ortamı için bir fen ders kitabı nasıl olmalı? (1. baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Morgil, F. İ. & Yılmaz, A. (1999). Lise kimya-II ders kitaplarının öğretmen ve öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 26-41.
  • Okuyan, H. Y. (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. M. Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 135-159.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayınları.
  • Turan, İ. ve Karabacak, N. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarının öğretimdeki yansımaları. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 177, 138–151.
  • Uşun, S. (2012). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Nobel Yayıncılık. Ülper, H. & Çeliktürk, Z. (2013). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonlarının değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 185-195.
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak meb ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 115-130.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel yayınları.
  • Yaşar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde görsel materyal kullanımı ile coğrafya konularının eğitimi ve öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 163, 104-119.
  • Yılmaz, M. F. (2010). İlköğretim dördüncü sınıf fen ve teknoloji ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.

Determination of Classroom Teachers’ Science Guidebook Selection Criteria

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 2, 391 - 402, 15.03.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.389787

Öz









This study was carried out with the purpose of determining the criteria that classroom teachers take into consideration for the selection of study aids in science class. In the study, survey method, one of the quantitative research methods, was used. The research population consists of classroom teachers who are serving in Amasya city center and teaching 3rd and 4th grade students. Sample of the study included 102 classroom teachers. Survey technique was used for collecting data in this study. In order to determine classroom teachers’ guidebook selection criteria, “book selection criteria scale” was prepared with the help of literature. The scale included 70 item, consists of subscales such as internal structure, external structure and educational characteristics. The data was analyzed as descriptive and interpretive by SPSS 15.0 statistical program. The teachers stated that they mostly used internet and test-sheets apart from course book, and guidebooks were used to explain the subject.The highest average point was found in educational characteristics aspect. It was found out that teachers expressed generally their positive opinions at “I agree” level. The highest averages were found in terms of subject explanation of the book, suitability of the book for students and suitability of the information for the subject fields. Teachers’ book selection criteria scale points in terms of gender and professional seniority show significant difference.



Kaynakça

  • Atıcı, T., Samancı, N. K. & Özel, Ç. A. (2007). İlköğretim fen bilgisi ders kitaplarının biyoloji konuları yönünden eleştirel olarak incelenmesi ve öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 115-131.
  • Aybek, B., Çetin, A. & Başarır, F. (2014). Fen ve teknoloji ders kitabının eleştirel düşünme standartları doğrultusunda analiz edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 313-325.
  • Aydın, O. & Kılıç, Z. (2009). Yeni ilköğretim programı ile ilgili öğretmen görüşleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 30, 47-63.
  • Bakar, E., Keleş, Ö. & Koçakoğlu, M. (2009). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kitap setleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 41-50.
  • Budak, İ. & Budak, A. (2014). Nicel, nitel ve karma araştırmalarsa örnekleme. (Edt. B. Demir) Eğitim araştırmaları nicel nitel ve karma yaklaşımlar, Eğiten Kitap, Ankara.
  • Bülbül, M. Ş.,Peşman, H. & Ünal, C. (2013). Tüm yönleriyle fizik ders kitapları. Pegem Akademi.
  • Ceyhan, E. & Yiğit, B. (2004). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Cohen, L.,Manion, L. &Morrison, K. (2007). ResearchMethods in Education. London: Routhledge.
  • Coşkun, İ .K&Kuglin, J. (Eds.) (1996). Türkiye ve almanya’dailkögretim ders kitapları. Ankara: Bizim Büro Basımevi. 77-85.
  • Demirel, Ö. & Kıroğlu, K. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Öğreti Yayınları.
  • Duruhan, K. & Şan, İ. (2013). Öğretmen adaylarının ÖTMG dersinde proje hazırlama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: İnönü üniversitesi örneği. TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, 6(7), 379-399.
  • Ercan, O. & Bilen, K. (2012). Kimya dersi 9. ve 10. Sınıf ders kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, 196, 168-186.
  • Eşgi, N. (2005). İlköğretim 5. sınıf bilgisayar ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 165, 34-36.
  • Işık, C. (2008). İlköğretim ikinci kademesinde matematik öğretmenlerinin matematik ders kitabı kullanımını etkileyen etmenler ve beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 163-176.
  • Karadağ, M., Dülgeroğlu, İ. & Ünsal, Y. (2013). Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders kitabının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi, GEFAD / GUJGEF, 33(3), 549-568.
  • Kılıç, A. (2009). İlköğretim birinci kademe derslerinde öğretmen kılavuzuna duyulan ihtiyaç ve içeriği. SelçukÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 295-309.
  • Köseoğlu, F., Atasoy, B., Kavak, N., Akkuş, H., Budak, E., Tümay, H. & Taşdelen, U. (2003). Yapılandırmacı öğrenme ortamı için bir fen ders kitabı nasıl olmalı? (1. baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Morgil, F. İ. & Yılmaz, A. (1999). Lise kimya-II ders kitaplarının öğretmen ve öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 26-41.
  • Okuyan, H. Y. (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. M. Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 135-159.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayınları.
  • Turan, İ. ve Karabacak, N. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarının öğretimdeki yansımaları. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 177, 138–151.
  • Uşun, S. (2012). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Nobel Yayıncılık. Ülper, H. & Çeliktürk, Z. (2013). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonlarının değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 185-195.
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak meb ilköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 115-130.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel yayınları.
  • Yaşar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde görsel materyal kullanımı ile coğrafya konularının eğitimi ve öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 163, 104-119.
  • Yılmaz, M. F. (2010). İlköğretim dördüncü sınıf fen ve teknoloji ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Diğer ID 1613
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Şafak Uluçınar Sağır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uluçınar Sağır, Ş. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Kılavuz Kitap Seçim Kriterlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 391-402. https://doi.org/10.24106/kefdergi.389787